Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

[SONDA] Jak zmieniły się gusta mieszkaniowe Polaków?

Paulina Bartkowska
Paulina Bartkowska

Data publikacji: 19.10.2017, Data aktualizacji: 12.01.2022

17 minut czytania

Średnia ocen 5/5 na podstawie 2 głosów

[SONDA] Jak zmieniły się gusta mieszkaniowe Polaków?
Portal RynekPierwotny.pl zapytał deweloperów jak zmieniły się gusta i świadomość osób szukających mieszkania na rynku deweloperskim na przestrzeni ostatnich lat.

Rynek nieruchomości w Polsce przeżywa swoją świetność. Deweloperzy co rusz oddają do użytku nowe, stylowe i wykończone z niezwykłą dbałością o detale mieszkania, które jeszcze kilka lat temu uchodziłyby za towar luksusowy, wybrany dla garstki najbogatszych Polaków. Moda na minimalizm, bycie fit, a jednocześnie pragnienie wielkomiejskiego życia sprawiają, że osobom szukającym mieszkania nie wystarczą już funkcjonalne cztery kąty w sąsiedztwie terenów zielonych i z dobrym dojazdem do centrum.

O tym jak bardzo zmieniły się gusta i świadomość Polaków, dowiecie się czytając materiał, w którym wypowiedzieli się najbardziej doświadczeni i rzetelni deweloperzy w Polsce.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • jakich mieszkań poszukują Polacy
  • jak zmieniły się ich gusta na przestrzeni ostatnich lat 
  • jaki metraż mieszkań najbardziej interesuje kupujących 

Karolina Guzik, lider zespołu sprzedaży  Skanska Residential Development Poland

Życie w dużych miastach wiąże się dynamicznym trybem spędzania czasu, intensywną pracą, bogatą ofertą zajęć dodatkowych i rozrywek. Mieszkańcy metropolii coraz częściej szukają wytchnienia, kontaktu z przyrodą oraz z sąsiadami. Idealnie wpisują się w te potrzeby coraz modniejsze w Polsce skandynawskie koncepcje: szwedzkie logom i duńskie hygge, podkreślające istotną rolę natury w życiu człowieka, promujące ekologiczną postawę, budowanie rodzinnych i społecznych więzi.

Skandynawskimi trendami coraz częściej inspirują się również deweloperzy, projektujący już nie tylko bryły budynków, ale też ich otoczenie, tak ważne dla mieszkańców, wypoczywających po dniu pracy pełnym wyzwań. Deweloperzy dbają m.in. o nasadzenia roślinności, wspierając lokalny ekosystem, realizacje dużych kompleksów zieleni, takich jak parki oraz tworzenie projektów przestrzeni wspólnych, integrujących mieszkańców.

Dzięki powszechnemu dostępowi do informacji klienci stali się również bardzo zorientowani w ofertach konkretnych deweloperów. Nie wystarcza im już wyłącznie informacja o lokalizacji i metrażu inwestycji. Pytają o certyfikaty środowiskowe oraz dodatkowe elementy wyposażenia wnętrz, typu smart home. Ważnym parametrem są dla nich nowoczesne rozwiązania architektoniczne. Dostępność podjazdów czy bez progowych przejść staje się powoli wymogiem, nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów, ale też młodych ludzi, świadomych wygód, które może zaproponować im deweloper.

Zmianie uległa również wielkość kupowanych mieszkań. Popularne są te o mniejszym metrażu. Kilka lat temu znakomicie sprzedawały się 90-metrowe mieszkania 3-pokojowe. Obecnie klienci kupują „trójki”, ale w granicach 50-70 m.kw., posiłkując się rozwiązaniem zaprojektowania salonu wraz z aneksem kuchennym. Deweloper odgrywa coraz większą rolę również w rozwiązaniach projektowych wybudowanego mieszkania, realizując kompleksową usługę fit out-u. Oferta składa się z prac remontowych i wykończeniowych, aż po aranżację wnętrz.

 

 

Krzysztof Foder, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Na przestrzeni lat Polska bardzo szybko się rozwinęła. To przełożyło się na rosnące zapotrzebowanie na mieszkania. Rynek w ostatnich kilku latach bardzo dojrzał. Kupujący coraz częściej zwracają uwagę na jakość projektów, w tym funkcjonalność mieszkań, wyższy standard wykończenia, również części wspólnych, i oczywiście na lokalizację.

To daje nam możliwość realizowania przedsięwzięć zgodnie z filozofią naszej firmy – realizujemy projekty głównie w centrum miast. Przykładem jest nasza najnowsza inwestycja we Wrocławiu - Jagiełły 6, apartamentowiec w samym sercu miasta. Lokalizacja oraz wysoka jakość projektu przyciąga osoby preferujące nowoczesny, miejski styl życia.

Zbigniew Wojciech Okoński, prezes zarządu Robyg S.A.

Gusta i preferencje klientów związane są nie tylko z ich świadomością własnych potrzeb, ale także możliwościami wynikającymi z sytuacji gospodarczej w kraju. W połowie ubiegłej dekady średnia powierzchnia sprzedawanego mieszkania wynosiła 70 mkw., następnie wzrosła do 85-90 mkw., by w czasie kryzysu zacząć spadać i dojść do dzisiejszych około 55 mkw.

Co prawda średni metraż mieszkań jest niższy niż kilka lat temu, jednak konsumenci stawiają na jakość. Liczą się ekologiczne i energooszczędne rozwiązania, dojazd i otoczenie inwestycji. W Grupie ROBYG wręcz wyprzedzamy te oczekiwania – nasze inwestycje mają pełną infrastrukturę, profesjonalnie zaprojektowaną zieleń i przestrzenie wspólne, a jako pierwsi na rynku zaoferowaliśmy naszym klientom system Smart House za darmo – bez dodatkowych kosztów.

Andrzej Gutowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu  Ronson Development

Rynek konsumenta znacząco zmienił się w ciągu ostatnich 10 lat. Klienci mają o wiele większą świadomość prawną, bywają na targach, dobrze znają ofertę. Wielu z nich kupuje już drugie czy nawet trzecie mieszkanie, dlatego znacznie lepiej wiedzą, na co zwrócić uwagę. Gusta natomiast w dużym stopniu są dyktowane przez czynniki zewnętrzne, takie jak ceny lokali, czy możliwość uzyskania dofinansowania. Metraże mieszkań na przestrzeni lat znacznie się zmniejszyły, dlatego klienci oczekują od deweloperów dobrze rozplanowanych projektów, w których na niewielkiej powierzchni zmieszczą się np. trzy pokoje.

Nabywcy coraz rzadziej chcą też sami angażować się w wykańczanie mieszkań i nawet w przypadku tańszych lokali decydują się na korzystanie z usług współpracujących z nami biur architektonicznych. W przypadku lokali z segmentu średniego i wyższego można w tej chwili mówić także o modzie na „inteligentne mieszkania”, w których klienci mogą sterować urządzeniami za pomocą smartfona, korzystać z systemów oszczędzania energii albo łatwo zamienić dom w kino czy salę koncertową.

 

Ron Ben Shahar, inwestor projektu Angel River w firmie Angel Poland Group

Klienci, którzy decydują się nabyć mieszkanie z rynku pierwotnego, są coraz bardziej świadomi. Znają swoje prawa i mają lepsze rozeznanie rynku, przez co dokonują przemyślanego wyboru. Dużo zmieniła również ustawa deweloperska, która chroni interesy klientów firm deweloperskich.

Dzięki niej kupujący czują się bezpieczniej. Poza tym, rośnie grupa osób zamożnych, którzy w sposób naturalny sięgają po inwestycje z segmentu premium w najlepszych lokalizacjach. Na przykład w naszym apartamentowcu Angel River - który powstaje w centrum Wrocławia, w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki i terenów zielonych - właścicieli znalazło ponad 75% lokali. Nasi klienci zwracają uwagę na jakość, lokalizację i dodatkowe udogodnienia w budynku oraz estetykę wykonania części wspólnych.

 

Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper

Cieszy nas to, że Klienci Lokum Deweloper to osoby świadomie podejmujące decyzje. Wiedzą, że zakup mieszkania to dobra lokata kapitału. O wartości inwestycji decydują cechy takie jak: wysoki standard wykonania mieszkań, funkcjonalny układ i metraż, dobra lokalizacja osiedla, profesjonalne zagospodarowanie terenu czy bogate zaplecze handlowo-usługowe, edukacyjne i medyczne.

Inwestycje Lokum Deweloper spełniają wszystkie te warunki. Klienci doceniają to, że przy projektowaniu osiedla skupiamy się nie tylko na stworzeniu komfortowych mieszkań, ale też idealnego miejsca do życia, z pięknymi dziedzińcami z fontannami, placami zabaw, strefami do ćwiczeń na powietrzu i unikatową zielenią.

Wiesław Kulpiński, kierownik szczecińskiego biura sprzedaży Budnex

Zmiany w podejściu do kupowanych nieruchomości wiążą się bezpośrednio z potrzebami klientów. Kilkanaście lat temu mieszkania były kupowane w większości na kredyt i po to by zaspokoić własne potrzeby mieszkaniowe. Klienci poszukiwali lokali o powierzchni od 45 do 75 mkw. w popularnych dzielnicach i raczej z dala od centrum. Standard nieruchomości nie był kluczowym argumentem przy wyborze lokalu, a większość mieszkań kupowana była na etapie dziury w ziemi. Dziś wiele osób poszukuje mniejszych metraży, ponieważ takie mieszkania kupowane są inwestycyjnie.

Nieruchomości są bezpieczną lokatą kapitału, dlatego w obecnych czasach nieduże mieszkania kupowane są za gotówkę. Klienci ponownie wybierają mieszkania w centrach miast, bo takich lokali szukają najemcy. Dużą rolę przy wyborze nieruchomości odgrywa standard mieszkania jak i całego budynku. Windy stanowią tutaj dodatkowy atut. Nawet w niskich budynkach. Bez wątpienia na przestrzeni ostatnich lat zwiększyła się też świadomość klientów, w kwestii przysługujących im praw.

 

Marek Szmolke, prezes Grupy Deweloperskiej Start

Z pewnością klienci są coraz bardziej wymagający. Obecnie nawet osoby młode bardzo dobrze orientują się w sprawach zakupu mieszkania, w czym na pewno pomaga Internet. Klienci oczekują wyższego standardu mieszkań, miejsca parkingowego, a nawet dwóch. Dużą popularnością cieszą się mieszkania z aneksem kuchennym, zamiast z oddzielną kuchnią, głównie ze względów praktycznych, ponieważ szukają małych mieszkań 2- lub 3-pokojowych.

Znacznie więcej osób szuka lokali pod kątem inwestycyjnym, do tej pory przeważały zakupy głównie na własne cele. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się opcja kupna mieszkania z wykończeniem, którą również oferuje nasza firma.

 

 

Monika Śliwa, dyrektor marketingu Victoria Dom S.A.

Zmieniły się nie tyle gusta, co świadomość osób poszukujących mieszkań – Klienci dużą uwagę przykładają do tego, by mieszkanie było funkcjonalnie zaprojektowane i świetnie potrafią ocenić, które będzie wygodne, a które dobrze wygląda… ale głównie w folderze reklamowym, bo w rzeczywistości nie spełnia kryteriów funkcjonalności.

W Victoria Dom przykładamy ogromną uwagę do planu każdego mieszkania i analizujemy jego doświetlenie, ustawny rozkład, tak by – dosłownie - każdy centymetr, jak najlepiej wykorzystać. Klienci znajdą w naszej ofercie mieszkania dwupokojowe w cenie kawalerki. Każde z nich ma balkon lub ogródek, co jest niewątpliwą zaletą przy niewielkim metrażu. Takie mieszkania są też dobrą inwestycją, bo zdecydowanie łatwiej je wynająć.

Typowe kawalerki odchodzą zatem do lamusa, natomiast to do łask wróciły mieszkania na parterach – wszystko dzięki temu, że bardzo poprawiło się bezpieczeństwo, a mieszkania parterowe – przynajmniej te w naszej ofercie – zwykle mają ogromny atut w postaci ogródka. Dla większości kupujących kawałek własnej, zielonej przestrzeni jest istotnym kryterium wyszukiwania mieszkań.

 

Piotr Kijanka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Grupy Deweloperskiej Geo

Bardziej niż gust zmieniła się świadomość klientów nabywających mieszkania na rynku pierwotnym. Wprowadzenie tzw. „ustawy deweloperskiej” spowodowało większe zainteresowanie zakupem nowych mieszkań, ale także ułatwiło zdobywanie wiedzy w zakresie formalno–prawnym. Obecnie klienci są bardziej świadomi swoich praw, które konsekwentnie egzekwują od deweloperów.

Gusta od kilku lat są podobne i w dużej mierze zależą od budżetu klientów. W przypadku mieszkań tańszych i tych kupowanych pod wynajem, duże znaczenie ma większa ilość pokoi na mniejszym metrażu. Z kolei w inwestycjach ekskluzywnych, wymagane są większe powierzchnie poszczególnych pomieszczeń. Klienci bardziej niż kiedyś zwracają uwagę na estetykę i standard samego kompleksu, jak i części wspólnych budynku.

 

Michał Wawrzyniak, dyrektor ds. nieruchomości Grupa Partner

Rzeczywiście można wysnuć wniosek, że gusta się zmieniają, w pozytywnym znaczeniu tego słowa. Dziś o tym, czy dany klient kupi mieszkanie lub dom, decyduje nie tylko cena, ale również szereg innych czynników. Przyszli nabywcy coraz większą wagę przywiązują do otoczenia swojego M – zarówno okolicy całej inwestycji, jak i części wspólnych. Elementy małej architektury, place zabaw, tereny zielone, czy po prostu jakość wykonania mają swoją wagę. Klienci zwracają uwagę na ciekawy charakter inwestycji i wysoką estetykę, chociażby w przypadku projektu Młyn nad Cybiną. Przygotowując inwestycję, która uwzględnia te aspekty, właśnie trafiamy w gusta klientów.

 

 

Piotr Seretny, prezes zarządu Ancona Development

Klient stał się bardziej wymagający. Zauważamy, że budynek mieszkalny może znajdować się w dzielnicach oddalonych od ścisłego centrum, ale musi proponować udogodnienia. Są to przede wszystkim miejsca postojowe w garażu podziemnym, wygodny rozkład pomieszczeń, winda, bliskość sklepów, a przede wszystkim dogodny dojazd do centrum.

Poza tym klienci coraz częściej szukają ciekawej alternatywy dla standardowego mieszkania i domu jednorodzinnego. Dlatego na Osiedlu Jutrzenka we Wrocławiu zaproponowaliśmy lokale dwupoziomowe z dostępem do zielonego ogródka. Duży walor takiej nieruchomości to możliwość praktycznego wydzielenia dwóch stref. Pierwsza to dzienna, ogólnodostępna, która znajduje się na dole. Druga strefa jest bardziej prywatna. Z racji mniejszego ruchu mieszkańców organizuje się ją w górnej części lokalu. To nisza na rynku nieruchomości. Już na etapie przedsprzedaży spotykają się z bardzo dużym zainteresowaniem.

 

Tomasz Pietrzyński, członek zarządu  More Place S.A.

Niewątpliwie rynek nieruchomości ma się dobrze, podaż mieszkań jest duża, co wpływa na różnorodność oferty mieszkaniowej, a to za sprawą coraz bardziej wymagających klientów. Nabywcy kupujący dla siebie coraz częściej zwracają uwagę na detale, wykończenie, elewację, dostrzegają takaż czynniki zewnętrze mające wpływ na atrakcyjność danej inwestycji, takie jak dobre połączenia komunikacyjne, dostęp do oświaty, punktów usługowo-handlowych, czy placówek medycznych.

Coraz więcej ludzi docenia także tereny zielone i rekreacyjne wokół inwestycji. Jeżeli chodzi o świadomość nabywców mieszkań i domów, na przestrzeni ostatnich kilku, kilkunastu lat jest ona coraz większa, dostęp do informacji jest szybszy i łatwiejszy, a klienci coraz lepiej wyedukowani jeśli chodzi o sprawy finansowania, techniczne czy prawne.

 

Agata Nowaczyk, specjalistka z poznańskiego biura sprzedaży Ekonbud-Fadom S.J.

Obecnie mamy do czynienia z klientem dobrze wyedukowanym. Osoby szukające mieszkań są bardzo dobrze przygotowane do rozmów z deweloperem. Wiedzą dokładnie jakie pytania zadać i przede wszystkim są bardziej świadome swoich preferencji. Wiedza naszych klientów dotycząca samego procesu deweloperskiego jest niewspółmiernie większa od tej chociażby sprzed 5 czy 10 lat. Osoby przychodzące do biur sprzedaży zwracają duża uwagę, na jak największą liczbę szczegółów i aspektów związanych chociażby z położeniem nieruchomości. Ich wiedza prawna jest bardziej kompletna niż przed kilkoma laty.

 

 

Artur Karczykowski , dyrektor marketingu CNT Sp. z o. o. Sp.k.

Klienci są coraz bardziej wymagający. Obecnie wiele osób szuka większych lokali z wyższej półki. Na przykładzie naszej inwestycji widzimy, że wzrasta świadomość klientów i ich oczekiwania, zarówno pod względem samych mieszkań, jak i części wspólnych, aranżacji osiedla. Staramy się dostosować ofertę do potrzeb klientów, dlatego budujemy inwestycję o prestiżowym charakterze, taką jak Nowa 5 Dzielnica w Krakowie.

 

 

Łukasz Szumny, dyrektor sprzedaży oddział Kraków HSD Arrow Sp. z o.o.

Świadomość klientów jest nieporównywalnie większa. Klienci mają narzędzia do weryfikacji ofert, które przeglądają, a co za tym idzie ich wymagania dzięki wiedzy, którą nabywają są coraz większe. Nasza firma nawet na obrzeżach miasta wykańcza budynki w podwyższonym standardzie, gdyż tego właśnie oczekują klienci nawet w inwestycjach budżetowych.

 

 

Magdalena Błaszkowiak – Pepel, specjalista ds. sprzedaży Greenbud Development

Rzeczywiście świadomość osób szukających mieszkania na rynku deweloperskim zmieniła się. Przychodząc do naszego biura sprzedaży, klienci pytają o wiele elementów, a do spotkania są przygotowani. Projekt architektoniczny, otoczenie osiedla, plan zagospodarowania terenu, komunikacja z centrum – to nadal pozostaje ważne dla nabywców. Przyszli nabywcy coraz częściej marzą o własnym domu z ogrodem. Jeszcze niedawno najbardziej popularne były domy w zabudowie szeregowej, ale aktualnie większym wzięciem cieszą się domy dwulokalowe, czyli „bliźniaki”. W tym kontekście gusta rzeczywiście się zmieniły. Zabudowa bliźniacza zapewnia więcej przestrzeni, w tym przede wszystkim większy ogród.

 

 

Weronika Potarzycka, specjalista z biura sprzedaży  Planetbud Development

Nie zauważyliśmy większych zmian w gustach oraz świadomości wśród osób poszukujących mieszkania na rynku deweloperskim. Jesteśmy deweloperem, który realizuje od kilku lat ten sam rodzaj zabudowy, ponieważ cieszy się on sporym zainteresowaniem. Klienci, którzy przychodzą do naszego biura sprzedaży mają jasno określone wymagania co do przyszłego domu. Zdają sobie również sprawę jakie są ich prawa i na jakie elementy zwracać uwagę przy podpisywaniu umowy.

 

Marta Kasprzak, menedżer ds. sprzedaży i marketingu Duda Development

Wszystko zależy od preferencji klienta. Jego świadomość zależy od celu – czy szuka mieszkania tylko inwestycyjnie czy dla siebie. W ostatnich latach zauważyliśmy wzmożone zainteresowanie zakupem mieszkań typowo pod inwestycję. Lokale sprzedają się na tzw. pniu. W momencie, w którym mamy jeszcze dziurę w ziemi, mieszkanie ma już rezerwację.

Jeżeli chodzi o domy, to widzimy duże zainteresowanie w segmencie PREMIUM. Aktualnie rozpoczynamy budowę prestiżowego, zamkniętego osiedla Morasko Park. Przy oferowanych w I etapie 8 segmentach, większość mamy już zarezerwowaną. Oznacza to, że klienci szukają na rynku czegoś nietuzinkowego, przestrzennego, o podwyższonym standardzie. Chcą mieć swobodę, czuć się bezpiecznie, a w okolicy - dużo zieleni. Wiedzą, że są takie miejsca oraz że mogą tak żyć.    

