Wiadomości mieszkaniowe

Aneta Filipczak

Aneta Filipczak

Porady - Wyposażenie wnętrz - Nieruchomości

27 marca 2020

Oddaj swój głos!

Średnia ocen 4/5 na podstawie 3 głosów

Kolory Pantone – przegląd

Co oprócz classic blue? Sprawdzamy branżowe trendy w kolorystyce na 2020 rok.

Kolory Pantone – przegląd

W 2000 roku po raz pierwszy ogłoszono kolor roku Pantone. Od tamtej pory cyklicznie wybiera go Instytut Koloru Pantone, który jest globalnym specjalistą w zakresie barw i jednostką badawczą. Stał się pewnym symbolem koloru rozpoznawalnym na całym świecie. Prowadzi ich systematykę oraz na podstawie analizy trendów i panujących tendencji w lifestyle’u określa jaka barwa będzie nam towarzyszyć przez kolejne 12 miesięcy we wnętrzach, modzie i wzornictwie przemysłowym.

Kilka słów o Pantone

Pantone Inc. to amerykańska firma, która ma siedzibę w stanie New Jersey. Słynie z produkcji systemów używanych w przemyśle poligraficznym, udziela firmom wsparcia w zakresie komunikacji marketingowej, czy wykorzystania barw do budowania identyfikacji wizualnej. Natomiast Instytut Koloru Pantone (Pantone Color Institute), jest przede wszystkim jednostką badawczą barw, która prowadzi ich systematykę. System kolorów Pantone jest znany na całym świecie.

Pantone kolory - skala

Kolory Pantone zostały usystematyzowane według specjalnej skali, która nosi nazwę Pantone Matching System (PMS). Poszczególne barwy zostały zdefiniowane w oparciu o mieszankę 18 pigmentów. Wyróżniamy m.in. RGB (red, green, blue – czerwony, zielony, niebieski) oraz CMYK (cyan, magenta, yellow, black – cyjan, magenta, żółty, czarny). Co ważne, nie zawsze można kolor ze skali RGB przełożyć np. na CMYK. Pantone stale rozwija liczbę barw. Oznacza je numerkami. Mogą pojawiać się też dodatkowe oznaczenia w zależności od tego, na jakiej powierzchni ma się dany kolor pojawić np. lśniący czy matowy.

Kolory roku Pantone

Ponad 20 lat temu, po raz pierwszy został wybrany kolor na nadchodzący rok. Był nim Cerulean Blue. Kolor roku Pantone używa się we wzornictwie przemysłowym, modzie, ale także wnętrzach. Jest to odzwierciedlenie trendów branżowych i panującego stylu życia. Jak podkreśla sam Instytut wybór odpowiedniej barwy odbywa się podczas długiego i przemyślanego procesu. W roku poprzedzającym Pantone zaprasza na 2-dniowe spotkanie przedstawicieli zespołów z całego świata, którzy są odpowiedzialni za standaryzację kolorów. Podczas długich i co ważne tajnych debat wspólnie wybierają barwę na kolejny rok. Kolor wiąże się z „duchem epoki”, czyli z dominującymi trendami myślowymi.  Zwykle nawiązuje do dużych trendów makro, które są obecne w kulturze. 

Classic Blue

W tym roku wybrano Classic Blue. To sugestia bezgranicznego, rozległego i nieskończonego wieczornego nieba. Jej celem jest zachęcanie ludzi do sięgnięcia poza to, co jest oczywiste. Należy poszerzyć i pogłębić myślenie, czyli przede wszystkim wyjść poza naszą strefę komfortu. Odnosi się to bardzo do trendów jakie zaczynają panować i nawiązują do mindfulness. Ma być drogowskazem w tych trudnych czasach i nowym dziesięcioleciu.

Living Coral

W poprzednim roku królował natomiast Living Coral, czyli intensywny, energetyczny i zarażający optymizmem złoto-koralowy odcień. Instytut chciał zwrócić uwagę na pogarszającą się sytuację środowiska, a przede wszystkim raf koralowych, które stanowią najstarsze ekosystemy na Ziemi. Odgrywają bardzo ważną rolę, ponieważ żywią i chronią mnóstwo gatunków morskich

 

Ultra Violet

W 2018 roku wybrano Ultra Violet, czyli wizjonerski, oryginalny, prowokujący, twórczy kolor. Miał być odzwierciedleniem tego, co potrzebne było w tamtym czasie - dającym przedsmak tego, co znajduje się przed ludzkością i symbolizującym wszechświat z jego nieograniczonymi możliwościami. To kolor złożony, przywołujący na myśl tajemnice kosmosu. To również symbol zrywającej z konwencją kontrkultury, wyrażanej przez takich twórców jak Prince, Bowie czy Hendrix. Ten odcień fioletu kojarzy się także ze spirytualizmem i mistycyzmem. Znajduje się często tam, gdzie praktykuje się mindfulness i medytację. Barwa ta ma wspierać człowieka w procesie odrywania się od nadmiernie zdigitalizowanego świata.

Greenery

Przed fioletem wybrano Greenery, czyli soczystą zieleń. Według Pantone kolor ten symbolizował nowe początki – nowe postanowienia, coraz bardziej świadome podejście do odżywiania, zdrowszy styl życia, rosnącą dbałość o środowisko. To swoisty sygnał, że przyszła pora, by wziąć głęboki oddech, dotlenić się, zadbać o zdrowie i samopoczucie.


Źródło: flickr.com / Michelle oshen

Rose Quartz i Serenity

Zaskoczeniem był wybór kolorów roku w 2016 roku. Były to aż dwie barwy: Rose Quartz i Serenity. Miały przywoływać lekko pochmurne niebo o świcie w letni poranek, kiedy to słońce za moment wstanie, a w chmurach już odbijają się jego pierwsze promienie. Widoczny jest wtedy lekko szarawy chłodny błękit z domieszką ciepłego różu. W tamtych roku ludzie szukali łagodnych, pastelowych i wnoszących w ich życie spokój i ukojenie kolorów. 

Niebieski odcień najpopularniejszy

Najczęstszym wyborem są odcienie niebieskiego. Kolorami roku były m.in. dwie odsłony turkusu jak Blue Turquosie czy Turquoise, morski Aqua Sky, pastelowy Serenity i pierwszy jaki został wybrany przez Instytut kolor, czyli Cerulean Blue. Niebieski to barwa, która przewija się we wnętrzach bardzo często. Wprowadza do pomieszczeń spokój i harmonię. Kojarzy się z niebem i wodą.

 

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy