Mieszkanie w dużym mieście czy apartament w kurorcie?

Średnia ocen 5/5 na podstawie 2 głosów
:format(jpg)/articles/gallery/image/6467/f11024.jpg)
W przypadku zakupów nieruchomości mieszkaniowych w celach inwestycyjnych liczy się nie tylko standard lokalu, ale również lokalizacja, która przesądza o możliwościach wynajmu i czerpania zysków. Zaletą apartamentu w condohotelu, w porównaniu z mieszkaniem na wynajem w dużym mieście, jest możliwość zaoferowania krótkoterminowego najmu w celach turystycznych.
Czym różni się condohotel od apartamentu w typowym budynku wielorodzinnym?
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- czy warto inwestować w apartamenty wakacyjne
- ile można zarobić
- jak wygląda zainteresowanie condohotelami
Apartament jak pokój w hotelu
Hotele funkcjonujące w systemie condo wciąż błędnie utożsamiane są z apartamentami wakacyjnymi, które są po prostu luksusowymi mieszkaniami w miejscowościach wypoczynkowych – zauważa Jan Wróblewski, właściciel i członek zarządu Zdrojowa Invest & Hotels.
- Chociaż często deweloperzy oferują zarządzanie wynajmem takich apartamentów różnice między condohotelem są istotne. Condohotel to połączenie samodzielnego lokalu pod względem własności i wysokiej klasy hotelu. Najczęściej jest to obiekt skategoryzowany na 4-5 gwiazdek. Condohotele nie różnią się od typowych hoteli ani wyglądem, ani jakością świadczonych usług czy funkcjonalnością. Pokoje wykończone są w tym samym stylu i standardzie, lecz często mają większą powierzchnię. Natomiast wyróżniającą cechą tego typu obiektu jest sposób finansowania i własności, każdy pokój ma swojego właściciela, który czerpie zyski z tytułu wynajmu lub sam z niego korzysta – wyjaśnia Jan Wróblewski.

Właściciele apartamentów w condohotelu mają pełne prawo do dysponowania i rozporządzania swoją własnością w takim samym zakresie, jak nabywcy mieszkań w budynkach wielorodzinnych.
W Zdrojowa Invest & Hotels stosowane są dwa modele współpracy: gwarantowany zysk na poziomie do ok. 6,5% w zależności od apartamentu (przy umowie najmu podpisywanej na kilka, kilkanaście lat) oraz gwarantowany zysk przez pierwsze 2 lata, a następnie podział w przychodach 50/50 (45/55 w wypadku gdy klient preferuje wydłużenie pobytu w wysokim sezonie, świadomie rezygnując z większego zysku). Oczekiwana rentowność drugiego modelu to 8-9%.
Ile trzeba zainwestować? Ile można zarobić?
Jak podaje Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service, apartament w condohotelu można kupić już od ok. 9 tys. zł netto za m2.
Zakładając, że jesteśmy zainteresowani średniej wielkości apartamentem, to przy powierzchni ok. 30 m2 ostateczna kwota naszej transakcji będzie zachęcała do inwestycji przede wszystkim osoby z szeroko pojętej klasy średniej – dodaje Adrian Potoczek.
- Należy również pamiętać, że w tej cenie inwestor dostaje już w pełni wykończony i wyposażony pokój hotelowy z łazienką oraz aneksem kuchennym. Do tego dochodzą także wartości dodane w postaci powierzchni wspólnych w wysokim standardzie, restauracji, basenu, strefy SPA & Wellness czy lobby – wylicza dyrektor Wawel Service.
Szukaj nieruchomości
Warszawa
mazowieckie, Warszawa
12999 ofert
Wrocław
dolnośląskie, Wrocław
6893 oferty
Kraków
małopolskie, Kraków
5736 ofert
Poznań
wielkopolskie, Poznań
5004 oferty
Łódź
łódzkie, Łódź
3437 ofert
Poziom przychodów jakie można osiągać z wynajmu apartamentu w condohotelu przedstawiają wyliczenia Moniki Golec z firmy Budnex:
Tylko w sezonie, czyli przez 60 dni, kiedy obłożenie jest praktycznie pewne, z wynajmu dwupokojowego apartamentu z kuchnią, łazienką i miejscem do spania dla 4 osób, można uzyskać najmniej 350-400 zł dziennie - mówi Monika Golec.
Daje to łącznie 24 tys. zł, tylko w sezonie wakacyjnym. Dodatkowo, apartamenty są zwykle w pełni zarezerwowane, również podczas świąt i długich weekendów. Łatwo więc policzyć, że tylko przy letnim wynajmie, nieruchomość nadmorska szybciej spłaci się niż mieszkanie w mieście. Co istotne, kwota 400 zł dotyczy najmu tańszych apartamentów, bez widoku na morze. Te położone przy samej plaży w sezonie osiągają ceny do 2 tys. zł za dobę – dodaje Monika Golec.

Rynkowe wzrosty
Popularność wynajmu krótkoterminowego i condohoteli w Polsce wciąż rośnie. Nowa forma najmu staje się atrakcyjna wobec inwestycji w lokale na wynajem w miastach np. dla studentów, choćby dlatego, że wyjazdy urlopowe nie wiążą się z ograniczonym budżetem i negocjacją cen przez najemców lub ryzykiem ich niewypłacalności.
Condohotele położone w górach funkcjonują na rynku turystycznym znacznie dłużej niż w przypadku inwestycji w kurortach nadmorskich. Lokalizacje na południu kraju zapewniają wynajem także zimą, szczególnie w miejscowościach znanych z atrakcji dla narciarzy.
Na rozwój rynku condohoteli wpływają również trendy w turystyce. Według statystyk w ostatnich latach zdecydowana większość wypoczywających Polaków wybrała wyłącznie wyjazdy krajowe, a Polska jest wśród najchętniej odwiedzanych krajów w Europie. Gdzie segment condo rozwija się najlepiej?
Tomasz Druciarek, członek zarządu Vastbouw Polska, uważa, że rozwój condohoteli w Polsce będzie ograniczał się wyłącznie do największych miast, w których istnieje zapotrzebowanie na hotele cztero- i pięciogwiazdkowe. Kluczową kwestią dla poszczególnych inwestycji będzie gwarantowana stopa zwrotu, najlepiej na poziomie minimum 10% rocznie, nie bez znaczenia są również kwestie związane z bieżącymi kosztami utrzymania oraz renomą samego dewelopera, która powinna być gwarancją wysokiej jakości wykonania.
Inwestowanie w condohotele wcale nie jest proste, ani także z góry skazane na sukces – ocenia Tomasz Druciarek.
- Dominują znane miejscowości: Zakopane, Karpacz, Międzyzdroje oraz Kołobrzeg. Nie spodziewałbym się, że condohotele pojawią się w mniejszych miejscowościach, gdzie ruch turystyczny poza wysokim sezonem praktycznie zamiera, a miasta nie oferują wachlarza atrakcji dla turystów: restauracji, basenów itp. Przykładem inwestycji, które dobrze sprawdzają się w mniejszych miejscowościach są osiedla mieszkaniowe położone atrakcyjnie z uwagi na walory turystyczne. W naszej ofercie są domy jednorodzinne w Międzywodziu, położone 70 m od morza, które na życzenie klienta wykańczamy pod klucz oraz oferujemy usługi firmy zarządzającej najmem – dodaje Tomasz Druciarek.

Dziennikarz, redaktor, copywriter. Publikuje na łamach magazynów i portali branżowych. Zafascynowana SEO i content marketingiem. Z branżą deweloperską związana od ponad 10 lat – jako autor tekstów eksperckich i poradników na potrzeby promocji inwestycji mieszkaniowych.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: