Mieszkanie przy metrze – czy to się opłaca?

Marcin Moneta
Marcin Moneta

Data publikacji: 26.05.2021,

Data aktualizacji: 26.05.2021

Średnia ocen 4/5 na podstawie 43 głosów
Mieszkanie przy metrze – czy to się opłaca?
Jeśli mieszkanie nie leży w centrum, kluczowym aspektem dla jego atrakcyjności może być bliskość metra. Czy wyższy koszt takiego mieszkania się zwróci? Sprawdź!

Dobre skomunikowanie nieruchomości mieszkaniowej, wygodny dojazd do centrum miasta, transport publiczny, sąsiedztwo przystanków komunikacji miejskiej - to ważne zalety, brane pod uwagę przez kupujących mieszkania. O tym, jak wielkie znaczenie mają kwestie komunikacyjne dla atrakcyjności i wartości nieruchomości może świadczyć rynek warszawski.

Wraz z uruchamianiem kolejnych odcinków metra, mieszkania w okolicy automatycznie drożały. Dziś lokalizacje wzdłuż metra należą do najpopularniejszych w stolicy.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • czy warto zamieszkać nieopodal metra
  • które warszawskie dzielnice zyskały na budowie metra
  • czy obecność kolei podziemnej wpłynęła na ceny pobliskich nieruchomości

Wola, Praga Północ, Targówek - to niektóre adresy, które wyraźnie zyskały na rozbudowie sieci podziemnej kolei w Warszawie. Nic zresztą dziwnego. Z badania przeprowadzonego w 2015 roku  przez SMG/KRC na zlecenie firmy REAS, wynika że dostępność komunikacji miejskiej to drugi najbardziej istotny czynnik wpływający na decyzję o zakupie nieruchomości (wskazywany przez około 17% ankietowanych), zaraz po obecności zaplecza handlowego w pobliżu upatrzonego mieszkania (typ odpowiedzi wybierany przez około 23% badanych). 

Dworzec Wileński na tle cerkwiiWejście na stację C15 Dworzec Wileński źródło: wikipedia, autor Muri

Praga Północ i Targówek

W 2019 roku cenom i podaży mieszkań w poszczególnych stołecznych lokalizacjach wzdłuż kolei podziemnej, przyjrzała się firma Amron - Sarfin (raport: „Jak II linia metra zmieniła warszawski rynek nieruchomości?”). Wniosek? Dotychczas drugorzędne, mniej popularne lokalizacje, takie jak Targówek, czy Praga-Północ (sprawdź oferty nowych mieszkań na Pradze-Północ) znacznie podrożały. Deweloperzy znacznie zwiększyli tam również liczbę realizowanych inwestycji.

Eksperci zauważyli dynamiczny wzrost przeciętnych cen mieszkań zlokalizowanych w promieniu do 15 minut spacerem od stacji metra. Jeśli chodzi o podaż mieszkań: dotychczas nieatrakcyjny i uważany za niebezpieczny Targówek nagle znalazł się na celowniku inwestorów.  Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że deweloperzy po ogłoszeniu planów rozbudowy drugiej nitki metra, szybko obstawili Targówek w roli „czarnego konia” wyścigu po klientów. Jeszcze w 2014 roku liczba nowych mieszkań oddanych w tej części stolicy wynosiła zaledwie 146. Cztery lata później było ich już 1796.

Wg specjalistów z Amron Sarfin, warszawska Praga-Północ jako lokalizacja mieszkaniowa, w ciągu sześciu lat - od 2013 do 2019 roku - podrożała średnio aż o 22 proc. O niecałe 20 procent poszły do góry stawki w rejonie dzisiejszych stacji Dworzec Wileński, czy Szwedzka. Z kolei na Targówku (sprawdź oferty nowych mieszkań na Targówku) o kilkanaście procent podrożały mieszkania w rejonie ulic Trockiej, czy Kondratowicza.

Wola 

Po przeciwnej stronie drugiej linii metra na popularności, w związku z rozbudową sieci miejskiej kolei zyskują lokalizacje na dalszej Woli. Z danych Amron - Sarfin wynika, że od 2013 do 2019 roku, a więc jeszcze przed obecnym szczytem hossy, nowe mieszkania na Woli podrożały o 24 proc.

4 kwietnia 2020 roku zostały oddane do użytku stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza, które stanowiły pierwszy etap rozbudowy zachodniej części drugiej linii metra.

Co dalej? Należy zakładać, że w związku z dalszą rozbudową sieci metra - na północnym wschodzie zyskają lokalizacje na Bródnie i Białołęce, z kolei na zachodzie pozytywny wpływ na rynek mieszkaniowy może „odczuć” Bemowo i Ursus. Eksperci Amron - Sarfin już podkreślają widoczny wzrost cen, choćby w rejonie planowanej stacji Chrzanów.

Bliskość metra - zdecydowany atut 

Sąsiedztwo kolei podziemnej to potężny atut także wtedy, gdy kupujemy mieszkanie w celach inwestycyjnych - pod wynajem. Na wcześniejszym etapie rozwoju sieci warszawskiego metra, na kilka lat przed obecną hossą, bardzo mocno rosły ceny w takich lokalizacjach, jak Rondo Daszyńskiego na bliższej Woli, Świętokrzyska w centrum czy Stadion Narodowy na bliższej Pradze. To oczywiście zrozumiałe. Dzięki sąsiedztwu metra i dobrej lokalizacji, inwestycja mieszkaniowa pod wynajem (m.in. krótkoterminowy dla turystów) była skazana na sukces.

Dziś sieć metra jest znacznie większa, a wraz z jej rozwojem kolejne warszawskie osiedla „skracają dystans” do centrum. Metro gwarantuje bowiem stosunkowo szybki i wygodny dojazd. W ten sposób komunikacja nawet z oddalonymi rejonami metropolii jest ułatwiona. Wg NBP średnie ceny transakcyjne nowych mieszkań w Warszawie w I kw. 2021 wynosiły 10666 zł/mkw. Ile kosztują mieszkania przy metrze w dalszych lokalizacjach? Z danych ofertowych RynekPierwotny.pl wynika, że ich ceny kształtują się na poziomie, albo nieznacznie powyżej stołecznej średniej.

Stacja Metra Księcia JanuszaStacja Metra - Księcia Janusza, źródło:www.metro.waw.pl

Przykładowo: na Bródnie, za mieszkania na nowym osiedlu Warszawski Świt trzeba zapłacić od 10800 zł. Inwestor podkreśla, że dzięki stacji metra w rejonie ul. Rembielińskiej przyszli właściciele w kilka minut znajdą się w lewobrzeżnej części Warszawy. Na dobre skomunikowanie tej części stolicy przekłada się również obecność kolei (dwa przystanki: Warszawa Praga i Warszawa Toruńska) oraz wygodny wyjazd na Trasę Toruńską.

Niecałe 9800 zł/mkw. - to z kolei ceny w inwestycji Stacja Targówek, na Targówku Mieszkaniowy w rejonie ul. Witebskiej, po sąsiedzku ze stacją metra. Jak więc widzimy - jeszcze kilka lat temu Targówek i Praga Północ były rezerwuarem mieszkań tańszych. Dziś, m.in. ze względu na metro, ceny w tej części Warszawy nie są już obniżone.

Na drugim krańcu trasy to samo dotyczy dalszej Woli. Na Woli to jedna z inwestycji realizowanych w lokalizacji Ulrychów (ul. Fort Wola), która wkrótce wzbogaci się o kolej podziemną. Stacja Ulrychów ma zostać uruchomiona w przyszłym roku. Ceny mieszkań we wspomnianym projekcie kształtują się na poziomie 10600 zł/mkw.

Podsumowanie 

Te kilka przykładów inwestycji wzdłuż rozbudowującego się metra pokazuje, że wartość nieruchomości w lokalizacjach wzdłuż kolei podziemnej jest wysoka. Ceny mieszkań w - do niedawna jeszcze - drugorzędnych lokalizacjach okazują się dziś na tym samym poziomie co w bardziej centralnych częściach miasta. To jednak nie powinno zniechęcać inwestorów. Mieszkanie przy metrze zawsze będzie lepiej oceniane, będzie bardziej atrakcyjne niż mieszkanie bez dostępu do przystanku kolei podziemnej.

Wraz z rozwojem sieci kolejne warszawskie osiedla będą „podłączone” do metra. Myślący perspektywicznie inwestor już może szukać nieruchomości w tych dzielnicach, do których dopiero dotrze podziemna kolei. Ich wartość z całą pewnością wzrośnie. Z kolei ceny mieszkań tam, gdzie metra nie będzie, mogą zostać skorygowane w dół, a lokalizacje stracą na popularności. 

Subskrybuj RynekPierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ ARTYKUŁ:
Dodaj komentarz

    Artykuły powiązane:

    Oferty

    Wydawcą portalu RynekPierwotny.pl jest: PropertyGroup Sp. z o.o.
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: