Wiadomości mieszkaniowe

Paulina Bartkowska - RynekPierwotny.pl

Paulina Bartkowska - RynekPierwotny.pl

Nieruchomości - Wyposażenie wnętrz - Porady

6 sierpnia 2019

Oddaj swój głos!

Średnia ocen 5/5 na podstawie 4 głosów

[SONDA] Czy w ciągu ostatnich 10 lat zwiększyła się świadomość zakupowa osób szukających mieszkanie?

Co deweloperzy sądzą na temat wzrostu świadomości zakupowej swoich klientów? Zachęcamy do lektury naszej najnowszej sondy !

[SONDA] Czy w ciągu ostatnich 10 lat zwiększyła się świadomość zakupowa osób szukających mieszkanie?

W ciągu ostatniej dekady na rynku nieruchomości mieliśmy do czynienia nie tylko z dynamicznym rozwojem branży, ale również z ogromnym wzrostem świadomości zakupowej klientów biur deweloperskich.

Osoby szukające mieszkań mają obecnie do swojej dyspozycji liczne narzędzia weryfikacji ofert, bywają na targach mieszkaniowych i dniach otwartych. Ponadto są świadomi własnych potrzeb oraz wygód, które może zaproponować im deweloper.

Klienci przykładają dużą wagę do tego, by mieszkanie spełniało wszystkie ich wymagania, nie tylko finansowe, ale również pod kątem lokalizacji, udogodnień czy wreszcie samego wyglądu osiedla, na którym przyjdzie im żyć.

Nie można również pominąć faktu, iż osoby szukające mieszkań mają coraz większą świadomość prawną i chętnie korzystają z porad fachowców.

Jeżeli jesteście ciekawi, jak w ciągu ostatnich 10 lat zwiększyła się świadomość zakupowa osób szukających mieszkanie, zapoznajcie się z komentarzami przedstawicieli firm deweloperskich z całej Polski oraz opinią eksperta portalu RynekPierwotny.pl – Andrzeja Prajsnara.

 

Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Wydaje się, że w kontekście świadomości zakupowej nabywców nowych mieszkań, kluczowe było wprowadzenie ustawy deweloperskiej. Ten akt prawny pomimo pewnych niedoskonałości wyznaczył przejrzyste i jednolite zasady związane z zakupem nowego lokalu lub domu. W ciągu kolejnych siedmiu lat powstało bardzo wiele poradników i analiz dotyczących prawnych aspektów zakupu mieszkania.

Osoby szukające w Internecie informacji związanych z kupnem „M” (nie tylko prawnych), obecnie znajdą więcej fachowych porad niż 10 lat wcześniej. Przyczynia się to do większej świadomości zakupowej. Klienci firm deweloperskich są lepiej zorientowani również ze względu na możliwość porównywania tysięcy nowych mieszkań za pośrednictwem Internetu. Z takiego rozwiązania korzysta więcej osób niż 10 lat wcześniej. 

Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

 

 

Co o świadomości zakupowej klientów sądzą przedstawiciele firm deweloperskich? 

 

Andrzej Gutowski, wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży Ronson Development

Polacy w ciągu ostatnich 10 lat stali się zdecydowanie bardziej świadomymi klientami. Doskonale znają rynek, oferty cenowe, a także swoje prawa. Interesują się też dotychczasowymi osiągnięciami dewelopera, szukają informacji na forach osiedlowych, a przed zawarciem umowy korzystają z pomocy doradców, prawników albo przynajmniej dokładnie czytają poradniki zamieszczone w internecie. Dzisiejszy klient znacznie lepiej potrafi także określić swoje potrzeby – ma sprecyzowane wymagania i szuka mieszkania, które spełnia je pod każdym względem.

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży ROBYG w Warszawie

Ostatnie 10 lat w budownictwie mieszkaniowym przyniosło znaczne zmiany na rynku oraz zauważalne podniesienie się świadomości konsumentów odnośnie potrzeb i wymagań, jakie ma spełniać inwestycja. Obecnie wszyscy poszukują jak największego komfortu związanego z użytkowaniem lokalu i dobrej komunikacji z pozostałymi częściami miasta – dotyczy to zarówno inwestycji z segmentu premium, jak i popularnego.

Nikodem Iskra, prezes zarządu Murapol SA

Rynek pierwotny w ostatnich latach bardzo się rozwinął, co jednocześnie nasiliło konkurencję wśród deweloperów. Dzięki temu klienci planujący zakup mieszkania mają obecnie dużo większy wybór, niż przed 10-cioma laty i znacznie precyzyjniej się do niego przygotowują. Współcześni nabywcy są doskonale zorientowani w ofercie konkurencji, zwracają uwagę na dodatkowe udogodnienia oferowane w danej inwestycji, a także zastosowane materiały i rozwiązania, które jednocześnie zapewnią wygodę, będą przyjazne środowisku i obniżą koszty eksploatacji mieszkań. Ponadto w trakcie samego procesu zakupowego, by minimalizować ryzyko błędnych decyzji, korzystają z pomocy profesjonalistów - doradców finansowych, rzeczoznawców majątkowych oraz inżynierów budowlanych podczas odbioru mieszkań. Klienci większą wagę niż przed laty przywiązują także do lokalizacji inwestycji, którą sprawdzają pod kątem terenów rekreacyjnych oraz odpowiedniej infrastruktury. Mamy to na uwadze podczas procesu akwizycji gruntów, dlatego nasze inwestycje w przeważającej większości położone są w pobliżu parków i miejskich zieleńców, są dobrze skomunikowane z centrum miasta, a w pobliżu znajdują się punkty handlowo-usługowe, placówki edukacyjne i medyczne.

Zbigniew Juroszek, prezes ATAL

Współcześni klienci nie kupują już samego mieszkania, decyzja zakupowa jest powiązana przede wszystkim z wyborem miejsca do życia. Są więc bardziej wymagający i świadomi swoich potrzeb. Obecnie nabywcy znacznie większą uwagę przywiązują do ciekawego i funkcjonalnego projektu mieszkania i oczekują wyższego standardu wykonania. Poza tym zwracają uwagę na atrakcyjność otoczenia osiedla, dobrze zaaranżowane części wspólne z dostępem do miejsc służących rekreacji. W gusta nabywców mieszkań wpisuje się także dostęp do wielu udogodnień oraz inteligentnych rozwiązań m.in. z zakresu automatyki mieszkaniowej.

Zmianie uległy nie tylko preferencje nabywców, ale także ich świadomość i znajomość branży. Przed zakupem porównują wiele dostępnych na rynku ofert. Nabywcy mają także znacznie większą wiedzę prawną. Częściej zwracają uwagę na renomę i doświadczenie dewelopera. Niektórzy przedkładają te czynniki nad cenę i są skłonni zapłacić więcej za wysoką jakość, komfort i poczucie bezpieczeństwa.

Aleksandra Goller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w spółce mieszkaniowej Skanska

Nabywcy mieszkań coraz świadomiej analizują ofertę rynkową. To efekt m.in. regulacji dotyczących działalności deweloperskiej. W 2012 roku zdefiniowano i ujednolicono zasady prezentacji oferty mieszkaniowej, za tym poszła edukacja klientów. Na bazie swoich doświadczeń zakupowych kupujący nauczyli się porównywać oferty i szukać osiedli oferujących wysoką jakość w dobrych lokalizacjach. 10 lat temu najczęściej chcieli znać cenę mieszkania i mieć pewność, że osiedle jest ogrodzone i chronione. Dziś stawka za metr kwadratowy też jest ważna, ale priorytetem jest to, co za tę cenę klienci otrzymają. Mowa tu zarówno o dostępnie do usług, rozwiązaniach pozwalających efektywnie zarządzać energią, a co za tym idzie – kontrolować koszty utrzymania, jak i bliskości terenów zielonych. Mieszkanie pasować ma do naszego stylu życia – być jego przedłużeniem, stąd kupujący coraz częściej pytają o system smart home, certyfikację środowiskową czy infrastrukturę rowerową wokół inwestycji.

Artur Pietraszewski, dyrektor sprzedaży i marketingu Polnord SA

Zmiana świadomości zakupowej i stała edukacja klientów wpisana jest w model działalności deweloperskiej. Poza przełomowymi wydarzeniami takimi jak wejście w życie w 2012 roku tzw. „ustawy deweloperskiej” świadomość ta kształtowana jest dodatkowo przez cykle nieruchomości i sektor finansowy.  Wyraźnie na przestrzeni ostatnich 10 lat wzrósł poziom bezpieczeństwa zakupu za sprawą ujednolicenia reguł gry rynkowej dla sektora deweloperskiego. Wzrosła także świadomość potrzeb względem faktycznych możliwości klientów oraz świadomość ryzyk np. w zakresie kredytowania. Doświadczenia z kredytami denominowanymi we frankach szwajcarskich pokazują tę gorszą stronę decyzji o wieloletnich obciążeniach finansowych.

Mariusz Delura, Lider Biura Sprzedaży osiedla Stella firmy Profbud

Świadomość zakupowa Klientów w ciągu kilku ostatnich lat niezwykle wzrosła. Przed zakupem własnego M, nabywca bardzo dokładnie lustruje rynek mieszkaniowy. Zapoznaje się z ofertami nawet kilkudziesięciu biur sprzedaży. Posiada dokładne informacje na temat dewelopera oraz jego poprzednich realizacji. Sprawdzając interesującą go inwestycję, dopytuje o formę własności działki – czy są to grunty własne, czy oparte na użytkowaniu wieczystym.

Znaczącej poprawie uległ również poziom wiedzy na temat całego procesu sprzedaży, jak i kredytowania. Wzrost cen nie wpływa negatywnie na decyzje zakupowe – wręcz przeciwnie. Nabywcy mieszkań doskonale wiedzą czego szukają, jednocześnie będąc świadomym obecnych cen rynkowych. Dokładnie precyzują swoje preferencje mieszkaniowe. Poszukując wymarzonych tzw. czterech kątów, szczególnie zwracają uwagę na lokalizację oraz jej skomunikowanie z resztą miasta, a także na jakość wykonania lokalu, jak i całego osiedla.

Na przestrzeni lat zmieniło się także podejście Klientów do przestrzeni wspólnych – zaczęła odgrywać dla nich ogromną rolę. Dokładnie weryfikują stan i wyposażenie klatek schodowych, wind, a także terenów zielonych i rekreacyjnych wokół osiedla. Są świadomi, że są to wartości dodane, a ich wysoka jakość współmiernie wpływa na całkowity koszt danego lokalu mieszkalnego.

Krzysztof Foder, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Bouygues Immobilier

Przy wyborze wciąż dla nas, Polaków bardzo liczy się cena mieszkania, jego powierzchnia i oczywiście lokalizacja, a także umiejscowienie mieszkania w budynku. Dzisiejsi konsumenci wymagają od inwestycji, aby były położone w spokojnej i bezpiecznej lokalizacji, która jednocześnie jest dobrze skomunikowana z sąsiednimi dzielnicami i centrum miasta. 

Ponadto coraz częściej zwracamy uwagę na certyfikaty, które posiada dana inwestycja. Stanowią one dowód na wysoką jakość wykonania, zastosowanie najnowszych rozwiązań oraz realizację w oparciu o założenia zrównoważonego rozwoju. Dzisiejszy konsument ma coraz większą świadomości, jak poszczególne aspekty życia przekładają się na stan jego zdrowia oraz środowisko. Sprawiło to, że  jest on dużo bardziej wymagający i chce, aby jego miejsce zamieszkania wpisywało się w wyznawane przez niego poglądy.

Na przestrzeni ostatnich lat powstało wiele metod wymiany informacji. Dzięki temu nowi nabywcy mieszkań, przychodząc do biura sprzedaży, mają dużo większą wiedzę i świadomość tego, czego oczekują i mogą oczekiwać od dewelopera.

 

Wojciech Duda, wiceprezes zarządu Duda Holding

Zdecydowanie! Możliwość nie tylko wyszukiwania informacji w internecie, ale też porównania swoich doświadczeń i opinii z wieloma osobami, przede wszystkim za pośrednictwem mediów społecznościowych, wpłynęły na ukształtowanie nowego, lepiej zorientowanego klienta mieszkaniowego. Klient występuje z pozycji eksperckiej, dlatego my – deweloperzy – bierzemy sobie do serca uwagi i opinie klientów na każdym etapie: poszukiwania klienta, sprzedaży, czy na etapie obsługi posprzedażowej. Patrząc przez pryzmat 20 lat doświadczenia w branży, cenimy sobie sugestie i zdanie klientów, bo czujemy, że tworzymy coś wyjątkowego i skrojonego na miarę ich potrzeb.

Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży i marketingu Wawel Service

Miniona dekada to czas, kiedy utrzymujące się na niskim poziomie stopy procentowe znacznie wpłynęły na dostępność kredytów hipotecznych. Kolejnym istotnym elementem okazała się być również ustawa deweloperska, dzięki której wzrosło bezpieczeństwo transakcji. Powyższe czynniki przełożyły się na większą sprzedaż domów i mieszkań.

Zwiększył się popyt, a w krok za nim ruszyła podaż. Klienci, którzy mogli wybierać w różnorodnych i coraz ciekawszych propozycjach mieszkaniowych, stali się coraz bardziej wyedukowani i świadomi.

Znacznie wzrosło także zainteresowanie zakupem inwestycyjnym. Nasze społeczeństwo jest zamożniejsze niż 10 lat temu, a inwestycje w nieruchomości wciąż są uznawane przez Polaków za najbezpieczniejszą formę lokaty kapitału. Kupujemy już nie tylko jedno, ale często kilka mieszkań w celu zabezpieczenia finansowego i uzyskania stabilnego zysku. Coraz częściej wybierane są rozwiązania „pod klucz”, a nie mniej ważny jest standard, estetyka i jakość wykończenia budynku. W odpowiedzi na ten trend Wawel Service przygotował inwestycję Dom Przy Filharmonii w Katowicach. Jest to wysokiej klasy budynek w prestiżowym sąsiedztwie Filharmonii Śląskiej. Zdecydowana większość klientów to inwestorzy, którzy kupują mieszkania i apartamenty z przeznaczeniem na najem krótkoterminowy, a co za tym idzie – kalkulujący wyższy zysk.

Ewa Skibińska, marketing manager Nowa Papiernia, dyrektor marketingu RED Development

Zwiększyła się w stopniu znacznym. Rozwój rynku pociągnął za sobą zmiany świadomości, oczekiwań i preferencji klientów, którzy zaczęli ufać deweloperom i częściej kupować mieszkania. Kupno mieszkania to dokładnie przemyślana decyzja, bo rynek stał się bardziej konkurencyjny i jest na nim duży wybór. Popularniejsze stały się mieszkania pod wynajem, inwestycje premium czy lofty jak w naszej wrocławskiej Nowej Papierni. Polaków stać na więcej niż 10 lat temu. Przy wyborze mieszkania większego znaczenia nabrał dla nich standard budynku i jego walory estetyczne. We Wrocławiu modne stały się designerskie inwestycje w bliskiej odległości od miejsca pracy czy kulturowego serca miasta. Poznaniacy szukają mieszkań nie tylko w ścisłym centrum, ale również w spokojnych, zielonych okolicach takich jak Dębiec, gdzie przygotowujemy się do budowy czwartego etapu Red Parku. Klienci przestali bać się mieszkania na wysokich piętrach, bo wszędzie są teraz nowoczesne windy. Mieszkania z tarasami lub balkonami, z cudownym widokiem sprzedają się w pierwszej kolejności zarówno we Wrocławiu, jak i w Poznaniu.

Grzegorz Woźniak, prezes spółki Quelle Locum

Wielość ofert, a także łatwość ich przeglądania to jeden z powodów większej świadomości zakupowej Polaków. Klienci wiedzą jakiego standardu oczekiwać za daną cenę, zwracają uwagę na bliskość terenów zielonych, bogatą infrastrukturę, sąsiedztwo przedszkoli i szkół. Priorytetem wciąż jest cena, ale w porównaniu do sytuacji sprzed 10 lat, Polacy mogą pozwolić sobie na więcej. Dla spokojnej, zielonej lokalizacji są w stanie zamieszkać w dzielnicach oddalonych od centrum, gdzie ceny mieszkań są niższe, a komunikacja miejska jest równie sprawna.

Ewa Foltańska-Dubiel, prezes Grupy Deweloperskiej Geo

Zmieniła się i to w wielu aspektach. Przede wszystkim większość klientów wie, jakiego produktu poszukuje, w jaki sposób ma zostać zaprojektowane mieszkanie, zorganizowane części wspólne, ogólnie jak ma wyglądać całe osiedle. Poza tym klienci są dużo bardziej zorientowani w przepisach prawnych, regulacjach dotyczących zakupu mieszkań od dewelopera. Mają też wyższe oczekiwania, szczególnie w przypadku droższych, bardziej prestiżowych inwestycji, jak np. Mazowiecka 72 w Krakowie. Do głównych czynników zwiększających świadomość klientów firm deweloperskich, należą ogólnodostępne informacje pochodzące ze stron internetowych, a także sama “dojrzałość” rynku; klienci nabywają  kolejną nieruchomość, mając doświadczenie z poprzednich transakcji.

Bartłomiej Rzepa, ze spółki realizującej inwestycję Osiedle Symbioza

Klienci stali się bardziej wymagający, porównują różnorodne oferty, zadają wiele szczegółowych pytań; mają bardziej sprecyzowane potrzeby. Zwracają uwagę już nie tylko na samo mieszkanie, jego rozkład, metraż, lecz także na inwestycję jako całość, a więc atrakcyjne wykończenie części wspólnych, uwzględnienie w projekcie terenów zielonych, elementów małej architektury, udogodnień dla rodzin z dziećmi i osób aktywnie spędzających czas. Kluczowym elementem są także miejsca parkingowe w garażu podziemnym i na terenie osiedla.

Izabela Letka z zielonogórskiego biura sprzedaży EBF Development

Zdecydowanie tak, a wśród kluczowych czynników możemy wymienić Internet, programy telewizyjne (w stacjach o tematyce budowlanej), zmiany w ustawie deweloperskiej, programy: RNS i MDM. Do tego dochodzi dbałość o właściwie ulokowanie swoich funduszy.

Kinga Błaszkowiak, specjalista ds. sprzedaży i marketingu Greenbud Development

Tak, a wynika to z kilku czynników. Klienci, szukający mieszkania lub domu od dewelopera, mają do wyboru całe spektrum możliwości – od ścisłego centrum Poznania, po modny Grunwald i Winogrady po popularne przedmieścia i w tym także gminę Swarzędz. Rynek pierwotny nadal się rozwija. Zanim nastąpi decyzja o zakupie nieruchomości, klient sprawdza dewelopera, jego wcześniejsze realizacje, a także dopytuje o szczegóły, np. możliwości aranżacyjne domu lub mieszkania. W tym kontekście można stwierdzić nawet, że proces zakupowy się wydłużył, ponieważ klient ma większy wybór, niż 10 lat temu.

Krystian Cebulski, inwestor osiedla Enklawa Winogrady

 Zdecydowanie tak, ponieważ liczy się standard. Przykładowo w naszej inwestycji mieszkańcy przechodząc przez części wspólne każdego budynku, zauważą, że podłogi ciekawie nawiązują do stylu loftowego. Na każdym poziomie, przy przejściach z klatki schodowej do korytarza, znajdzie się tablica z informacją dotyczącą budynku, piętra, a także numerów mieszkań. Dodatkowo będą wykończone balkony, tj. będzie gotowa posadzka i balustrady. Takie detale podkreślają wyższy standard, a klienci o to dopytują.

Adam Urbański,Manager ds. Sprzedaży TDJ Estate

W ciągu ostatniej dekady świadomość zakupowa klientów zdecydowanie wzrosła, podobnie jak zwiększyły się ich oczekiwania. Dziś osoby poszukujące mieszkania mogą wybierać spośród bardzo rozbudowanej oferty rynkowej. Stąd też porównują, analizują, sprawdzają i kalkulują. Choć nadal kluczowe w procesie decyzyjnym pozostają cena i metraż, to inwestycje są oceniane w szerszej perspektywie. Coraz większą uwagę zwraca się na standard projektu - architekturę budynków, wykończenie części wspólnych, dostępność garaży podziemnych. Każde dodatkowe udogodnienie proponowane przez dewelopera działa na korzyść inwestycji, ponieważ klienci poszukują projektów kompleksowych, które zapewnią im wysoką jakość, wygodę i bliskość wszystkich miejsc ważnych z perspektywy życia codziennego (pracy, szkoły, punktów handlowo-usługowych). Liczy się także otoczenie - zagospodarowanie zieleni, mała architektura, place zabaw i miejsca służące do rekreacji. Oferty są analizowane przez klientów bardzo wnikliwie, nie pozostawia się żadnych znaków zapytania.

Jan Kaczmarek przedstawiciel firmy Kos-Dom 

Mijająca dekada przyniosła liczne zmiany na rynku nieruchomości, w tym wzrost świadomości zakupowej. Dziś większość klientów szuka przestrzeni przyjaznej do życia. Miejsca, gdzie można odpocząć, wyciszyć się po całym dniu. Widoczne są dwa trendy. Z jednej strony istnieje duże zainteresowanie inwestycjami położonymi w centrum miasta, z drugiej zaś stale rosnąca popularność gmin podmiejskich. Istotne znaczenie ma  otoczenie inwestycji, a więc widok z okna, dostęp do infrastruktury miejskiej, szkoły, punkty usługowo-handlowe, a także niskie koszty utrzymania, które wynikają z  rozwiązań własnościowych i projektowych zastosowanych przez dewelopera. 

Świadomość zakupowa i potrzeby osób szukających własnych czterech kątów rosną. W przypadku domów kupujący zwracają uwagę na wielkość ogrodu, sporą swobodę aranżacyjną przestrzeni, jakość używanych materiałów podczas budowy, a także (może i przede wszystkim) historię dewelopera, a więc sukcesy poprzednich inwestycji, lata obecności na rynku.

Tomasz Pietrzyński z More Place 

Z pewnością na przestrzeni ostatnich 10 lat zmieniła się świadomość nabywców szukających mieszkania czy domu. Pojawiło się więcej klientów inwestycyjnych, a osoby indywidualne kupujące pod własne potrzeby mają dostęp do szerszego zasobu informacji z rynku. Tak się dzieje za sprawą między innymi: rozpowszechnienia sieci społecznościowych, rozwoju pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz większej liczby różnorodnych ofert mieszkań i domów.

Maciej Bartczak z firmy KM Building

W ostatnich 10 latach  świadomość kupujących mieszkania czy domy z pewnością zwiększyła się. Może to być spowodowane rozwojem komunikacyjnym tzn. dostępem do internetu niemalże na każdym kroku, a co za tym idzie większym udziałem sieci społecznościowych w komunikacji oraz skróceniem czasu rozprzestrzeniania się informacji w ostatnim dziesięcioleciu. Łatwiej jest znaleźć informacje o ofertach, porównać je i przeanalizować rynek.

Małgorzata Orlicz-Rabiega z biura sprzedaży ST Deweloper

Internet, branżowe portale, fora na portalach społecznościowych, to miejsca wymiany doświadczeń i źródło wiedzy. Nagłaśnianie w mediach przypadków nieuczciwych deweloperów też nie pozostaje bez znaczenia. I dobrze. Klienci zadają mnóstwo pytań na etapie wstępnych rozmów, wszystko wyjaśniamy. Coraz więcej osób myśli o tym, by na etapie budowy wprowadzać zmiany funkcji pomieszczeń, czy elektryki.

Piotr Hryniewicz z firmy Inwestycje Hryniewicz.pl 

Świadomość zakupowa osób szukających mieszkania rośnie każdego roku. Zainteresowani śledzą zmieniające się kwestie prawne, weryfikują ustawę deweloperską, a przede wszystkim coraz więcej szczegółowych pytań kierują do nas. Dla wielu mieszkanie to inwestycja życia, dlatego swoje fundusze (niejednokrotnie wspomaganie się kredytem) chcą właściwie ulokować.

 

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy