Miasta idealne dla rowerzystów

Marlena Rzepniewska
Marlena Rzepniewska

Data publikacji: 03.09.2021, Data aktualizacji: 06.02.2023

Średnia ocen 4/5 na podstawie 4 głosów

Miasta przyjazne rowerzystom
Co roku w Polsce powstają setki kilometrów ścieżek rowerowych. Które miasta miały największy wpływ na te statystyki? Gdzie szczególnie dba się o rowerzystów? Sprawdź!

Co roku w Polsce powstają setki kilometrów ścieżek rowerowych. Na koniec 2019 roku ich łączna długość wynosiła ponad 15,5 tys. km. To mniej więcej tyle, ile wynosi odległość między Warszawą a Sidney. Dziś tych ścieżek jest jeszcze więcej. Które miasta miały największy wpływ na te statystyki? Gdzie szczególnie dba się o rowerzystów? Sprawdź!

 Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • jaka jest długość ścieżek rowerowych w poszczególnych miastach 
  • w jakim mieście powstały totemy rowerowe
  • jakie udogodnienia dla rowerzystów budują deweloperzy

Warszawa

Warszawa zalicza się do najbardziej zakorkowanych miast w Polsce. Z tego powodu coraz więcej warszawiaków porzuca jazdę samochodem na rzecz jednośladów. Sieć rowerowa w stolicy liczy już ok. 680 km, a tylko w ubiegłym roku dobudowano 50 km nowych tras. W Warszawie działa także system rowerów miejskich – Veturilo. W ubiegłym roku dokonano niemal 30 milionów wypożyczeń. Obecnie system liczy blisko 400 stacji, a w jego skład wchodzi 5,7 tys. rowerów. Co ciekawe, w 2020 roku w stolicy zakończono montaż ponad 50 tzw. totemów rowerowych – urządzeń z sygnalizacją świetlną i komunikatami. Ich zadaniem jest upłynnianie ruchu cyklistów. W całej Warszawie rowerzyści mają do dyspozycji blisko 15 tys. stojaków na jednoślady.  

Co w planach?

Jak czytamy w Warszawskim Raporcie Rowerowym 2020, opracowanym przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, w planach jest budowa 43 kilometrów nowych ścieżek. Do końca 2021 roku w Śródmieściu powstanie m.in. ciąg pasów rowerowych od Alei Jerozolimskich wzdłuż Nowego Światu do ul. Książęcej i placu Trzech Krzyży oraz przejazdy w okolicach ronda Dmowskiego wraz z drogami rowerowymi, w tym odcinek wzdłuż placu Defilad.

Inwestycje mieszkaniowe z rowerowniami: W 43 warszawskich projektach (z 220 dostępnych na portalu RynekPierwotny.pl) znajdują się rowerownie. Są to m.in.: Sierakowskiego 4, Ursa Sky II, Dom Pod Szóstką.

Ciekawostka –  To właśnie warszawiacy mieli ogromny wpływ na rozwój polskiego kolarstwa. Warszawski malarz Edmund Perl, skonstruował pierwszy polski rower. Był zbudowany z drewna i miał trzy koła. Nazwano go „samojazd”.

Warszawa dla rowerzystów

Bydgoszcz

Bydgoszcz z roku na rok rozwija infrastrukturę dla rowerzystów. Aktualnie w mieście znajduje się ok. 120 km ścieżek. W ramach Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w mieście funkcjonuje 56 stacji i niemal 500 rowerów. Bydgoszczanie mogą korzystać z ok. 650 stojaków na jednoślady. Przez miasto przebiega kilka turystycznych tras rowerowych m.in.: Szlak dookoła Doliny Wisły, Rowerowy Szlak Przyjaźni Toruńsko – Bydgoskiej czy Międzynarodowa Trasa Rowerowa R-1, która przebiega przez osiedle Janowo i stanowi fragment najdłuższej trasy dla jednośladów w Europie (z Calais we Francji do Petersburga w Rosji).

Co w planach?

W 2021 roku w budowie lub na etapie przetargu znajduje się kolejnych 9 km ścieżek rowerowych.

Inwestycje mieszkaniowe z rowerowniami: W 10 bydgoskich projektach (z 41 dostępnych na portalu RynekPierwotny.pl) znajdują się rowerownie. Są to m.in. Avia – II etap, Balaton Apartamenty, NEST.

Ciekawostka – W czerwcu 2021 roku Bydgoszcz była gospodarzem rywalizacji o Rowerowy Puchar Polski. To międzymiastowy turniej zachęcający do przejechania na jednośladzie jak największej ilości kilometrów.

Bydgoszcz dla rowerzystów

Łódź

Łodzianie mogą korzystać z 211 km ścieżek rowerowych. W mieście znajdziemy 26 stacji naprawczych. W 2020 roku w stolicy województwa łódzkiego wybudowano 5,5 km nowych tras dla jednośladów. W Łodzi możliwe jest bezpłatne znakowanie roweru na wypadek kradzieży. Straż miejska generuje specjalny numer, przypisany konkretnemu egzemplarzowi, dzięki któremu po odszukaniu go w bazie danych, wiadomo kto jest jego prawowitym właścicielem. 31 lipca 2021 roku w mieście ruszyła kolejna edycja Łódzkiego Roweru Publicznego. Docelowo cały system składać się będzie z 1 500 rowerów przypisanych do 150 stacji.

Co w planach?

W 2021 roku ruszyły kolejne projekty rozbudowy ścieżek rowerowych. Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi ma w planach wybudowanie trzech zupełnie nowych dróg dla jednośladów. Jedną z nich będzie Koci Szlak, czyli trasa dla rowerzystów, prowadząca przez najciekawsze fragmenty rewitalizowanego Księżego Młyna. Obejmuje ona m.in. Park nad Jasieniem, ulicę Przędzalnianą czy Park Źródliska. 

Inwestycje mieszkaniowe z rowerowniami: W 20 łódzkich projektach (z 86 dostępnych na portalu RynekPierwotny.pl) znajdują się rowerownie. Są to m.in.: Legionów 66 - etap II, Przędzalniana 64, Enklawa Pienista

Ciekawostka: Łódź jest pierwszym polskim miastem, w którym pojawiły się liczydła rowerowe – urządzenia zliczające rowerzystów. Dzięki nim miasto może monitorować natężenie ruchu i lepiej planować inwestycje dedykowane miłośnikom dwóch kółek.

Łodź dla rowerzystów

Wrocław

We Wrocławiu znajduje się ponad 360 km ścieżek rowerowych. W mieście działa także Wrocławski Rower Miejski. Dostępne są jednoślady familijne typu cargo, tandemy, rowery elektryczne, a także rowery dziecięce. W mieście znajdziemy 7660 stojaków na rowery. W stolicy Dolnego Śląska działa także Wrocławski Rower Miejski. W ramach całego systemu wrocławianie mogą korzystać z 2000 rowerów zlokalizowanych na 200 stacjach. Co ciekawe, Wrocław jako jedno z nielicznych miast pozwala na całoroczne korzystanie z publicznych jednośladów.

Co w planach?

W planach jest rozbudowa ścieżek rowerowych. Nowe trasy powstaną na ul. Racławickiej, Skarbowców oraz Alei Piastów.

Inwestycje mieszkaniowe z rowerowniami: W 29 wrocławskich projektach (z 108 dostępnych na portalu RynekPierwotny.pl) znajdują się rowerownie. Są to m.in.: Osiedle Nowa Zatorska, Chociebuska 11, Braniborska.

Ciekawostka: Koleje Dolnośląskie jako pierwsze w Polsce wykorzystają stare wagony towarowe do przewozu rowerów. Przewoźnik kupił pięć krytych wagonów i latem 2022 roku ma zamiar doczepiać je do szynobusów na popularnych wśród rowerzystów trasach.

Wrocław dla rowerzystów

Białystok

Białostoczanie mogą korzystać z ponad 159 km dróg rowerowych. W mieście znajdziemy 717 stojaków na jednoślady i 4 stacje naprawcze. W 2020 roku miasto zyskało ponad 10 km nowych ścieżek rowerowych. Białostoczanie mogą korzystać z 717 publicznych stojaków. W mieście działa także rower miejski – BiKeR, który obejmuje 58 stacji i 574 rowery. System działa od 2014 roku. Od jego uruchomienia dokonano ponad trzech milionów wypożyczeń.

Co w planach?

2021 rok to czas rozwoju białostockiej sieci rowerowej. W lipcu br. zakończono budowę innowacyjnej, podwieszanej ścieżki rowerowej. Zaprojektowano ją tak, by nie zniszczyć korzeni pobliskich drzew.

Ciekawostka: W ubiegłym roku białostoczanin Adam Zdanowicz pobił rekord Guinnessa na najwyższy jeżdżący rower na świecie. Na rowerze w kształcie kolorowej, podświetlanej choinki o wysokości 7 metrów przejechał ponad 100 metrów.

Białystok dla rowerzystów

Gdańsk

Gdańszczanie mają do dyspozycji 130 km dróg rowerowych, a także 23 km ciągów pieszo-rowerowych. W 2020 roku stolica Pomorza wzbogaciła się o 13 km nowych ścieżek. Na terenie miasta zlokalizowanych jest ok. 8200 stojaków na jednoślady.

Co w planach?

Do końca 2021 roku w Gdańsku ma powstać łącznie 4,5 km nowej infrastruktury dla rowerzystów. Od 2019 roku w mieście działał system publicznych rowerów MEVO. Niestety po kilku miesiącach został zawieszony. Władze Gdańska zapowiadają powrót miejskich rowerów – ma być ich ponad 4 tysiące na terenie 16 pomorskich gmin.

Inwestycje mieszkaniowe z rowerowniami: W 23 gdańskich projektach (z 60 dostępnych na portalu RynekPierwotny.pl) znajdują się rowerownie. Są to m.in.: Kamienice H. Kołłątaja, Osiedle Porto, Monsa

Ciekawostka: Dla miłośników jednośladów i pięknych nadmorskich krajobrazów polecana jest trasa rowerowa EuroVelo10, przebiegająca przez wiele nadmorskich miejscowości, w tym także Gdańsk.

Gdańsk dla rowerzystów

Kraków

Infrastruktura rowerowa jest ciągle rozwijana. W tym roku nowy ciąg pieszo-rowerowy połączył ulicę Reduty z ul. Rozrywki. Cykliści mogą korzystać ze ścieżki wzdłuż ul. Babińskiego i Skotnickiej, a także z trasy przy ul. Baczyńskiego. W budowie są trzy nowe połączenia rowerowe o wartości ok. 16 mln zł. Aktualna długość tras wynosi 253 km. W 2020 roku w mieście pojawiło się ponad 14 km nowych ścieżek. Krakowianie mogą korzystać z 7201 stojaków, a także 48 stacji naprawczych. W Krakowie niestety nie ma systemu rowerów miejskich. Został zawieszony w 2019 roku. Można za to korzystać z 40 elektrycznych jednośladów na Ruczaju.

Co w planach?

W ciągu  najbliższych pięciu lat miasto chce znacząco poprawić stan infrastruktury rowerowej. Do końca 2021 roku w Krakowie ma powstać łącznie 7,5 km ścieżek. Natomiast w 2022 roku rowerzyści zyskają 6,5 km nowych tras. Będą to m.in.: kładka wzdłuż mostu Nowohuckiego, brakujący fragment Wiślanej Trasy Rowerowej przy wzgórzu Grodzisko, a także kładki na Wiśle między Salwatorem i Dębnikami oraz Ludwinowem i Kazimierzem.

Inwestycje mieszkaniowe z rowerowniami: W 30 krakowskich projektach (z 143 dostępnych na portalu RynekPierwotny.pl) znajdują się rowerownie. Są to m.in.: Chełmska 6, Hemma Orawska, Zabłocie Concept Houce II.

Ciekawostka: Pierwszy system roweru miejskiego w Polsce wystartował właśnie w Krakowie w 2009 roku.

Kraków dla rowerzystów

Poznań

Ścieżki rowerowe w Poznaniu mają długość ponad 322 km. W mieście znajduje się także niemal 100 km ciągów pieszo-rowerowych i rowerowo-pieszych. W 2020 roku dobudowano 8,8 km tras dla rowerów. W Poznaniu działa także rower publiczny – Poznański Rower Miejski. W ramach tego systemu poznaniacy mają do dyspozycji 1000 rowerów na 113 stacjach rowerowych. Dodatkowo mieszkańcy stolicy Wielkopolski mogą korzystać z 746 rowerów bezstacyjnych (w tym 30 elektrycznych), które należy pozostawiać nie na stacjach a w wyznaczonych do tego miejscach.

Co w planach?

Każdego roku włodarze miasta rozbudowują sieć ścieżek rowerowych o kolejne kilometry. Nie inaczej jest w 2021 roku. Do końca roku na budowę infrastruktury rowerowej miasto przeznaczy ponad 20 milionów złotych. 

Inwestycje mieszkaniowe z rowerowniami: W 17 poznańskich projektach (z 67 dostępnych na portalu RynekPierwotny.pl) znajdują się rowerownie. Są to m.in.: Fama Jeżyce, Stara Cegielnia, Osiedle Przy Unii

Ciekawostka: Doskonałym miejscem na jazdę na rowerze jest poznański Lasek Marceliński. Na 200 ha znajduje się aż 18 km dróg i ścieżek gruntowych.

Poznań dla rowerzystów

Jazda na rowerze ma wielu miłośników i co roku zdobywa kolejnych. Ten trend zauważają także deweloperzy, którzy w swoich inwestycjach coraz częściej budują rowerownie, stojaki czy wiaty na rowery. Poniżej przedstawiamy sondę przeprowadzoną wśród deweloperów na temat udogodnień dla miłośników jednośladów.

cordia logo

Michał Melaniuk, Dyrektor Zarządzający Inwestycjami Mieszkaniowymi w Cordia Polska i Prezes Zarządu Polnord SA

Udogodnienia dla rowerzystów są ważnym elementem naszych osiedli, zarówno tych realizowanych w Cordii, jak i pod marką Polnordu. Działamy w dużych miastach Polski, gdzie rower to już nie tylko rekreacja, ale też coraz częściej popularny środek transportu. Warto sobie uświadomić, że w stolicy trasy rowerowe stanowią niemal 1/3 wszystkich dróg w mieście, a np. w Poznaniu, gdzie będziemy niedługo startować z nową inwestycją, ten odsetek jest jeszcze wyższy. Delloite w raporcie „Technology, Media and Telecommunications Predictions 2020”  zapowiada, że do 2022 r. liczba osób jeżdżących na rowerze do pracy podwoi się w wielu miastach na całym świecie.

Zależy nam na tym, żeby nasze projekty odpowiadały na ten trend. Dlatego w każdym mamy rowerownie, stojaki lub wiaty rowerowe, a także boksy rowerowe zlokalizowane na podziemnych parkingach. Tego typu rozwiązania powstają we wszystkich realizowanych obecnie przez nas projektach: Leśnej Sonacie w Sopocie, Villi Jaśkowa Dolina w Gdańsku, Jerozolimskiej w Krakowie i Fantazji w Warszawie. Ciągle szukamy też nowych pomysłów na udogodnienia dla fanów dwóch kółek, czego efektem jest m.in. to, że w stawianym właśnie Safrano w Krakowie szykujemy również stacje naprawy rowerów. Mamy je też na już istniejących osiedlach Supernova i Zielone Bemowo.

Ronson logo

Karolina Bronszewska, Dyrektor Marketingu i Innowacji RONSON Development

Od wielu lat jedną z najchętniej uprawianych przez Polaków dyscyplin sportowych jest jazda na rowerze, a rower to najpopularniejszy sprzęt sportowy. Z całą pewnością ten trend wzmocniła pandemia, co znajduje odzwierciedlenie w naszych raportach sprzedażowych, w których odnotowujemy preferencje klientów. Na przykład w inwestycji Tulip Wilanów pytanie o miejsce na rowery mieści się w top 5 najczęściej zadawanych podczas spotkania w biurze sprzedaży. Podobnie jest w inwestycjach zaprojektowanych jako samowystarczalne, rodzinne, takich jak Viva Jagodno we Wrocławiu, czy Ursus Centralny oraz Miasto Moje w Warszawie.

Taka postawa klientów bardzo nas cieszy, bo idealnie wpisuje się w naszą strategię na rzecz ekologii. Staramy się wzmacniać trend ekomobilności, dlatego w wygodnych miejscach montujemy słupki do przypięcia roweru (Tulip Wilanów), stojaki rowerowe (Nowe Warzymice – w trzecim etapie tego projektu powstanie wiata rowerowa) oraz tworzymy specjalne rowerownie, także indywidualne, gdzie mieszkańcy mogą bezpiecznie przechowywać swoje rowery – taka przestrzeń powstała m.in. w poznańskiej inwestycji Grunwald2 oraz została zaprojektowana w budowanej także w Poznaniu inwestycji Grunwaldzka 240. We wrocławskiej inwestycji Vitalia Residence zbudowaliśmy natomiast stację rowerową, gdzie klienci mogą napompować opony i przeprowadzić drobne naprawy.

Bouyges Immobiler

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

Zauważamy, że kupujący nieruchomości coraz częściej zwracają uwagę na rozwiązania z zakresu ekologii i well-being. W Bouygues Immobilier Polska dużą wagę przykładamy do rozwiązań wspierających komfort życia mieszkańców. Wśród nich są także udogodnienia dla rowerzystów, o których myślenie nie jest dla nas tylko chwilowym trendem. Jako przykład niech posłuży inwestycja Accent Vert. Poza komórkami lokatorskimi i stojakami na rowery dostępnymi dla mieszkańców, wybudowaliśmy ścieżkę rowerową łączącą osiedle z istniejącą infrastrukturą w okolicy.

W prowadzonych przez nas budowach, wszędzie tam, gdzie to możliwe, stawiamy stojaki na rowery. Są one m.in. na warszawskich osiedlach Alinea i Vitalité czy oddanym właśnie do użytku Soleil de Malta w Poznaniu. W naszych inwestycjach są także zadaszone wiaty zabezpieczające jednoślady przed czynnikami atmosferycznymi (Essentiel Talarowa, APARTÉ Mokotów w Warszawie). Natomiast w inwestycji Stalowa 39 w Warszawie oddaliśmy do użytku mieszkańców rowerownię z wieszakami na rowery oraz stacją naprawczą.

Profbud - logo Anna Wojdyga, Lider Działu Marketingu i PR firmy Profbud

Obecność udogodnień dla rowerzystów jest z pewnością wartością dodaną dla Klientów rozważających wybór wymarzonego „M” w danej inwestycji. Oczywiście musimy wziąć pod uwagę, że klasyczna rowerownia może jednak nie sprostać ich oczekiwaniom. W związku z tym w naszych inwestycjach, już na etapie planowania, przewidujemy specjalnie zaprojektowane stojaki w garażach podziemnych, zarówno ogólnodostępne, jak i przeznaczone do użytku prywatnego i przypisane pod konkretne miejsce postojowe. Tego typu udogodnienia znajdują się także przy wejściach do klatek. Innym rozwiązaniem proponowanym m.in. w inwestycji Osiedle Złota Oksza są ażurowe, przezierne boksy na rowery, które mogą stać się doskonałą alternatywą dla osób szukających bezpiecznego, zadaszonego miejsca dla swoich jednośladów. Firma Profbud oprócz projektów mieszkaniowych ma w swoim portfolio również budynek biurowy.

Przy tym temacie na uwagę zasługuję więc Vector+, nowoczesna inwestycja mieszcząca się na warszawskiej Woli, w której znajdują się liczne rozwiązania ekologiczne, w tym także wypożyczalnia rowerów oraz szatnie i prysznice dla miłośników jednośladów. Posiadanie rowerów w budynku stwarza również wiele możliwości eventowych m.in. organizacje i wspólny udział w szczytnych akcjach. Przykładem tego typu działań w Vector+ było wydarzenie „Zbieraj z nami kilometry dla Domu Dziecka”.

Od maja do sierpnia br. wspólnie z najemcami przejechaliśmy rowerami 500 km, dzięki czemu udało nam się osiągnąć cel i przekazać środki pieniężne w wysokości 10 tys. zł jednemu z warszawskich Domów Dziecka. Nasza przestrzeń biurowa dba zatem nie tylko o komfort i potrzeby najemców. Jest także swoistym łącznikiem propagowania dobrych praktyk, zarówno dla ludzi, jak i natury, z czego jesteśmy niezwykle dumni – tłumaczy Anna Wojdyga, Lider Działu Marketingu i PR firmy Profbud.

Develia logo

Tomasz Kaleta, dyrektor Departamentu Sprzedaży, Develia S.A. 

Moda na rower – a w przypadku niektórych wręcz cały styl życia – to zjawisko, które od dawna obserwujemy i uwzględniamy w naszych inwestycjach. Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, projektując podziemne hale garażowe w taki sposób, aby umieścić w nich jak najwięcej specjalnych boksów na jednoślady. W częściach wspólnych naszych inwestycji montujemy też wielostanowiskowe stojaki na rowery. W niektórych miastach miejscowe plany zagospodarowania narzucają deweloperom konkretne liczby miejsc na jednoślady. Dla przykładu w nowych inwestycjach w Gdańsku na każde mieszkanie musi przypadać co najmniej jedno stanowisko do parkowania roweru.

Lokum Developer logo

Agnieszka Romaniewicz, dyrektor ds. marketingu i PR Lokum Deweloper

Obserwujemy stałe zainteresowanie kupujących udogodnieniami dla rowerzystów na terenach naszych inwestycji. Dotyczy to zwłaszcza młodszych klientów, którzy, w przeciwieństwie do pokolenia 40-50-latków, nie odczuwają silnej potrzeby posiadania samochodu. Mając na uwadze preferencje mieszkańców, a także rosnącą popularność mikromobilności, dbamy o to, aby nasze osiedla wyposażone były w rozwiązania, które ułatwią bezpieczne i wygodne przechowywanie rowerów.

Zarówno we Wrocławiu, jak i w Krakowie na naszych inwestycjach dostępne są stojaki i parkingi dla rowerów. Na terenach niektórych osiedli znajdują się rowerownie. Widzimy też pozytywny odbiór zainstalowanych przez nas stacji napraw rowerów, wyposażonych w najpotrzebniejsze narzędzia, dlatego planujemy kontynuację takich działań w ramach kolejnych inwestycji. 

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Regionalne

    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: