Jak rozbudowa metra wpływa na rynek mieszkaniowy?

Marlena Rzepniewska
Marlena Rzepniewska

Data publikacji: 28.09.2022, Data aktualizacji: 03.03.2023

7 minut czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 14 głosów

II linia metra a rynek mieszkaniowy
Jak zmieniają się ceny nieruchomości położonych nieopodal stacji metra? Czy rozbudowa II linii wpływa na rynek mieszkaniowy? Sprawdź.

Metro to bezapelacyjnie jedna z najważniejszych warszawskich inwestycji. Zmniejsza uliczne korki i oszczędza czas mieszkańców stolicy. Nie pozostaje także bez wpływu na rynek mieszkaniowy. Jesteś ciekaw, jak aktualnie przebiega trasa II linii metra? Często korzystasz z tego typu transportu i zastanawiasz się, gdzie kupić mieszkanie? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak wygląda aktualnie II linia metra
  • o jakie stacje zostanie rozbudowana
  • jak obecność metra wpływa na ceny mieszkań

II linia metra w Warszawie

Mieszkańcy Warszawy wyczekują ukończenia budowy drugiej linii metra. Jak przebiegają prace? Z jakich odcinków można aktualnie korzystać? Czytaj dalej!

Centralny odcinek II linii metra mieści się na terenie Śródmieścia i Pragi-Północ. Obejmuje stacje:

  • Rondo Daszyńskiego
  • Rondo ONZ
  • Świętokrzyska
  • Nowy Świat-Uniwersytet
  • Centrum Nauki Kopernik
  • Stadion Narodowy
  • Dworzec Wileński

W 2019 roku oddano do użytku ponad trzykilometrowy wschodni odcinek linii M2 przebiegający przez dwie stołeczne dzielnice – Pragę-Północ i Targówek. Uruchomiono trzy nowe stacje:

Z kolei w zachodniej części miasta, w 2020 roku II linia metra została wydłużona o 3,4 km i trzy nowe stacje – Płocka, Młynów i Księcia Janusza.

Metro Płocka

30 czerwca 2022 roku do tej listy dołączyły dwa kolejne przystanki - stacje Ulrychów i Bemowo

Z kolei 28 września 2022 roku otwarto trzy kolejne stacje na warszawskim Bródnie: 

  • Zacisze - pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, 
  • Kondratowicza - przy skrzyżowaniu ulic Malborskiej i Kondratowicza
  • Bródno - przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej. 

Dzięki nowym stacjom podróż z Bródna na Świętokrzyską w centrum miasta potrwa około 20 minut.

Na tym jednak nie koniec. Zachodni odcinek II linii ma zostać wydłużony w najbliższych latach (do maja 2024 roku) o kolejne punkty:

  • Lazurowa
  • Chrzanów
  • Karolin

Za ostatnią stacją powstanie stacja techniczno-postojowa Karolin. Po rozbudowie linia ta będzie miała analogiczną długość, jak jej poprzedniczka.

metro II linia - trasa

Z I linii warszawskiego metra korzysta dziennie ok. 0,5 mln pasażerów. II nitką podróżuje dziennie ok. 150 tys. osób. Z Raportu Badanie zadowolenia pasażerów metra warszawskiego z 2019 roku wynika, że średnia wieku osób podróżujących tym środkiem transportu to nieco ponad 31 lat. Największe grupy wśród pasażerów stanowią osoby w wieku od 19 do 25 lat (30%) i osoby w wieku 26-35 lat (24%). 

Zdecydowana większość pasażerów warszawskiego metra to osoby aktywne - pracujące zawodowo (60%) lub uczące się (32%).

Mieszkanie przy metrze - dlaczego jest atrakcyjne?

Jednym z głównych czynników decydujących o wyborze lokalizacji jest skomunikowanie wybranej inwestycji z centrum miasta. Szybki transport jest kluczowym czynnikiem dla większości młodych ludzi szukających mieszkań w Warszawie. Dzięki obecności metra poruszanie się po stolicy staje się dużo prostsze i przyjemniejsze.

Mieszkanie położone przy kolei podziemnej jest także dobrą inwestycją kapitału. Takie lokum jest chętnie wynajmowane przez studentów czy osoby pracujące, które na co dzień wielokrotnie poruszają się po mieście. Kupując taką nieruchomość nie musimy się obawiać o przestoje w wynajmie - to pewna inwestycja.

Do największych zalet mieszkania przy metrze należą:

  • oszczędność czasu
  • bezproblemowa komunikacja z innymi częściami miasta
  • dobra inwestycja kapitału
  • rozszerzona infrastruktura miejska
mieszkanie przy metrze - zalety

Rozbudowa metra a infrastruktura miejska 

Tuż obok stacji metra znajdziemy wszystkie najważniejsze punkty usługowe, apteki, banki. Z czego to wynika? Tam gdzie jest kolej podziemna są też ludzie, a co za tym idzie potencjalni nabywcy towarów i usług. W pobliżu metra powstają galeria handlowe, centra usługowe oraz osiedla, które nierzadko swoją nazwę przyjmują od pobliskich stacji.

Metro stymuluje także rozwój rynku mieszkaniowego. Projekty deweloperskie lokowane w pobliżu obecnych lub planowanych stacji metra cieszą się o wiele większym zainteresowaniem niż inne propozycje w pozostałych częściach miasta. Takie lokale szybko zdobywają nabywców. Inwestorzy w ślad za koleją podziemną budują także nieruchomości komercyjne. Biuro położone nieopodal stacji metra jest ogromnym plusem w oczach przyszłego pracownika.

Budowa linii metra sprzyja rozwojowi dzielnicy. Przede wszystkim przyciąga nowych mieszkańców. Zdaniem socjologów osiedlanie się i organizacja życia wzdłuż linii metra jest nie tylko przejawem chęci zapewnienia sobie komfortu związanego z szybkością przemieszczania się po mieście, ale stanowi także substytut bezpieczeństwa, szczególnie dla osób, które w stolicy są od niedawna. 

mieszkanie przy metrze - infrastruktura

Metro na Woli

Wola długo stanowiła robotniczy i przemysłowy region o niechlubnej opinii miejsca biednego i niebezpiecznego. W ostatnich latach rozpoczął się jednak renesans dzielnicy. Jedną z jego przyczyn było nasycenie ścisłego centrum stolicy kompleksami biurowymi. W związku z brakiem miejsca w tej okolicy, deweloperzy zaczęli szukać alternatywy.

Wola to niejako przedłużenie Śródmieścia, a dzięki budowie II linii metra jest doskonale skomunikowana z resztą miasta. Otwarcie II linii metra oraz wzmożona aktywność deweloperów w rejonie ronda Daszyńskiego, spowodowały prawdziwy rozkwit tej części dzielnicy. Dając początek strefie biznesowej nazywanej City Centre West.

Mieszkania w okolicach metra są bardzo pożądane. Na Woli warto zastanowić się nad zakupem mieszkania w takich inwestychach jak: Towarowa Towers (w pobliżu znajduje się stacja metra - Rondo Daszyńskiego), Apartamenty Ludwiki (w odległości 500 metrów znajduje się Metro Płocka), 19. Dzielnica Etap V (nieopodal znajduje się stacja Rondo Daszyńskiego).

Ciekawą propocyzją jest także Grzybowska 37, nieopodal znajduje się stacja metra Rondo ONZ. 

Zobacz oferty na Woli

Metro na Śródmieściu 

Śródmieście to jedna z najpopularniejszych dzielnic Warszawy i zarazem jej najstarsza część. Stąd dojedziemy do każdej innej dzielnicy. Znajduje się tu nie tylko II i I linia metra, ale również rozbudowana sieć linii tramwajowych i autobusowych. Dobra komunikacja sprawia, że chętnych do zamieszkania w centrum stolicy nie brakuje. Niestety ceny za mkw. są tutaj najwyższe.

Metro na Pradze-Północ

Dzięki oddanym do użytku w 2015 r. stacjom II linii metra: Stadion Narodowy i Dworzec Wileński, tysiące mieszkańców dzielnicy może sprawniej i szybciej przemieszczać się po Warszawie. Ostatnią stacją na terenie Pragi-Północ jest Szwedzka, otwarta we wrześniu 2019 r. W planach jest także III linii metra, która pozytywnie wpłynie na łączność tej dzielnicy z resztą Warszawy.

Zobacz oferty na Pradze Północ

Metro na Targówku

Dzielnica Targówek zlokalizowana jest niemal na obrzeżach stolicy. Jednak od centrum miasta dzieli ją dystans zaledwie 8 kilometrów. Dzięki dobrze rozwiniętej komunikacji, dojazd do Śródmieścia zajmuje średnio 25 minut. Jednak w godzinach szczytu czas ten może znacznie się wydłużyć i wynieść nawet 50 minut. II linia metra na Targówku znacznie go skróciła.

Komunikat o planowanej budowie II linii metra zbiegł się w czasie z planami inwestorów, którzy zwrócili uwagę na duży potencjał dzielnicy. Na terenie Targówka deweloperzy już od kilku lat nabywają grunty pod budowę nowych osiedli mieszkaniowych. Z uwagi na fakt, że ostatnia stacja rozbudowy II linii metra znajdować się będzie na Bródnie, rozwój rynku deweloperskiego w tej części miasta jest oczywisty.

28 września na Targówku otwarto kolejne stacje metra. Dzielnica zyskała jeszcze lepszą komunikację. Dlatego zakup mieszkania w tej części Warszawy to dobra inwestycja. Jeżeli szukasz dobrze położonego M to zastanów się nad inwestycją: Przystanek Targówek (zlokalizowaną 600 m od stacji metra Trocka), Handlowa Residence (stacja metra Trocka znajduje się w odległości 4 minut pieszo), Toruńska Vita 

Zobacz oferty na Targówku

metro

Metro na Bemowo

Gotowy jest najkrótszy, zachodni odcinek II linii metra – od stacji Księcia Janusza do stacji Bemowo. Po jego otwarciu II linia wydłuża się do 15 km.

Pierwszym z nowych przystanków drugiej linii metra jest Ulrychów przy ulicy Górczewskiej. Z kolei drugi przystanek - Bemowo mieści się tuż obok dzielnicowego ratusza. Za stacją Bemowo znajdują tory odstawcze dla pociągów metra. Obecnie druga linia metra składa się z 15 stacji. Podróż ze stacji Trocka do stacji Bemowo zajmie około 30 minut. 

Koszt budowy dwóch stacji wyniósł ponad 959 mln zł, z czego blisko 70 proc. pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

W rejonie nowo wybudowanych stacji metra Warszawa posadziła ponad 300 drzew – to brzozy, platany klonolistne, lipy holenderskie, graby pospolite i dęby czerwone. Okolicę wzbogacono też o ponad 20 tys. krzewów i ponad 1,6 tys. bylin na rabatach. Na poziomie terenu wykonano pawilony wyjść obudowane szkłem. Z kolei szyby windowe obudowane zostały czerwoną cegłą.

Na Bemowie znajdziemy wiele inwestycji mieszkaniowych położonych w pobliżu metra. Jedną z nich jest Lazurova Concept (powstaje w odległości 550 metrów od planowanej stacji Lazurowa). 

Zobacz oferty na Bemowie

Rozbudowa metra a ceny mieszkań

Mieszkania zlokalizowane przy metrze zyskują na wartości. Otwarcie nowych stacji kolejki podziemnej powodują wzrosty cen nieruchomości zlokalizowanych w ich pobliżu. Wraz z informacją o rozpoczęciu budowy II linii metra, deweloperzy masowo rozpoczynali nowe inwestycje nie tylko na rynku nieruchomości mieszkalnych, ale też budynków komercyjnych, czego dobrym przykładem jest rejon Ronda Ignacego Daszyńskiego, który w ciągu kilku lat urósł do rangi nowego zagłębia biurowego stolicy.

Warszawskie dzielnice, do których można dostać się za pomocą metra, zyskują na atrakcyjności, co widać na przykładzie tak odmienionej w ostatnim czasie Pragi-Północ czy Woli. Jeszcze kilka lat temu obie dzielnice były w dużej części zdominowane przez tereny poprzemysłowe, a okolice praskich ulic Szwedzkiej czy Stalowej cieszyły się sławą najniebezpieczniejszych w stolicy. Mało kto chciał tam budować, a liczba mieszkań dostępnych w ofercie była kilkukrotnie niższa niż obecnie. Dziś ceny lokali i gruntów w tych dzielnicach przyprawiają o zawrót głowy.

rozbudowa metra a ceny

Aktualnie druga linia metra przebiega przez takie dzielnice jak: Wola, Śródmieście, Pragę, Targówek i Bemowo. Sprawdźmy zatem, jak wyglądają ceny mieszkań właśnie w tych rejonach Warszawy (dane z lutego 2023 r. z bigdata.rynekpierwotny.pl).

  • Praga-Północ - 12 519 zł/mkw.
  • Targówek - 11 620 zł/mkw.
  • Wola - 21 456 zł/mkw.
  • Bemowo - 13 421 zł/mkw. 

Nie ulega wątpliwości, że ukończenie II linii warszawskiej kolei podziemnej to bardzo wyczekiwany moment. Dzięki jej obecności mniej popularne dzielnice zyskują na znaczeniu i przyciągają nowych mieszkańców. Nie inaczej będzie z tymi regionami Warszawy, przez które przebiegać będzie III linia metra. Pozostaje jedynie cierpliwie poczekać na jej budowę.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Regionalne

    Rynek nieruchomości

    Wiadomości

    Wnętrza

    Inne

    Udostępnij
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: