Wiadomości mieszkaniowe

Up&More

Blog

9 grudnia 2019

Oddaj swój głos!

Średnia ocen 4/5 na podstawie 4 głosów

[RAPORT] Mobilne strony internetowe deweloperów

Jaki jest stan stron mobilnych firm, które oferują mieszkania na rynku pierwotnym? Czytaj raport przygotowany przez agencję Up&More.

[RAPORT] Mobilne strony internetowe deweloperów

Strona internetowa jest zazwyczaj głównym kontaktem potencjalnego klienta z cyfrowym przekazem marketingowym Dewelopera. Zważywszy na to, że proces decyzyjny jest długi (od kilku miesięcy do 2 lat), wartość „koszyka zakupowego” jest bardzo wysoka, profil i przyzwyczajenia internetowe użytkownika są nastawione na szybkie zdobycie informacji, pierwsze wrażenie powinno być zdecydowanie pozytywne. Czy deweloperzy są przygotowani do promocji swoich ofert w kanałach online, w czasach, kiedy urządzenia mobilne przejmują wiodącą rolę w walce o serca i portfele użytkowników?

Trend Mobile First

Projektowanie stron internetowych zgodnie z trendem Mobile First ma na celu takie ukształtowanie serwisu, by jego odbiorca z poziomu smartfona mógł szybko odnaleźć informację, której aktualnie poszukuje. Urządzenia mobilne, z powodu rozmiarów ekranu, oferują znacznie mniej przestrzeni, na której możemy prezentować informacje. Dlatego tworzenie stron zgodnych z tą filozofią powinno rozpocząć się od wyboru minimalnego zakresu informacji, jakie będziemy serwować na najmniejszych ekranach. Stopniowe zwiększanie zakresu informacji powinno następować wraz z rosnącym ekranem urządzenia. Kolejnym aspektem jest szybkość wczytywania się strony i łatwość nawigacji po serwisie, ze szczególnym uwzględnieniem opcji wyszukiwarki i kontaktu umożliwiającego pozostawienie leada.

Metodologia

Strony będące przedmiotem badania należą do członków Polskiego Związku Firm Deweloperskich,  który jest partnerem niniejszego raportu. Mając na uwadze fakt, iż chcieliśmy przeanalizować najbardziej newralgiczną ścieżkę użytkownika -  od kontaktu do leada, badaniu podlegały strony dedykowane poszczególnym inwestycjom, nie zaś strony główne Deweloperów.
Łącznie przebadano 781 stron należących do 128 firm.

Testy zostały wykonane w oparciu o najbardziej popularne urządzenia i rozdzielczości z badania Gemius (http://ranking.gemius.com/pl/).

Badane obszary

szybkość ładowana strony – jeden z pierwszych parametrów określających jakość serwisu - szybkość ładowania strony, szczególnie mobilnej, ma duży wpływ na współczynnik konwersji

Badania Google z 2016 roku pokazują, że 53% użytkowników porzuca stronę mobilną, jeśli ładuje się ona dłużej niż 3 sekundy.

(Google Data, Global, n=3,700 aggregated, anonymized Google Analytics data from a sample of mWeb sites opted into sharing benchmark data, March 2016).

Maksymalną ocenę 2 przyznawano dla wyniku 90-100, ocenę 1 dla wyniku w przedziale 50-89, i 0 dla wyniku poniżej 50.


Dopasowanie do różnej wielkości ekranu

 

Ocenie podlegała poprawność wyświetlania mobilnej wersji strony na ekranach najpopularniejszych urządzeń z systemem Android i iOS, w kilku najpopularniejszych rozmiarach ekranu. W przypadku poprawnego wyświetlania wszystkich tekstów i grafik przyznawano ocenę 1. W przypadku przycinania grafik lub konieczności przewijania strony na boki by zobaczyć cały tekst, przyznawano ocenę 0.

User Experience (UX) - badane elementy:

  • Nawigacja
    Ocenie podlegała widoczność i intuicyjność elementów nawigacji dopasowanych do urządzeń mobilnych – np. obecność hamburger menu, jego poprawne otwieranie i zamykanie po wyborze. W przypadku intuicyjnego i poprawnego działania menu przyznawano ocenę 1. W przypadku słabej widoczności lub błędów w działaniu menu, przyznawano ocenę 0.

  • Estetyczny i czytelny wygląd

Ocenie podlegało wykorzystanie elementów graficznych, czytelnych fontów i elementów poprawiających widoczność tekstu i prezentacji oferty. Ocenę 1 otrzymywały strony prezentujące treści w sposób czytelny,  zgodny z uniwersalnymi zasadami mobilnego User Experience.

  • Dotarcie do informacji w dwóch kliknięciach

Użytkownicy stron mobilnych oczekują, że do poszukiwanych informacji dotrą szybko, bez zbędnego zagłębiania się w treść strony zgodnie z zasadą zdobycia szukanych informacji w 2 krokach. Ocenie podlegała liczba kroków niezbędnych do uzyskania podstawowych informacji o wybranej inwestycji. Ocenę 1 otrzymywały witryny, które umożliwiały dotarcie do oferty przy użyciu 1 lub 2 kliknięć. Dłuższa ścieżka oceniana była na 0.

  • Lokalizacja i godziny otwarcia

Dane kontaktowe powinny być łatwo dostępne, prezentowane w miejscach w których użytkownicy stron szukają ich intuicyjnie – w stopce, na podstronie Kontakt dostępnej z głównego menu. Ocenie podlegała łatwość i intuicyjność odnajdywania danych kontaktowych biura sprzedaży, wraz z godzinami otwarcia. Ocenę 1 otrzymywały witryny prezentujące w widoczny sposób adres biura, mapkę dojazdu i godziny otwarcia. Za brak tych danych strona otrzymywała ocenę 0.

  • Aktywne linki zadzwoń / wyślij mail

Ważnym aspektem, skracającym ścieżkę konwersji na stronie mobilnej, jest wykorzystanie możliwości urządzeń mobilnych do przyspieszenia kontaktu użytkownika strony z działem handlowym dewelopera. Ponad 60% użytkowników oczekuje możliwości nawiązania szybkiego kontaktu telefonicznego, a ponad 50% szybkiego kontaktu mailowego. Umożliwia to opatrzenie numerów telefonu i adresów email linkami, umożliwiającymi nawiązanie kontaktu przy pomocy jednego kliknięcia. Ocenie podlegało działanie linków wybierania numeru telefonu lub uruchomienia klienta pocztowego po kliknięciu w numer telefonu lub adres email. Witryna otrzymywała ocenę 1, jeśli umożliwiała szybki kontakt z wykorzystaniem maila i telefonu. Brak jednego lub obu funkcji skutkował oceną 0.

  • Odnośniki do social media

Media społecznościowe to dwukierunkowy kanał komunikacji dewelopera z potencjalnymi klientami, wzmacniający jego pozytywny wizerunek i możliwość zapoznania się z wartościową treścią o wybranej inwestycji. Ocenie podlegała obecność linków prowadzących do kanałów społecznościowych dewelopera, ich widoczność oraz poprawność działania. Witryna otrzymywała ocenę 1, jeśli umożliwiała szybki kontakt z wykorzystaniem maila i telefonu. Brak jednego lub obu funkcji skutkował oceną 0.

Wnioski z badania

Niemal 96% stron korzysta z technologii responsywnej, umożliwiającej wyświetlanie treści ze strony tradycyjnej na urządzeniach mobilnych.

  • W większości stron możliwa jest nawigacja z wykorzystaniem menu dostosowanego do urządzeń mobilnych. Jednak aż w 7% badanych stron Menu w wersji mobilnej nie działało zgodnie z oczekiwaniami użytkownika.
  • W 9 na 10 badanych stron zastosowano fonty ułatwiające czytanie treści na stronach mobilnych oraz zadbano o ich prawidłowe skalowanie na małych ekranach.
  • 8 na 10 stron prezentuje dane kontaktowe w sposób umożliwiający ich szybkie odnalezienie na stronie głównej. Ale tylko niewiele ponad połowa stron wykorzystuje możliwość nawiązania szybkiego kontaktu telefonicznego lub wysłania maila prosto ze strony z wykorzystaniem klikalnego numeru telefonu lub adresu email, co jest zdecydowanym utrudnieniem dla odbiorcy mobilnego.
  • W niemal 31% stron brakuje linków do kanałów społecznościowych Deweloperów.

Powyższe dane wskazują na powszechną świadomość potrzeb użytkowników mobilnych i stopnia dostosowania stron w podstawowych aspektach. Analizując jednak stopień dopasowania do potrzeb użytkownika mobilnego stron inwestycji widać jeszcze większy dysonans pomiędzy oczekiwaniami a rzeczywistością.

  • Wyniki badań z wykorzystaniem narzędzia Google PageSpeed wykazały, że w przypadku wersji Desktop, tylko 20% stron uzyskało wynik z najniższego przedziału, podczas gdy w przypadku wersji Mobile aż 75% osiągnęło taki wynik. Fakt, że Desktopowe wersje stron uzyskały w znakomitej większości lepsze wyniki niż ich wersje mobilne, jasno wskazuje, że strony powstawały w pierwszej kolejności z myślą o ich wyświetlaniu na komputerach.
  • W zestawieniu uwzględniającym Systemy CMS wykorzystane w stworzeniu przynajmniej 10 inwestycji, wynik PageSpeed dla wersji mobile jest średnio o 32 punkty niższy niż dla wersji Desktop.
  • Wynik badania nie wskazał bezpośrednio żadnego CMS, który miałby jednoznaczną przewagę nad innymi w wynikach badania z wykorzystaniem PageSpeed.

Podsumowanie

 Ogólna sytuacja stron mobilnych deweloperów jest dość korzystna. Deweloperzy dostrzegają wagę stron mobilnych, jako często pierwszego interaktywnego kontaktu potencjalnego klienta z ich ofertą. W obszarze User Experience sytuacja dość dobra, wskazuje na rosnącą świadomość wagi kanałów mobilnych w kontakcie z potencjalnymi kupującymi. Strony deweloperów są w znakomitej większości zbudowane w technologii responsywnej, dzięki czemu prawidłowo wyświetlają się na urządzeniach mobilnych. Na co jednak warto zwrócić uwagę, to fakt, że autorzy stron nie wykorzystują wszystkich mechanizmów ułatwiających użytkownikom strony szybki kontakt. Utrudnione dotarcie do tego miejsca na stronie może mieć bezpośredni wpływ na spadek zapytań. Zaskakujący jest brak linków do kanałów  w mediach społecznościowych deweloperów – aż w 30% badanych stron.

Wyraźnie niższe wyniki wskaźnika PageSpeed dla stron mobilnych w porównaniu do ich Desktopowych wersji wskazują na fakt, że strony i ich treść projektowana jest w pierwszej kolejności na urządzenia stacjonarne. Deweloperzy nie stosują zasady projektowania Mobile First, w związku z czym strony otwierają się na urządzeniach mobilnych znacznie dłużej niż na komputerach stacjonarnych.

Przyczyną projektowania stron ze zbyt małym naciskiem na zasady Mobile First jest przyzwyczajenie zarówno pracowników marketingu deweloperów jak i agencji opracowujących ich strony internetowe, do pracy na dużych ekranach komputerów. Tymczasem dojrzało nam pokolenie Millenialsów, dla których to ekran mobilny jest głównym, a niejednokrotnie jedynym źródłem rozrywki, ale też informacji na temat poszukiwanych produktów i usług. To i kolejne pokolenia, wychowane na kieszonkowych wyświetlaczach, przyzwyczajone są do aktywnego poszukiwania informacji, preferując szybkie wybranie numeru telefonu ze strony www, a nie oczekując na odpowiedź zadaną poprzez formularz.

Jednocześnie panujący dookoła szum informacyjny, utrudniający marketerom dotarcie z komunikatem marketingowym do odbiorcy powoduje, że stosowanie prostych zasad Mobile First pozwoli przygotować strony internetowe zgodnie z oczekiwaniami współczesnego konsumenta. Dlatego tak jak w każdym obszarze reklamy, trzeba wyjść poza własne doświadczenia, dogłębnie analizować insight konsumencki i dostarczać odbiorcom informację w miejscu, czasie i w sposób do którego są oni przyzwyczajeni.

 

Pomysłodawcą projektu jest agencja Up&More 

Autorzy tekstu: Konrad Kamiński / Tomasz Wykowski

Autorzy raportu: Mikołaj Wielgosz / Tomasz Wykowski / Konrad Kamiński /Maciej Wernicki

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy