Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

Wniosek o wykreślenie hipoteki: jak wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?

Ewelina Zajączkowska-Klec
Ewelina Zajączkowska-Klec

Data publikacji: 04.11.2024, Data aktualizacji: 04.11.2024

10 minut czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 327 głosów

Wniosek o wykreślenie hipoteki: jak wypełnić wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?
Jeśli kupiliście mieszkanie z wykorzystaniem kredytu hipotecznego, w księdze wieczystej najprawdopodobniej znajdzie się zapis, że lokal jest obciążony hipoteką. Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?

Jeśli kupiliście mieszkanie z wykorzystaniem kredytu hipotecznego, w księdze wieczystej najprawdopodobniej znajdzie się zapis, że lokal jest obciążony hipoteką. Po spłacie kredytu należy go wykreślić, składając odpowiedni wniosek.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak poprawnie wypełnić wniosek o wykreślenie z księgi wieczystej,
  • ile wynosi opłata za wykreślenie hipoteki,
  • ile trwa wykreślenie hipoteki,
  • czy potrzebna jest do tego zgoda banku.

Księgi wieczyste — podstawowe informacje

Księgi wieczyste zakłada się dla każdej nieruchomości. W świetle prawa nieruchomość nieposiadająca takiego dokumentu nie ma racji bytu. Co istotne i warte podkreślenia, zmiany w księgach wieczystych dokonywane są tylko i wyłącznie na podstawie aktów notarialnych.

Księgi wieczyste nie mogą być dowolnie modyfikowane, bez podania uzasadnionej przyczyny. Wszelkie zmiany wymagają przeprowadzenia procedury sądowej. Ich efekty można śledzić zarówno w samych księgach wieczystych, jak i na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.

W skład księgi wieczystej wchodzą cztery działy:

  • Dział I – zawiera informacje o nieruchomości (powierzchnia, lokalizacja).
  • Dział II – zawiera informacje dotyczące właściciela nieruchomości oraz ewentualnych użytkowników wieczystych.
  • Dział III – obejmuje wszystkie wpisy dotyczące ograniczonych praw rzeczowych (nie uwzględniając hipoteki), a także wykaz ograniczeń związanych z rozporządzaniem nieruchomością.
  • Dział IV – zawiera informacje o ewentualnych obciążeniach nieruchomości (hipoteka i wszystkie informacje z nią związane).

Ustrój ksiąg wieczystych reguluje ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. z 2018 r. poz. 1916), zaś kwestie szczegółowe – Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 lutego 2016 r. w sprawie zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych w systemie teleinformatycznym (Dz.U. z 2016 r. poz. 312, z późn. zm.). Ustawa powtarza regulacje zawarte w poprzednich aktach prawnych, regulujących ustrój ksiąg wieczystych w Polsce (w dekrecie z 11 października 1946 – Prawo o księgach wieczystych i w ustawodawstwie zaborczym), łącząc je z regulacją hipoteki. Postępowanie w sprawach dotyczących ksiąg wieczystych, regulują z kolei art. 6261-62613 Kodeksu postępowania cywilnego.

Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?

Finansowanie zakupu nieruchomości przez kredyt hipoteczny jest najpopularniejszą formą pozyskania środków. Wpis hipoteki do księgi wieczystej stanowi dla banku zabezpieczenie spłaty jego wierzytelności. Dlatego też, w przypadku rozliczenia się z kredytodawcą, hipoteka wygasa. Sytuacja nie powoduje jednak automatycznego wykreślenia wpisu hipoteki z księgi wieczystej obciążonej nieruchomości. W tym celu konieczne jest złożenie wniosku o wykreślenie hipoteki.

Kto składa wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej?

Co prawda wniosek może złożyć każda z zainteresowanych stron, niemniej najczęściej dokonuje tego właściciel nieruchomości. Kredytodawca bądź inna osoba fizyczna, której przysługiwała hipoteka — nie ma obowiązku, a jedynie możliwość — wystąpienia z takowym wnioskiem do Sądu Rejonowego.

hipoteka

Wcześniej jednak właściciel nieruchomości powinien uzyskać od dotychczasowego wierzyciela oświadczenie zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki (list mazalny).

Kwit mazalny to oficjalne zaświadczenie banku, które obejmuje następujące informacje:

  • datę i miejsce wystawienia dokumentu, 
  • dane kredytobiorcy, 
  • dane umowy kredytowej, 
  • potwierdzenie spłaty kredytu, 
  • zgodę na wykreślenie hipoteki z KW, 
  • podpisy osób upoważnionych do reprezentowania banku.

Zazwyczaj banki wystawiają list mazalny automatycznie po uiszczeniu ostatniej raty i wysyłają go kredytobiorcy. Czasem jednak należy wypełnić wniosek o wydanie takiego zaświadczenia, a nawet opłacić usługę jego wystawienia. 

Pamiętać przy tym należy, że jeżeli hipoteka przysługiwała podmiotowi prywatnemu innemu niż bank, oświadczenie takie musi przybrać formę pisemną z podpisem notarialnie poświadczonym. Wskazana powyżej forma dotyczy oświadczeń składanych przez banki.

Co więcej, ustawa o księgach wieczystych i hipotece nakłada na wierzyciela obowiązek dokonania wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie wygasłej hipoteki z księgi wieczystej (art. 100 ww. ustawy). Przepisy art. 462 Kodeksu cywilnego dają zaś prawo dłużnikowi domagania się od wierzyciela wydania pokwitowania stwierdzającego wygaśnięcie wierzytelności. Jeżeli strony nie umówią się inaczej, koszty związane z wydaniem takiego dokumentu obciążać będą dłużnika, a w naszym przypadku właściciela nieruchomości.

Odmowa wydania oświadczenia — jak postępować?

Niekiedy zdarzyć się może, że wierzyciel odmawia wydania wskazywanego oświadczenia, bądź też kontakt z nim jest utrudniony. W takim przypadku posiadaczowi nieruchomości pozostaje wytoczenie powództwa o uzgodnienie stanu prawnego nieruchomości, ujawnionego w księdze wieczystej, z rzeczywistym stanem prawnym. Jak podkreśla się w orzecznictwie — zdarzeniem, które w obrocie najczęściej pociąga za sobą wygaśnięcie hipoteki — jest zapłata.

Z chwilą wygaśnięcia wierzytelności wygasa — jak stanowi art. 94 ustawy o księgach wieczystych i hipotece (u.k.w.h.) - hipoteka, a treść księgi wieczystej, w której taka hipoteka formalnie nadal figuruje, jest — od chwili wygaśnięcia wierzytelności — niezgodna z rzeczywistym stanem prawnym. W tej sytuacji właściciel może żądać od wierzyciela usunięcia tej niezgodności (art. 100 u.k.w.h.). Jeżeli wierzyciel hipoteczny nie wyrazi zgody na wykreślenie hipoteki, dłużnik może wytoczyć powództwo o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym (art. 10 u.k.w.h.).

Kwestie sporne — wygaśnięcie hipoteki

Podobna sytuacja będzie miała miejsce, gdy pomiędzy stronami powstał spór o to, czy hipoteka wygasła, bądź też istnieją inne przeszkody prawne albo faktyczne, które uniemożliwiają wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej na podstawie oświadczenia wierzyciela.

Ze względu na fakt, że postępowanie wywołane ww. powództwem może trwać przez dłuższy czas, a uwzględniwszy możliwość wystąpienia z apelacją, nawet kilkunastu miesięcy, wprowadzono dodatkową instytucję tzw. ostrzeżenia.

I tak roszczenie o usunięcie wyżej wymienionej niezgodności może być ujawnione przez ostrzeżenie, wpisywane w dziale IV księgi wieczystej. Podstawą wpisu ostrzeżenia jest nieprawomocne orzeczenie sądu zapadłe w sprawie w I instancji lub wydane w jej toku — postanowienie sądu o udzieleniu zabezpieczenia. Co ważne, do udzielenia zabezpieczenia nie jest potrzebne wykazanie, że powód ma interes prawny w udzieleniu zabezpieczenia, tak jak ma to miejsce w innych postępowaniach cywilnych. Wystarczające jest zatem uprawdopodobnienie zasadności roszczenia.

wykreślenie hipoteki

W praktyce zatem istnieje uprawdopodobnienie, że hipoteka wygasła. Fakt ten potwierdzać będą w szczególności wszelkie dokumenty, z których wynikać będzie, że wierzytelność zabezpieczona hipoteką wygasła.

Wracając natomiast do procedury wykreślenia hipoteki, posiadacz nieruchomości po otrzymaniu stosownego oświadczenia powinien wystąpić z wnioskiem o wykreślenie hipoteki do Sądu Rejonowego. Jak poprawnie wypełnić wniosek?

Jakie dokumenty potrzebne są do wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej?

Zanim jednak przejdziemy do omówienia wniosku, sprawdź, o co należy zadbać w pierwszej kolejności. I tak, razem z wnioskiem o wykreślenie hipoteki, do sądu należy dostarczyć:

  • zgodę wierzyciela (banku) na wykreślenie hipoteki z KW, razem z dowodem mówiącym o tym, że osoba podpisana pod zgodą ma prawo reprezentować wierzyciela, 
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty za wykreślenie hipoteki umownej w wysokości 100 zł (wpłaty można dokonać bezpośrednio w kasie sądu). 

Z tak przygotowanymi dokumentami, możesz przystąpić do wypełniania wniosku.

KW-WPIS wzór wypełnienia wykreślenia hipoteki - jak wypełnić wniosek?

Wniosek o wykreślenie hipoteki składa się na urzędowym formularzu KRS-WPIS.

Pierwsza strona wniosku i pozycja numer 1 ma zawierać nazwę sądu rejonowego, który prowadzi księgę wieczystą dla nieruchomości. Pod numerem 2 należy wpisać wydział sądu prowadzącego księgę wieczystą, a w polu 3. należy wpisać numer księgi wieczystej. 

Na stronie 2 formularza należy zaznaczyć kwadrat przypisany do pozycji: „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki”, a w treści żądania wpisać wniosek o wykreślenie hipoteki, którą to należy precyzyjnie opisać (określenie kwoty, wierzyciela itp.).

Przykład

Wnoszę o wykreślenie z księgi wieczystej nr xxx/12345678/6 hipoteki w kwocie 500 000,00 zł ustanowionej na rzecz banku (nazwa banku) z siedzibą w (miasto).

Pozostałe pola na tej stronie należy przekreślić.

Na kolejnej, 3. już stronie w pierwszej połowie formularza należy podać dane wnioskodawcy. W związku z tym, w pierwszej rubryce trzeba skreślić określenie ''uczestnika postępowania''. Rubryki 9-17 przeznaczone są na dane wnioskodawcy (w naszym przypadku właściciela nieruchomości). Jeśli jest nim osoba fizyczna, przekreśl pytania o REGON i KRS, a w polu 12 stwierdzenie ''nazwa lub firma''. Ta sama zależność występuje w polu ''miejsce zamieszkania/siedziba'' (tym razem wykreśl słowo ''siedziba'' jeśli nie reprezentujesz firmy).

Pole z adresem do doręczeń (26-32) wypełnij tylko wtedy, kiedy adres ten jest inny niż miejsce zamieszkania. W razie niewypełnienia, pole przekreśl. 

Dalsze pola (33 do 56) dotyczą danych kolejnego właściciela i należy uzupełnić je w momencie, w którym taki istnieje. Jeśli jednak nieruchomość ma jednego właściciela, w tych polach podaj dane uczestnika postępowania, czyli wierzyciela hipotecznego (np. banku). Wówczas wykreśl wyraz ''wnioskodawcy'', pozostawiając jedynie stwierdzenie ''uczestnika postępowania''.

Ostatnia strona to kontynuacja danych ze strony poprzedniej. Jeśli we wcześniejszych polach podane zostały dane drugiego właściciela, w polach 57-80 podaj dane dotyczące uczestnika postępowania - jeżeli jednak nieruchomość ma tylko jednego właściciela i dane uczestnika zostały już podane - przekreśl te pola. 

ile rwa wykreślenie hipoteki

Kolejna część dotyczy załączników KW-WU, KW-PP, KW-ZAD - zazwyczaj w tego typu sprawach nie są składane, więc przy liczbie załączników wpisz ''0''. W polu 84 (dane identyfikujące inny załączony dokument) wpisz dane listu mazalnego (zgody wierzyciela na wykreślenie hipoteki). W kolejnym polu podaj informację o załączeniu opłaty sądowej od wniosku o wykreślenie hipoteki. 

Pozostałe, niewypełnione pola - przekreśl. Pozostało Ci już tylko wpisanie swojego imienia i nazwiska, daty oraz podpisanie wniosku. 

Gdzie złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki?

Taki wniosek można złożyć osobiście w Sądzie Rejonowym w biurze podawczym Wydziału Ksiąg Wieczystych, właściwym dla położenia rzeczonej nieruchomości. Drugą możliwością jest wysłanie wniosku pocztą. Formularz trzeba dostarczyć w  dwóch kopiach - na drugiej sąd poświadczy przyjęcie wniosku. 

Jeżeli właściciel zdecyduje się na drogę pocztową, musi pamiętać, aby wcześniej uiścić opłatę sądową (można to zrobić poprzez przelew na rachunek bankowy) i dowód wpłaty dołączyć do formularza (wraz z pozostałymi załącznikami, jeśli dotyczy). 

Niestety, nie ma możliwości złożenia wniosku online.

Czy wniosek o wykreślenie hipoteki muszą podpisać wszyscy współwłaściciele?

Jak można się już domyślić, z jednej z sekcji we wniosku, wynika, że wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli nieruchomości. Hipoteka obciąża całą nieruchomość, a zmiany w księdze wieczystej wymagają zgodnego działania wszystkich osób uprawnionych.

Opłata za wykreślenie hipoteki z KW

Do wniosku należy dołączyć oryginał oświadczenia wierzyciela, a także dowód uiszczenia opłaty sądowej, która jest stała dla wszystkich instytucji i wynosi 100 zł. Koszt wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej nie jest wysoki, niemniej należy pamiętać o dopełnieniu wszystkich formalności.

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej — ile trwa?

Wiele osób zadaje sobie pytania, jak długo rozpatrywany jest wniosek o zmianę wpisu w księdze wieczystej i ile zajmie wykreślenie hipoteki po spłacie kredytu. Niestety, nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od danego sądu. Zniesienie hipoteki w księdze wieczystej może potrwać od kilku dni do nawet kilku miesięcy.

Zmiana treści wierzytelności hipotecznej

W niektórych przypadkach nie dochodzi do pełnej spłaty zabezpieczonej wierzytelności bądź też zachodzą inne zmiany w treści zabezpieczonej wierzytelności. W takim przypadku, jeżeli stronom zależy na zmianie wpisu w księdze wieczystej, powinny postąpić podobnie, jak przy ustanawianiu hipoteki. Konieczne jest zatem zawarcie odpowiedniej umowy o zmianie treści wierzytelności hipotecznej, która powinna mieć formę pisemną z podpisem notarialnie poświadczonym. Wyjątki stanowią dokumenty bankowe, bądź wydawane przez organy administracji publicznej.

Co ważne, na zmianę nie jest wymagana zgoda pozostałych wierzycieli hipotecznych – jeżeli takowi zostali wpisani do księgi wieczystej danej nieruchomości. Dalsza procedura jest zbliżona do postępowania w przedmiocie wykreślenia hipoteki. Należy złożyć formularz KW-WPIS oraz wypełnić te same pola. W treści żądania odzwierciedlić natomiast zmianę, jaka ma zostać wpisana do księgi wieczystej. Opłata sądowa w tym przypadku wynosi jednakże 150 zł.

Reasumując, chociaż spłata zobowiązania zabezpieczonego hipoteką prowadzi do jego wygaśnięcia w całości albo w części, to jest tylko pierwszym krokiem do wykreślenia lub zmiany treści hipoteki z księgi wieczystej. Właściciel nieruchomości współdziałając z wierzycielem, powinien złożyć stosowny wniosek w sądzie rejonowym w wydziale ksiąg wieczystych właściwym dla adresu danej nieruchomości. Natomiast w przypadku odmowy przez wierzyciela wydania wnioskodawcy oświadczenia o spłacie wierzytelności, właściciel nieruchomości może wystąpić z powództwem o uzgodnienie treści księgi wieczystej z aktualnym stanem prawnym. Jest to co prawda rozwiązanie czasochłonne, niemniej pozwala na wykreślenie wpisu z księgi wieczystej.

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej: podsumowanie

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej to kluczowy krok po spłacie kredytu hipotecznego, który formalnie uwalnia nieruchomość od obciążenia. Proces ten, choć wymaga pewnych formalności, jest możliwy do przeprowadzenia samodzielnie, bez pomocy prawnika, o ile masz odpowiednią wiedzę. Najważniejsze etapy to uzyskanie zgody wierzyciela, przygotowanie odpowiednich dokumentów i złożenie wniosku w sądzie rejonowym. Pomimo że procedura może czasem trwać dłużej, dopełnienie wszystkich wymogów gwarantuje prawne uregulowanie stanu nieruchomości, co może mieć istotne znaczenie w przyszłości, na przykład podczas sprzedaży mieszkania.

Ewelina Zajączkowska-Klec

Jako copywriter i PR-owiec, od ponad 7 lat pomaga firmom z branży nieruchomościowej w tworzeniu wizerunku i podnoszeniu sprzedaży za pomocą treści. Dobra znajomość rynku nieruchomości oraz umiejętność analizowania i łączenia faktów sprawia, że tworzy merytoryczne teksty, pomagające zrozumieć mechanizmy rynkowe. Prywatnie entuzjastka śpiewu i gry na ukulele.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

2 Komentarze

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
  • Adrian

    O tym, że samemu należy zaktualizować informacje w księdze wieczystej, powinni przypominać przy płaceniu każdej raty. Bo potem jest wielkie zdziwienie, że sąd z bankiem same tego nie wykreśliły, kupiec na mieszkanie jest, ale zniechęca się, bo jest hipoteka. Niestety wiele osób nie ma o tym pojęcia.

    29 października 2019, 10:44
  • Tomasz

    O tym, że samemu trzeba zadbać o wykreślenie hipoteki z księgi, powinni przypominać wierzycielom przy każdej spłacanej racie. Wielu z nich nie ma o tym zielonego pojęcia i wydaje się im, że sąd i bank dogadają się za jego plecami i że jak spłacił ostatnią ratę to te informacje jakoś same ię zaktualizują. a potem wielkie zdziwienie, bo jest kupiec na mieszkanie, hipoteka niewykreślona i on się zniechęca.

    29 października 2019, 10:43

Artykuły powiązane

  • Wycena nieruchomości: ile kosztuje i jak wygląda wycena nieruchomości przez rzeczoznawcę lub biegłego?

    Wycena nieruchomości: ile kosztuje i jak wygląda wycena nieruchomości przez rzeczoznawcę lub biegłego?

    Wycena nieruchomości jest kluczowym krokiem w wielu procesach związanych z obrotem nieruchomościami, od sprzedaży i kupna po podział spadku czy zabezpieczenie kredytu hipotecznego. Czy wiesz, jak przebiega wycena przez rzeczoznawcę majątkowego i jakie są jej koszty w różnych miastach Polski? Poznaj szczegóły dotyczące wyceny domów, mieszkań i działek, by dokonać świadomych decyzji na rynku nieruchomości.

    29 sierpnia 2024

    Edyta Wara-Wąsowska

  • Umowa przedwstępna kupna-sprzedaży mieszkania

    Umowa przedwstępna kupna-sprzedaży mieszkania

    Planując zakup lokalu od dewelopera, bardzo ważne jest wybranie właściwej formy, w jakiej zostanie podpisana umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania. Zaleca się, aby była przygotowana w postaci aktu notarialnego. Jest to niezwykle ważne, zwłaszcza jeśli inwestycja jest jeszcze w trakcie powstawania. Co powinna zawierać umowa przedwstępna kupna mieszkania i o czym trzeba pamiętać?

    28 sierpnia 2024

    Edyta Wara-Wąsowska

  • Oświadczenie o poddaniu się egzekucji: wzór do pobrania

    Oświadczenie o poddaniu się egzekucji: wzór do pobrania

    Umowa najmu okazjonalnego powinna być zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Podpisywana jest na czas określony, który wynosi maksymalnie 10 lat. Do  umowy powinny być dołączone odpowiednie załączniki. Niezbędne jest wskazanie przez najemcę konkretnego mieszkania, w którym będzie mógł zamieszkać po zaistnieniu obowiązku opuszczenia lokalu oraz oświadczenie osoby trzeciej. Najem okazjonalny wymaga również podpisania oświadczenia o dobrowolnym poddaniu się egzekucji i wydania lokalu w terminie określonym przez wynajmującego.

    17 maja 2024

    Dagmara Osińska

  • Rękojmia: co to jest i ile trwa rękojmia dewelopera za wady fizyczne nieruchomości?

    Rękojmia: co to jest i ile trwa rękojmia dewelopera za wady fizyczne nieruchomości?

    Wyjaśniamy, co to rękojmia i ile trwa. Rękojmia za wady fizyczne nieruchomości jest - przynajmniej ze słyszenia - instytucją znaną nabywcom. Mało jednak osób zdaje sobie sprawę z jej zakresu oraz obowiązków, jakie ciążą na uprawnionym. Tymczasem, to od właściwego postępowania nabywcy zależy w dużej mierze czy zgłoszenie sprzedawcy roszczenie wywoła pożądany skutek. Czy każdy może skorzystać z instrumentu prawnego, jakim jest rękojmia? Ile trwa odpowiedzialność za wady fizyczne nieruchomości? Podpowiadamy.

    17 maja 2024

    Dagmara Osińska

Nagrody i wyróżnienia

Nagroda Forbes 2022
Nagroda Forbes 2021
Nagroda Digital Excellence Awards 2022
Nagroda Laur Klienta 2023
Nagroda Dobry Pracodawca 2023
Nagroda Gazele Biznesu 2023