Pośrednicy nieruchomości z obowiązkowym ubezpieczeniem OC
Data publikacji: 08.11.2017, Data aktualizacji: 08.04.2020
Średnia ocen 3/5 na podstawie 6 głosów
Regulacja ma na celu ochronę dobra klientów. Ta istotna zmiana prawna, ma wyeliminować z rynku nieuczciwych agentów. Dzięki niej poszkodowanemu będzie łatwiej dochodzić odszkodowania w sądzie, ponieważ strona umowy będzie posiadała informację niezbędną w przypadku ubiegania się o odszkodowanie za szkody spowodowane w związku z wykonywaniem czynności odpowiednio pośrednictwa lub zarządzania nieruchomościami.
Kto zgłasza?
Obowiązek posiadania polisy OC dotyczy pośredników, ale także rzeczoznawców i zarządców nieruchomości. Aby przystąpić do do ubezpieczenia właściciele biur nieruchomości (osoby fizyczne bądź prawne, spełniające kryteria oferty) muszą złożyć deklarację. W konsekwencji wszystkie osoby zatrudnione u jednego pośrednika w oparciu o umowę o pracę, są objęte jego ubezpieczeniem, jako osoby wykonujące czynności pośrednictwa pod jego nadzorem. W przypadku gdy pośrednicy zatrudniają więcej osób, lepszy będzie wybór wyższej sumy gwarancyjnej - ponieważ obowiązuje całe biuro.
Jeśli w biurze nieruchomości pod szyldem danego pośrednika pracują osoby mające własną działalność, składają one swoją deklarację i otrzymują odrębny certyfikat. W efekcie mają własne ubezpieczenie z odrębną sumą gwarancyjną. Co ważne, nie są one traktowane przez towarzystwo ubezpieczeniowe jako pracujące pod nadzorem. Formalnie działają jako odrębne podmioty.
W biurze nieruchomości działającym w formie spółki cywilnej, każdy ze wspólników powinien posiadać własne ubezpieczenie OC.
Jakie skutki?
Jeśli pośrednik nie będzie miał ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, zostanie na niego nałożona wysoka kara pieniężna, która może wynieść od dwukrotności do pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce, w roku poprzedzającym rok, w którym stwierdzono naruszenie, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Mogą to być kwoty rzędu od 8 do 20 tys. zł.Na jej zapłatę ukarany otrzyma 14 dni.
Dodatkowo wprowadzono również sankcję za niezrealizowanie tego obowiązku, która polega na prawie wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym. Kary będzie nakładać inspekcja handlowa w formie decyzji administracyjnej.
Co ze starymi umowami?
Nowelizacja Ustawy dotyczy umów, które zostały zawarte od dnia 1 września 2017 roku. Jednak wprowadzono również przepis dotyczący umów zawartych przed dniem wejścia w życie nowych regulacji i nadal obowiązujących. Na ich podstawie pośrednik oraz zarządca nieruchomości będzie zobowiązany do przekazania stronie odpowiedniej kopii dokumentu ubezpieczenia wyłącznie na jej wniosek.
O czym pamiętać?
Nawiązując współpracę z pośrednikiem nieruchomości warto pamiętać, aby zwrócić uwagę nie tylko na fakt posiadania polisy OC, ale także kwotę ubezpieczenia, markę pośrednika czy wieloletnie doświadczenie w branży nieruchomości. To dzięki tym czynnikom zyskujemy pewność i gwarancję udanej transakcji.
Już od prawie od dekady tworzy artykuły o rynku nieruchomości, przyglądając się w szczególności trendom wnętrzarskim.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: