[SONDA] Jakie inwestycje mieszkaniowe cieszyły się największą popularnością w 2017 roku?

Paulina Bartkowska
Paulina Bartkowska

Data publikacji: 26.02.2018, Data aktualizacji: 05.07.2021

Średnia ocen 4/5 na podstawie 2 głosów

[SONDA] Najpopularniejsze inwestycje 2017
Deweloperzy ocenili już 2017 r. na rynku mieszkaniowym, dlatego tym razem postanowiliśmy zapytać o inwestycje, które były najbardziej popularne w ubiegłym roku. Czy ożywienie związane z ostatnią dopłatą w ramach programu MdM przyczyniło się do wzrostu popularności niektórych inwestycji? Czy lokalizacja w dalszym ciągu odgrywa kluczową rolę przy zakupie mieszkania? Zachęcamy do zapoznania się z wypowiedziami najbardziej cenionych deweloperów!

Radosław Bieliński, Dyrektor ds. Komunikacji, Rzecznik Prasowy Dom Development S.A.

2017 rok był rekordowy pod względem sprzedaży w historii polskiego rynku mieszkaniowego. Był także rekordowy dla nas, sprzedaliśmy blisko 4 tys. lokali.  Nadal prym wiodą mieszkania około 50-metrowe, dwupokojowe. Klienci coraz częściej interesują się jednak większym metrażem. Największą roczną sprzedaż Grupa Dom Development odnotowała na warszawskich projektach: Wilno  (459  lokali) na Targówku, Osiedle Premium na Bemowie (375), Osiedle Moderna na Targówku (336), Żoliborz Artystyczny (295) i Osiedle Amsterdam na Targówku (241). Popularnością cieszyły się zarówno wieloetapowe inwestycje jak i bardziej kameralne np. Apartamenty Park Szczęśliwicki z widokiem na park z jeziorem na warszawskiej Ochocie czy Księże Nowe przy Parku Wschodnim we Wrocławiu.    

Nikodem Iskra, prezes zarządu Murapol S.A.

W minionym roku największym zainteresowaniem wśród naszych klientów cieszyły się mieszkania oferowane w ramach inwestycji Nowa Toskania we Wrocławiu, Murapol Ordona w Warszawie oraz Murapol Nowa Morena w Gdańsku. Od kilku lat obserwujemy niesłabnącą popularność lokali z segmentu popularnego, czyli 2 i 3 pokojowych, funkcjonalnie zaprojektowanych na metrażu 40-55 mkw.  

Andrzej Gutowski, członek zarządu, dyrektor sprzedaży i marketingu Ronson Development

W 2017 r. Ronson Development sprzedał 815 lokali. Największą popularnością cieszyły się warszawskie inwestycje Spółki: City Link (łącznie 226 lokali sprzedanych we wszystkich etapach), Espresso (97 lokali) oraz Miasto Moje (123 lokali), a także szczecińska Panoramika (97 lokali) oraz wrocławska Vitalia (105 lokali).

Jeśli chodzi o typy mieszkań, to największą popularnością wśród klientów naszej firmy cieszyły się lokale o niewielkich metrażach. Na pierwszym miejscu były bez wątpienia mieszkania 2-pokojowe (do 42 m2), dalej 3-pokojowe (do 56 m2) i na końcu 1-pokojowe. Klienci interesowali się przede wszystkim lokalami kompaktowymi, które pozwalają na funkcjonalne zaaranżowanie mieszkania na ekonomicznym metrażu.

Zbigniew Wojciech Okoński, prezes Zarządu ROBYG SA

ROBYG prowadzi w Warszawie inwestycje na: Bemowie, Mokotowie, w Ursusie, Wilanowie, Woli oraz bliskim Tarchominie. Natomiast w Gdańsku w dzielnicach Letnica, Wrzeszcz, Śródmieście, Morena, Jasień i Przymorze. Dodatkowo w 2018 roku planujemy uruchomienie kolejnych projektów m.in. w warszawskiej dzielnicy Włochy i ekspansję na nowe rynki – w pierwszej kolejności najprawdopodobniej do Wrocławia, gdzie mamy już teren umożliwiający budowę około 300 lokali. W całym 2017 roku Grupa ROBYG największą sprzedaż mieszkań odnotowała w Stacji Nowy Ursus i Young City 2. W Gdańsku najbardziej popularne w 2017 roku były inwestycje Lawendowe Wzgórza i Nowa Letnica. 

Wioletta Kleniewska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Polnord S.A.

W 2017 roku Polnord osiągnął historyczny rekord; w stosunku do 2016 roku sprzedaż wzrosła o 35%. Tak wysoka dynamika sprzedaży uplasowała Polnord SA na piątym miejscu wśród największych deweloperów mieszkaniowych z rynku Catalyst (źródło: Dom Maklerski Navigator).

Rekordową sprzedaż odnotowaliśmy m.in. w Studio Morena, które powstaje przy ul. Rakoczego; ok. 10 min. od centrum Gdańska (wciąż dostępne są tu 2 pokoje już od 43 mkw.), a także w Chabrowym Wzgórzu (Gdańsk Kowale), gdzie oferowaliśmy mieszkania od 146 tys. zł, a klienci mogli skorzystać z programu MDM.

W Warszawie liderami sprzedaży były: Brzozowy Zakątek w Wilanowie i Stacja Kazimierz na Woli (realizowana wspólnie z partnerem: Waryński SA Grupa Holdingowa). W Wilanowie dostępne są obecnie 3 i 4 pokoje w kameralnej i realizowanej w wysokim standardzie Rezydencji Brzozowy Zakątek.

Kompaktowe lokale są jeszcze dostępne w Stacji Kazimierz: 2 pokoje od 39 mkw., 3 pokoje od 51 mkw. Wprowadziliśmy tu atrakcyjny system płatności: pierwsza wpłata wynosi tylko 5%, a pozostałą kwotę można uiścić przy odbiorze kluczy (terminy realizacji: budynek 3 - sierpień 2018, budynki 4a i 4b - czerwiec 2018, budynki 5a i 5b - luty 2020).

Mateusz Juroszek, Wiceprezes ATAL S.A.

W ubiegłym roku największym zainteresowaniem cieszyła się wrocławska inwestycja ATAL Nowe Żerniki II, gdzie sprzedaliśmy 167 mieszkań. Niewiele mniej, dokładnie 153 lokale, zakontraktowaliśmy w krakowskiej inwestycji Wielicka Garden 2. Na warszawskim rynku najwięcej umów sprzedaży mieszkań – 133 – dotyczyło lokali z ATAL Marina III. W łódzkiej inwestycji Pomorska Park znaleźliśmy chętnych na 129 lokali, w piąty etap katowickiego Francuska Park sprzedaliśmy 94 mieszkania, w gdańskim ATAL Baltica Towers – 89, a w poznańskiej ATAL Malta – 63.

Małgorzata Ostrowska, Członek Zarządu i Dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding SA.

W Warszawie największą popularnością cieszyła się nasza flagowa inwestycja Bliska Wola. W tym roku rozpoczniemy realizację ostatniego już etapu, w którym dostępnych będzie blisko 1 500 lokali.  

Dobre wyniki sprzedaży odnotowaliśmy także w naszych białołęckie inwestycje: Zielona Dolina, Wrzosowa Aleja i Willa One chętnie wybierane były najczęściej przez rodziny z dziećmi oraz młode małżeństwa.

W ubiegłym roku zaobserwowaliśmy także duże zainteresowanie nabywców projektami realizowanymi w Gdyni – osiedle Bernadowo Park oraz w Szczecinie, gdzie powstaje 30-sto kondygnacyjny multifunkcyjny apartamentowiec Hanza Tower z blisko 500 nowoczesnymi apartamentami, powierzchnią biurową i komercyjną.

Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper S. A.

W 2017 roku obserwowaliśmy duże zainteresowanie całą naszą ofertą. Wysoka jakość inwestycji, atrakcyjne zagospodarowanie części wspólnych oraz doskonała lokalizacja osiedli w centrum miasta lub jego pobliżu przekonuje poszukujących nowego lokum.

Na osiedlu Lokum Victoria na Starym Mieście we Wrocławiu sprzedanych zostało najwięcej mieszkań – spośród 1052 w całym 2017 roku. Jest to efekt poszerzenia oferty inwestycji aż o cztery etapy w 2017 roku i bliskie terminy oddania do użytkowania – część już na drugą połowę tego roku.

Niesłabnącą popularnością cieszyły się także kolejne etapy wrocławskiej inwestycji Lokum di Trevi na Krzykach Tarnogaju, obserwowaliśmy też wzrastającą liczbę zapytań o ofertę na prestiżowym osiedlu Lokum Vena u zbiegu ulic Poniatowskiego i Prusa we Wrocławiu.

Cieszy nas również coraz większe zainteresowanie osiedlami Lokum Vista i Lokum Siesta w Krakowie, zakończenie realizacji pierwszych etapów tych inwestycji zaplanowaliśmy na III kwartał 2018 roku.

Karolina Guzik, menadżer sprzedaży Skanska Residential Development Poland

W 2017 roku utrzymywał się trend kupowania mieszkań za gotówkę, dlatego niezmiennym zainteresowaniem cieszyły się lokale, których finansowanie nie wiązało się z zaciąganiem kredytów: kawalerki lub mieszkania dwupokojowe, około 40-metrowe. Dodatkowym czynnikiem zwiększającym popyt mniejszych i średnich mieszkań jest fakt, że na ich wynajmie można dobrze zarobić. Potwierdzają to wyniki raportu, przygotowanego przez Deloitte. Z Raportu wynika, że Polska znalazła się w grupie państw, w których wynajem przynosi najwyższy średni zysk.

Ważne są również kluczowe parametry, jak na przykład lokalizacja. Pod koniec 2017 roku osiągnęliśmy rekordowe wyniki sprzedaży mieszkań, powstających w ramach drugiego etapu Osiedla Mickiewicza. W miesiąc od wprowadzenia inwestycji do sprzedaży ponad połowa osiedla znalazła nabywców. Osiedle Mickiewicza to nasz bestseller. Zarówno pierwszy, jak i drugi etap inwestycji cieszą się ogromnym powodzeniem. Obiekt jest przykładem miejsca, które posiada kluczowe dla klientów parametry: funkcjonalną komunikację (metro, tramwaje, autobusy, trasa szybkiego ruchu), bliskość terenów zielonych, włącznie z rezerwatem przyrody, zwanym „zielonymi płucami Warszawy”. Nie bez znaczenia jest również zaplecze handlowo-usługowe (sklepy, restauracje, kino, teatr, żłobki, przedszkola etc.).

* Raport „Property Index. Overview of European Residential Markets” 

Mirosław Kujawski, Członek Zarządu LC Corp S.A.

W 2017 roku dużą aktywność Klientów widzieliśmy w zasadzie w każdym segmencie rynku. Niezmiennie sporym zainteresowaniem cieszyły się projekty w centrach miast, blisko ważnych ośrodków biurowych czy akademickich, gdzie głównym nabywcą był Klient inwestycyjny, a większość transakcji odbywała się „za gotówkę”. Przykładem takich projektów w naszym portfelu są Bastion Wałowa w Gdańsku, Osiedle Krzemowe w Warszawie czy Kamienna we Wrocławiu.

Niskie stopy procentowe, dostępność kredytów jak i końcówka programu MDM, sprawiło iż duży ruch był również w tzw. segmencie popularnym. Bardzo dobrą sprzedaż odnotowaliśmy na takich projektach jak Centralna Park w Krakowie, Mała Praga w Warszawie czy Powstańców 33 w podwarszawskich Ząbkach.

Niemniej największym sukcesem okazał się projekt, który spełnia oczekiwania obu grup klientów, tj. Osiedle na Woli które z uwagi na lokalizację wybierane jest zarówno przez klientów inwestycyjnych, jak również pod zamieszkanie. W samym 2017 roku sprzedano w nim blisko 400 mieszkań.  

Anna Szulc, Specjalista ds. Analiz Rynku Vantage Development S.A.

Deweloperzy chcąc wykorzystać dobrą koniunkturę na rynku starali się dostarczyć produkt „szyty na miarę”. Klienci w minionym roku mogli wybierać z bogatej oferty mieszkań, dość dobrze dopasowanej do ich potrzeb i oczekiwań. Nadal kluczowym czynnikiem wyboru pozostaje lokalizacja, jednak klienci coraz częściej zwracają uwagę na atrakcyjnie zaprojektowane części wspólne, zagospodarowanie terenu oraz funkcjonalność oferowanych mieszkań. Dużym zainteresowaniem klientów cieszą się osiedla oferujące coś więcej niż tylko miejsce do mieszkania. Klienci zwracają uwagę na możliwość spędzania wolnego czasu na terenie osiedla, dostęp do terenów rekreacyjnych czy usług zabezpieczających potrzeby dnia codziennego. W oczekiwania klientów idealnie wpisała się inwestycja Vantage Development Dorzecze Legnickiej, która od początku cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Obecnie do sprzedaży wprowadzane są kolejne etapy, a zainteresowanie klientów jest nadal  bardzo wysokie. 

Krzysztof Foder, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Miniony 2017 rok był dla całej branży deweloperskiej bardzo udany. Deweloperzy sprzedali największą w historii liczbę lokali i tym samym zakończyli rok ze spektakularnymi wynikami.Sprzedażowo i inwestycyjnie 2017 rok uważamy za udany. Nasze prognozy wskazują, że nadal można będzie mówić o hossie na rynku i wielu planowanych inwestycjach. Na warszawskim rynku sprzedaliśmy najwięcej mieszkań w inwestycji Camelia, zlokalizowanej na Nowych Włochach. Projekt został wyróżniony prestiżowym międzynarodowym certyfikatem HQE. Potwierdza on, że inwestycja spełnia wymogi budownictwa wysokiej jakości i jest przyjazna dla środowiska, zapewniając jednocześnie wysoki komfort użytkowania. Drugą inwestycją w Warszawie, która osiągnęła rekordowe wyniki sprzedażowe był projekt Atelier Praga przy ul. Wrzesińskiej na warszawskiej Pradze. Przedsięwzięcie to kameralna inwestycja mieszkaniowa, wpisująca się w artystyczny klimat dzielnicy. Architektura inwestycji nawiązuje do już istniejącej zabudowy. 

Adrian Sączek,  ekspert ds. sprzedaży deweloperskiej w Mennica Polska

Jeśli mówimy o poszukiwanych metrażach, to niesłabnącą popularnością cieszą się mieszkania dwupokojowe, do 45 m2, które stanowią ok. 50 % oferty większości projektów. W dużej części są to lokale nabywane w celach inwestycyjnych. Natomiast w przypadku zakupu mieszkań na własne potrzeby klienci decydują się przede wszystkim na lokale powyżej 50 m2, najchętniej trzypokojowe.

 

Adrian Potoczek, Dyrektor ds. sprzedaży Wawel Service Sp. z o.o.

Sytuacja na rynku nieruchomości w 2017 roku była korzystna dla wszystkich deweloperów. Największą popularnością cieszyły się mieszkania dwu i trzypokojowe, których metraż waha się między 45 metrów a 55 metrów.

W Krakowie zdecydowanie największą popularnością cieszy się Piasta Park. Zarówno mieszkania z pierwszego jak i drugiego etapu inwestycji sprzedawały się w bardzo szybkim tempie i w dużej ilości. W Krakowie na podobnym - wysokim poziomie utrzymało się zainteresowanie inwestycją Krygowskiego. W Warszawie najlepiej sprzedawały się mieszkania Tomcia Palucha na Ursynowie.

Ron Ben Shahar, partner Angel Poland Group

W 2017 roku sytuacja rynkowa sprzyjała wszystkim deweloperom. Szczególną popularnością cieszyły lokale jedno- i dwupokojowe, które bardzo często były kupowane w celach inwestycyjnych. Nieco inaczej sytuacja wyglądała w przypadku większych metraży. Tutaj wymagania, jak również sam proces decyzyjny, były bardziej złożony. Oczywiście  dynamika sprzedaży większych lokali jest niższa, jednak zauważyliśmy, że w 2017 roku cieszyły się coraz większą popularnością wśród klientów. W przypadku Angel River we Wrocławiu największe apartamenty (powyżej 100 mkw.) na najwyższych piętrach lub trzypokojowe z zielonymi tarasami, bardzo szybko znalazły właścicieli.

Jeśli chodzi o duże lokale, decydujące znaczenie przy wyborze danej inwestycji miała niezmiennie lokalizacja i komunikacja, a także dostęp do terenów zielonych czy infrastruktura osiedlowa. Takim zakupom sprzyjała dobra sytuacji na rynku pracy – rodziny czuły się pewniej i odważniej decydowały się na zaciągnięcie kredytu na zakup większych nieruchomości, przy niskim poziomie stóp procentowych.

Katarzyna Dąbrowska, Senior Marketing Manager Nexity

Zdecydowanie największą popularnością cieszyło się osiedle Skylife na Woli pry ul. Jana Kazimierza 33. W październiku 2017 sprzedaliśmy wszystkie mieszkania z 3 i 4 etapu, który będzie gotowy na 2018 rok. Kolejną inwestycją, która zwróciła uwagę Klientów było osiedle My Bemowo 3, kolejny już etap inwestycji zlokalizowanej przy ul. Batalionów Chłopskich 79. Inwestycja zlokalizowana będzie w pobliżu budowanej drugiej linii metra z prywatnym jeziorem i dużym terenem rekreacyjnym wokół niej. Na osiedlu My Bemowo 3 deweloperowi zostało jeszcze kilka mieszkań dwu, trzy i czteropokojowych.

Sandra Górecka, Dyrektor Marketingu, Marvipol Development S.A

W 2017 roku liderem sprzedaży była nasza największa inwestycja Central Park Ursynów przy ul. Kłobuckiej. Budowa została podzielona na 8 etapów, podczas których powstaną łącznie 24 budynki i ok. 2 500 mieszkań. W 2016 roku sprzedano 496 lokali. Natomiast w 2017 roku nabywców znalazło aż 535 mieszkań, co stanowi aż 70% naszej oferty. Z kolei w marcu uruchomimy przedsprzedaż piątego etapu inwestycji, w ramach którego powstanie 319 mieszkań. Central Park Ursynów to wieloetapowy projekt tworzący swoiste miasto w mieście, który powstał z myślą o zapewnieniu mieszkańcom samowystarczalnego miejsca na mapie Warszawy. Przewidziano w nim m.in.: przedszkola, place zabaw, lodowisko, jeziorka, wydzielone miejsca do grillowania, restauracje i wiele więcej. To miejsce dla wszystkich fanów miejskiego życia, którzy chcą korzystać z jego zalet i uroków. Inwestycja jest położona na terenie ponad 10 hektarów w tętniącym życiem sercu Ursynowa. Atutem jest doskonała komunikacja nie tylko do centrów biznesowych Mokotowa i Ursynowa, ale też centrum stolicy. Ponadto przestrzeń całego osiedla została zagospodarowana z myślą o miłośnikach aktywnego wypoczynku. Na terenie przewidziano zielone dziedzińce, dwa jeziora, strefy rekreacyjne, liczne ścieżki spacerowe i do joggingu, a także skwery.

Monika Golec, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży firmy Budnex

Rok 2017 z pewnością upłynął pod znakiem inwestycji, w których mieszkania kwalifikowały się do programu MdM. Takie nieruchomości mieliśmy w Szczecinie, Poznaniu, Zielonej Górze czy Gorzowie. Tu prym w szczególności wiodły inwestycja przy ul. Lewandowskiego w Szczecinie, przy ul. Obywatelskiej w Zielonej Górze oraz mieszkania na Osiedlu Europejskim w Gorzowie. To jednak nie wszystko. Jak zawsze popularnością cieszyły się inwestycje, w których mieliśmy na sprzedaż małe mieszkania, idealnie nadające się na wynajem. Najwięcej takich mieszkań sprzedaliśmy w Gorzowie, Zielonej Górze i Szczecinie. Tu korelacja ceny zakupu mieszkania w stosunku do zysków z najmu jest najbardziej atrakcyjna. Polacy zarabiają coraz lepiej i mają coraz więcej oszczędności. Stać ich nie tylko na własne mieszkanie, ale na drugie i kolejne, które będzie na nich zarabiać teraz lub w przyszłości. Coraz więcej osób inwestuje też nad morzem, stąd spore zainteresowanie kompleksem Porta Mare w Dziwnówku.

Marta Kasprzak, menedżer ds. sprzedaży i marketingu w Duda Development

Poznaniacy wciąż marzą o ucieczce z miasta. I choć nie wydaje mi się, żebyśmy mieli w najbliższym czasie stać się świadkami spadku popularności domów na przedmieściach, w 2017 można było zauważyć ciekawy trend: coraz chętniej kupowano mieszkania w prestiżowych lokalizacjach nieopodal centrum. Nowe lokale w starych, zabytkowych dzielnicach, takich jak Wilda, Jeżyce czy Sołacz, cieszą się dużym i stale rosnącym zainteresowaniem, czego najlepszym dowodem może być szum medialny, jaki powstał wokół naszej najnowszej inwestycji mieszkaniowej w centrum Wildy. W ubiegłym roku można było także zaobserwować wzrost popularności projektów mieszkaniowych o podwyższonym standardzie: konsument staje się coraz bardziej wymagający i nie zadowala się już najbardziej podstawowym wyposażeniem mieszkania, zamiast tego poszukując lepszych, bardziej prestiżowych materiałów wykończeniowych oraz udogodnień podnoszących standard lokalu. 

Marcin Komuda kierownik biura sprzedaży w Profbud

Zauważalnym trendem w 2017 roku jest popyt na małe mieszkania – zwłaszcza jeśli chodzi o zakup pod inwestycję.  Podsumowaliśmy ostatnie dwa lata sprzedaży naszych inwestycji (z kategorii standard) i wnioski są interesujące. Największą popularnością cieszą się kawalerki i lokale dwupokojowe. Polacy preferują niewielkie metraże, ponieważ rentowność wynajmu lokalu o niewielkiej powierzchni jest zdecydowanie większa niż lokalu 100-metrowego.  Klienci coraz częściej wybierają inwestycję w nieruchomość mieszkaniową, ponieważ jest bezpieczna i gwarantuje zysk – komentuje Marcin Komuda, kierownik biura sprzedaży w Profbud.

Katarzyna Dębiak specjalista ds. promocji Osiedla Stara Cegielnia, HS Nieruchomości

W 2017 roku największą popularnością cieszyły się mieszkania 3 pokojowe. Tego typu lokale o powierzchni ok. 60 mkw miały największe powodzenie i również w tym roku znajdą się takie w naszej ofercie.

Subskrybuj RynekPierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Regionalne

    Rynek nieruchomości

    Wiadomości

    Wnętrza

    Inne

    Udostępnij
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: