Home staging – przygotowanie mieszkania na sprzedaż

Marzena Zbierska
Marzena Zbierska

Data publikacji: 05.09.2017, Data aktualizacji: 04.08.2022

7 minut czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 44 głosów

Home staging
Zależy Ci na szybkiej sprzedaży mieszkania? Twoja oferta nie cieszy się zainteresowaniem kupujących? Home staging to rozwiązanie dla Ciebie!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • jaka jest geneza home stagingu
  • na czym polega praca home stagera
  • czy warto inwestować w home staging 

Czym jest home staging?

Home staging to nic innego, jak przygotowanie nieruchomości pod wynajem czy sprzedaż. Usługą tą zajmują się obecnie profesjonalne podmioty, które dążą do maksymalnego wyeksponowania potencjału mieszkania lub domu w taki sposób, żeby zwiększyć jego rynkową wartość i umożliwić jego wyzbycie się w krótkim czasie. Dane statystyczne pokazują, że dobrze przygotowana do sprzedaży nieruchomość może zyskać na wartości nawet 20% swojej pierwotnej ceny.

Skąd znamy home staging?

Home staging znany jest na świecie od drugiej połowy XX wieku. Idea narodziła się w Stanach Zjednoczonych, będąc jednym z mechanizmów marketingowych w rękach profesjonalnych pośredników nieruchomości. Na przestrzeni lat szczególną popularnością cieszył się w dobie kryzysu. Z czasem powyżej opisywane techniki marketingowe, zawitały w Europie. W Polsce home staging stawia dopiero pierwsze kroki. Niemniej sukcesywnie powiększa się grono osób zgłaszających na niego popyt.

Techniki home staging

Technika home staging polega na zastosowaniu szeregu działań, dzięki którym zwiększamy wartość rynkową mieszkania i trafiamy do szerokiego grona potencjalnych kupców. Home staging często porównuje się do czynności związanych z aranżacją wnętrz. Wyjaśnijmy jednak - home staging to nie synonim architektury wnętrz. To dwie odmienne profesje, którym przyświeca inny cel. Wiążą się także z innymi kosztami.

Specjalista od home stagingu i architekt wnętrz, działają na przeciwległych biegunach. Pierwszy z nich otrzymuje produkt, który należy przygotować w taki sposób, aby dobrze się zaprezentował w oczach klientów i szybko znalazł swojego nabywcę. Dlatego też jego działania nakierowane są na odpersonalizowanie wnętrza i pozbawienie go wszelkich cech nadanych mu przez poprzednich mieszkańców. Profesjonalizm przygotowania nieruchomości ma się przejawić w stworzeniu oferty atrakcyjnej dla jak największej liczby klientów.

Prace architekta natomiast polegają na tym, aby produktowi - nieruchomości, nadać indywidualny charakter, dostosować go do potrzeb właściciela. Sprawić by stał się unikatowy i nietuzinkowy. Ideę home stagingu można zamknąć w określeniu „zrób dobre wrażenie”. Szansę na sprzedaż lub wynajem mieszkania zwiększa zastosowanie podstawowych technik. Poniżej prezentujemy niektóre z nich.

home staging

Pierwsze wrażenie najważniejsze

Dobra lokalizacja i atrakcyjna cena - to nie wszystko, aby przyciągnąć klienta. Potencjał nieruchomości tkwi w odpowiednim zagospodarowaniu przestrzeni przy maksymalnym wykorzystaniu tkwiących w niej możliwości. Powszechnie wiadomo, że to co wymaga mniejszych nakładów finansowych na remonty, przyciąga ze zdwojoną siłą. Neutralne, przestronne, nowatorsko urządzone mieszkanie z pewnością będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem.

Porządek przede wszystkim

Zbyt duża liczba niepotrzebnych dodatków i części wyposażenia sprawia, że osoba zainteresowana nieruchomością czuje się przytłoczona, a sam lokal optycznie zmniejsza się o kilka metrów kwadratowych. Postawmy na światło - nasłonecznienie pokoi jest niezwykle istotne - w tym celu warto na czas sprzedaży rozważyć rezygnację z firan czy zasłon. Usuńmy osobiste pamiątki, zdjęcia i drobiazgi, gdyż osoba zapoznająca się z naszym mieszkaniem, podświadomie nie będzie mogła się z nim w pełni utożsamić i „nawiązać więzi”.

W mieszkaniu przeznaczonym na sprzedaż lub wynajem nie należy pozostawiać odzieży, butów, niezużytych detergentów lub elementów wyposażenia, które mogą kojarzyć się z nieładem i nieczystościami, np. kuwety dla kota lub legowiska dla psa. Kolejny właściciel – jeśli będzie taka potrzeba - z pewnością wymieni je na nowe.

Podobnie jest z zasłonami, dywanami i obrusami. Jeśli są już zużyte, lepiej się ich pozbyć lub zastąpić nowymi, nawet niedrogimi tekstyliami.

home staging - koszt

Kolory ścian i mebli

Mieszkanie przeznaczone na sprzedaż lub wynajem wymaga odświeżenia. Niekiedy malowanie ścian czy sufitów jest w zasadzie niezbędne. Zabrudzenia, nawet niewielkie, wynikające ze zwykłego użytkowania mieszkania, nie powodują dobrego pierwszego wrażenia.

Najlepszym i najtańszym rozwiązaniem jest pomalowanie wszystkich ścian na biało. Równie dobre są inne jasne kolory, a w zasadzie odcienie bieli zbliżone do ecru, jasnej szarości i beżu. Biel i jej warianty mają jedną ważną zaletę: rozświetlają i powiększają optycznie pomieszczenia, a o taki efekt chodzi podczas prezentacji mieszkania nabywcy.

Dobrym, ale nieco droższym rozwiązaniem, będzie pomalowanie ścian np. farbą z brokatem, która dodatkowo rozświetli wnętrze. Połyskujące powierzchnie można zastosować tylko w niektórych pomieszczeniach lub na wybranych ścianach – tam, gdzie pada mniej naturalnego światła, a dekoracyjny efekt można uzyskać z wykorzystaniem sztucznego oświetlenia.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przemalować również meble. Zwłaszcza jeśli straciły już swój dawny urok. Znów dobrym wyborem będzie biała farba. Równie dobrze sprawdzi się złota lub srebrna, ale z tymi kolorami należy zachować umiar.

Wyposażenie, dekoracje i światło

Meble, zwłaszcza te, które pokazują charakter pomieszczenia (kanapa w salonie, stół w jadalni z krzesłami, łóżko w sypialni), mogą zostać na swoich miejscach. Lepiej jednak pozbyć się zbędnego wyposażenia, szczególnie jeśli nie jest w dobrym stanie lub nie pełni już swoich funkcji, np. szafka na buty z przedpokoju, kosz na bieliznę czy deska do prasowania. Zamiast tego warto uzupełnić wolne miejsca, choćby prostymi i niekosztownymi dekoracjami: wazon, obraz lub wieszak na ubrania dobrze wypełnią przestrzeń. Jednak należy pamiętać, żeby ze ścian i komód usunąć rodzinne zdjęcia lub inne pamiątki.

Dekoracje nie powinny sprawiać wrażenia, że mają wartość sentymentalną lub stanowią rodzinną pamiątkę. Wnętrze na sprzedaż należy traktować, jak każdy inny towar przeznaczony dla każdego, bez personalizacji. Lampy sufitowe i kinkiety to również ważny element „do poprawy”. Lepiej zastosować proste i tanie rozwiązania, niż pozostawić kable elektryczne wychodzące ze ścian lub sufitów i nieoświetlone wnętrze. Jeśli nie można odświeżyć starych lamp, lepiej wybrać się na zakupy i zniszczony abażur zastąpić nową, ekonomiczną wersją.

W większości przypadków nowy właściciel zaaranżuje wnętrza zgodnie z własnymi upodobaniami, już po zakupie mieszkania, ale pierwsze wrażenie może przesądzić o powodzeniu w sprzedaży.

home stager

Drobne naprawy to nie wszystko

Mieszkanie przygotowane do sprzedaży lub na wynajem, musi być pozbawione usterek. Należy wykonać wszelkie drobne naprawy, aby meble i inne elementy wyposażenia wnętrz były zadbane. Warto pomyśleć o szczegółach.

Kwiaty w wazonie lub donicach nie będą przesadą, jeśli zatroszczymy się o nie przed prezentacją lokalu zainteresowanym. Inna ważna kwestia to świeże powietrze, działające światło i miły zapach we wnętrzach. Przed wizytą potencjalnych klientów trzeba przewietrzyć mieszkanie, a nawet użyć odświeżacza powietrza, szczególnie w małych, zamkniętych pomieszczeniach.

Warto również sprawdzić, czy działają podstawowe elementy wyposażenia: włączniki, krany, spłuczki itp. Może się zdarzyć, że oglądający sprawdzą ich działanie – choćby przypadkiem – a nam przyjdzie tłumaczyć się z zaniedbania.

Niesprawny dzwonek do drzwi lub włącznik światła zrobi nienajlepsze pierwsze wrażenie. Zaleca się również zaaranżowanie na spotkaniu z klientem odpowiedniej atmosfery. Dzięki spokojnej muzyce, ładnemu zapachowi i świeżym kwiatom możemy wzbudzić w potencjalnym kliencie pozytywne emocje.

Czy inwestować w home staging?

Nierzadko, indywidualni inwestorzy czy właściciele mieszkań stoją przed nie lada wyzwaniem, aby sprzedać nieruchomość. Z pomocą może przyjść home stager, który profesjonalnie zajmuje się przygotowaniem mieszkania do sprzedaży i jest niczym dobry doradca finansowy. O ile dobrze wsłucha się w indywidualne potrzeby klienta, o tyle cały proces przygotowania nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu przebiegnie bez problemów.

Na czym dokładnie polega jego praca, czy pomoże nam zaoszczędzić czas i zwiększyć cenę naszej nieruchomości i czy warto skorzystać z jego usług?

Dzięki zatrudnieniu specjalisty możemy zaoszczędzić czas!

Na czym polega praca home stagera?

Praca home stagera składa się z co najmniej dwóch etapów. Pierwszym z nich jest analiza i ocena, która następuje po obejrzeniu nieruchomości. Doradca osobiście zapoznaje się z warunkami panującymi w mieszkaniu. Tworzy raport zawierający szczegółowe informacje odnośnie wad i zalet, które mają istotny wpływ na wartość nieruchomości. Następnie swoje spostrzeżenia i uwagi konsultuje z właścicielem, aby w ten sposób określić strategię działania.

Przedstawia także propozycje zmian, które uatrakcyjnią wnętrze. Wtedy też klient wyraża zgodę czy skorzysta z usługi specjalisty, czy osobiście zajmie się dokonaniem zmian. Jeśli zleci pracę profesjonaliście następuje kolejny etap - realizacja. Pod pojęciem realizacji mieszczą się wszelkie czynności związane z urządzaniem wnętrza.

Jeśli klient jest zainteresowany kompleksową obsługą, większość profesjonalistów może np. zorganizować firmy, które posprzątają i wyremontują lokum, a nawet zatrudnić fotografa, którzy wykona zdjęcia nieruchomości.

Czytaj także: Jak zrobić dobre zdjęcia mieszkania?

Ile kosztuje usługa home stagera?

Koszty poniesione na usługi profesjonalisty przygotowującego nieruchomość do sprzedaży, są często bardzo małe w porównaniu z korzyściami finansowymi, jakie można osiągnąć ze sprzedaży dobrze wystylizowanego mieszkania.

W przypadku konsultacji, która następuje po obejrzeniu nieruchomości, cena za wskazanie zmian, jakich należy dokonać zawiera się zazwyczaj w przedziale od 200 do 500 zł. Chociaż są także firmy, w których za konsultację trzeba zapłacić 1000 zł. Warto zatem przed wybraniem konkretnego specjalisty, zapoznać się z cennikiem i zakresem prac wykonywanych w ramach danej kwoty. W przypadku etapu realizacji, ceny są bardziej zróżnicowane, gdyż zależą od wielu czynników.

Przede wszystkim wiążą się z aktualnym stanem nieruchomości oraz ceną, jaką właściciel chce uzyskać ze sprzedaży. W oparciu o te dwa główne czynniki, rosną bądź maleją wydatki na home staging. Wynagrodzenie za odpowiednie przygotowanie mieszkania pod wynajem lub do sprzedaży, waha się w granicach 1-1,5% wartości nieruchomości. Warto mieć na uwadze, że dzięki skorzystaniu z usług zawodowca z pewnością zaoszczędzamy czas i zwiększymy szanse na wyższą cenę sprzedaży lub wynajmu nieruchomości.

Marzena Zbierska
Marzena Zbierska

Dziennikarz, redaktor, copywriter. Publikuje na łamach magazynów i portali branżowych. Zafascynowana SEO i content marketingiem. Z branżą deweloperską związana od ponad 10 lat – jako autor tekstów eksperckich i poradników na potrzeby promocji inwestycji mieszkaniowych.

Subskrybuj RynekPierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Regionalne

    Rynek nieruchomości

    Wiadomości

    Wnętrza

    Inne

    Udostępnij
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: