Wiadomości mieszkaniowe

Aneta Filipczak

Aneta Filipczak

Porady - Wyposażenie wnętrz - Nieruchomości

21 kwietnia 2020

Oddaj swój głos!

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów

Jak zmienić dostawcę prądu?

Zmiana sprzedawcy energii to dobry krok w kierunku wprowadzenia oszczędności w domowym budżecie. Podpowiadamy, jak to zrobić i na co zwrócić uwagę.

Jak zmienić dostawcę prądu?

Decyzja o zmianie sprzedawcy energii elektrycznej zwykle przychodzi z dniem, kiedy zauważymy, że nasze rachunki za prąd są stanowczo za wysokie lub zadzwoni do nas ktoś z kontrofertą. Na rynku funkcjonuje kilka podmiotów. Jednak wybór powinien być jak najbardziej przemyślany. Dokładnie zapoznajmy się z warunkami oferty i umowy. Na co zwrócić uwagę? Podpowiadamy w kilku krokach jak zmienić dostawcę prądu. To dobry krok w kierunku wprowadzenia oszczędności w domowym budżecie.

Prawo energetyczne

Przed podjęciem decyzji o zmianie dostawcy prądu warto wiedzieć, że zasady zakupu energii elektrycznej są uregulowane przez dedykowaną ustawę, jaką jest prawo energetyczne. W artykule 4 znajduje się zapis, który wskazuje, że odbiorcy energii elektrycznej mają prawo zakupu prądu od wybranego przez siebie sprzedawcy. Jest to możliwe, ponieważ Operatorzy Systemu Dystrybucyjnego, czyli przedsiębiorstwa posiadające infrastrukturę przesyłową zostali zobowiązani do jej udostępniania sprzedawcom. Co ważne odbiorca, który wypowiada umowę dostawcy, nie może ponieść innych opłat niż te, które wynikają z podpisanej umowy.

Porównanie sprzedawców

Pierwszym krokiem powinno być porównanie lokalnych sprzedawców energii elektrycznej. Przydatne okażą się tutaj porównywarki czy kalkulatory internetowe, gdzie w jednym miejscu znajdziemy zestawienie cen. W dodatku pomogą wyliczyć realne oszczędności. Następnie wybieramy te oferty, które są najbardziej korzystne. Wiele z nich zawiera dodatkowe usługi np. fachowców, ubezpieczenia czy telewizję. Jednak równie ważne, co koszty są także takie elementy oferty jak: czas trwania umowy, warunki wypowiedzenia umowy oraz jej przedłużenia, okres płatności i sposób ich naliczania, koszty związane z zerwaniem umowy oraz dodatkowe promocje i wysokość opłaty handlowej.

Jak się zdecydujemy warto napisać bezpośrednio do wybranego dostawcy prądu w Polsce. Często sama procedura jest przeprowadzana przez samego sprzedawcę. Po podjęciu decyzji proces na podstawie pełnomocnictwa jest realizowany bez udziału klienta. Jeśli zdecydujemy się natomiast na samodzielne przeprowadzenie zmiany, musimy pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Wypowiedzenie umowy i ciągłość dostaw

Dostawca energii elektrycznej zmienia się w momencie przyjęcia pisemnego oświadczenia. Jeśli wypowiadamy umowę dotyczy ona równocześnie sprzedaży i dystrybucji energii. Zmieniając dostawcę należy zadbać o ciągłość dostaw prądu, aby nie zostać nagle bez dostępu do niego. Aby to zrobić zawarcie nowej umowy powinno nastąpić w dniu wygaśnięcia obowiązującej. Zwrócić trzeba również uwagę na warunki zerwania umowy, ponieważ brak odpowiedniej ostrożności może skutkować koniecznością zapłacenia kary umownej.

Zmiana po raz pierwszy

Kiedy decyzję o zmianie dostawcy energii podejmujemy po raz pierwszy należy uwzględnić konieczność zawarcia umowy o świadczeniu usług dystrybucyjnych z operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD). Jej obowiązywanie rozpoczyna się wraz z datą ustania umowy kompleksowej. Kiedy nie jest to nasza pierwsza zmiana nie jest konieczne ponowne jej zawieranie.

Zgłoszenie do OSD

Zmieniając dotychczasowego dostawcę prądu należy przesłać zgłoszenie do Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) za pośrednictwem specjalnego formularza. Znajduje się on na stronie operatora. Uwzględnia się tutaj informacje o stronach umowy, terminach zawarcia i planowanych dostawach energii.

Licznik

Kiedy licznik zamontowany w domu uległ zużyciu wymagane jest dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych. Jednak koszt ten ponosi właściciel układu linii dystrybucyjnych, czyli OSD.

Jak się rozliczyć ze starym dostawcą?

Rozliczenie jak zawsze odbywa się na podstawie dokonanego odczytu licznika. W chwili wejścia w życie nowej umowy OSD sprawdza stan i przekazuje do obydwu sprzedawców. W tej sytuacji wszyscy są prawidłowo poinformowani.

 

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy