Jak rozbudowa metra wpływa na rynek mieszkaniowy?
Data publikacji: 23.01.2024, Data aktualizacji: 02.12.2024
Średnia ocen 4/5 na podstawie 21 głosów
Metro to bezapelacyjnie jedna z najważniejszych warszawskich inwestycji. Zmniejsza uliczne korki i oszczędza czas mieszkańców stolicy. Nie pozostaje także bez wpływu na rynek mieszkaniowy. Jesteś ciekaw, jak aktualnie przebiega trasa II linii metra? Często korzystasz z tego typu transportu i zastanawiasz się, gdzie kupić mieszkanie? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- jak wygląda aktualnie II linia metra,
- o jakie stacje zostanie rozbudowana,
- jak obecność metra wpływa na ceny mieszkań.
II linia metra w Warszawie
Mieszkańcy Warszawy wyczekują ukończenia budowy drugiej linii metra. Jak przebiegają prace? Z jakich odcinków można aktualnie korzystać? Czytaj dalej!
Centralny odcinek II linii metra mieści się na terenie Śródmieścia i Pragi-Północ. Obejmuje stacje:
- Rondo Daszyńskiego,
- Rondo ONZ,
- Świętokrzyska,
- Nowy Świat-Uniwersytet,
- Centrum Nauki Kopernik,
- Stadion Narodowy,
- Dworzec Wileński.
W 2019 roku oddano do użytku ponad trzykilometrowy wschodni odcinek linii M2 przebiegający przez dwie stołeczne dzielnice – Pragę-Północ i Targówek. Uruchomiono trzy nowe stacje:
- Szwedzka – zlokalizowana na Pradze-Północ,
- Targówek Mieszkaniowy – na Targówku,
- Trocka – na Targówku.
Z kolei w zachodniej części miasta, w 2020 roku II linia metra została wydłużona o 3,4 km i trzy nowe stacje – Płocka, Młynów i Księcia Janusza.
30 czerwca 2022 roku do tej listy dołączyły dwa kolejne przystanki - stacje Ulrychów i Bemowo.
Z kolei 28 września 2022 roku otwarto trzy kolejne stacje na warszawskim Bródnie:
- Zacisze - pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną,
- Kondratowicza - przy skrzyżowaniu ulic Malborskiej i Kondratowicza,
- Bródno - przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej.
Dzięki nowym stacjom podróż z Bródna na Świętokrzyską w centrum miasta trwa około 20 minut.
Na tym jednak nie koniec. Zachodni odcinek II linii ma zostać wydłużony w najbliższym czasie o kolejne punkty:
- Lazurowa,
- Chrzanów,
- Karolin.
Za ostatnią stacją powstanie stacja techniczno-postojowa Karolin. Prace na bemowskim odcinku II linii metra zakończą się w październiku 2025 r.
Mieszkanie przy metrze - dlaczego jest atrakcyjne?
Jednym z głównych czynników decydujących o wyborze lokalizacji jest skomunikowanie wybranej inwestycji z centrum miasta. Szybki transport jest kluczowym czynnikiem dla większości młodych ludzi szukających mieszkań w Warszawie. Dzięki obecności metra poruszanie się po stolicy staje się dużo prostsze i przyjemniejsze.
Mieszkanie położone przy kolei podziemnej jest także dobrą inwestycją kapitału. Takie lokum jest chętnie wynajmowane przez studentów czy osoby pracujące, które na co dzień wielokrotnie poruszają się po mieście. Kupując taką nieruchomość nie musimy się obawiać o przestoje w wynajmie - to pewna inwestycja.
Do największych zalet mieszkania przy metrze należą:
- oszczędność czasu,
- bezproblemowa komunikacja z innymi częściami miasta,
- dobra inwestycja kapitału,
- rozszerzona infrastruktura miejska.
Rozbudowa metra a infrastruktura miejska
Tuż obok stacji metra znajdziemy wszystkie najważniejsze punkty usługowe, apteki, banki. Z czego to wynika? Tam gdzie jest kolej podziemna są też ludzie, a co za tym idzie potencjalni nabywcy towarów i usług. W pobliżu metra powstają galeria handlowe, centra usługowe oraz osiedla, które nierzadko swoją nazwę przyjmują od pobliskich stacji.
Metro stymuluje także rozwój rynku mieszkaniowego. Projekty deweloperskie lokowane w pobliżu obecnych lub planowanych stacji metra cieszą się o wiele większym zainteresowaniem niż inne propozycje w pozostałych częściach miasta. Takie lokale szybko zdobywają nabywców. Inwestorzy w ślad za koleją podziemną budują także nieruchomości komercyjne. Biuro położone nieopodal stacji metra jest ogromnym plusem w oczach przyszłego pracownika.
Budowa linii metra sprzyja rozwojowi dzielnicy. Przede wszystkim przyciąga nowych mieszkańców. Zdaniem socjologów osiedlanie się i organizacja życia wzdłuż linii metra jest nie tylko przejawem chęci zapewnienia sobie komfortu związanego z szybkością przemieszczania się po mieście, ale stanowi także substytut bezpieczeństwa, szczególnie dla osób, które w stolicy są od niedawna.
Metro na Woli
Wola długo stanowiła robotniczy i przemysłowy region o niechlubnej opinii miejsca biednego i niebezpiecznego. W ostatnich latach rozpoczął się jednak renesans dzielnicy. Jedną z jego przyczyn było nasycenie ścisłego centrum stolicy kompleksami biurowymi. W związku z brakiem miejsca w tej okolicy, deweloperzy zaczęli szukać alternatywy.
Wola to niejako przedłużenie Śródmieścia, a dzięki budowie II linii metra jest doskonale skomunikowana z resztą miasta. Otwarcie II linii metra oraz wzmożona aktywność deweloperów w rejonie ronda Daszyńskiego, spowodowały prawdziwy rozkwit tej części dzielnicy. Dając początek strefie biznesowej nazywanej City Centre West.
Mieszkania w okolicach metra są bardzo pożądane. Na Woli znajdziemy je w takich inwestycjach jak na przykład:
- Towarowa Towers (90 metrów do stacji metra Rondo Daszyńskiego),
- 19. Dzielnica (390 metrów do stacji Rondo Daszyńskiego),
- Dzielna 62 (w odległości 1280 metrów znajduje się stacja Ratusz Arsenał).
Ciekawą propocyzją jest także Grzybowska 37 i ChmielnaDuo (obie inwestycje zlokalizowane są w pobliżu stacja metra Rondo ONZ).
Metro na Śródmieściu
Śródmieście to jedna z najpopularniejszych dzielnic Warszawy i zarazem jej najstarsza część. Stąd dojedziemy do każdej innej dzielnicy. Znajduje się tu nie tylko II i I linia metra, ale również rozbudowana sieć linii tramwajowych i autobusowych. Dobra komunikacja sprawia, że chętnych do zamieszkania w centrum stolicy nie brakuje. Niestety ceny za mkw. są tutaj najwyższe.
Metro na Pradze-Północ
Dzięki oddanym do użytku w 2015 r. stacjom II linii metra: Stadion Narodowy i Dworzec Wileński, tysiące mieszkańców dzielnicy może sprawniej i szybciej przemieszczać się po Warszawie. Ostatnią stacją na terenie Pragi-Północ jest Szwedzka, otwarta we wrześniu 2019 r. W planach jest także III linii metra, która pozytywnie wpłynie na łączność tej dzielnicy z resztą Warszawy.
Chcąc zamieszkać na Pradze-Północ w pobliżu metra warto wziąć po uwagę na przykład takie inwestycje jak: Warzelnia by Bohema (metro Szwedzka znajduje się w odległości zaledwie 160 m) czy Nowa Praga (metro Szwedzka znajduje się niecałe dwa kilometry dalej).
Zobacz oferty na Pradze-Północ
Metro na Targówku
Dzielnica Targówek zlokalizowana jest niemal na obrzeżach stolicy. Jednak od centrum miasta dzieli ją dystans zaledwie 8 kilometrów. Dzięki dobrze rozwiniętej komunikacji, dojazd do Śródmieścia zajmuje średnio 25 minut. Jednak w godzinach szczytu czas ten może znacznie się wydłużyć i wynieść nawet 50 minut. II linia metra na Targówku znacznie go skróciła.
Komunikat o planowanej budowie II linii metra zbiegł się w czasie z planami inwestorów, którzy zwrócili uwagę na duży potencjał dzielnicy. Na terenie Targówka deweloperzy już od kilku lat nabywają grunty pod budowę nowych osiedli mieszkaniowych. Z uwagi na fakt, że ostatnia stacja rozbudowy II linii metra znajdować się będzie na Bródnie, rozwój rynku deweloperskiego w tej części miasta jest oczywisty.
28 września na Targówku otwarto kolejne stacje metra. Dzielnica zyskała jeszcze lepszą komunikację. Dlatego zakup mieszkania w tej części Warszawy to dobra inwestycja. Jeżeli szukasz dobrze położonego M to zastanów się nad inwestycjami:
- Osiedle Wilno - 1720 metrów od stacji Zacisze
- Osiedle Krzewna - 1920 metrów od stacji Zacisze
- Apartamenty Oszmiańska - 550 metrów od stacji Szwedzka
- Rzepichy 3 - 1120 metrów od stacji Kondratowicza
- Puenta - 330 metrów od stacji Bródno
- Oliwska Vita - 1630 metrów od stacji Bródno
- Warszawski Świt - 860 metrów od stacji Bródno
- Rezydencja Liwska 2 - 850 metrów od stacji Bródno
Metro na Bemowo
Gotowy jest najkrótszy, zachodni odcinek II linii metra – od stacji Księcia Janusza do stacji Bemowo. Po jego otwarciu II linia wydłuża się do 15 km.
Pierwszym z nowych przystanków drugiej linii metra jest Ulrychów przy ulicy Górczewskiej. Z kolei drugi przystanek - Bemowo mieści się tuż obok dzielnicowego ratusza. Za stacją Bemowo znajdują tory odstawcze dla pociągów metra. Obecnie druga linia metra składa się z 15 stacji. Podróż ze stacji Trocka do stacji Bemowo zajmie około 30 minut.
Koszt budowy dwóch stacji wyniósł ponad 959 mln zł, z czego blisko 70 proc. pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
W rejonie nowo wybudowanych stacji metra Warszawa posadziła ponad 300 drzew – to brzozy, platany klonolistne, lipy holenderskie, graby pospolite i dęby czerwone. Okolicę wzbogacono też o ponad 20 tys. krzewów i ponad 1,6 tys. bylin na rabatach. Na poziomie terenu wykonano pawilony wyjść obudowane szkłem. Z kolei szyby windowe obudowane zostały czerwoną cegłą.
Na Bemowie znajdziemy wiele inwestycji mieszkaniowych położonych w pobliżu metra. Jedną z nich jest inwestycja Osiedle Marynin - 680 metrów do stacji Ulrychów. Warto również zwrócić uwagę na inwestycję Apartamenty Literacka. Osoby, które zdecydują się na zakup M w tej inwestycji będą miały niespełna 1,5 km do stacji metra Słodowiec.
Rozbudowa metra a ceny mieszkań
Mieszkania zlokalizowane przy metrze zyskują na wartości. Otwarcie nowych stacji kolejki podziemnej powodują wzrosty cen nieruchomości zlokalizowanych w ich pobliżu. Wraz z informacją o rozpoczęciu budowy II linii metra, deweloperzy masowo rozpoczynali nowe inwestycje nie tylko na rynku nieruchomości mieszkalnych, ale też budynków komercyjnych, czego dobrym przykładem jest rejon Ronda Ignacego Daszyńskiego, który w ciągu kilku lat urósł do rangi nowego zagłębia biurowego stolicy.
Warszawskie dzielnice, do których można dostać się za pomocą metra, zyskują na atrakcyjności, co widać na przykładzie tak odmienionej w ostatnim czasie Pragi-Północ czy Woli. Jeszcze kilka lat temu obie dzielnice były w dużej części zdominowane przez tereny poprzemysłowe, a okolice praskich ulic Szwedzkiej czy Stalowej cieszyły się sławą najniebezpieczniejszych w stolicy. Mało kto chciał tam budować, a liczba mieszkań dostępnych w ofercie była kilkukrotnie niższa niż obecnie. Dziś ceny lokali i gruntów w tych dzielnicach przyprawiają o zawrót głowy.
Aktualnie druga linia metra przebiega przez takie dzielnice jak: Wola, Śródmieście, Pragę, Targówek i Bemowo. Sprawdźmy zatem, jak wyglądają ceny mieszkań właśnie w tych rejonach Warszawy (wstępne dane za listopad 2024 r. z BIG DATA RynekPierwotny.pl).
- Praga-Północ - 17 287 zł/mkw.
- Targówek - 15 404 zł/mkw.
- Wola - 26 909 zł/mkw.
- Bemowo - 17 215 zł/mkw.
- Śródmieście - 40 986 zł/m kw.
Nie ulega wątpliwości, że ukończenie II linii warszawskiej kolei podziemnej to bardzo wyczekiwany moment. Dzięki jej obecności mniej popularne dzielnice zyskują na znaczeniu i przyciągają nowych mieszkańców. Nie inaczej będzie z tymi regionami Warszawy, przez które przebiegać będzie III linia metra. Pozostaje jedynie cierpliwie poczekać na jej budowę.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ: