Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

Wypis i wyrys z rejestru gruntów: cena i wniosek

Edyta Wara-Wąsowska
Edyta Wara-Wąsowska

Data publikacji: 21.11.2023, Data aktualizacji: 01.02.2024

5 minut czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 5 głosów

Wypis i wyrys z rejestru gruntów: cena i wniosek
Wypis i wyrys z rejestru gruntów to dokumenty, bez których nie obędziesz się przy okazji m.in. zakupu nieruchomości. Sprawdź, jaka jest ich cena i jak złożyć wniosek na rynekpierwotny.pl.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów mogą okazać się niezbędne w wielu sytuacjach – zarówno przy sprzedaży nieruchomości, jak i kredycie hipotecznym i podziale działki. Sprawdź, jakie informacje zawierają dokumenty, w jaki sposób można je otrzymać i ile to kosztuje.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym się wypisy z rejestru gruntów i do czego są potrzebne,
  • jak uzyskać wypis z rejestru gruntów,
  • ile jest ważny wypis z rejestru gruntów.

Wyrys i wypis z rejestru gruntów – co to jest?

 O ile powszechnie wiadomo, że ważne informacje dotyczące nieruchomości (a konkretniej – jej stanu prawnego) zawiera księga wieczysta, o tyle nieco mniej znanymi dokumentami są wypis i wyrys z rejestru gruntów. Podobnie jak księga wieczysta, zawierają one istotne informacje dotyczące nieruchomości; mowa jednak m.in. o:

  • numerze działki ewidencyjnej,
  • oznaczeniu budynku lub lokalu,
  • oznaczeniu właściciela nieruchomości
  • położeniu nieruchomości,
  • numerze księgi wieczystej (o ile została założona dla nieruchomości),
  • opisie użytków.

 Wypis z rejestru gruntów ma postać tabelaryczną, natomiast wyrys jest przedstawiony w formie graficznej. Na mapie przedstawione są kontury działek, ich położenie w stosunku do innych działek, drogi publiczne, a nawet – nazwy ulic.

Uproszczony wypis z rejestru gruntów – co zawiera?

Możliwe jest również wnioskowanie o uproszczony wypis z rejestru gruntów. Należy jednak mieć świadomość, że nie zawiera on sformułowania o możliwości użycia dokumentu w celach związanych z wykonaniem wpisu do księgi wieczystej. Tym samym uproszczony wypis będzie przydatny jedynie w celach czysto informacyjnych.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – kiedy jest potrzebny?

 O wypis i wyrys z rejestru gruntów wnioskuje się zazwyczaj w sytuacji, gdy konieczne będzie dokonanie wpisu w księdze wieczystej; mowa choćby o nabyciu czy sprzedaży nieruchomości, ale też np. podziale działki. Wypis i wyrys z rejestru gruntów będzie potrzebny także przy zleceniu sporządzenia operatu szacunkowego nieruchomości.

Wniosek o wydanie wypisu z rejestru gruntów: kto go może złożyć?

Do złożenia wniosku o wydanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów są uprawnieni jedynie:

  • właściciele nieruchomości i osoby, które mają tytuł prawny uprawniający ich do dysponowania nieruchomością (czyli np. dzierżawcy),
  • osoby lub przedsiębiorstwa, które mają prawne powody do uzyskania wypisu,
  • organy administracji publicznej,
  • operatorzy sieci.

Jak uzyskać wypis z rejestru gruntów?

Jak złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów? Wypis z rejestru gruntów i budynków można uzyskać na trzy sposoby – składając wniosek bezpośrednio w urzędzie, listownie albo drogą elektroniczną.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów jest online?

Wypis z rejestru gruntów online

Dla wielu osób najwygodniejszym sposobem na złożenie wniosku będzie przesłanie go drogą elektroniczną. Można to zrobić albo poprzez Portal Informacyjny Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, albo poprzez ePUAP.

Wniosek przez Portal Informacyjny Służby Geodezyjnej i Kartograficznej

Po wejściu na stronę należy wybrać z danych teleadresowych opcję „Geodeci powiatowi” lub „Ośrodki dokumentacji” i wybrać województwo, na terenie którego znajduje się nieruchomość, a następnie – wybrać portal mapowy. Należy jednak liczyć się z tym, że nie wszystkie powiatowe portale obsługują wnioski online.

ePUAP – wypis z rejestru gruntów

Innym rozwiązaniem jest złożenie wniosku na właściwym formularzu poprzez serwis ePUAP. Konieczne będzie podpisanie wniosku podpisem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Listowny wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów

Wniosek można złożyć również listownie – formularz można znaleźć w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 28 lipca 2020 r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji i Dokumentu Obliczenia Opłaty, a także sposobu wydawania licencji. Wniosek można również pobrać z rządowego portalu obywatel.gov.pl.

Wzór wniosku o wypis i wyrys z MPZP Przejdź

Aby mieć pewność, że wniosek dotarł do właściwego urzędu, najlepiej zdecydować się na przesyłkę za potwierdzeniem odbioru. 

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – wniosek złożony osobiście

Ostatni sposób to złożenie wniosku osobiście w siedzibie odpowiedniego urzędu miasta lub starostwa powiatowego właściwego dla adresu danej nieruchomości. Wniosek można wcześniej pobrać z sieci i dostarczyć już wypełniony lub pobrać odpowiedni formularz na miejscu i w razie wątpliwości – skonsultować się z urzędnikiem. 

Jakie informacje należy podać we wniosku o wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Tak jak w każdym wniosku, tak i przy wniosku o wypis i wyrys z rejestru gruntów wnioskujący musi podać dane osobowe. Oprócz tego konieczne jest wpisanie danych identyfikujących nieruchomość (numer działek ewidencyjnych lub jednostki rejestrowej albo numer księgi wieczystej) i zaznaczenie przedmiotu wniosku. Warto jednocześnie pamiętać o tym, by podać powód wystąpienia o wypis i wyrys z rejestru gruntów. 

Wypis z rejestru gruntów – cena

Ile kosztuje wypis z rejestru gruntów? Koszt wypisu i wyrysu z rejestru gruntów jest uzależniony od postaci dokumentu i tego, jakie dane ma zawierać. Na przykład wypis w postaci dokumentu drukowanego, ale nie zawierający danych osobowych, będzie kosztować 30 zł; natomiast z tymi danymi – już 50 zł. Wypis w wersji elektronicznej to koszt 40 zł, natomiast wypis wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego – aż 140 zł. 

Wypis z rejestru gruntów – ile się czeka?

Najczęściej wnioskujący nie musi długo czekać na otrzymanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów; zazwyczaj trwa to od 2 do 7 dni. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że sporo zależy również od liczby wniosków, które czekają w danym urzędzie na rozpatrzenie. Tym samym można się spodziewać, że w większych miastach, takich jak Poznań, Kraków czy Warszawa wypis z rejestru gruntów zostanie wydany nawet po kilkunastu dniach. 

Wypis i wyrys z rejestru gruntów to dokumenty, na które poczekamy?

Upoważnienie do odbioru z wypisu z rejestru gruntów

Gotowy wypis i wyrys z rejestru gruntów powinien zostać odebrany przez wnioskującego. W niektórych sytuacjach może się to jednak okazać niemożliwe. Rozwiązaniem jest wtedy upoważnienie do wypisu z rejestru gruntów – w tym celu należy sporządzić odpowiednie pełnomocnictwo (ze szczególnym uwzględnieniem zakresu pełnomocnictwa).

Ile ważny jest wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Co do zasady wypis i wyrys z rejestru gruntów są ważne przez trzy miesiące. Należy mieć jednak na uwadze fakt, że jeśli w tym czasie zajdą zmiany ewidencyjne, dokumenty tracą ważność.

Wypisy z rejestru gruntów: podsumowanie

O wypis i wyrys z rejestru gruntów mogą wnioskować jedynie osoby i podmioty wskazane w przepisach, w tym m.in. właściciele nieruchomości. Zazwyczaj wypisy są potrzebne do dokonania wpisu w księdze wieczystej – z tego względu najczęściej wnioskują o nie osoby sprzedające nieruchomość. Cała procedura uzyskania wypisu i wyrysu gruntów jest na szczęście prosta, a czas oczekiwania na dokumenty zazwyczaj nie jest zbyt długi.

Edyta Wara-Wąsowska

Dziennikarka i copywriterka z dziesięcioletnim doświadczeniem w tworzeniu treści dla mediów online, agencji reklamowych i klientów indywidualnych. Specjalizuje się w treściach z zakresu nieruchomości, finansów i prawa.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    • Wycena nieruchomości: ile kosztuje i jak wygląda wycena nieruchomości przez rzeczoznawcę lub biegłego?

      Wycena nieruchomości: ile kosztuje i jak wygląda wycena nieruchomości przez rzeczoznawcę lub biegłego?

      Wycena nieruchomości jest kluczowym krokiem w wielu procesach związanych z obrotem nieruchomościami, od sprzedaży i kupna po podział spadku czy zabezpieczenie kredytu hipotecznego. Czy wiesz, jak przebiega wycena przez rzeczoznawcę majątkowego i jakie są jej koszty w różnych miastach Polski? Poznaj szczegóły dotyczące wyceny domów, mieszkań i działek, by dokonać świadomych decyzji na rynku nieruchomości.

      29 sierpnia 2024

      Edyta Wara-Wąsowska

    • Umowa przedwstępna kupna-sprzedaży mieszkania

      Umowa przedwstępna kupna-sprzedaży mieszkania

      Planując zakup lokalu od dewelopera, bardzo ważne jest wybranie właściwej formy, w jakiej zostanie podpisana umowa przedwstępna sprzedaży mieszkania. Zaleca się, aby była przygotowana w postaci aktu notarialnego. Jest to niezwykle ważne, zwłaszcza jeśli inwestycja jest jeszcze w trakcie powstawania. Co powinna zawierać umowa przedwstępna kupna mieszkania i o czym trzeba pamiętać?

      28 sierpnia 2024

      Edyta Wara-Wąsowska

    • Oświadczenie o poddaniu się egzekucji: wzór do pobrania

      Oświadczenie o poddaniu się egzekucji: wzór do pobrania

      Umowa najmu okazjonalnego powinna być zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Podpisywana jest na czas określony, który wynosi maksymalnie 10 lat. Do  umowy powinny być dołączone odpowiednie załączniki. Niezbędne jest wskazanie przez najemcę konkretnego mieszkania, w którym będzie mógł zamieszkać po zaistnieniu obowiązku opuszczenia lokalu oraz oświadczenie osoby trzeciej. Najem okazjonalny wymaga również podpisania oświadczenia o dobrowolnym poddaniu się egzekucji i wydania lokalu w terminie określonym przez wynajmującego.

      17 maja 2024

      Dagmara Osińska

    • Rękojmia: co to jest i ile trwa rękojmia dewelopera za wady fizyczne nieruchomości?

      Rękojmia: co to jest i ile trwa rękojmia dewelopera za wady fizyczne nieruchomości?

      Wyjaśniamy, co to rękojmia i ile trwa. Rękojmia za wady fizyczne nieruchomości jest - przynajmniej ze słyszenia - instytucją znaną nabywcom. Mało jednak osób zdaje sobie sprawę z jej zakresu oraz obowiązków, jakie ciążą na uprawnionym. Tymczasem, to od właściwego postępowania nabywcy zależy w dużej mierze czy zgłoszenie sprzedawcy roszczenie wywoła pożądany skutek. Czy każdy może skorzystać z instrumentu prawnego, jakim jest rękojmia? Ile trwa odpowiedzialność za wady fizyczne nieruchomości? Podpowiadamy.

      17 maja 2024

      Dagmara Osińska

    Nagrody i wyróżnienia

    Nagroda Forbes 2022
    Nagroda Forbes 2021
    Nagroda Digital Excellence Awards 2022
    Nagroda Laur Klienta 2023
    Nagroda Dobry Pracodawca 2023
    Nagroda Gazele Biznesu 2023