Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeanalizował praktyki deweloperów
Data publikacji: 05.02.2014, Data aktualizacji: 29.05.2017
Prospekty informacyjne są niekompletne
W czasie niedawnej kontroli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał aż 565 prospektów informacyjnych, które zostały przekazane przez 84 deweloperów. Warto przypomnieć, że zgodnie z przepisami obowiązującymi od 29 kwietnia 2012 roku takie dokumenty mają pomagać klientowi w ocenie powstającej inwestycji.
Po sprawdzeniu dostarczonych prospektów UOKiK zgłosił zastrzeżenia dotyczące dziewięciu deweloperów. Siedmiu z nich nie podało prawidłowego harmonogramu planowanych prac. Uchybienia dwóch pozostałych deweloperów były związane z brakiem informacji o:
- prowadzonych postępowaniach egzekucyjnych
- inwestycjach planowanych w pobliżu osiedla
- prawie nabywcy do odstąpienia od umowy
Warto wspomnieć, że jedno z gdańskich przedsiębiorstw w swoim prospekcie informacyjnym nie zamieściło nawet rzutu kondygnacji z wyróżnieniem oferowanego lokalu.
Deweloperzy unikają odpowiedzialności
W trakcie badania umów deweloperskich zostało wykrytych znacznie więcej nieodpowiednich praktyk. Po przeanalizowaniu 1162 wzorców i 1239 faktycznie zawartych kontraktów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował aż 470 stosowanych klauzul.
W przypadku umów główną nieprawidłowością wykrytą w firmach deweloperskich były próby uniknięcia odpowiedzialności za ewidentne pomyłki i opóźnienia prac budowlanych. Kontrolowane firmy deweloperskie w różny sposób usiłowały przenieść ryzyko inwestycyjne na klienta. Warto podkreślić, że UOKiK wyliczył aż 75 przypadków próby uchylenia się od odpowiedzialności za istotne błędy (m.in. nieprawidłową powierzchnię lokalu, widoczne wady w wykończeniu, zmiany w projekcie, nieterminowe ukończenie prac budowlanych).
Dla przykładu, jedna z warszawskich spółek w umowie zamieściła zapis, na podstawie którego klienci musieli z góry oświadczyć, że ewentualne zarysowania szyb, ram okiennych i tynku zostaną zaakceptowane podczas odbioru mieszkania. Co więcej, inne firmy chciały, aby klienci zrezygnowali z prawa do sprzeciwu, jeżeli w ukończonym mieszkaniu będą widoczne „usterki, które nie uniemożliwiają korzystania z przedmiotu umowy”, „wady lub usterki nadające się do usunięcia” lub „niedociągnięcia jakościowe mieszczące się w granicach tolerancji użytkowej”.
Inny przykład wykrytych „błędów” dotyczy ustawowej możliwości odstąpienia od kontraktu. Jak wynika z obowiązujących przepisów, konsument odstępujący od umowy deweloperskiej nie powinien ponosić żadnych kosztów. Sześć kontrolowanych spółek postanowiło jednak zatrzymywać część środków wpłaconych przez klienta, który zrezygnował z ich usług. Jedna ze stołecznych firm prócz kary umownej chciała naliczyć sobie również odszkodowanie i karne odsetki. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprzeciwił się takim praktykom.
Ochrona środków klienta nie stanowi problemu
Bardziej optymistyczne wnioski płyną z tej części raportu UOKiK, w której opisane zostało bezpieczeństwo wpłat dokonywanych przez klienta. Warto przypomnieć, że obowiązująca ustawa deweloperska przewiduje cztery możliwe warianty zabezpieczenia środków nabywcy:
- zamknięty mieszkaniowy rachunek powierniczy
- otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy oraz gwarancję ubezpieczeniową
- otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy oraz gwarancję bankową
- otwarty mieszkaniowy rachunek powierniczy
Przedsiębiorcy, którzy po 29 kwietnia 2012 roku podali do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu sprzedaży w ramach danej inwestycji, muszą zastosować przynajmniej jeden z wymienionych środków ochrony.
Wyniki kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dowodzą, że właściwe zabezpieczenie pieniędzy przekazywanych przez konsumenta nie stanowi problemu. Niemal wszystkie analizowane firmy deweloperskie zapewniły jeden z wymaganych wariantów ochrony. Naruszenie tego ustawowego obowiązku stwierdzono tylko w przypadku dewelopera działającego na terenie Piły, któremu UOKiK postawił zarzut stosowania praktyk, które naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Takie działanie podjęto również w stosunku do 84 innych deweloperów.
Ekspert i analityk portalu RynekPierwotny.pl od 2012 roku.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: