Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

Jakie lokale najczęściej sprzedają deweloperzy?

Andrzej Prajsnar
Andrzej Prajsnar

Data publikacji: 14.04.2015, Data aktualizacji: 24.04.2017

Jakie lokale najczęściej sprzedają deweloperzy?
Narodowy Bank Polski niedawno uzupełnił swój kwartalny raport o nowe dane. Dzięki tym informacjom można z pewnym przybliżeniem określić, jakie lokale najczęściej sprzedają deweloperzy. Dane NBP wskazują, że na pięciu największych rynkach pierwotnych struktura sprzedawanych mieszkań jest dość zróżnicowana. Widoczne różnice dotyczą nie tylko ceny za 1 mkw. Okazuje się, że mieszkańcy metropolii mają odmienne preferencje co do wielkości kupowanego „M”.

W stolicy 60% sprzedanych lokali kosztuje 6000 – 8000 zł/mkw.

Nowe dane, które podał NBP pochodzą z pięciu kwartałów (IV kw. 2013 r. – IV kw. 2014 r.). Jedne z najbardziej wartościowych informacji dotyczą rozkładu cen 1 mkw. dla lokali sprzedanych przez deweloperów w pięciu metropoliach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk). Dane Narodowego Banku Polskiego uwzględniają dodatkowe rabaty udzielane przez deweloperów. Po sprawdzeniu tych informacji można stwierdzić, że w IV kw. 2014 r. ponad 60% mieszkań sprzedanych na warszawskim rynku pierwotnym miało cenę 6001 zł/mkw. – 8000 zł/mkw. Uśredniony wynik z pięciu kwartałów (IV kw. 2013 r. - IV kw. 2014 r.) prezentuje się podobnie. W przypadku Warszawy średnioważony udział lokali kosztujących od 6001 zł/mkw. do 8000 zł/mkw. wynosi 60,42%.        

W czterech pozostałych metropoliach dominują sprzedane lokale z niższej półki cenowej (4001 zł/mkw. – 6000 zł/mkw.). Mieszkania posiadające jeszcze niższą cenę transakcyjną (do 4000 zł/mkw.) stanowią jednak prawdziwą rzadkość. Tylko w Gdańsku udział rynkowy takich „M” osiągnął 5% (po uśrednieniu wyników z pięciu kwartałów). Co ciekawe, Stolica Pomorza cechuje się znacznie wyższym udziałem drogich lokali (> 8000 zł/mkw.) niż Kraków i Wrocław. Uśredniony wynik powyżej 6,50% odnotowano też w Poznaniu. Dość zaskakujący jest fakt, że Kraków zajął dopiero czwarte miejsce pod względem udziału najbardziej ekskluzywnych mieszkań (3,98%). W Warszawie prawie jedna czwarta lokali sprzedanych przez deweloperów kosztowała ponad 8000 zł/mkw. Ten wynik bardzo dobrze odzwierciedla dystans cenowy pomiędzy stolicą kraju i czterema innymi metropoliami.   

Inwestorzy dość dobrze dopasowali ofertę do potrzeb klienta

Na podstawie najnowszych danych NBP można również sprawdzić rozkład powierzchni sprzedanych mieszkań. Odsetek lokali należących do poszczególnych kategorii metrażu, jest dość zbliżony we wszystkich miastach. Uwagę zwracają jednak dwie kwestie: wysoki udział kompaktowych lokali (do 40 mkw.) w sprzedaży poznańskich deweloperów i prymat Warszawy oraz Krakowa pod względem sprzedanych mieszkań o powierzchni od 61 mkw. Pierwszy wynik może wynikać z popularności programu MdM w Poznaniu. Dzięki wysokim limitom od I kw. do IV kw. 2014 r. dopłatę otrzymał co czwarty klient poznańskich deweloperów. Spory udział w tej grupie na pewno mieli single kupujący niewielkie mieszkania (np. 35 mkw. – 40 mkw.). Trzeba pamiętać, że bezdzietne osoby stanu wolnego nabywają ponad połowę dotowanych lokali (według danych BGK).    

Strukturę sprzedaży deweloperów warto porównać z ich aktualnymi propozycjami. Po sprawdzeniu ofertowych danych portalu RynekPierwotny.pl okazuje się, że inwestorzy dość dobrze dopasowują ofertę do wcześniejszych preferencji klientów. Rynkowy udział nowych mieszkań na ogół niewiele różni się od wyników wcześniejszej sprzedaży. Tylko w Poznaniu widoczny jest spory niedobór lokali z jednej kategorii (do 40 mkw.). Jeszcze 2 – 3 lata temu podobna dysproporcja popytu i podaży była problemem wszystkich rynków pierwotnych (zwłaszcza warszawskiego). Deweloperzy odpowiedzieli jednak na potrzeby klientów, poprzez zwiększenie liczby kompaktowych mieszkań w następnych inwestycjach.    

Andrzej Prajsnar
Andrzej Prajsnar

Ekspert i analityk portalu RynekPierwotny.pl od 2012 roku.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

KATEGORIE:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Nagrody i wyróżnienia

    Nagroda Forbes 2022
    Nagroda Forbes 2021
    Nagroda Digital Excellence Awards 2022
    Nagroda Laur Klienta 2023
    Nagroda Dobry Pracodawca 2023
    Nagroda Gazele Biznesu 2023