 

 

Adrian Sączek, ekspert ds. sprzedaży  Mennica Deweloper

Obecnie na rynku nieruchomości mieszkaniowych możemy wyodrębnić 2 grupy klientów: osoby kupujące mieszkania na własne potrzeby oraz inwestorów – poszukujących alternatywy dla nisko oprocentowanych lokat bankowych, dla których inwestowanie w rynki akcji czy fundusze inwestycyjne obarczone jest zbyt dużym ryzykiem, a rosnąca rentowność najmu zachęca do zakupu lokalu mieszkalnego na wynajem.

W obu tych grupach wzrasta świadomość, że na rynku, na którym ilość nowych inwestycji przyprawia o zawrót głowy, warto rozważyć zakup mieszkania, które będzie wygodnym miejscem do zamieszkania, czy też będzie stanowić stabilne źródło dochodu z najmu, a w perspektywie czasu jego wartość wzrośnie. Z tego powodu klienci szukają mieszkań w budynkach, w pobliżu których znajduje się pełna infrastruktura taka jak szkoły, przedszkola, sklepy i punkty usługowe oraz dysponujących wygodnym dostępem do komunikacji miejskiej.

Poza lokalizacją, bardzo istotnym elementem, na który obecnie zwracają uwagę klienci, jest jakość. Ponadczasowa architektura, wysoki standard powierzchni wspólnych, części rekreacyjne w budynku – są to elementy, które mają bezpośredni wpływ na atrakcyjność najmu, a także na wartość nieruchomości przy ewentualnej odsprzedaży.

 

 

Imad Filip Zein, sales manager Asbud Group

Nie da się ukryć, iż na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowaliśmy znaczący wzrost świadomości rynku deweloperskiego przez nabywców lokali mieszkalnych. Szczególną uwagę należy tu zwrócić na znajomość przepisów prawnych oraz procedury zakupu. Dzięki temu także działalność podmiotów deweloperskich staje się bardziej transparentna dla potencjalnych nabywców. 

Kupujący zwracają szczególną uwagę na materiały wykończeniowe części wspólnych, elewacji oraz elementów małej architektury, jak również bardzo duże znaczenia ma widok z okien oraz strony świata.Śmiało można podzielić nabywców na dwie grupy: inwestorzy oraz potencjalni mieszkańcy. Ci pierwsi głównie kierują się małą powierzchnią lokali, recepcją w budynku oraz oczywiście atrakcyjną ceną. Druga grupa, to przyszli mieszkańcy, którzy przykładają szczególną wagę do szczegółów wpływających na komfort mieszkania.

 

Katarzyna Dębiak, specjalista ds. promocji w firmie HS Nieruchomości Sp. z o.o.

Osiedle Stara Cegielnia w Gliwicach jest naszym pierwszym projektem deweloperskim. Jednak doświadczenie wypływające z obserwacji rynku pozwala nam stwierdzić, że zwiększa się świadomość konsumentów zarówno dotycząca przepisów prawa, jak i wykorzystywanych materiałów i ich wpływu na środowisko. Duże znaczenie w tym procesie odgrywa dostęp do fachowej wiedzy w Internecie i rosnąca potrzeba wśród Klientów, by świadomie podejmować decyzje.

 

Maciej Bartczak, współwłaściciel KM Building

Konkurencja na rynku mieszkaniowym spowodowała, że klient stał się bardziej świadomy i wymagający. Zna średnie ceny metra kwadratowego, precyzuje swoje wymagania, wie czego powinien oczekiwać od dewelopera. Dopytuje nawet o takie rzeczy jak jakość użytych materiałów, rodzaj zamontowanych okien czy zastosowane ocieplenie.

Duże znaczenie ma także sam projekt i aranżacja mieszkań. Trafiający do nas klient oczekuje przestronnego salonu z aneksem, 2 lub 3 sypialni, a także ogródka, zwłaszcza jeśli nieruchomość zakupuje rodzina. Ważna jest również lokalizacja, infrastruktura w okolicy osiedla oraz dostępność do handlu i usług. Poza tym, co oczywiste, Polacy dążą do podnoszenia komfortu życia. Za tym idzie poszukiwanie nieruchomości z „wyższej półki”.

Świadomi takich trendów rozpoczęliśmy budowę budynku wielorodzinnego Zalasewo Park, gdzie dużą część stanowią wysokiej klasy apartamenty. Ich sprzedaż idzie zgodnie z założonymi oczekiwaniami.

 

Lucyna Jarczyńska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Agrobex

W ostatnich latach zdecydowanie zmieniły się oczekiwania klientów zakupujących nieruchomość.  Już nie tylko najważniejsze jest samo mieszkanie, ale także inne aspekty potwierdzające słuszność ich wyboru. Tym samym klienci zwracają uwagę na wiele czynników.

Sprawdzają co jest bądź będzie w najbliższym otoczeniu osiedla, jak zaaranżowana jest przestrzeń wokół inwestycji. Dopytują również czy deweloper oferuje dodatkowe korzyści w postaci bezpiecznego placu zabaw, wózkarni czy rowerowni. Interesuje ich jakość wykonania i aranżacji części wspólnych jak klatki schodowe, dziedzińce, chodniki z ławkami itp.

Duże znaczenie ma także od kogo kupujemy, jaki jest wizerunek danego dewelopera. Klienci zbierają informacje na ten temat. Potwierdzają, czy ma on stabilną pozycję na rynku, jak długo funkcjonuje w branży, jakie jest portfolio wcześniejszych inwestycji. W sieci poszukiwane są także opinie, jak również kierowane są zapytania do obecnych mieszkańców.

 

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    • Towarowa 22 w Warszawie: mieszkania od Echo Investment w mini mieście

      Towarowa 22 w Warszawie: mieszkania od Echo Investment w mini mieście

      W samym centrum Warszawy, przy Rondzie Daszyńskiego, gdzie jeszcze niedawno znajdowała się galeria handlowa Jupiter, pojawia się nowy, wizjonerski projekt inwestycyjny — Towarowa 22. Ten wielofunkcyjny kompleks, zaprojektowany przez renomowaną pracownię JEMS Architekci, łączy nowoczesne mieszkania, biura i przestrzenie handlowe z zielonymi enklawami.

      20 października 2023

      Ewelina Zajączkowska-Klec

    • [SONDA] Podsumowanie i analiza 2022 r. na rynku nieruchomości mieszkaniowych

      [SONDA] Podsumowanie i analiza 2022 r. na rynku nieruchomości mieszkaniowych

      Rok 2022 jeszcze na długo pozostanie w pamięci branży deweloperskiej. Podwyżki stóp procentowych, galopująca inflacja czy też niepewność związana z wojną w Ukrainie to tylko niektóre z wyzwań, z którymi firmy musiały się mierzyć. Jak w ubiegłym roku wyglądała sytuacja na rynku nieruchomości mieszkaniowych i w jaki sposób radzili sobie z nią deweloperzy? O to portal RynekPierwotny.pl zapytał przedstawicieli największych firm deweloperskich.

      20 grudnia 2022

      Agnieszka Studzińska

    • Sprzedaż deweloperów giełdowych III kw. 2022

      Sprzedaż deweloperów giełdowych III kw. 2022

      W trzecim kwartale br. kontraktacja deweloperów mieszkaniowych notowanych na rynku podstawowym i Catalyst warszawskiej GPW pozostawała pod wpływem zdecydowanie kroczącego regresu. Czy rynek pierwotny czeka dalsze pogorszenie koniunktury sprzedażowej?

      11 października 2022

      Jarosław Jędrzyński

    • Sprzedaż deweloperów II Q 2022

      Sprzedaż deweloperów II Q 2022

      W drugim kwartale br. kontraktacja deweloperów mieszkaniowych notowanych na warszawskiej GPW uległa kolejnej fazie zapaści. Tym samym stan koniunktury sprzedażowej rynku pierwotnego mierzony wynikami giełdowych tuzów, cofnął się w przeciągu zaledwie trzech kwartałów o siedem lat.

      11 lipca 2022

      Jarosław Jędrzyński

    Nagrody i wyróżnienia

    Nagroda Forbes 2022
    Nagroda Forbes 2021
    Nagroda Digital Excellence Awards 2022
    Nagroda Laur Klienta 2023
    Nagroda Dobry Pracodawca 2023
    Nagroda Gazele Biznesu 2023