Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność w Warszawie – konkurencyjne regulacje prawne

Robert Pogorzelski - aplikant adwokacki

Data publikacji: 20.07.2017, Data aktualizacji: 25.07.2017

Średnia ocen 2/5 na podstawie 3 głosów

Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność w Warszawie – konkurencyjne regulacje prawne
4 lipca 2017 r. weszła w życie uchwała Rady m.st. Warszawy nr L/1217/2017 z 8 czerwca 2017 r. w sprawie określenia warunków udzielania bonifikat i wysokości stawek procentowych od opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości dla osób fizycznych i spółdzielni mieszkaniowych.

W wyżej wymionej uchwale Rada m.s.t Warszawy wyraziła zgodę na udzielenie 95% bonifikaty osobom fizycznym i spółdzielniom mieszkaniowym od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi lub garażami.

Dla użytkowników wieczystych miejskich gruntów w praktyce oznacza to możliwość przejęcia należących do m.st. Warszawy gruntów za 5% ich wartości. Bonifikata ta ma zastosowanie do przekształceń dokonywanych na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz.U. z 2012 r. poz. 83 ze zm.).

Ewentualni chętni będą się jednak musieli pospieszyć ze składaniem wniosków o przekształcenie, trwają bowiem dość już zaawansowane prace nad rządowym projektem ustawy zakładającej przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności z mocy prawa z określoną datą (projekt procedowany jest przez Rządowe Centrum Legislacji pod numerem UD75).

Jednym z głównych założeń projektu jest konieczność uiszczania przez nowych właścicieli opłaty przeształceniowej przez okres 20 lat od momentu następującego z mocy ustawy przeształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność. Opłata ta będzie wynosić równowartość dotychczas obowiązującej ich opłaty rocznej. Oznacza to, że po nabyciu własności nieruchomości jej nowi właściciele będą musieli jeszcze uiścić na rzecz dotychczasowego właściciela kwotę równą 20% jej wartości, aby uzyskać własność bez żadnych obciążeń. Jest to więc rozwiązanie 4 razy mniej korzystne finansowo dla obecnych użytkowników wieczystych od rozwiązania przewidzianego w przywołanej uchwale Rady m.st. Warszawy z dnia 8 czerwca 2017 r.

Warto zaznaczyć, że po wejściu w życie rządowego projektu nie będzie już możliwości przekształcenia użytkowania wieczystego na podstawie dotychczasowych regulacji prawnych regulujących tę materię. Stosownie do art. 13 projektu (wersja projektu z dnia 12 maja 2017 r.) postępowania wszczęte na podstawie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości z 2005 r., niezakończone do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, stają się bezprzedmiotowe.

Z uwagi na bardzo korzystne warunki finansowe przewidziane w uchwale oraz objęcie nią także spółdzielni mieszkaniowych (projekt rządowy w obecnym kształcie przewiduje wyłącznie bonifikaty dla osób fizycznych) ilość wniosków będzie bardzo duża, co stawia pod znakiem zapytania możliwość ich terminowego rozpatrzenia przed wejściem w życie rządowego projektu.

Robert Pogorzelski 
Autor jest aplikantem Izby Adwokackiej w Warszawie.

 

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Nagrody i wyróżnienia

    Nagroda Forbes 2022
    Nagroda Forbes 2021
    Nagroda Digital Excellence Awards 2022
    Nagroda Laur Klienta 2023
    Nagroda Dobry Pracodawca 2023
    Nagroda Gazele Biznesu 2023