Jak prowadzić Cyfrową Książkę Obiektu Budowlanego?
Średnia ocen 5/5 na podstawie 2 głosów
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego,
- kto ją musi prowadzić,
- co powinno znajdować się w książce obiektu budowlanego.
Czym jest Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego?
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB) to oficjalna, rządowa aplikacja, która umożliwia prowadzenie książki obiektu budowlanego. Do tej pory było to możliwe wyłącznie w formie papierowej; od 1 stycznia 2023 r. można to robić również w postaci elektronicznej, w systemie c-KOB. Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego została wprowadzona do polskiego porządku prawnego na mocy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego.
Za pomocą aplikacji można zarówno założyć książkę i ją prowadzić, jak i wprowadzać do niej informacje o ekspertyzach, badaniach technicznych i danych dotyczących kontroli okresowych. Celem powstania systemu c-KOB jest przede wszystkim podwyższenie standardu bezpieczeństwa obiektów budowlanych. Zgromadzenie wszystkich niezbędnych danych o nieruchomości w rządowej aplikacji pozwala na szybsze udostępnianie informacji odpowiednim służbom, a w konsekwencji - na sprawniejsze przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z niewłaściwego użytkowania nieruchomości, stanu technicznego budynku czy będących następstwem czynników atmosferycznych.
Warto jednocześnie zauważyć, że oficjalna rządowa aplikacja do prowadzenia książki obiektu budowlanego zapewnia również liczne korzyści właścicielom i zarządcom nieruchomości. Dzięki niej zyskują możliwość łatwej edycji danych, szybkiego i bezpośredniego dostępu do dokumentów z dowolnego miejsca, a także korzystania z funkcji powiadamiania o zbliżających się kontrolach i przeglądach okresowych. Dodatkowo dzięki systemowi wymagane dokumenty będą automatycznie przekazywane organom, a właściciele i zarządcy zyskują pełną kontrolę nad aktualnością przeglądów. To z kolei sprawia, że ryzyko braku aktualnych przeglądów i związanych z tym kar znacząco spada - podobnie zresztą jak ryzyko katastrofy budowlanej.
Jakie etapy budowy domów wyróżniamy? Sprawdź
Jakich obiektów budowlanych dotyczy c-KOB?
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego jest prowadzona dla tych samych budynków, dla których wymagane jest prowadzenie "zwykłej" książki obiektu budowlanego, czyli m.in. dla obiektów przemysłowych, hal, fabryk, sklepów czy budynków wielorodzinnych. Zgodnie z ustawą Prawo budowlane obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie obejmuje natomiast budynków jednorodzinnych, obiektów na zgłoszenie (dla których nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę), garaży, wiat, a także dróg i mostów. W przypadku wymienionych obiektów brak książki obiektu budowlanego nie jest zatem karany.
Kto i kiedy jest zobowiązany do założenia c-KOB?
Do prowadzenia książki obiektu budowlanego zobowiązani są właściciele i zarządcy określonych kategorii budynków budowlanych, m.in. wspomnianych wyżej budynków wielorodzinnych czy przemysłowych. Warto jednocześnie podkreślić, że do 2027 r. książkę obiektu budowlanego można prowadzić zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej, w systemie c-KOB. Tym samym na razie nie ma obowiązku korzystania z rządowej aplikacji. Docelowo jednak, podobnie jak w przypadku Elektronicznego Dziennika Budowy, konieczne będzie dopełnianie formalności w wersji elektronicznej.
Jak założyć i prowadzić c-KOB krok po kroku?
Dostęp do c-KOB można zyskać albo wchodząc na stronę internetową https://c-kob.gunb.gov.pl, albo pobierając oficjalną wersję aplikacji ze sklepu Play czy Apple Store. Nie jest konieczne instalowanie dodatkowego oprogramowania.
Jak założyć cyfrową książkę obiektu budowlanego? Właściciele i zarządcy nieruchomości mogą zalogować się do systemu c-KOB przy użyciu Węzła Krajowego (czyli login.gov.pl). Książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca obiektu budowlanego; musi to zrobić w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji organu nadzoru budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie. Warto jednocześnie zaznaczyć, że założenie książki jest konieczne również w przypadku zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
Przy zakładaniu książki w systemie c-KOB należy podać dane dotyczące właściciela lub zarządcy obiektu (imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania, e-mail), dane dotyczące osoby występującej w imieniu właściciela lub zarządcy, jeśli taka osoba zostanie wyznaczona (w tym przypadku należy dodatkowo podać tytuł prawny, z którego wynika uprawnienie do reprezentowania właściciela lub zarządcy), a także dane obiektu budowlanego (adres, lokalizacja na mapie, dokument potwierdzający tytuł prawny właściciela lub zarządcy). Dodatkowo wskazywani są również pozostali interesariusze, czyli m.in. osoby przeprowadzające kontrole okresowe.
Należy też pamiętać, że po wystąpieniu każdego zdarzenia, które należy odnotować w książce obiektu budowlanego, osoba prowadząca książkę ma 7 dni na dokonanie wpisu. Jeśli natomiast obiekt budowlany zostanie poddany rozbiórce, właściciel, zarządca lub inna osoba wskazana w książce obiektu budowlanego ma obowiązek zamknąć książkę w ciągu miesiąca od dokonania rozbiórki.
Ile kosztuje założenie książki obiektu budowlanego? Dobra wiadomość dla właścicieli i zarządców nieruchomości jest taka, że aplikacja c-KOB jest całkowicie bezpłatna.
Co warto wiedzieć o budowie domu systemem gospodarczym? Czytaj
Jakie dane o budynku będą zbierane w c-KOB?
W jakich sytuacjach należy dokonywać wpisów w Cyfrowej Książce Obiektu Budowlanego? Zarówno w książce obiektu budowlanego w postaci papierowej jak i w systemie c-KOB wpisów należy dokonywać m.in. w zakresie:
- informacji o przeprowadzanych kontrolach,
- ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu budowlanego,
- robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym po oddaniu do użytkowania,
- decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organ administracji publicznej, jeśli dotyczą obiektu budowlanego,
- w przypadku katastrof budowlanych.
Oprócz tego w książce obiektu budowlanego w systemie c-KOB powinny znaleźć się również wspomniane wcześniej podstawowe informacje o obiekcie, takie jak adres czy lokalizacja na mapie.
Podsumowanie
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego ma być w założeniu rozwiązaniem mającym pomóc w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa obiektów budowlanych. Na razie założenie i prowadzenie książki obiektu budowlanego w wersji elektronicznej nie będzie konieczne - przynajmniej do 2027 r. Mimo to ustawodawca podkreśla liczne zalety płynące z korzystania z systemu c-KOB, m.in. możliwość łatwej edycji danych czy szybkiego dostępu do ważnych
Dziennikarka i copywriterka z dziesięcioletnim doświadczeniem w tworzeniu treści dla mediów online, agencji reklamowych i klientów indywidualnych. Specjalizuje się w treściach z zakresu nieruchomości, finansów i prawa.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: