Cross-selling sposobem na korzystny kredyt hipoteczny?

Andrzej Prajsnar
Andrzej Prajsnar

Data publikacji: 16.05.2013, Data aktualizacji: 22.11.2022

Cross-selling sposobem na korzystny kredyt hipoteczny?
Strategia cross-sellingu, czyli sprzedaży wiązanej zyskała sobie sporą popularność wśród rodzimych banków. Można się o tym przekonać analizując promocyjne oferty kredytów hipotecznych. Większość z nich ma charakter pakietowy. Oznacza to, że osoba ubiegająca się o niższą marżę lub prowizję przygotowawczą musi zakupić inny produkt banku i regularnie z niego korzystać. Najczęstszym uzupełnieniem kredytowego pakietu są płatne konta osobiste z wpływem wynagrodzenia, karta kredytowa i produkty ubezpieczeniowe . Posiadacze takich pakietowych produktów zobowiązują się do spełnienia dość restrykcyjnych warunków…

Obniżka marży i prowizji może być jednoczesna

Po przeanalizowaniu aktualnej oferty rynkowej okazuje się, że osiem wiodących banków stosuje strategię cross-sellingu w odniesieniu do kredytów hipotecznych (patrz poniższe zestawienie). We wszystkich przypadkach klient może liczyć na redukcję marży lub prowizji. Eksperci firmy Conse zwracają uwagę, że czterej kredytodawcy są skłonni do zastosowania obydwu preferencji. Odmienne stanowisko zajmuje ING Bank Śląski. – Klienci wspomnianego banku muszą wybrać pomiędzy niższą ratą i brakiem wstępnej prowizji – informuje Anna Madziar z Conse Doradcy Finansowi.

Andrzej Brudzyński z Conse Doradcy Finansowi zaznacza, że pięciu czołowych kredytodawców przewiduje możliwość zastosowania zerowej prowizji przygotowawczej. Do tej grupy zalicza się Alior Bank, Deutsche Bank PBC, Getin Bank, Bank Zachodni WBK oraz ING Bank Śląski. Niestety tylko ostatnia z wymienionych instytucji nie wymaga zakupu dodatkowej polisy.

Rezygnacja z cross-sellingu oznacza sankcje

Osoby zainteresowane ofertami kredytowej sprzedaży wiązanej powinny zwrócić uwagę na sankcje, które są stosowane w przypadku niewypełniania wymogów banku. Kłopotliwa sytuacja może wystąpić, gdy klient nie zapewni odpowiednich wpływów na ROR albo z niego zrezygnuje. – Osoby decydujące się na zakup kredytu z dołączonym kontem powinny pamiętać, że nieprzestrzeganie warunków promocji spowoduje wzrost naliczanej marży. Podobna sankcja dotyczy kredytobiorców, którzy zrezygnowali z innych produktów, takich jak: kart kredytowych, produktów ubezpieczeniowych i in.

Powyższa przestroga powinna skłonić wszystkich kredytobiorców do uważnego przeanalizowania regulaminów promocji cross-sellingowych. Warto także porównać koszty utrzymywania dodatkowego produktu (np. opłaty za prowadzenie konta osobistego, kartę kredytową) z oszczędnościami, które są spowodowane obniżką marży lub prowizji. – Nie wszystkie oferty cross-sellingowe okazują się naprawdę opłacalne. Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie kredytowego pakietu trzeba przeanalizować wszystkie korzyści i koszty – podsumowuje Anna Madziar z Conse Doradcy Finansowi.

 

Andrzej Prajsnar
Andrzej Prajsnar

Ekspert i analityk portalu RynekPierwotny.pl od 2012 roku. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jego teksty i analizy chętnie publikują media współpracujące z naszym portalem - np. Bankier.pl, BusinessInsider.com.pl, Forsal.pl, Rzeczpospolita, Interia.pl, Wyborcza.biz, WP Dom, Dziennik.pl oraz Infor.pl.

Subskrybuj RynekPierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Regionalne

    Rynek nieruchomości

    Wiadomości

    Wnętrza

    Inne

    Udostępnij
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: