Czy świadectwo energetyczne jest obowiązkowe: warunki w 2025 roku

Średnia ocen 4/5 na podstawie 76 głosów
:format(jpg)/articles/gallery/image/1597/swiadectwo-energetyki-cover_0b1e60.jpg)
Nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków doprecyzowała dotychczasowe przepisy. Przede wszystkim zwiększa ich skuteczność i pozwala wyeliminować obrót „quasi-certyfikatami”. Jakie regulacje obowiązują w 2025 roku? Kto nie musi mieć świadectwa energetycznego? Jak zdobyć taki dokument? Podpowiadamy.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- czym jest świadectwo energetyczne,
- jakie zmiany w zakresie posiadania świadectwa energetycznego zostały wprowadzone w 2025 r.,
- dla kogo i kiedy obowiązkowe jest świadectwo energetyczne.
Czym jest świadectwo energetyczne budynku?
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który poświadcza ilość energii potrzebnej do użytkowania nieruchomości. Zawiera ono ważne informacje o zapotrzebowaniu na energię niezbędną do ogrzania, wentylacji czy przygotowania ciepłej wody. Niekiedy uwzględnia także chłodzenie oraz oświetlenie. Świadectwo energetyczne wymagane jest w przypadku sprzedaży, wynajmu i zakończenia budowy. Jego brak może skutkować karą w wysokości nawet 5000 zł.
Świadectwo energetyczne - od kiedy obowiązuje?
Obowiązek posiadania dokumentu wynika z dyrektywy unijnej, która została określona już w 2014 roku. W praktyce jednak niewiele osób zadbało o świadectwo energetyczne. Sytuacja uległa zmianie w kwietniu 2023 roku, w momencie gdy znowelizowano przepisy. Za brak dokumentu właściciele budynków i nieruchomości będących przedmiotem umowy sprzedaży lub najmu oraz inwestorzy indywidualni mogą zapłacić grzywnę. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy lokal wykorzystywano przez cały rok na własny użytek.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków i nowelizacja przepisów
Do tej pory obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej dotyczył wyłącznie właścicieli nowych budynków, wybudowanych po 2009 roku. Dotychczasowe zasady sporządzania takiego dokumentu regulowały dwie ustawy:
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków,
-
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
28 kwietnia 2023 roku weszła w życie nowelizacja, która poszerzyła i doprecyzowała dotychczasowe regulacje dotyczące świadectw charakterystyki energetycznej. Ustawa o zmianie przepisów została podpisana przez prezydenta RP 18 października 2023 roku. Nowy porządek prawny jest zgodny z dyrektywą Parlamentu Europejskiego w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i w sprawie efektywności energetycznej.
Po wejściu w życie nowelizacji świadectwa energetyczne są obowiązkowe również dla budynków wybudowanych przed 2009 rokiem. Odnosi się to zarówno do domów jednorodzinnych, jak i wielorodzinnych (np. mieszkań w bloku).
Nowelizacja doprecyzowuje, że świadectwo powinno być wykonane dla lokalu w przypadku transakcji sprzedaży, lub wynajmu mieszkania, a w przypadku budynku, jeśli sprzedaż, lub najem dotyczy całej nieruchomości.
Kiedy uzyskać świadectwo energetyczne?
Osoba kupująca lub wynajmująca lokal ma prawo wystąpić do właściciela, lub zarządcy budynku o bezpłatne udostępnienie w terminie 14 dni kopii świadectwa energetycznego albo dokumentacji technicznej budynku.
Szukaj nieruchomości
Warszawa
mazowieckie, Warszawa
12999 ofert
Wrocław
dolnośląskie, Wrocław
6893 oferty
Kraków
małopolskie, Kraków
5736 ofert
Poznań
wielkopolskie, Poznań
5004 oferty
Łódź
łódzkie, Łódź
3437 ofert
Jeśli zostało już sporządzone, właściciel budynku zostanie zobowiązany do wskazania w ogłoszeniu o najmie bądź sprzedaży następujących informacji:
-
wskaźnika rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową i nieodnawialną energię pierwotny,
-
jednostkowej wielkości emisji CO2,
-
udziału OZE w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową.
Świadectwo charakterystyki energetycznej przy sprzedaży mieszkania, lub domu będzie mogło być sporządzone nie tylko w formie papierowej, ale też elektronicznej – z numerem uzyskanym w centralnym rejestrze świadectw energetycznych Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Od 2023 r. mogą być wykonywane wyłącznie przez specjalistów wpisanych do wykazu na stronie rejestrcheb.mrit.gov.pl.
Nowelizacja dotycząca świadectw kwalifikacyjnych energetycznych wprowadza również możliwość nakładania grzywny za brak sporządzenia takiego dokumentu. Narażeni na karę są:
-
właściciele budynków,
-
inwestorzy,
-
osoby wydające świadectwa – za składanie fałszywych oświadczeń.
Przekazanie świadectwa musi być uwzględnione w akcie notarialnym – notariusz powinien pouczyć o takim obowiązku zobowiązaną osobę. Kupujący, lub najemca lokalu może wezwać ją pisemnie do spełnienia swojego obowiązku w terminie 14 dni, a następnie zlecić sporządzenie świadectwa na jej koszt.
Jaki jest cel nowelizacji ustawy?
Nowe przepisy związane ze świadectwami charakterystyki energetycznej lokalu mieszkalnego mają na celu rozwiązanie problemu nieprzykazywania świadectw oraz wystawiania fałszywych dokumentów tego rodzaju. Nowelizacja ma przyczynić się do wzrostu skuteczności promowania budownictwa efektywnego energetycznie.
Czy świadectwo charakterystyki energetycznej jest obowiązkowe w 2025 r.?
W 2025 r. została wprowadzona implementacja klas energetycznych (od A+ do G), która wynika z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 24 kwietnia 2024 r. Dzięki niej informacje na ten temat mają być bardziej zrozumiałe dla przeciętnego użytkownika. W systemie klas energetycznych A+ oznacza najwyższą efektywność energetyczną, a G najniższą. Zmiany w świadectwach mają na celu ułatwienie identyfikacji budynków wymagających modernizacji.
W 2025 r. wprowadzone zostały nowe wymagania i pojęcia, takie jak: energia końcowa wyeksportowana, dostarczona czy dostarczona netto. Zaktualizowano też definicje już istniejących terminów, m.in. dotyczące energii końcowej. Ministerstwo Rozwoju i Technologii wprowadziło nowe zasady kontroli świadectw energetycznych. W wielu przypadkach były one generowane całkowicie zdalnie, co prowadziło do nadużyć. Wprowadzono też nowe wzory świadectw energetycznych, które zawierają miejsce na dodatkowe dane. Oprócz tego kontrole budynków mają odbywać się na miejscu, co powinno ograniczyć ilość patologicznych praktyk.
Czy deweloper musi przekazać świadectwo charakterystyki energetycznej?
Odpowiedź na kluczowe pytanie jest twierdząca. Świadectwo energetyczne od dewelopera jest obowiązkowym elementem procesu zakupu od kwietnia 2023 r. Musi zostać przekazane klientowi przy zawieraniu umowy deweloperskiej przenoszącej własność lokalu lub domu jednorodzinnego, umowy ustanowienia odrębnej własności oraz w przypadku umowy sprzedaży lokalu (zarówno mieszkalnego, jak i użytkowego).
Świadectwo energetyczne mieszkania - kiedy jest wymagane?
W 2025 r. trzeba posiadać ten dokument w następujących przypadkach:
- sprzedaż nieruchomości – aktualne świadectwo energetyczne musi przedstawić kupującemu właściciel lokalu lub domu, które zawiera informacje o potencjalnych kosztach eksploatacji budynku.
- wynajem mieszkania lub domu – taki dokument powinien też otrzymać przed podpisaniem umowy najemca.
- oddanie budynku do użytku – świadectwo energetyczne muszą uzyskać deweloperzy i inwestorzy przed pierwszym użytkowaniem nieruchomości.
- zmiana sposobu użytkowania budynku – dokument tego typu jest wymagany w przypadku, gdy nieruchomość zmienia swoje przeznaczenie (np. z komercyjnego na mieszkalne).
- obiekty użyteczności publicznej powyżej 250 m2 – takie jak: szpitale, szkoły, urzędy powinny wywiesić taki dokument w widocznym miejscu.
Świadectwo charakterystyki energetycznej - kiedy nie jest potrzebne?
Z takiego obowiązku są zwolnieni m.in. właściciele budynków podlegających ochronie (Dz.U. z 2022 poz. 840) czy nieruchomości będących miejscem kultu lub działalności religijnej (np. kościoły czy bazyliki). Świadectwa charakterystyki energetycznej nie trzeba też sporządzać w odniesieniu do obiektów przemysłowych i gospodarczych oraz mieszkalnych przeznaczonych do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w ciągu roku. Sporządzenie certyfikatu energetycznego nie jest wymagane w przypadku posiadania nieruchomości o powierzchni do 70 m2 powstałych dla zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych oraz budynków wolnostojących o powierzchni do 50 m2.
Kiedy trzeba sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej budynku?
Nowelizacja wskazuje nie tylko, czy świadectwo energetyczne jest obowiązkowe, lecz także, kiedy należy je wykonać. Obowiązek sporządzenia świadectwa energetycznego powstaje z chwilą:
-
sprzedaży budynku, lub lokalu,
-
najmu nieruchomości.
Jaki dokument określa wzór świadectwa charakterystyki energetycznej? Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie metodologii wyznaczania charakterystyki energetycznej budynku, lub części budynku oraz świadectw charakterystyki energetycznej. Metodologia sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej została szczegółowo opisana we wskazanym rozporządzeniu. Świadectwo energetyczne powinno więc zostać wykonane zgodnie z wszystkimi wymogami.
Właściciele nowo wybudowanych budynków oraz inwestorzy (w tym deweloperzy) muszą obowiązkowo dołączać do zawiadomienia o zakończeniu budowy albo do wniosku o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie świadectwo charakterystyki energetycznej. Od kiedy obowiązek ten wszedł w życie? Taki wymóg obowiązuje od 28 kwietnia 2023 r.
Szukaj nieruchomości
Warszawa
mazowieckie, Warszawa
12999 ofert
Wrocław
dolnośląskie, Wrocław
6893 oferty
Kraków
małopolskie, Kraków
5736 ofert
Poznań
wielkopolskie, Poznań
5004 oferty
Łódź
łódzkie, Łódź
3437 ofert
Nowelizacja wskazuje nieruchomości, w przypadku których jest wymagane zamieszczenie w widocznym miejscu świadectwa energetycznego. Dla jakich budynków trzeba spełnić ten obowiązek? Są nimi nieruchomości o powierzchni przekraczającej 250 m2, zajmowane przez:
-
organy administracji publicznej,
-
prokuraturę,
-
organy wymiaru sprawiedliwości.
Kto może wystawić świadectwo charakterystyki energetycznej?
Aby uzyskać dokument, należy zgłosić się do firmy specjalizującej się w jego sporządzaniu. Zanim jednak do tego dojdzie warto sprawdzić, czy przedsiębiorstwo figuruje w wykazie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Art. 17 u.c.e.b. precyzyjnie określa, kto może wystawić certyfikat energetyczny budynku. Wskazuje, że musi to być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która nie została skazana za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów czy obrotowi pieniędzmi. Sporządzenie dokumentu można powierzyć posiadaczowi uprawnień budowlanych i projektantowi.
Ile kosztuje świadectwo energetyczne?
Koszt uzyskania świadectwa charakterystyki energetycznej zależy od wielkości i rodzaju budynku oraz regionu sporządzenia takiego dokumentu. Ceny wahają się od 300 do nawet 1000 zł. Mogą być znacznie wyższe w przypadku dużych budynków komercyjnych. Aby porównać obowiązujące ceny, warto skontaktować się z kilkoma certyfikowanymi audytorami.
Jak długo ważne jest świadectwo?
Świadectwo energetyczne jest ważne przez 10 lat od daty jego sporządzenia. Jeśli budynek zostanie poddany termomodernizacji, trzeba będzie wykonać nowe świadectwo energetyczne. Kiedy wymagany dokument został wyrobiony przed 28 kwietnia 2023 r, będzie on ważny do końca terminu jego ważności.
Zmiany w świadectwach charakterystyki energetycznej
Coraz bardziej widoczne jest dążenie do zwiększania ilości budynków o niskim zużyciu energii. Rośnie zapotrzebowanie na usługi związane ze sporządzaniem świadectw charakterystyki energetycznej. Obecnie za priorytet uznaje się zmniejszenie konsumpcji energii pierwotnej. Od 2024 r. wprowadzony został obowiązek posiadania certyfikatu energetycznego dla wszystkich właścicieli oraz zarządców budynków jedno- i wielorodzinnych. W bieżącym roku weszły w życie m.in. klasy energetyczne. Brak certyfikatu energetycznego grozi karą grzywny, regulacje szczegółowe znajdują się w art. 11 ust. o charakterystyce energetycznej budynków.
Świadectwo energetyczne w domu w 2025 roku: podsumowanie
Kto musi posiadać świadectwo energetyczne w 2025 r.? Dokument ten muszą przekazać kupującemu osoby sprzedające nieruchomość. O dostarczeniu aktualnego świadectwa powinny też pamiętać wynajmujący mieszkania. Należy też pamiętać o ich wywieszeniu w budynkach użyteczności publicznej o powierzchni powyżej 250 metrów kwadratowych. Obowiązek posiadania świadectwa energetycznego spoczywa również na inwestorach nowych budynków, którzy uzyskali pozwolenie na ich użytkowanie.

Dziennikarka, redaktorka, copywriterka. Specjalizuje się w tematyce nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych oraz aranżacji wnętrz. Z portalem RynekPierwotny.pl i GetHome.pl współpracuje od 2019 roku.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: