Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

Rynek najmu w Polsce – prognoza na przyszłość

Marzena Zbierska
Marzena Zbierska

Data publikacji: 03.12.2018, Data aktualizacji: 23.11.2021

4 minuty czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 33 głosów

Rynek najmu w Polsce – prognoza na przyszłość
Styl życia młodych ludzi sprzyja rozwojowi rynku najmu nieruchomości w Polsce. RynekPierwotny.pl analizuje trendy i prognozuje skutki zmian.

Polski rynek mieszkaniowy wciąż bazuje na własności, ale wiele wskazuje na to, że przyszłość przyniesie zmianę w podejściu do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Posiadanie schodzi na drugi plan, a mobilność już dziś staje się wartością dla pokolenia 20-latków. Co wybierze pokolenie postmillenialsów – własność czy wynajem?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • kto należy do generacji Z
  • czy młodzi ludzie chętnie wynajmują mieszkania 
  • jak w przyszłości może wyglądać rynek najmu

Przyjmuje się, że generacja Z to osoby urodzone po 1995 roku, a w Polsce należy do niej ponad 20% społeczeństwa. Każdego roku kolejne rzesze dwudziestolatków rozpoczynają studia, wkraczają na rynek pracy i uzyskują dochody na zaspokojenie swoich potrzeb. Nowa grupa konsumentów ma zupełnie inne podejście do życia, zakupów i zaspokajania potrzeb, niż starsze pokolenia, np. Millenialsi (czyli generacja Y - osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 rokiem). Jakie wartości są ważne dla generacji Z?

Życie to pasja, emocje i zmiany

Socjolodzy przekonują, że postmillenialsi jako pokolenie wychowane w dobrobycie, mają inny niż poprzednie pokolenia system wartości: dążenie do tego, żeby „mieć”, zastępuje orientacja na „być”. W życiu ważne jest dla nich rozwijanie swoich pasji, decyzje podejmują częściej pod wpływem emocji, nie hołdują własności i nie boją się zmian. Ale nie są pozbawieni również negatywnych cech – lubią wygodę, bywają egocentryczni. Są grupą społeczną, która od urodzenia obcuje z nowymi technologiami, więc jako konsumenci są szczególnie aktywni w e-commerce.

Zakupy online są dla nich codziennością, chętnie korzystają z systemów abonamentowych (telewizja, muzyka) a internet to nie tylko narzędzie, ale część życia. Dzisiejsi 20-latkowie mają mniejszą potrzebę stabilizacji życiowej. O ile wciąż dużą wartością jest dla nich rodzina i przyjaciele, to praca i miejsce zamieszkania są temu podporządkowane. Postmillenialsi stawiają na mobilność, bo przywiązują się do ludzi, a nie do miejsc. Co to oznacza?

To znak zmian w myśleniu o posiadaniu nieruchomości – młodzi ludzie, którzy za kilka lat staną się samodzielni finansowo będą najpewniej mniej skłonni do kupowania mieszkań na własność (szczególnie na kredyt), a lepszą i wygodniejszą opcją stanie się dla nich wynajem mieszkania.

Symptomy rozwoju już widoczne

Polski rynek najmu opiera się na własności prywatnej i jest bardzo rozdrobniony, stad trudno oszacować jego rzeczywiste rozmiary. Skala wynajmu mieszkań dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych jest wciąż dużo mniejsza niż na Zachodzie (w Polsce ponad 80% mieszkań zajmują ich właściciele), ale już dziś widać symptomy rozwoju rynku najmu.

Jak podają eksperci Stowarzyszenia Mieszkanicznik, zrzeszającego właścicieli mieszkań na wynajem, popyt na mieszkania i pokoje na wynajem nie słabnie, mimo bardzo dynamicznie rosnącej oferty. Szacunki poziomu zakupów mieszkań na cele inwestycyjne dokonywane przez deweloperów mieszkaniowych sięgają nawet 30% sprzedaży, a w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu czy na Śląsku szacuje się, że co najmniej 20% w ogólnym zasobie miast to lokale na wynajem.

Ostatnie dwa lata pokazują rosnące zainteresowanie polskim rynkiem najmu ze strony globalnych funduszy inwestycyjnych – w 2016 roku Bouwfonds IM kupił pierwszy projekt mieszkaniowy w Polsce: apartamentowiec w Warszawie wybudowany przez Matexi Poland, a w następnym roku – kolejne trzy budynki mieszkaniowe w Krakowie. Transakcje stały się sygnałem dla rynku, że sektor najmu może stać się źródłem zysków.

W ślad za niemieckim funduszem inwestycyjnym poszła Catella, która również zainwestowała na rynku mieszkaniowym w Warszawie i Krakowie. To dopiero początek rozwoju najmu instytucjonalnego w Polsce, a inwestorzy zapowiadają kontynuację działań. Wynajem lokali w ramach najmu instytucjonalnego kierowany jest do studentów oraz wymagających najemców, którzy celują w luksusowe apartamenty.

Oferta najmu instytucjonalnego to również Fundusz Mieszkań na Wynajem – inicjatywa Banku Gospodarstwa Krajowego. Z założenia jest to oferta segmentu ekonomicznego, skierowana do osób, których nie stać na wynajem mieszkania po cenach rynkowych. Działa od 2015 roku i systematycznie zwiększa ofertę – skala działalności funduszu to 20 tys. mieszkań w 7 dużych miastach.

Deweloperzy skorzystają, czy stracą?

Najem instytucjonalny bazuje na zakupie projektów deweloperskich, co dla firm obecnych w dużych miastach stwarza nowe możliwości. Sprzedaż mieszkań indywidualnym nabywcom – do której branża jest przyzwyczajona – może oznaczać wyższą cenę transakcyjną m2 mieszkania, ale nie zawsze wyższą dochodowość inwestycji.

Sprzedaż detaliczna oznacza wolniejsze tempo sprzedaży, a z tym wiążą się koszty utrzymania biura i większe ryzyko inwestycyjne. Komercjalizacja – często wieloetapowego projektu – z udziałem inwestora instytucjonalnego staje się kuszącą alternatywą.

apartamenty inwestycyjne - zarabiaj na nieruchomościach

Marzena Zbierska

Dziennikarz, redaktor, copywriter. Publikuje na łamach magazynów i portali branżowych. Zafascynowana SEO i content marketingiem. Z branżą deweloperską związana od ponad 10 lat – jako autor tekstów eksperckich i poradników na potrzeby promocji inwestycji mieszkaniowych.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    • ROI: co to jest i jak obliczyć opłacalność inwestycji

      ROI: co to jest i jak obliczyć opłacalność inwestycji

      Wynajem mieszkań to działalność postrzegana jako bardzo atrakcyjna forma inwestycji na rynku nieruchomości. Kupujący mogą liczyć na dochody większe od innych, mało ryzykownych form inwestowania, takich jak lokaty bankowe. Czy jednak rzeczywiście jest to biznes tak zyskowny? Kluczem do oszacowania, czy kupno nieruchomości pod wynajem będzie się opłacać, jest rzetelne oszacowanie zysków. Chodzi o wskaźnik rentowności inwestycji i czas potrzebny na to, by uzyskać zwrot z nakładów.

      13 lutego 2024

      Marcin Moneta

    • Ile można zyskać inwestując w wynajem?

      Ile można zyskać inwestując w wynajem?

      Rynek wynajmu mieszkań, jak każdy, uzależniony jest od sytuacji makroekonomicznej. Wysoka inflacja podnosi koszty utrzymania nieruchomości, co oczywiście musi przekładać się na czynsze najmu. Z danych Eurostatu wynika, że koszty utrzymania mieszkań w Polsce w okresie roku - do sierpnia 2022 poszły w górę aż o 23 proc.

      10 listopada 2022

      Marcin Moneta

    • Inwestowanie dla początkujących

      Inwestowanie dla początkujących

      Inwestowanie w nieruchomości to bardzo intratne zajęcie. Co prawda wymaga sporej dawki wiedzy i ogromu pracy, jednak warto podjąć ten wysiłek. Efekty mogą przejść nasze najśmielsze oczekiwania. Od czego zatem zacząć? Jak poradzić sobie z pierwszymi inwestycjami? Odpowiadamy!

      01 marca 2022

      Marlena Rzepniewska

    • Wynajem garażu lub miejsca postojowego jako inwestycja

      Wynajem garażu lub miejsca postojowego jako inwestycja

      Czy inwestowanie w najem miejsca parkingowego się opłaca? Sprawdź na RynekPierwotny.pl. Inwestowanie w nieruchomości nie musi ograniczać się tylko i wyłącznie do rynku mieszkaniowego. Jedną z opcji, która może być traktowana jako lokata kapitału, jest możliwość wynajmowania miejsca parkingowego. Co...

      27 czerwca 2018

      Dominika Perkowska

    Nagrody i wyróżnienia

    Nagroda Forbes 2022
    Nagroda Forbes 2021
    Nagroda Digital Excellence Awards 2022
    Nagroda Laur Klienta 2023
    Nagroda Dobry Pracodawca 2023
    Nagroda Gazele Biznesu 2023