Wiadomości mieszkaniowe

Joanna Herstowska

Joanna Herstowska

Porady - Wyposażenie wnętrz - Styl

Oddaj swój głos!

Jaki garaż wybrać?

Jaki garaż wybrać? Garaż przydomowy, wolnostojący murowany, a może blaszak? Ile wynosi podatek od garażu? Czytaj na RynekPierwotny.pl.

Jaki garaż wybrać?

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie życie bez samochodu. Jeszcze kilkanaście lat temu auto można było nazwać dobrem luksusowym, dziś jest to niezbędne narzędzie potrzebne do pracy i codziennej egzystencji. Nikogo nie dziwi już fakt, że każdy członek rodziny posiada najczęściej swój własny samochód. Warto jednak zwrócić uwagę na to, aby było on odpowiednio zabezpieczany przed działaniem czynników atmosferycznych, czyli potocznie mówiąc – garażowany. Przedstawimy poniżej wady i zalety różnych rozwiązań, zarówno garaży wolnostojących, jak i tych umieszczonych w bryle budynku. Podpowiemy także, jakie opłaty wiążą się z jego posiadaniem i czym jest podatek od garażu.

Garaż wolnostojący drewniany lub murowany

Budowa garażu wolnostojącego, czyli niezależnego od bryły budynku to rozwiązanie dla posiadaczy większych działek przydomowych. Do jego największych zalet możemy zaliczyć przede wszystkim powierzchnię, która odpowiednio wykorzystana może pełnić funkcję amatorskiego warsztatu narzędziowego. To, na co inwestorzy zwracają uwagę to również fakt oddzielenia od powierzchni mieszkalnej strefy gospodarczej. Posiadając dużą parcelę, możemy swobodnie wybrać miejsce usytuowania garażu wolnostojącego, a także połączyć go z innymi budynkami gospodarczymi, jeśli takowe się na działce znajdują, bądź według projektu będą się znajdowały. Ciekawym rozwiązaniem, coraz częściej wykorzystywanym, jest garaż z wiatą. Wiata garażowa może spełniać różne funkcje, w zależności od potrzeby w danej chwili. W ten sposób stworzone miejsce może być zarówno parkingiem dla gości, strefą rekreacyjną pod dachem – jeśli pogoda nie dopisuje – czy też miejscem przechowywania rowerów, jak i sprzętów ogrodowych.


Budowa garażu wolnostojącego jest jednak droższa, niż umiejscowienie go w bryle budynku. Jest to niezależna konstrukcja, która wymaga znacznie większych nakładów finansowych związanych między innymi z jego wykończeniem, izolacją czy koniecznością podłączenia instalacji, jeśli chcemy, aby był on ogrzewany. Do wad zaliczyć musimy też konieczność dostania się do samochodu, w każdych warunkach atmosferycznych. O ile wiosną i latem tej niedogodności nie odczujemy, o tyle późną jesienią i zimą, może to stanowić problem, ponieważ możemy zmoknąć jeszcze zanim znajdziemy się w samochodzie. Garaż wolnostojący wybudujecie na zgłoszenie, jeżeli jego powierzchnia nie przekroczy 35 mkw., a na działce nie znajdą się więcej niż dwa obiekty (wiaty, budynki gospodarcze czy inne garaże) na każde 500 mkw. parceli. W przypadku większych garaży konieczne będzie pozwolenie na budowę.

Garaż blaszany

Budowa garażu blaszanego, potocznie nazywanego blaszakiem, jest rozwiązaniem najtańszym i najprostszym w realizacji. Konstrukcja jego nie jest skomplikowana i składa się jedynie ze szkieletu głównego oraz poszycia. Wszystkie słupy poziome i pionowe, wraz z dachem, pokryte zostają blachą ocynkowaną lub trapezową, co sprawia, że budowa obiektu, jest niezwykle szybka i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Garaż blaszany może zostać wzniesiony na wylewce, na której układa się płyty betonowe i nie ma potrzeby wznoszenia fundamentów. Tego typu konstrukcja nie wymaga pozwolenia na budowę, jeśli pełni funkcję garażu (a nie na przykład warsztatu samochodowego), ma powierzchnię poniżej 35 mkw. i tak jak w przypadku wspomnianym powyżej, na 500 mkw. działki przypadają najwyżej dwa tego typu obiekty. Każde odstępstwo od wcześniej wymienionych wytycznych, wymagało będzie od inwestora pozwolenia na budowę.

Garaż przydomowy w bryle budynku

Umiejscowienie garażu w bryle budynku jest rozwiązaniem idealnym dla tych, którzy posiadają niewielkie działki budowlane, ale nie tylko. Garaż przydomowy - połączony z przestrzenią mieszkalną pozwoli nie tylko oszczędzić cenne metry na parceli, ale też znacznie obniży koszty jego budowy. Projektanci prześcigają się w pomysłach na to, jak najlepiej wkomponować garaż w bryłę i pokazują, jak zrobić to prawidłowo, aby tworzyły spójną całość. Tak zaprojektowany garaż, można pokryć tym samym, jak i osobnym dachem – wszystko zależne będzie od indywidualnego projektu. W porównaniu z budową garażu wolnostojącego zaoszczędzimy przy zakupie materiałów budowlanych, ponieważ co najmniej jedna ściana będzie wspólna. Problemem nie będzie także zainstalowanie ogrzewania, ponieważ możecie wykorzystać przyłącza, które zostały zamontowane w części mieszkalnej.

Warto pamiętać, że w przypadku nieogrzewanego garażu, ściana łączna powinna być dobrze ocieplona, aby chłód nie przedostawał się do domu. Najważniejszą zaletą, która sprawia, iż wielu inwestorów decyduje się na to rozwiązanie, jest bardzo łatwy dostęp do samochodu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Jest to niezwykle istotne przy niesprzyjającej pogodzie i bardzo ułatwia poranki przed pracą, czy też powroty z ciężkimi zakupami. Do wad tego, wydawałoby się idealnego rozwiązania, należy jednak dochodzenie do części mieszkalnej wszelkich odgłosów z garażu, co może być problematyczne dla tych, którzy chcieliby na przykład dłużej pospać. Rozwiązaniem tego problemu jest odpowiednie wyciszenie wnętrza, dzięki czemu hałasy nie będą utrudniać Wam życia. Warto zainwestować też w odpowiednie uszczelki, które montuje się na drzwiach łącznych, aby spaliny nie dostawały się do domu. Garaż przydomowy, w odróżnieniu od wolnostojącego, nie wymaga oddzielnego zgłoszenia, ani pozwolenia na budowę.

Podatek od garażu

Stawiając garaż warto wiedzieć, że jest on objęty podatkiem od nieruchomości, który trzeba będzie opłacać. O tym, ile on wyniesie, decyduje to, na jakie rozwiązanie się zdecydowaliście. Determinantem w wysokości opłat będzie też przeznaczenie garażu, a więc między innymi to, czy jest on wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku garaży przydomowych, a więc stanowiących wspólną bryłę, podatek od nieruchomości będzie odpowiadał podatkowi właściwemu dla budynków mieszkalnych i w 2019 roku wynosi on 0,79 zł za mkw., chyba że w garażu prowadzona będzie działalność gospodarcza (a budynek ma oddzielną księgę wieczystą), wówczas podatek ten wynosi 23,47 zł za mkw. W przypadku garaży wolnostojących sprawa wygląda inaczej. Podatek za bryłę garażową poza budynkiem mieszkalnym, ale ze statusem przynależenia do niego wynosi 4,78 zł za mkw., a w przypadku garażu wolnostojącego, uznanego za odrębny, stale związanego z podłożem – 7,90 zł za mkw.

 

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy