Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

[SONDA] Jak okres wakacyjny wpływa na zainteresowanie inwestycjami deweloperskimi?

Redakcja
Redakcja

Data publikacji: 17.07.2018, Data aktualizacji: 22.08.2022

14 minut czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 3 głosów

[SONDA] Sprzedaż mieszkań w okresie wakacji
Czy rzeczywiście, klienci firm deweloperskich wyjeżdżając na wakacje, zapominają o poszukiwaniach swojego wymarzonego lokum i wracają do nich dopiero jesienią?

W branży nieruchomości zwykło się mawiać, że wakacje to okres zastoju. Co deweloperzy sądzą na ten temat? Zachęcamy do lektury naszej najnowszej sondy deweloperskiej!

Radosław Bieliński, Dyrektor ds. Komunikacji, Rzecznik Prasowy Dom Development S.A.

W sezonie wakacyjnym zwykle sprzedaż lekko spowalnia, choć w ostatnich dwóch latach odnotowywaliśmy w tym okresie wzrost sprzedaży rok do roku.  W II kwartale br. utrzymywał się silny popyt na rynku mieszkaniowym, zaś podaż kurczyła się, co przyśpieszało tempo wzrostu cen, przy czym zainteresowanie nowymi mieszkaniami pozostawało wysokie. 

Nikodem Iskra, prezes zarządu Murapol S.A.

W czasie wakacji nie zauważamy spadku aktywności naszych klientów. Wręcz przeciwnie, analizując wyniki za ostatnie lata, okres od lipca do września to drugi najlepszy pod względem wielkości sprzedaży kwartał w roku. Podobnego trendu spodziewamy się również w bieżącym roku. Popyt na lokale z rynku pierwotnego nadal utrzymuje się na wysokim poziomie, a my odpowiadamy na niego kolejnymi inwestycjami wprowadzanymi do oferty. Tylko w drugim kwartale uruchomiliśmy sprzedaż siedmiu projektów w Warszawie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie i Wieliczce k. Krakowa, w których łącznie do dyspozycji klientów postawiliśmy ponad 1 tys. lokali (w całym pierwszym półroczu blisko 2,2 tys.). Z kolei plan na rozpoczynający się trzeci kwartał zakłada wprowadzenie do sprzedaży kolejnego 1 tys. mieszkań w pięciu projektach przygotowywanych w Gdyni, Katowicach, Toruniu, Łodzi oraz Gliwicach.

Andrzej Gutowski, członek zarządu, dyrektor sprzedaży i marketingu Ronson Development

Ronson Development nie odnotował znaczącej zmiany w sprzedaży mieszkań wynikającej z okresu wakacyjnego. Możemy jednak stwierdzić, że jest to czas, który sprzyja zakupom nieruchomości. Miesiące letnie, ze względu na wydłużony dzień i późniejszy zachód słońca stwarzają dobrą okazję na odwiedzenie wymarzonego mieszkania. Lepsze doświetlenie pozwala na wychwycenie wszystkich zalet i mankamentów lokalu. Bez wątpienia, w podkreśleniu atutów nieruchomości pomaga również otaczająca przyroda. Nasze inwestycje, takie jak warszawska Nova Królikarnia, czy Miasto Marina, położone nad brzegiem Odry, ze względu na wyjątkową lokalizację w bliskości natury wyjątkowo atrakcyjnie prezentują się w ciepłe dni. Lato stwarza również możliwości na bliższe zapoznanie z prezentowaną na rynku ofertą. Przeglądanie ogłoszeń jest pracochłonne i nie zawsze jesteśmy w stanie poświęcić na nie wystarczającą ilość czasu w ciągu roku. Stąd też większość osób przeznacza na poszukiwania część urlopu – aby w spokoju i skupieniu móc odnaleźć idealne mieszkanie. Wreszcie latem można liczyć na większą elastyczność w umawianiu spotkań w biurach sprzedaży. Ruch jest mniejszy niż w pozostałych miesiącach, dzięki czemu doradca będzie mógł poświęcić klientowi więcej czasu i uwagi. 

Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży ROBYG w Warszawie

W okresie wakacji zainteresowanie klientów inwestycjami mieszkaniowymi utrzymuje się na wysokim poziomie. Sezon urlopowy sprzyja poszukiwaniom własnego „M”. Więcej czasu wolnego pozwala na bardziej szczegółową analizę rynku i dokładne zapoznanie się z ofertą ROBYG. Klienci coraz częściej wykorzystują wolny, wakacyjny czas na odwiedzanie biur sprzedaży. Grupa nieustannie stara się wychodzić naprzeciw potrzebom swoich klientów.

Zbigniew Juroszek, Prezes ATAL S.A.

Jeszcze do niedawna okres wakacyjny był czasem stagnacji na rynku nieruchomości. Obecnie wyniki sprzedażowe w miesiącach letnich niewiele się różnią od wyników notowanych w pozostałych miesiącach. Dla przykładu w ubiegłym roku w okresie wakacji nabywców znalazło ponad 17% wszystkich lokali sprzedanych w 2017 roku. W lipcu sprzedaliśmy 268 mieszkań, a w sierpniu 209, natomiast średnia miesięczna sprzedaż dla całego roku wynosiła 231 lokali.

Zapotrzebowanie na nowe mieszkania nadal jest wysokie. Zakładamy, że także w tym roku w okresie wakacyjnym poziom sprzedaży będzie stabilny. Warto zaznaczyć, że zakupom nieruchomości na rynku pierwotnym sprzyja korzystna sytuacja makroekonomiczna i wzrost wynagrodzeń, przy jednocześnie malejącym bezrobociu oraz niskich stopach procentowych. W takich warunkach klienci chętniej podejmują decyzję o kupnie lokum, a pora roku, czy okres wakacyjny, nie mają przy tym wielkiego znaczenia. 

Małgorzata Ostrowska, Członek Zarządu i Dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży J.W. Construction Holding SA.

Zainteresowanie klientów w okresie wakacyjnym  utrzymuje się na porównywalnym poziomie, co w tym samym okresie roku ubiegłego.

Eryk Nalberczyński, Dyrektor ds. Sprzedaży Lokum Deweloper

Tempo sprzedaży w rozpoczętym właśnie czasie wakacyjnym utrzymuje się na satysfakcjonującym dla nas poziomie. Obserwujemy zwiększone zainteresowanie naszą ofertą, co wiąże się z wprowadzeniem do sprzedaży kolejnych inwestycji.

Na początku czerwca premierę miał nasz najnowszy projekt – Lokum Smart City – zlokalizowany przy ul. Awicenny na Muchoborze Wielkim we Wrocławiu, w sąsiedztwie stacji kolejowej Wrocław Zachodni. Atrakcyjna oferta kompaktowych apartamentów skupiła uwagę osób poszukujących małych i funkcjonalnych metraży.  Mają one od 25 do 45 m2, a ich cena obejmuje realizację w standardzie pod klucz.

W czerwcu do sprzedaży trafił także X etap popularnej wrocławskiej inwestycji Lokum di Trevi na Krzykach-Tarnogaju. Oferta osiedla poszerzyła się o kolejne funkcjonalne metraże i układy, 2-4 pokojowe od 25 do 97 m2. Mieszkańcy będą mieli do dyspozycji piękny zielony dziedziniec z fontanną, bezpiecznym placem zabaw i miejscami do wypoczynku. Od strony ul. Gazowej powstaną także lokale handlowo-usługowe.

Marcin Komuda, kierownik biura sprzedaży w Profbud

 W prawdzie dopiero wchodzimy w okres wakacyjny, niemniej jednak aktualnie nie odnotowaliśmy spadku zainteresowania naszymi inwestycjami. Co więcej, rozpoczęliśmy sprzedaż kolejnej nieruchomości, która również cieszy się dużą popularnością. Uważam, że popyt na rynku mieszkaniowym nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Wpływ na to ma kilka czynników. Klient posiada szeroki wachlarz ofert, co umożliwia dokonanie właściwego wyboru (w naszym portfolio nabywcy mają do dyspozycji mieszkania w kilku lokalizacjach –  Warszawa: Bemowo, Praga oraz nowe centrum Łodzi). Z naszej perspektywy Klienci w tym okresie coraz chętniej poświęcają czas na dokonywanie zmian w swoim życiu osobistym, m.in. poszukiwanie nowego lokum. My również wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom i przygotowujemy specjalne promocje w lipcu oraz sierpniu, zachęcamy także wyższymi rabatami. Okres wakacyjny rządzi się swoimi prawami i nie powinniśmy odnosić się do danych historycznych jeden do jednego. Spodziewamy się jednak porównywalnego zainteresowania jak w roku poprzednim, w którym wskaźnik sprzedaży nie odbiegał od miesięcy takich jak maj czy październik – tłumaczy Marcin Komuda, kierownik biura sprzedaży w Profbud.

Karolina Guzik, menadżer sprzedaży w Skanska Residential Development Poland

Wakacje to od kilku lat stabilny okres na rynku mieszkaniowym. Co prawda popyt nie jest tak spektakularny, jak ten notowany na przełomie roku, ale utrzymujemy sprzedaż na dobrym poziomie. Pod koniec maja na rynek weszła oferta mieszkań realizowanych w ramach drugiego etapu naszego mokotowskiego osiedla Holm House. W ciągu zaledwie miesiąca sprzedaż osiągnęła 10%, a był to już początek sezonu wakacyjnego. Klienci wciąż są zainteresowani naszymi inwestycjami, poszukują ofert dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Kwestia pory roku jest sprawą drugorzędną.

Krzysztof Foder, Dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska

W ciągu ostatnich trzech lat nie zaobserwowaliśmy znaczących zmian związanych z popytem na mieszkania spowodowanych sezonem wakacyjnym. Prognozujemy, że w tym roku w okresie wakacji sprzedaż mieszkań również utrzymywać się będzie na bardzo wysokim poziomie, podobnie jak w pozostałych częściach roku. Wpływa na to wiele czynników, w tym duże zapotrzebowanie na mieszkania wśród Polaków. Jak wskazuje wielu analityków, mimo sukcesywnego wprowadzania do sprzedaży nowych inwestycji, podaż nowych lokali nie nadąża w tej chwili za popytem, a ceny mieszkań wciąż rosną. Do zakupu własnego „M” zachęca Polaków również sytuacja makroekonomiczna. Ważną rolę odgrywają przy tym m.in. niskie stopy procentowe oraz wzrost wysokości wynagrodzeń. Istotnym czynnikiem, który wpływa na popyt na mieszkania, jest również duże zainteresowanie ich zakupem ze strony inwestorów instytucjonalnych, którzy traktują nabycie lokalu jako atrakcyjną formę lokaty kapitału. W tym roku w okresie wakacji prowadzić będziemy m.in. sprzedaż trzech nowych inwestycji na warszawskiej Pradze-Północ. Będą to Stalowa 39, Wileńska Express i Atelier Praga II.

Piotr Zagórski, Marketing Manager w Nexity Polska

Zainteresowanie nadal jest wysokie. Zarówno ilość wizyt w biurach sprzedaży jak i ilość zapytań mailowych czy telefonicznych jest na zadowalająco wysokim poziomie. Jest to związane z wprowadzeniem do sprzedaży w ostatnim okresie, dwóch nowych etapów inwestycji Lifetown i Next Ursus.

Janusz Miller, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Home Invest Sp. z o.o.

Okres wakacyjny to przede wszystkim czas urlopów, ale przeważnie dla każdego trwa co najwyżej dwa tygodnie. Dla większości pozostały czas jest zwykłą codziennością. Poza tym niektórzy wykorzystują urlop właśnie na znalezienie wymarzonego M2. W związku z tym w Home Invest nie zauważyliśmy spadku ilości kupowanych mieszkań w tym okresie.


Łukasz Szumny, Dyrektor Sprzedaży, Oddział Kraków HSD & Arrow

Sezon urlopowy zawsze wiąże się z mniejszą ilością zapytań. Jest to okres w którym ludzie myślą o wypoczynku. Nie mniej cały czas procedujemy nowe rezerwacje na mieszkania jakie są zawierane w tym okresie.

 Monika Golec, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży firmy Budnex

Początek wakacji to zbyt wczesna pora by prognozować wpływ sezonu urlopowego na zainteresowanie nowymi mieszkaniami,  tym bardziej że nasze biura sprzedaży mają teraz bardzo dużo pracy. Głównie chodzi o  umowy deweloperskie i akty przeniesienia własności. Aktualnie jest mniej umów rezerwacyjnych czyli takich, które zawierane są z nowymi klientami. Nie sądzimy jednak by wpływ na to miały wakacje, a raczej cykl życia inwestycji. W Szczecinie, Gorzowie czy Zielonej Górze wiele z nich jest na ukończeniu. Na wielkość sprzedaży największy wpływ ma liczba nowych inwestycji , a nie pora roku. Kiedy do oferty wprowadzamy nową lokalizację sprzedaż momentalnie wzrasta. Wakacyjny okres sprzyja natomiast sprzedaży nadmorskich apartamentów, co widać wyraźnie po kompleksie Porta Mare w Dziwnówku czy Porta Mare Baltica w Kołobrzegu. Jeżeli klient miał udane wczasy w danym miejscu, to chciałby te chwile zatrzymać na dłużej. Własny nadmorski apartament jest tego dobrym przykładem.

Ewa Foltańska-Dubiel, prezes Grupy Deweloperskiej Geo

W czasie wakacyjnym zainteresowanie utrzymuje się na podobnym poziomie jak w innych okresach. Nie odczuwamy zmiany w liczbie kupowanych mieszkań.

Marek Szmolke, prezes Grupy Deweloperskiej Start

Tegoroczne wakacje zbiegły się z premierą naszej nowej inwestycji Osiedle Kameralne przy ulicy Kurzei i Jancarza w Krakowie. W związku z tym na brak zainteresowania nie narzekamy. Ciekawa oferta przyciągnęła sporo klientów. Z doświadczenia jednak wynika, że okres wakacyjny to czas odpoczynku, a nie planowania zakupu mieszkania. Choć zdarzają się klienci, którzy przed urlopem rezerwują mieszkanie, aby podczas wypoczynku podjąć ostateczną decyzję.

Ewa Skibińska, dyrektor marketingu RED Real Estate Development

Od pewnego czasu obserwujemy wzrost zainteresowania naszymi inwestycjami w okresie wakacyjnym. Z jednej strony klienci mają wtedy więcej czasu na poszukiwania wymarzonego M, z drugiej - sprzyja temu ogólna sytuacja na rynku. Dostajemy większą liczbę zapytań odnośnie ofert zarówno Red Parku w Poznaniu, jak i Nowej Papierni we Wrocławiu. Klienci zainteresowani Red Parkiem najczęściej pytają o mieszkania 3-pokojowe na własny użytek i 2-pokojowe pod inwestycje. W przypadku Nowej Papierni wakacje to także okres wzmożonego zainteresowania zakupem o charakterze inwestycyjnym. Obserwujemy wysoki popyt na apartamenty 2- i 3-pokojowe, kupowane m.in. z myślą o wynajmie długoterminowym. Zainteresowani są nie tylko klienci z Wrocławia i całego województwa dolnośląskiego, ale także z zagranicy. Niedawno w ofercie pojawiły się ostatnie 4 lofty znajdujące się w historycznym budynku dawnej fabryki papieru, dlatego wierzymy, że ta propozycja spotka się z zainteresowaniem klientów poszukujących niestandardowej przestrzeni loftowej.

Marta Kasprzak, menedżer ds. sprzedaży i marketingu w Duda Development

W wielu branżach okres wakacyjny – czy może raczej: urlopowy – uważa się za martwy sezon i czas spadku zainteresowania ofertą. Nie u nas jednak. Wakacje, a zatem lato, to czas, gdy nieruchomości wyglądają najbardziej atrakcyjnie, w związku z czym obserwujemy wzmożone zainteresowanie odwiedzinami w domu pokazowym na naszym osiedlu Nowe Złotniki czy po prostu na naszych inwestycjach. W końcu czymś zupełnie innym jest oglądanie domu z ogródkiem zimą, gdy w  tym ogródku jest ponuro i pusto, a czym innym – latem, kiedy, jest on pełen bujnej zieleni. Okres urlopowy to także czas, gdy nasi klienci zazwyczaj mają więcej wolnych chwil, w których mogą przemyśleć i podjąć decyzję na temat zakupu mieszkania, a to skutkuje zwiększonym zainteresowaniem naszą ofertą.

Magdalena Błaszkowiak – Pepel, specjalista ds. sprzedaży z biura Greenbud Development

Wakacje to dobry czas na zakup nieruchomości. Ze względu na czas urlopowy, zainteresowani klienci mają więcej czasu, aby porównać oferty różnych firm deweloperskich. Kiedy na zewnątrz jest ciepło i słonecznie, zdecydowanie przyjemniej prezentuje się nieruchomość. Pogoda sprzyja też wizytom na budowie. Wielu klientów chce odwiedzić inwestycję lub zobaczyć już gotowe etapy, czy poprzednie realizacje. Oczywiście oferujemy taką możliwość.

Maciej Bartczak, współwłaściciel KM Building

Okres wakacyjny nie ma większego wpływu na zainteresowanie naszymi inwestycjami. Liczba prezentacji oferty oraz spotkań na budowach z klientami jest bardzo porównywalna jak przed sezonem letnim. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenia z kilku ostatnich lat, liczba sprzedawanych czy rezerwowanych lokali w lipcu i w sierpniu jest zwykle porównywalna do wyników w okresie wiosny. Jednak pod koniec sierpnia można odczuć minimalnie większe zainteresowanie, prawdopodobnie dlatego, że reklamowane są Targi Mieszkań i Domów, które odbywają się w Poznaniu zwykle w pierwszej połowie września.

Grzegorz Woźniak ze spółki Quelle Locum, realizującej inwestycję Park Leśny Bronowice

Nasze inwestycje realizujemy w atrakcyjnych lokalizacjach, które są odporne na wahania rynku. W związku z tym nie odczuwamy zmniejszenia zainteresowania naszymi mieszkaniami w okresach wakacyjnych i świątecznych. W Parku Leśnym Bronowice ofertę kierujemy głównie do rodzin, a wakacje to czas odpoczynku i podejmowania ważnych domowych decyzji, do których zaliczamy również kupno mieszkania.

Agnieszka Jałoszyńska, Dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie Sky Investments

W okresie wakacyjnym odnotowaliśmy znaczny wzrost zainteresowania naszą nową inwestycją – osiedlem Rodzinne Komorniki przy ul. Pana Tadeusza. Wakacje to czas, kiedy chętnie przebywamy na świeżym powietrzu, spędzamy czas aktywnie bądź na spotkaniach przy grillu z rodziną i przyjaciółmi. Wówczas też zdecydowanie łatwiej dostrzec walory domu z własnym ogrodem. A wszelkie spotkania są dodatkowym bodźcem do wyboru naszych „szeregowców” z ogrodem, zlokalizowanych w pobliżu Wielkopolskiego Parku Narodowego.

Adam Wędrychowicz z firmy Linea

W okresie wakacyjnym nie odnotowaliśmy większego spadku zainteresowania naszymi inwestycjami. Tym bardziej, że nasza aktualna oferta zawiera liczne promocje. Jako deweloper doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że po miesiącach: lipcu i sierpniu, z pewnością nadejdzie jeszcze większy ruch na rynku nieruchomości. Wynika to z faktu, że już 8 i 9 września w Poznaniu odbędą się Targi Mieszkań i Domów.

Agata Nowaczyk, specjalistka z poznańskiego biura sprzedaży EBF Development

Okres letni do tej pory nie spowodował zmniejszenia zainteresowania naszą inwestycją przy ul. Jasielskiej na poznańskich Podolanach. Wręcz przeciwnie, zauważyliśmy dobre tempo sprzedaży. Wbrew pozorom, wakacje to dobry moment na zakup wymarzonego mieszkania. Ponieważ część osób wykorzystuje swoje urlopy na przeglądaniu ofert, załatwieniu wszystkich formalności w banku, wizyt na terenie inwestycji lub przeprowadzce. Dlatego w naszym biurze sprzedaży, klientów w tym okresie nie brakuje. Szczególnie, że do zaoferowania mamy lokale o metrażu 51 do 71 mkw., które cieszą się dużą popularnością, a ich cena wynosi 5 850 zł/mkw.

Redakcja
Redakcja

Redakcja portalu RynekPierwotny.pl dba o to, by treści ułatwiły Ci proces poszukiwań nowego mieszkania i pomogły po zakupie.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    • Towarowa 22 w Warszawie: mieszkania od Echo Investment w mini mieście

      Towarowa 22 w Warszawie: mieszkania od Echo Investment w mini mieście

      W samym centrum Warszawy, przy Rondzie Daszyńskiego, gdzie jeszcze niedawno znajdowała się galeria handlowa Jupiter, pojawia się nowy, wizjonerski projekt inwestycyjny — Towarowa 22. Ten wielofunkcyjny kompleks, zaprojektowany przez renomowaną pracownię JEMS Architekci, łączy nowoczesne mieszkania, biura i przestrzenie handlowe z zielonymi enklawami.

      20 października 2023

      Ewelina Zajączkowska-Klec

    • [SONDA] Podsumowanie i analiza 2022 r. na rynku nieruchomości mieszkaniowych

      [SONDA] Podsumowanie i analiza 2022 r. na rynku nieruchomości mieszkaniowych

      Rok 2022 jeszcze na długo pozostanie w pamięci branży deweloperskiej. Podwyżki stóp procentowych, galopująca inflacja czy też niepewność związana z wojną w Ukrainie to tylko niektóre z wyzwań, z którymi firmy musiały się mierzyć. Jak w ubiegłym roku wyglądała sytuacja na rynku nieruchomości mieszkaniowych i w jaki sposób radzili sobie z nią deweloperzy? O to portal RynekPierwotny.pl zapytał przedstawicieli największych firm deweloperskich.

      20 grudnia 2022

      Agnieszka Studzińska

    • Sprzedaż deweloperów giełdowych III kw. 2022

      Sprzedaż deweloperów giełdowych III kw. 2022

      W trzecim kwartale br. kontraktacja deweloperów mieszkaniowych notowanych na rynku podstawowym i Catalyst warszawskiej GPW pozostawała pod wpływem zdecydowanie kroczącego regresu. Czy rynek pierwotny czeka dalsze pogorszenie koniunktury sprzedażowej?

      11 października 2022

      Jarosław Jędrzyński

    • Sprzedaż deweloperów II Q 2022

      Sprzedaż deweloperów II Q 2022

      W drugim kwartale br. kontraktacja deweloperów mieszkaniowych notowanych na warszawskiej GPW uległa kolejnej fazie zapaści. Tym samym stan koniunktury sprzedażowej rynku pierwotnego mierzony wynikami giełdowych tuzów, cofnął się w przeciągu zaledwie trzech kwartałów o siedem lat.

      11 lipca 2022

      Jarosław Jędrzyński

    Nagrody i wyróżnienia

    Nagroda Forbes 2022
    Nagroda Forbes 2021
    Nagroda Digital Excellence Awards 2022
    Nagroda Laur Klienta 2023
    Nagroda Dobry Pracodawca 2023
    Nagroda Gazele Biznesu 2023