Jak rozbudowa metra wpływa na rynek mieszkaniowy?

Marlena Rzepniewska
Marlena Rzepniewska

Data publikacji: 29.11.2021,

Data aktualizacji: 29.11.2021

6 minut czytania
Średnia ocen 4/5 na podstawie 7 głosów
II linia metra a rynek mieszkaniowy
Jak zmieniają się ceny nieruchomości położonych nieopodal stacji metra? Czy rozbudowa II linii wpływa na rynek mieszkaniowy? Sprawdź.

Metro to bezapelacyjnie jedna z najważniejszych warszawskich inwestycji. Zmniejsza uliczne korki i oszczędza czas mieszkańców stolicy. Nie pozostaje także bez wpływu na rynek mieszkaniowy. Jesteś ciekaw, jak aktualnie przebiega trasa II linii metra? Często korzystasz z tego typu transportu i zastanawiasz się, gdzie kupić mieszkanie? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak wygląda aktualnie II linia metra
  • o jakie stacje zostanie rozbudowana
  • jak obecność metra wpływa na ceny mieszkań

II linia metra w Warszawie

Mieszkańcy Warszawy wyczekują ukończenia budowy drugiej linii metra. Jak przebiegają prace? Z jakich odcinków można aktualnie korzystać? Czytaj dalej!

Centralny odcinek II linii metra mieści się na terenie Śródmieścia i Pragi-Północ. Obejmuje takie stacje jak:

  • Rondo Daszyńskiego
  • Rondo ONZ
  • Świętokrzyska
  • Nowy Świat-Uniwersytet
  • Centrum Nauki Kopernik
  • Stadion Narodowy
  • Dworzec Wileński

W 2019 roku oddano do użytku ponad trzykilometrowy wschodni odcinek linii M2 przebiegający przez dwie stołeczne dzielnice – Pragę-Północ i Targówek. Uruchomiono trzy nowe stacje:

  • Szwedzka – zlokalizowana na Pradze-Północ
  • Targówek Mieszkaniowy – na Targówku
  • Trocka – na Targówku

Z kolei w zachodniej części miasta, w 2020 roku II linia metra została wydłużona o 3,4 km i trzy nowe stacje – Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Tym samym II linia metra ma łącznie 13 stacji i Łączy Wolę z Targówkiem.

Młynów - metro Stacja Młynów, źródło: Wikipedia, autor: Adrian Grycuk 

Aktualnie trwają prace nad budową nowych stacji na Bródnie i na Bemowie. Na lewym i prawym brzegu powstanie pięć nowych stacji: Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz Ulrychów i Bemowo. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsi pasażerowie będą mogli z nich skorzystać w drugiej połowie 2022 roku.

Na tym jednak nie koniec. Zachodni odcinek II linii ma zostać wydłużony w najbliższych latach (do maja 2024 roku) o kolejne punkty:

  • Lazurowa
  • Chrzanów
  • Karolin

Za ostatnią stacją powstanie stacja techniczno-postojowa Karolin. Po rozbudowie linia ta będzie miała analogiczną długość, jak jej poprzedniczka.

metro - trasa Z I linii warszawskiego metra korzysta dziennie ok. 0,5 mln pasażerów. II nitką podróżuje dziennie ok. 150 tys. osób. Z Raportu Badanie zadowolenia pasażerów metra warszawskiego z 2019 roku wynika, że średnia wieku osób podróżujących tym środkiem transportu to nieco ponad 31 lat. Największe grupy wśród pasażerów stanowią osoby w wieku od 19 do 25 lat (30%) i osoby w wieku 26-35 lat (24%). 
 
Zdecydowana większość pasażerów warszawskiego metra to osoby aktywne - pracujące zawodowo (60%) lub uczące się (32%).

Mieszkanie przy metrze - dlaczego jest atrakcyjne?

Jednym z głównych czynników decydujących o wyborze lokalizacji jest skomunikowanie wybranej inwestycji z centrum miasta. Szybki transport jest kluczowym czynnikiem dla większości młodych ludzi szukających mieszkań w Warszawie. Dzięki obecności metra poruszanie się po stolicy staje się dużo prostsze i przyjemniejsze.

Mieszkanie położone przy kolei podziemnej jest także dobrą inwestycją kapitału. Takie lokum jest chętnie wynajmowane przez studentów czy osoby pracujące, które na co dzień wielokrotnie poruszają się po mieście. Kupując taką nieruchomość nie musimy się obawiać o przestoje w wynajmie - to pewna inwestycja.

Do największych zalet mieszkania przy metrze należą:

  • oszczędność czasu
  • bezproblemowa komunikacja z innymi częściami miasta
  • dobra inwestycja kapitału
  • rozszerzona infrastruktura miejska
mieszkanie przy metrze - zalety

Rozbudowa metra a infrastruktura miejska 

Tuż obok stacji metra znajdziemy wszystkie najważniejsze punkty usługowe, apteki, banki. Z czego to wynika? Tam gdzie jest kolej podziemna są też ludzie, a co za tym idzie potencjalni nabywcy towarów i usług. W pobliżu metra powstają galeria handlowe, centra usługowe oraz osiedla, które nierzadko swoją nazwę przyjmują od pobliskich stacji.

Metro stymuluje także rozwój rynku mieszkaniowego. Projekty deweloperskie lokowane w pobliżu obecnych lub planowanych stacji metra cieszą się o wiele większym zainteresowaniem niż inne propozycje w pozostałych częściach miasta. Takie lokale szybko zdobywają nabywców. Inwestorzy w ślad za koleją podziemną budują także nieruchomości komercyjne. Biuro położone nieopodal stacji metra jest ogromnym plusem w oczach przyszłego pracownika.

Budowa linii metra sprzyja rozwojowi dzielnicy. Przede wszystkim przyciąga nowych mieszkańców. Zdaniem socjologów osiedlanie się i organizacja życia wzdłuż linii metra jest nie tylko przejawem chęci zapewnienia sobie komfortu związanego z szybkością przemieszczania się po mieście, ale stanowi także substytut bezpieczeństwa, szczególnie dla osób, które w stolicy są od niedawna. 

mieszkanie przy metrze - infrastruktura

Wola

Wola długo stanowiła robotniczy i przemysłowy region o niechlubnej opinii miejsca biednego i niebezpiecznego. W ostatnich latach rozpoczął się jednak renesans dzielnicy. Jedną z jego przyczyn było nasycenie ścisłego centrum stolicy kompleksami biurowymi. W związku z brakiem miejsca w tej okolicy, deweloperzy zaczęli szukać alternatywy.

Wola to niejako przedłużenie Śródmieścia, a dzięki budowie II linii metra jest doskonale skomunikowana z resztą miasta. Otwarcie II linii metra oraz wzmożona aktywność deweloperów w rejonie ronda Daszyńskiego, spowodowały prawdziwy rozkwit tej części dzielnicy. Dając początek strefie biznesowej nazywanej City Centre West.

Praga-Północ

Dzięki oddanym do użytku w 2015 r. stacjom II linii metra: Stadion Narodowy i Dworzec Wileński, tysiące mieszkańców dzielnicy może sprawniej i szybciej przemieszczać się po Warszawie. Ostatnią stacją na terenie Pragi-Północ jest Szwedzka, otwarta we wrześniu 2019 r. W planach jest także III linii metra, która pozytywnie wpłynie na łączność tej dzielnicy z resztą Warszawy.

Targówek 

Dzielnica Targówek zlokalizowana jest niemal na obrzeżach stolicy. Jednak od centrum miasta dzieli ją dystans zaledwie 8 kilometrów. Dzięki dobrze rozwiniętej komunikacji, dojazd do Śródmieścia zajmuje średnio 25 minut. Jednak w godzinach szczytu czas ten może znacznie się wydłużyć i wynieść nawet 50 minut. II linia metra na Targówku znacznie go skróciła.

Komunikat o planowanej budowie II linii metra zbiegł się w czasie z planami inwestorów, którzy zwrócili uwagę na duży potencjał dzielnicy. Na terenie Targówka deweloperzy już od kilku lat nabywają grunty pod budowę nowych osiedli mieszkaniowych. Z uwagi na fakt, że ostatnia stacja rozbudowy II linii metra znajdować się będzie na Bródnie, rozwój rynku deweloperskiego w tej części miasta jest oczywisty.

metro

Bemowo

Obecnie na Bemowie nie ma żadnej stacji metra, ale niebawem się to zmieni. Osoby mieszkające przy granicach dzielnicy mogą dojechać do stacji znajdujących się na Bielanach oraz Żoliborzu, a od 2020 roku również na Woli. W najbliższych latach II linia metra zostanie otwarta na Bemowie. Jeżeli prace będą przebiegać zgodnie z planem, to do 2024 roku w dzielnicy uruchomione zostaną aż 4 stacje.

Pierwsza z nich ma powstać przy Urzędzie Miejskim Bemowo. Kolejna stacja znajdować się będzie na skrzyżowaniu Górczewskiej i Lazurowej w pobliżu pętli autobusowo-tramwajowej. Trzecia stacja zostanie zlokalizowana na Chrzanowie, a czwarta w rejonie ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej.

Bemowo, pomimo że jeszcze nie posiada stacji, już stara się o wzbudzenie zainteresowania wśród osób szukających mieszkań, poprzez rozbudowę sieci żłobków, przedszkoli i szkół, utworzenie nowych obiektów sportowych oraz liczne prace drogowe.

Rozbudowa metra a ceny 

Mieszkania zlokalizowane przy metrze zyskują na wartości. Otwarcie nowych stacji kolejki podziemnej powodują wzrosty cen nieruchomości zlokalizowanych w ich pobliżu. Wraz z informacją o rozpoczęciu budowy II linii metra, deweloperzy masowo rozpoczynali nowe inwestycje nie tylko na rynku nieruchomości mieszkalnych, ale też budynków komercyjnych, czego dobrym przykładem jest rejon Ronda Ignacego Daszyńskiego, który w ciągu kilku lat urósł do rangi nowego zagłębia biurowego stolicy.

Warszawskie dzielnice, do których można dostać się za pomocą metra, zyskują na atrakcyjności, co widać na przykładzie tak odmienionej w ostatnim czasie Pragi-Północ czy Woli. Jeszcze kilka lat temu obie dzielnice były w dużej części zdominowane przez tereny poprzemysłowe, a okolice praskich ulic Szwedzkiej czy Stalowej cieszyły się sławą najniebezpieczniejszych w stolicy. Mało kto chciał tam budować, a liczba mieszkań dostępnych w ofercie była kilkukrotnie niższa niż obecnie. Dziś ceny lokali i gruntów w tych dzielnicach przyprawiają o zawrót głowy.

rozbudowa metra a ceny

Aktualnie druga linia metra przebiega przez takie dzielnice jak: Wola, Śródmieście, Pragę i Targówek. Sprawdźmy zatem, jak wyglądają ceny mieszkań właśnie w tych rejonach Warszawy.

  • Wola - 18760 zł//mkw.
  • Śródmieście - 23395 zł/mkw.
  • Praga-Północ - 12407 zł//mkw.
  • Targówek - 10899 zł/mkw.
  • Bemowo (trwa budowa) - 12 095 zł/mkw.

Nie ulega wątpliwości, że ukończenie II linii warszawskiej kolei podziemnej to bardzo wyczekiwany moment. Dzięki jej obecności mniej popularne dzielnice zyskują na znaczeniu i przyciągają nowych mieszkańców. Nie inaczej będzie z tymi regionami Warszawy, przez które przebiegać będzie III linia metra. Pozostaje jedynie cierpliwie poczekać na jej budowę.

Subskrybuj RynekPierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ ARTYKUŁ:
Dodaj komentarz

    Artykuły powiązane:

    Oferty

    Wydawcą portalu RynekPierwotny.pl jest: PropertyGroup Sp. z o.o.
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: