[SONDA] Jakie typy nieruchomości sprzedają się najlepiej?
Data publikacji: 05.12.2017, Data aktualizacji: 06.07.2021
Średnia ocen 4/5 na podstawie 8 głosów
Deweloperzy zauważają, że kluczowym kryterium przy wyborze mieszkania jest cena oraz atrakcyjna lokalizacja inwestycji. Polacy nie mają określonych preferencji odnośnie zakupu mieszkania, wszystko zależy od tego, czy kupują mieszkanie tylko dla siebie, dla rodziny czy w celach inwestycyjnych. Wciąż najwięcej zapytań dotyczy mieszkań kompaktowych o powierzchni do 50 mkw. Warto również zaznaczyć, że coraz większa liczba osób szukających mieszkanie inwestuje w nieruchomości o podwyższonym standardzie.
Krzysztof Foder, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie Bouygues Immobilier Polska
W ostatnim czasie największym zainteresowaniem cieszą się inwestycje wpisujące się
w tzw. ideę urban idea, która polega na łączeniu różnych elementów przestrzeni miejskiej. Wybór docelowego metrażu lokalu zależy od potrzeb różnych grup klientów. W związku z tym nie można jednoznacznie sprecyzować, które lokale cieszą się największą popularnością wśród konsumentów. Aktualnie zapotrzebowanie jest zarówno na lokale kompaktowe - kawalerki i mieszkania dwupokojowe, kupowane m.in. na cele inwestycyjne, pod wynajem; oraz większe trzy- oraz czteropokojowe lokale, dostosowane do potrzeb rodzin.
Andrzej Gutowski, członek zarządu, dyrektor działu sprzedaży i marketingu Ronson Development
Największym powodzeniem cieszą się mieszkania w niewielkich metrażach. Na pierwszym miejscu są bez wątpienia mieszkania 2-pokojowe (do 42 m2), dalej 3-pokojowe (do 56 m2), i na końcu 1-pokojowe. Klienci interesują się przede wszystkim lokalami kompaktowymi, które pozwalają na funkcjonalne zaaranżowanie mieszkania na ekonomicznym metrażu.
Ron Ben Shahar, partner Angel Poland Group, inwestor projektu Angel River
We Wrocławiu coraz większym zainteresowaniem cieszą nieruchomości z segmentu premium: mieszkania o podwyższonym standardzie, apartamenty czy penthouse’y. To odpowiedź na zmieniające się preferencje zakupowe Polaków, którzy są w stanie zapłacić więcej za lepsze warunki mieszkaniowe.
Na przykład w naszej wrocławskiej inwestycji Angel River właścicieli znalazło już ponad 80% apartamentów. Sukces sprzedaży pokazuje, że wrocławscy klienci czekali na inwestycję w centrum miasta, tuż nad rzeką, która proponuje liczne udogodnienia.
Dużym zainteresowaniem cieszą się zarówno większe jak i mniejsze lokale. W przypadku dużych metraży to największe zainteresowanie wzbudzają te z bezpośrednim widokiem na rzekę. Natomiast mniejsze lokale traktowane są jako doskonała lokata kapitału, ze względu na bezpośrednią bliskość centrum miasta, terenów rekreacyjnych, czy centrów biznesowych.
Magdalena Lauba, Kierownik Biura Sprzedaży Budnex w Gorzowie
Niezmiennie od lat największym zainteresowaniem klientów cieszą się nieduże mieszkania dwupokojowe z aneksem kuchennym. Wiąże się to głównie z atrakcyjną ceną tego typu nieruchomości, które kupowane są najczęściej jako pierwsze mieszkanie lub inwestycyjnie by później je wynajmować. W Gorzowie, gdzie cena takiego mieszkania wynosi ok. 130 tys. -140 tys. zł to bardzo atrakcyjna lokata kapitału, tym bardziej że miesięczny zysk z najmu wynosi 1000 zł, więc nie różni się znacząco od innych dużych miast, a cena zakupu mieszkania należy do jednych z najniższych w Polsce. Drugim najpopularniejszym metrażem poszukiwanym przez klientów są mieszkania trzypokojowe, do 60 mkw. To najczęściej drugie mieszkanie kupowane przez klientów, gdy powiększyła im się rodzina lub polepszyła się ich sytuacja materialna.
Marek Szmolke, prezes Grupy Deweloperskiej Start
Największym zainteresowaniem cieszą się mieszkania ustawne. Tak naprawdę nie ma znaczenia czy są 1,2 czy 3 pokojowe. Każdy typ mieszkania ma swojego klienta, ponieważ każdy inwestor poszukuje czegoś odmiennego. Inne wymagania będzie miała 4-osobowa rodzina, inne młode małżeństwo a jeszcze inne single. Generalnie w dalszym ciągu zasada jest taka, że najlepiej sprzedają się mieszkania o niewielkiej powierzchni w stosunku do ilości pomieszczeń.
Adam Dąbkowski, Dyrektor Generalny Nexity Polska
To zależy przede wszystkim od preferencji klienta. Duże znaczenie ma to, czy inwestujemy w mieszkanie tylko dla siebie, czy kupujemy je dla rodziny. Single z reguły wybierają mieszkania jedno – lub dwupokojowe, położone bliżej centrum, rodziny z dziećmi stawiają na trzy - i więcej pokojowe mieszkania, w dzielnicach spokojnych, pełnych zieleni, często oddalonych nieco od serca miasta. Kluczowy czynnik to oczywiście cena, zwłaszcza w połączeniu z atrakcyjną lokalizacją. Dobry przykład stanowi tu nasza najnowsza inwestycja LifeTown na Ursynowie, której sprzedaż ruszyła w ubiegły weekend. Mieszkania cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem z uwagi na konkurencyjne w tej okolicy ceny, zaczynające się od 5500 zł/mkw. Przez trzy dni sprzedaliśmy ponad 80 mieszkań, to więcej niż połowa dostępnych w tej realizacji. Prawdę mówiąc, w każdej z inwestycji sprzedaż układa się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. To efekt tego, że każda z naszych realizacji jest dokładnie przemyślana – chcemy przyszłym mieszkańcom zapewnić indywidualne możliwości aranżacyjne mieszkań i dać im niestandardowe rozwiązania technologiczne, takie jak ławki ładujące do urządzeń mobilnych czy system Nexity Smart, czyli inteligentne sterowanie domem. Nietypowe udogodnienia uwzględniamy też na etapie projektowania terenu osiedla. Są to np. prywatne jezioro czy siłownia dla mieszkańców.
Piotr Kijanka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Grupie Deweloperskiej Geo
W chwili obecnej zaobserwować można popyt na każdy z typów lokali mieszkalnych. Inwestorzy interesują się zakupem zarówno kawalerek do 30 m², jak i znacznie większych lokali mieszkalnych tj. 3,4 pokojowych o metrażu 50-60 m². Wybór konkretnego typu mieszkania uzależniony jest od preferowanej lokalizacji, a także standardu inwestycji oraz osobistych przesłanek.
Artur Karczykowski , dyrektor marketingu CNT Sp. z o. o. Sp.k.
Z analizy sprzedaży mieszkań w inwestycji Nowa 5 Dzielnica w Krakowie wynika, że klienci poszukują głównie lokali dwu i trzypokojowych. Natomiast w dalszej kolejności kawalerek i mieszkań czteropokojowych. Warto podkreślić, że większość z nich decydowała się na miejsca postojowe w dwupoziomowym garażu podziemnym nawet przy zakupie lokalu 1-pokojowego kawalerki. Proces sprzedaży apartamentów typu penthouse trwa najdłużej, ale popyt na lokale klasy premium jest stały, szczególnie że oferujemy coś więcej niż mieszkanie - miejsce do życia z wieloma udogodnieniami i wyjątkowym widokiem na panoramę Krakowa.
Iwona Chmielewska, Wicedyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Monday Development
Każdy rynek ma swoją specyfikę i w tym aspekcie należy go analizować. Generalnie mieszkania w Poznaniu kupuje się na własne potrzeby i inwestycyjnie. W tym pierwszym aspekcie panujące w stolicy Wielkopolski trendy zbliżone są do tych ogólnopolskich. Największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się małe mieszkanie dwupokojowe o metrażu 35-45 mkw., które kupowane są na przysłowiowy „start” przez młode osoby. Z kolei kupujący swoje kolejne mieszkanie, chętniej nabywają lokale większe, minimum 3 pokojowe, dostosowując ten metraż do zmieniających się potrzeb ich rodzin. Należy też pamiętać o tym, że stolica Wielkopolski jest bardzo dużym ośrodkiem akademickim i targowym. I tu wracamy do nieruchomości kupowanych inwestycyjnie. Te dwa elementy z pewnością napędzają rynek lokali kupowanych pod wynajem. W tym segmencie królują mieszkania małe, zlokalizowane w centrum miasta. Projektując nasze inwestycje bierzemy te dwa aspekty pod uwagę.
Łukasz Szumny, dyrektor sprzedaży oddział Kraków HSD Arrow Sp. z o.o.
Największym zainteresowaniem w naszych inwestycjach cieszą się mieszkania „do życia” czyli 2,3 i 4 pokojowe. Jest to zmiana trendu, gdyż do tej pory pierwsze się sprzedawały kawalerki, które klienci kupowali inwestycyjnie. Natomiast na dzisiaj najwięcej zapytań dotyczy mieszkań dla młodych par/małżeństw optymalnie 2 sypialnie + salon z aneksem.
Magdalena Błaszkowiak – Pepel, specjalista ds. sprzedaży Greenbud Development
W aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości, kiedy wciąż możliwe jest uzyskanie dofinansowania z MdM, najlepiej sprzedają się optymalne powierzchnie domów, spełniające metrażem warunki programu. To jest teraz kluczowe przy wyborze nieruchomości jeszcze w 2017 r.
Adrian Wróbel, specjalista z biura sprzedaży Planetbud Development
Od kilku lat można zauważyć znaczny przypływ ludności do gmin znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie z Poznaniem. Dlatego deweloperzy coraz chętniej inwestycją w tamtejsze grunty. Sporym zainteresowaniem cieszą się domy w zabudowie szeregowej, ponieważ rynek odbiorców jest duży.
Marta Kasprzak, menedżer ds. sprzedaży i marketingu w Duda Development
Podsumowując rok 2017 możemy zdecydowanie stwierdzić, że największym zainteresowaniem cieszą się mieszkania 2-pokojowe, kupowane głównie pod kątem inwestycyjnym. Jeżeli chodzi o budownictwo jedno- lub wielorodzinne to najlepiej sprzedają się domy do 160 m.kw. z garażem i ogrodem. Tu możemy potwierdzić nasze słowa naszą inwestycją Nowe Złotniki, w której mamy właśnie takie segmenty. II etap budowy dobiega końca, jak również liczba wolnych domów to dosłownie „końcówka”. Ludzie chcą mieszkać tuż pod miastem, z dobrym dojazdem, mieć swój ogród i możliwość oddechu od miejskiego gwaru. Właśnie takich nieruchomości potrzebował rynek w ostatnich miesiącach.
Adrian Sączek, ekspert ds. sprzedaży Mennica Polska
Zdecydowanie największą popularnością cieszą się lokale jedno- i dwupokojowe do 40 m2. Przy średniorocznej stopie zwrotu na poziomie 4,5-5,5% stanowią one atrakcyjną alternatywę inwestycyjną dla nisko oprocentowanych lokat bankowych oraz obarczonych ryzykiem funduszy inwestycyjnych i giełdy. W razie konieczności, mieszkania o tym metrażu mogą zostać w przyszłości szybciej zbyte na rynku wtórnym w porównaniu do większych mieszkań.
Olga Pietrzak, Specjalista ds. Sprzedaży Skaland
Klienci, którzy decydują się na zakup nieruchomości na przedmieściach od mieszkań oczekują czegoś więcej niż to, co oferują śródmiejskie projekty. Najchętniej wybieranymi lokalami są te, które przy niższej cenie zapewniają większą powierzchnię mieszkalną, a przy tym posiadają własny ogród lub taras. Młode pokolenie nabywców chętnie sięga także po projekty, które wyróżniają się na tle oferty konkurencji. Do nich możemy zaliczyć oferowane na os. Nowe Koninko II mieszkania z antresolą. Dodatkowe metry nad salonem w połączeniu z otwartą przestrzenią to wybór osób lubiących nieszablonowe projekty. Są to lokale, dla których nasi klienci z chęcią wyprowadzają się z miasta. Ponadto nabywcy coraz chętniej wracają także do zabudowy bliźniaczej. Wracają, bo do niedawna królowała moda na szeregowce, która dziś powoli zostaje zdetronizowana przez małe domy. Stąd w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie bliźniakami w 2018 roku Skaland zaprezentuje dwa nowe osiedla domów z dużymi ogrodami.
Wioleta Daniłowska, kierownik działu sprzedaży Arkada Invest
Najlepiej sprzedają się mieszkania blisko centrum, o pow. do 50m².
Maciej Bartczak, współwłaściciel KM Building
Biorąc pod uwagę jakie nieruchomości posiadamy w ofercie należy stwierdzić, że są to głównie domy w zabudowie szeregowej. Najlepiej, jeśli ich powierzchnia waha się między 60 a 90 m.kw. Koniecznym uzupełnieniem jest ogródek, miejsca parkingowe, taras i kominek. To naszych klientów interesuje najbardziej.
Jeżeli jesteście ciekawi opinii deweloperów w innych, ważnych dla branży nieruchomości kwestiach – zapraszamy do zapoznania się z materiałem o gustach mieszkaniowych Polaków!
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: