Stacja ładowania samochodów elektrycznych - jak działa, ile kosztuje i jakie są rodzaje?

Średnia ocen 4/5 na podstawie 24 głosów
:format(jpg)/articles/gallery/image/10916/pomaranczowy-samochod-elektryczny-ladowany-ladowarka-ev_368557.jpg)
Od 1 stycznia 2025 r. każdy nowy blok mieszkaniowy i biurowiec musi mieć instalację pod przynajmniej jeden punkt ładowania na każde 20 miejsc postojowych, a sama stacja ładowania powinna być wyposażona w inteligentny licznik i zarejestrowana w krajowym systemie ewidencji. Chcesz wiedzieć, jak te zmiany wpłyną na koszt montażu i eksploatacji ładowarki EV osiedlowej, ile dziś kosztuje domowa stacja ładowania oraz który model ładowarki samochodu elektrycznego wybrać? Sprawdź nasz przewodnik – od prostych ładowarek po zaawansowane stacje ładowania pojazdów EV!
Ładowarki EV w nowych inwestycjach – moda czy konieczność?
Deweloperzy coraz częściej decydują się na wyposażenie nowych inwestycji mieszkaniowych w stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Jeszcze niedawno była to innowacja skierowana głównie do entuzjastów elektromobilności. Dziś – to realna potrzeba, na którą zwracają uwagę zarówno nabywcy mieszkań, jak i najemcy. Zainstalowana ładowarka EV może realnie zwiększyć wartość nieruchomości. Klienci poszukują rozwiązań przyszłościowych, które pozwolą im korzystać z infrastruktury bez kosztownych modernizacji.
Nowe prawo 2025 – rewolucja na parkingach?
Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce obowiązują nowe przepisy dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, wynikające z nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz unijnej dyrektywy EPBD.
Nowe budynki niemieszkalne
Każdy nowy budynek niemieszkalny z parkingiem na ponad 10 miejsc postojowych musi mieć co najmniej jeden punkt ładowania EV oraz infrastrukturę umożliwiającą instalację stacji na min. 20% miejsc.
Budynki mieszkalne
W nowych budynkach mieszkalnych z min. 10 miejscami postojowymi wymagane jest przygotowanie instalacji pod przyszłe punkty ładowania, choć montaż nie jest obowiązkowy.
Rodzaje ładowarek
Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń od renomowanych producentów:
- Greencell
- EV365
- Wallbox
- GreenWay
- Power EV
- Schneider Electric
Różnią się one designem, mocą, funkcjami smart (np. rozliczaniem energii czy zdalnym sterowaniem) i sposobem montażu:
Wallbox (AC) montowany przy miejscu postojowym – moc 3,6–22 kW, idealny do nocnego ładowania.
Stacje półszybkie i szybkie – montowane na zewnętrznych parkingach; AC dla codziennego użytku, DC (prąd stały) umożliwia ładowanie w kilkanaście minut.
Wallbox, AC czy DC? Sprawdź, jakie stacje ładowania trafiają na osiedla
Najczęściej spotykanym rozwiązaniem są domowe ładowarki typu wallbox, które montuje się na ścianie lub słupku - zazwyczaj przy miejscu postojowym w garażu podziemnym. Tego typu instalacja pozwala na wygodne i bezpieczne ładowanie EV z domowej sieci elektrycznej, przy mocy od 3,6 do nawet 22 kW. Wallboxy idealnie sprawdzają się w przypadku użytkowników, którzy ładują samochód głównie nocą lub przez dłuższy czas.
Szukaj nieruchomości
Warszawa
mazowieckie, Warszawa
12999 ofert
Wrocław
dolnośląskie, Wrocław
6893 oferty
Kraków
małopolskie, Kraków
5736 ofert
Poznań
wielkopolskie, Poznań
5004 oferty
Łódź
łódzkie, Łódź
3437 ofert
Na większych osiedlach pojawiają się także półszybkie i szybkie stacje ładowania, montowane w częściach wspólnych - np. na zewnętrznych parkingach lub w ogólnodostępnych częściach garaży. Zapewniają one krótszy czas ładowania EV i mogą być użytkowane zarówno przez mieszkańców, jak i gości. Coraz popularniejsze są też stacje ładowania AC i DC - gdzie AC (prąd przemienny) to standard w codziennym użytku, a DC (prąd stały) umożliwia znacznie szybsze ładowanie, nawet w kilkanaście minut.
Ile kosztuje stacja do ładowania samochodów elektrycznych na osiedlu? Sprawdzamy ceny
Koszt instalacji stacji ładowania samochodów elektrycznych na osiedlu zależy głównie od mocy urządzenia, rodzaju przyłącza i funkcji zarządzania zużyciem energii. Ile kosztuje domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych? Najprostsze ładowarki wallbox o mocy do 22 kW (AC) kosztują od 9 000 do 14 000 zł, wliczając w to montaż w garażu podziemnym i uruchomienie urządzenia. Do tego dochodzi około 1 000 zł rocznego serwisu.
Jeśli deweloperzy planują szybką ładowarkę typu DC, cena może sięgnąć nawet 150-200 tys. zł. Takie rozwiązania pozwalają na znacznie szybszy proces ładowania, szczególnie w przypadku samochodów czysto elektrycznych. Dla użytkowników aut typu PHEV, standardowe gniazdo AC z wallboxa jest często w zupełności wystarczające.
Do całkowitego kosztu należy doliczyć również wykonanie przyłącza energetycznego, systemu rozliczeń oraz ewentualnych ograniczników mocy.
Ładowanie EV a rachunki – ile to kosztuje i jak się rozliczać?
W 2025 roku kierowcy aut elektrycznych mogą naładować pojazd na wiele sposobów – zarówno w domu, jak i w punktach komercyjnych – a modele rozliczeń za zużycie prądu ładowania stają się coraz bardziej elastyczne.
W przypadku domowych ładowarek do samochodów elektrycznych najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest podlicznik energii, który pozwala dokładnie zmierzyć koszty ładowania EV z prywatnej instalacji – np. z sieci lub systemu fotowoltaicznego. Coraz popularniejsze są też ładowarki obsługujące protokół OCPP, który umożliwia integrację z systemami typu smart-home, monitorowanie zużycia oraz zdalne sterowanie procesem ładowania w domu, np. w czasie tańszej taryfy nocnej.
Dla większych wspólnot mieszkaniowych lub deweloperów, którzy nie chcą zarządzać ładowarkami samodzielnie, atrakcyjną opcją są abonamenty komercyjnych operatorów, takich jak GreenWay czy EV+. W tym modelu firma instaluje, serwisuje i rozlicza użytkowników z osobna. Przykładowy koszt to 1,49-2,00 zł za 1 kWh w przypadku ładowarek AC, lub 2,50-3,50 zł/kWh dla szybkiego ładowania DC.
Ładowarka do samochodu elektrycznego – podsumowanie
Od 1 stycznia 202o5 r. każdy nowy budynek ma obowiązek instalacji pod przynajmniej 1 punkt ładowania EV na 20 miejsc postojowych, a stacje muszą być inteligentne, z licznikiem i zarejestrowane w krajowym systemie. Wybierając między prostą ładowarką a zaawansowaną stacją osiedlową, weź pod uwagę koszty sprzętu, montażu, zarządzanie obciążeniem sieci i przyszłą skalowalność.
Zamiast improwizować – sprawdź ofertę nowoczesnych osiedli mieszkaniowych od deweloperów i zamieszkaj na nowoczesnym osiedlu:
Stacje ładowania samochodów elektrycznych - często zadawane pytania
Czym jest technologia V2H (Vehicle-to-Home) i czy można ją stosować w budownictwie wielorodzinnym?
V2H to technologia umożliwiająca oddawanie energii z akumulatora samochodu elektrycznego do instalacji domowej. Choć technicznie możliwa, w blokach jest trudna do wdrożenia z uwagi na złożoną infrastrukturę i wymogi prawne dotyczące podziału energii w budynkach wielorodzinnych.
Czy jedna stacja ładowania może obsłużyć kilku mieszkańców?
Tak, jedna stacja może być współdzielona – np. przez system rezerwacji w aplikacji lub poprzez rozwiązania z identyfikacją użytkownika (karty RFID, aplikacje mobilne). W takim przypadku warto zastosować rozliczenie indywidualne przez podlicznik lub usługę operatora.
Czy mogę korzystać z taryfy G12 lub G14dynamic do ładowania auta w bloku?
Tak, o ile ładowarka podłączona jest do Twojego indywidualnego licznika energii. W taryfie G12 ładowanie w nocy jest tańsze, a G14dynamic (dynamiczna taryfa godzinowa) pozwala dostosować proces ładowania do aktualnych cen energii – szczególnie przydatne przy smart ładowarkach z OCPP.

Copywriterka i korektorka z kilkuletnim doświadczeniem i zamiłowaniem do komunikacji w intrenecie. Zawodowo i hobbystycznie uczestniczy w prowadzeniu kilku blogów branżowych. Lubi podejmować trudne tematy i przedstawiać je w sposób przystępny.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: