Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

Czy można zamieszczać reklamy na budynku wspólnoty?

Michał Koralewski
Michał Koralewski

Data publikacji: 12.04.2021, Data aktualizacji: 20.08.2024

Średnia ocen 4/5 na podstawie 56 głosów

Reklamy wielkopowierzchniowe we wspólnocie mieszkaniowej
Czy zamieszczanie reklam na budynkach wspólnot mieszkaniowych jest możliwe? Sprawdzisz na RynekPierwotny.pl.

Mieszkańcy Twojego bloku chcieliby umieścić reklamę na jednej z jego ścian? Od strony ruchliwej ulicy znajduje się ogrodzenie terenu wspólnoty mieszkaniowej? A może do zarządu wspólnoty zgłosił się podmiot zainteresowany ustawieniem nośnika reklamowego?

Tego typu sytuacje nie są rzadkie, zwłaszcza gdy nieruchomości wspólnoty położone są w atrakcyjnych lokalizacjach albo w pobliżu istotnych szlaków komunikacyjnych. Jeśli chcesz wiedzieć, jak od pomysłu zarabiania na reklamach przejść do jego realizacji, zapoznaj się z naszym artykułem.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • po spełnieniu jakich warunków na elewacji budynku mogą pojawić się banery reklamowe
  • czym jest uchwała krajobrazowa
  • ile kosztuje umieszczenie reklamy na elewacji budynku

Budynek wielorodzinny od jednorodzinnego rozróżnia kilka rzeczy. Jedną z nich jest posiadanie części wspólnych takich, jak elewacje, korytarze, tarasy, dach oraz części do indywidualnego użytku, która jest pełną własnością nabywcy. W budynku jednorodzinnym wszystkie elementy składowe nieruchomości są pełną własnością. Ale czy jest możliwość w budynku wielorodzinnym zamieszczać reklamy na częściach wspólnych? Czy można to robić bez jakichkolwiek konsekwencji?

Umieszczenie reklamy na elewacji budynku - aspekty prawne

Jak wcześniej opisywaliśmy w budynku wielorodzinnym znajdują się części wspólne. Nie można bez jakiejkolwiek zgody zamieszczać nośników reklamowych na częściach wspólnych budynku. Reklamę można umieścić jedynie wewnątrz swojej własności a więc wewnątrz swojego lokalu.

uchwała krajobrazowa

Zamieszczenie reklamy na częściach wspólnych wymaga zgody wspólnoty mieszkaniowej oraz zarządcy nieruchomości. W tym miejscu wyjaśnić należy, że zgodnie z przeważającym orzecznictwem, za część wspólną nieruchomości uznaje się także balkony (zob. np. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2014 r., I ACa 763/13, wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z 06 grudnia 2013 r., I ACa 773/13). Montaż reklamy na balkonie wymagać będzie zatem również zgody wspólnoty mieszkaniowej.

Zasady umieszczania reklam - uchwała krajobrazowa

Zanim wspólnota mieszkaniowa zdecyduje się na wynajem powierzchni pod reklamę, należy zweryfikować, czy w danej gminie obowiązuje tzw. uchwała krajobrazowa. Od 11 września 2015 roku gminy zyskały bowiem kompetencję do ustalania w formie uchwały zasady i warunki sytuowania m.in. tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Podstawę prawną do wydania takiej uchwały stanowi art. 37a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Wszelkie reklamy wieszane na zewnątrz budynków muszą być zgodne z uchwałą krajobrazową. Sankcją jest bowiem nie tylko konieczność usunięcia reklamy, ale również kary finansowe. Decydując się zatem na wyżej wymieniony sposób zarobku przez wspólnotę mieszkaniową, należy:

  • sprawdzić, czy w danej gminie obowiązuje uchwała krajobrazowa,
  • zweryfikować, czy dla obszaru, na którym znajdują się nieruchomości danej wspólnoty mieszkaniowej wprowadzono ograniczenia w zakresie reklam zewnętrznych,
  • jeżeli takie ograniczenia obowiązują dla nieruchomości wspólnoty, należy opracować wykaz nośników reklamowych, jakie są dozwolone. Pozwoli to na łatwą weryfikację, czy dana umowa z reklamodawcą może zostać zawarta,
  • konieczne jest okresowe monitorowanie, czy postanowienia uchwały krajobrazowej nie zostały zmienione, a jeśli miało to miejsce, niezbędne jest dostosowanie się do nowych zasad przez wspólnotę mieszkaniową i reklamodawców.

Umieszczenie reklamy na elewacji budynku - procedura poprzedzająca

montaż reklam

Umieszczenie reklamy wymaga zgody wspólnoty mieszkaniowej. Jak jednak wygląda cała procedura? Pierwszym elementem jest przygotowanie wizualizacji lub dokładnych opisów oraz rysunków przedstawiających miejsca, w jakich chcesz umieścić nośnik reklamowy oraz jego zawartość. Powinieneś opisać sposób wykonania tak, aby uniknąć niedomówień w przyszłości i dokładnie sprawdzić, czy wszystko zostało poprawnie wykonane.

Jeżeli posiadasz już dokumentację gdzie i jak ma wyglądać nośnik, powinieneś zwrócić się do zarządcy nieruchomości z prośbą o przygotowanie stosownej uchwały dotyczącej wyrażenia zgody na umieszczenie przedmiotowego nośnika reklamowego. Zarządca nieruchomości po przygotowaniu stosownej uchwały rozsyła ją do mieszkańców budynku w celu uzyskania kworum.

Aby uchwała stała się prawomocna liczba głosów za lub przeciw musi przekroczyć pięćdziesiąt procent wszystkich udziałów właścicieli. Jeżeli uchwała stała się prawomocna dostajemy zgodę na zamontowanie nośnika reklamowego.

Bez stosownej uchwały nie można zawieszać żadnych nośników reklamowym. Sąd uznał - pomimo tego, że reklama nie ingeruje w konstrukcję nośną budynku, stanowi zmianę podstawowego przeznaczenia elewacji.

głosowanie wspólnoty mieszkaniowej

Ostatnim krokiem będzie natomiast zawarcie z reklamodawcą stosownej umowy na piśmie. Należy w niej możliwie precyzyjnie opisać miejsce udostępnione pod reklamę, wysokość wynagrodzenia należnego z tego tytułu wspólnocie mieszkaniowej, a także inne prawa i obowiązki stron (np. przypadki, gdy możliwe jest natychmiastowe rozwiązanie umowy). Umowa powinna zobowiązywać również reklamodawcę do zapewnienia zgodności reklamy z prawem (np. w zakresie ograniczenia w reklamowaniu określonych produktów, bądź konieczności zamieszczenia w treści reklamy określonych informacji dodatkowych), w tym z uchwałą krajobrazową.

Powyżej opisana została procedura związana z funkcjonowaniem samej wspólnoty mieszkaniowej. Pamiętaj jednak, że to nie wszystko! Poza samą wspólnotą nośniki reklamowe wymagają zgłoszenia do odpowiedniego urzędu budowlanego, a w niektórych przypadkach nawet pozwolenia na budowę. Pozwolenie jest wymagane w sytuacji gdy budynek objęty jest strefą ochrony konserwatorskiej, lub wymaga wykonania innych elementów konstrukcyjnych.

Umieszczenie nośnika reklamowego na elewacji budynku - koszty

liczenie kosztów umieszczania reklamy na budynku

Czy umieszczanie reklamy na budynku związane jest z opłatami? Co do samej zasady częsta zdarza się, że uchwały sporządzane są na powieszenie nośnika reklamowego bez jakiejkolwiek opłaty. Jednak taka opłata powinna zostać zawarta w uchwale. Może to być kwota symboliczna, ale powinna być. Podstawowym celem Zarządcy jest dbanie o dobre funkcjonowanie wspólnoty oraz przestrzeganie zasad gospodarki wspólnotą mieszkaniową.

Jeden z wyroków sądu wyrażał pogląd: „W zakresie odpłatności korzystania z nieruchomości sąd wskazał, że dobrowolne zrzeczenie się pożytków z tego tytułu jest sprzeczne z zasadami prawidłowego zarządu nieruchomością wspólną Wspólnota nie ma obowiązku pobierania pożytków, lecz lekkomyślna z nich rezygnacja nie jest zgodna z zasadami prawidłowego gospodarowania”.

Z całością wyroku można zapoznać się szukając pod sygnaturą akt I ACa 679/13 z dnia 6 marca 2014r. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest pobieranie niewielkich opłat przez wspólnoty mieszkaniowe za udostępnienie powierzchni pod reklamę. Opłaty te mają przeważnie wymiar miesięczny.

Zamontowanie nośnika reklamowego musi zostać poprzedzone stosownymi uzgodnieniami oraz uzyskaniem stosownej zgody. Bez nich możesz ponieść konsekwencje finansowe wraz z usunięciem reklamy oraz przywróceniem części nieruchomości wspólnej do stanu pierwotnego.

Michał Koralewski

Radca prawny, absolwent studiów II i III stopnia na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, wspólnik zarządzający w Kancelarii Radców Prawnych Legitus s.c.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

KATEGORIE:

OCEŃ ARTYKUŁ:

2 Komentarze

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
  • Dorota

    Panie Michale, czy obiekt wolnostojący na terenie miasta (billboard) można postawić na samo zgłoszenie czy każdorazowo wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę? Czy konstrukcja wybudowana tylko na zgłoszenie może być uznana za samowolę budowlaną i zagrożona rozbiórką?

    19 listopada 2024, 09:03

    Michał Koralewski

    Sposób legalnego posadowienia tablicy reklamowej zależny jest od tego, czy uznana ona zostanie za budowlę, czy też za tymczasowy obiekt budowlany. Oba rodzaje obiektów różnicuje kwestia związania z gruntem. W przypadku budowli są one trwale z gruntem związane, co oznacza że konstrukcja opiera się czynnikom zewnętrznym mogącym ją zniszczyć albo rozdzielić od gruntu. Łatwe przemieszczenie, czy przesunięcie w inne miejsce to natomiast cecha nietrwałego związania z gruntem charakterystyczna dla tymczasowych obiektów budowlanych. W przypadku budowli konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę, w przypadku obiektów tymczasowych zgłoszenie.

    6 grudnia 2024, 12:36
  • Marek

    Gdzie kierować zgłoszenie, że reklamy wywieszone na balkonie/ogrodzeniu są niezgodne z planem miejscowym, który takich reklam nie dopuszcza?

    21 sierpnia 2024, 09:41

    Michał Koralewski

    Zgłoszenia kierować można do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Można je także kierować do organu wykonawczego gminy/miasta (wójt, burmistrz, prezydent miasta).

    2 września 2024, 09:57

Artykuły powiązane

  • Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania, domu i lokalu: wzór ogólny w PDF

    Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania, domu i lokalu: wzór ogólny w PDF

    Przyszłego nabywcę mieszkania czeka jego protokolarny odbiór od dewelopera. To właśnie wtedy podpisuje się protokół odbioru mieszkania. W dokumencie takim wpisujemy m.in. usterki występujące w lokalu podczas jego odbioru. Jakie są konsekwencję wpisania lub niewpisania do protokołu zdawczo-odbiorczego wad mieszkania w przejmowanym od dewelopera lokalu? Sprawdź.

    12 grudnia 2024

    Ewelina Zajączkowska-Klec

  • Prawa i obowiązki wynajmującego lokal użytkowy: remont a ulepszenie środka trwałego podczas najmu

    Prawa i obowiązki wynajmującego lokal użytkowy: remont a ulepszenie środka trwałego podczas najmu

    Wynajem lokalu użytkowego niesie ze sobą wiele wątpliwości, szczególnie gdy pojawiają się kwestie związane z remontem. Kto powinien zapłacić za naprawę uszkodzonego okna? Czy modernizacja lokalu to obowiązek najemcy, czy wynajmującego? Jak prawidłowo rozliczać nakłady poniesione na ulepszenia środka trwałego?

    11 grudnia 2024

    Ewelina Zajączkowska-Klec

  • Umowa deweloperska: koszt i cesja umowy deweloperskiej

    Umowa deweloperska: koszt i cesja umowy deweloperskiej

    Kupno mieszkania na rynku pierwotnym jest nierozerwalnie związane z możliwością podpisania umowy deweloperskiej. Jest to jeden z najważniejszych dokumentów podpisywanych w życiu. Radzimy więc, jak powinna wyglądać dobrze skonstruowana umowa.

    11 grudnia 2024

    Ewelina Zajączkowska-Klec

  • Co to jest nadpłata czynszu w spółdzielniach mieszkaniowych

    Co to jest nadpłata czynszu w spółdzielniach mieszkaniowych

    W teorii zwrot nadpłaty czynszu powinien następować na wniosek mieszkańca i być obsługiwany bezproblemowo. Ale czy tak jest zawsze? Sprawdzamy.

    11 grudnia 2024

    Ewelina Zajączkowska-Klec

Nagrody i wyróżnienia

Nagroda Forbes 2022
Nagroda Forbes 2021
Nagroda Digital Excellence Awards 2022
Nagroda Laur Klienta 2023
Nagroda Dobry Pracodawca 2023
Nagroda Gazele Biznesu 2023