Wybór mieszkania - jak szukają kobiety a jak mężczyźni?

Redakcja
Redakcja

Data publikacji: 07.03.2022, Data aktualizacji: 07.10.2022

5 minut czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 57 głosów

Poszukiwanie mieszkania - jak wygląda podział obowiązków?
Jaką rolę w procesie poszukiwania i zakupu nieruchomości odgrywają kobiety? Na jakie aspekty zwracają uwagę i czym się kierują? Sprawdź.

Kobiety zawodowo coraz częściej robią kariery w branżach, które wcześniej były zdominowane przez mężczyzn. Jeśli chodzi natomiast o zakup nieruchomości od dawna mówi się, że ostateczna decyzja należy do partnerek. Mężczyźni natomiast odpowiedzialni są za negocjacje i finanse - zatem panie decydują, panowie finalizują. Czy aby na pewno?

Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet portal RynekPierwotny.pl przeprowadził ankietę wśród największych firm deweloperskich na temat roli kobiet w branży nieruchomości. Jak płeć piękna kupuje mieszkania?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • w jaki sposób kobiety podchodzą do zakupu mieszkania
  • na co zwracają uwagę podejmując decyzję o zakupie wymarzonego "M"
  • jaka jest rola kobiet na rynku nieruchomości

Kobieta w nieruchomościach

O dominującej roli kobiet na rynku nieruchomości wiadomo nie od dziś. Według danych portalu RynekPierwotny.pl, aż 55.8% użytkowników szukających mieszkania stanowią kobiety.

W porównaniu do wyników sprzed roku, to mniej o nieco ponad dwa punkty procentowe, co może oznaczać, że różnice w podejściu do zakupu nieruchomości między obiema płciami powoli zaczynają się zacierać.

użytkownicy portalu RynekPierwotny.pl

Różnice w podejściu kobiet i mężczyzn do zakupu nieruchomości już właściwie się zatarły. Pary podchodzą do tego procesu typowo partnersko – wspólnie analizują oferty, są zaangażowani, zadają pytania i zazwyczaj wspólnie decydują o wszystkich ważnych aspektach

- tłumaczy Joanna Banach, kierownik działu sprzedaży Cordia Polska w krakowskim oddziale.

Przy wyborze nieruchomości decydujący głos mają zatem obie płcie a finalna decyzja o zakupie mieszkania jest wynikiem konsensusu.

Klienci - zarówno kobiety, jak i mężczyźni - starają się dobrze przygotować do zakupu. Obecnie są bardziej niż przed laty wymagający i świadomi – szukają lokalu spełniającego określone wymagania, dobrze znają oferty konkurencyjne, a przed podjęciem ostatecznej decyzji wnikliwie je analizują

- podkreśla Angelika Kliś, członek zarządu ATAL S.A.

Kto wybiera mieszkanie?

Mimo to, deweloperzy w dalszym ciągu dostrzegają pewne różnice w zachowaniu obu stron. To kobiety są stroną inicjującą i bardziej zaangażowaną w proces poszukiwania mieszkania.

Według danych serwisu wysyłają nawet o 20% więcej zapytań do deweloperów niż mężczyźni. Bardziej szczegółowo przeglądają oferty, spędzają więcej czasu na poszukiwaniu lokali, porównując istotne dla nich informacje.

Płeć piękna inicjuje kontakt z biurem sprzedaży, wysyła zapytania, umawia na spotkania, choć udział w nich biorą obie strony, a więc pary czy małżeństwa

- przedstawia Karolina Skrzypek, przedstawicielka Grupy Partner.

Potwierdzeniem większego zaangażowania kobiet już na etapie wyboru mieszkania są wyniki zaciągnięte z Google Analytics - w podziale na płeć to kobiety generują większy ruch, częściej przeglądają poszczególne oferty i dłużej analizują poszczególne podstrony.

kobiety inicjującą i są bardziej zaangażowane w proces poszukiwania mieszkania

Kobieta kupuje mieszkanie - czym się kieruje?

Kobiety są wymagającymi klientkami. Zwracają uwagę na szczegóły, które na pierwszy rzut oka - dla mężczyzn - mogą wydawać się nieistotne. Dotyczy to zwłaszcza pierwszych etapów procesu związanego z kupnem mieszkania. Przy odbiorach kiedy dochodzą kwestie techniczne role się odwracają.

Kobiety często kierują się sercem, intuicją, wyczuciem, estetyką. Bardzo zwracają uwagę na jakość materiałów wykończeniowych, części wspólne, elastyczność projektu wnętrz. Szukając mieszkania od razu decydują o tym, jak będzie urządzone, gdzie znajdą się w nim poszczególne funkcje. Znacznie bardziej przedkładają jakość i dodatkowe rozwiązania nad ceną

- podkreśla Joanna Chojnacka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu ROBYG S.A. (oddział w Warszawie i Wrocławiu).

Kobiety bardziej niż mężczyźni zwracają uwagę na stronę wizualną inwestycji, wygląd przestrzeni wspólnych czy zieleń.

Coraz częściej mają też bardzo sprecyzowane oczekiwania, nie tylko w zakresie estetyki, ale również funkcjonalności, jakości, standardu wykonania i dostępności infrastruktury w okolicy. Dla naszych klientek coraz większe znaczenie mają też kwestie bezpieczeństwa. To one zwykle pytają sprzedawców o ochronę osiedla, monitoring czy inne udogodnienia związane z tym obszarem

- zaznacza Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu Nickel Development.

Rola mężczyzn w procesie zakupu mieszkania

Wiemy już co jest ważne dla kobiet, a na co w takim razie uwagę zwracają mężczyźni?

Według Anny Skotnickiej-Ryś, dyrektor działu handlowego Profbud:

mężczyźni są w swojej postawie i ocenie bardziej praktyczni, a dużym zaangażowaniem wykazują się zwłaszcza w późniejszych etapach zakupu mieszkania m.in. podczas odbiorów czy działaniach i kontaktach posprzedażowych.

Podobną opinię wyraża Agata Nowaczyk, specjalista z poznańskiego biura sprzedaży EBF Development

płeć piękna jest bardziej analityczna, wnikliwiej przygląda się dokumentom, zajmuje się wszystkimi formalnościami. Panowie zaś przejmują inicjatywę w momencie odbioru – sami podejmują się sprawdzenia stanu odbieranego mieszkania lub organizują specjalistę.

Jak się okazuje mężczyźni powoli zaczynają również doceniać wizualizacje i projekty 3D inwestycji.

Małgorzata Maziarz, menager ds. sprzedaży Bouygues Immobilier Polska tłumaczy:

kobiety wybierają mieszkania oczami, są estetkami, dlatego tak bardzo podoba im się, gdy mogą obejrzeć wizualizacje, film prezentujący osiedle i makietę 3D, podczas gdy mężczyznom często wystarczają rzuty i plany, choć i oni coraz bardziej doceniają nowoczesne metody graficznej prezentacji mieszkań i osiedli.

Różnice w poszukiwaniu mieszkań, mimo iż powoli zaczynają się zacierać, w dalszym ciągu są zauważalne. To jednak, na co warto zwrócić uwagę, to fakt, że decyzja o zakupie mieszkania w znakomitej większości podejmowana jest wspólnie.

tabela

Kto aranżuje mieszkanie - kobieta czy mężczyzna?

Według badania przeprowadzonego na zlecenie sklepu IKEA w Katowicach, jedynie 17% polskich par razem decyduje o wystroju mieszkania. Większe zaangażowanie wykazują kobiety, ponieważ to one zawsze widzą jakiś element z wystawy u siebie w domu. 

Od razu znajdują również praktyczne zastosowanie mebli czy akcesoriów. Wynika to przede wszystkim z faktu, że często śledzą trendy wnętrza, czytają magazyny, ale także odwiedzają sklepy z meblami czy akcesoriami do domów.

Jak tanio urządzić mieszkanie? Zobacz

Panie dłużej zastanawiają się nad faktem czy dana kanapa będzie kolorystycznie pasowała do stolika w salonie czy tapety. Z ankiety wynika również, że 74% par przyznało, że to kobiety w większym stopniu decydują o wystroju mieszkania.

Potwierdza to także Grzegorz Smoliński, dyrektor działu sprzedaży w Dom Development:

kobiety przywiązują dużą wagę do detali i mają dużą wyobraźnię jeśli chodzi o wykończenie, aranżację wnętrz. To zwykle one przejmują stery przy wyborze materiałów w pakiecie wykończenia pod klucz.

Redakcja
Redakcja

Redakcja portalu RynekPierwotny.pl dba o to, by treści ułatwiły Ci proces poszukiwań nowego mieszkania i pomogły po zakupie.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Nagrody i wyróżnienia

    nagroda forbes 2022
    nagroda forbes 2021
    nagroda digital excellence awards 2022
    nagroda laur klienta 2023
    nagroda dobry pracodawca 2023
    nagroda gazele biznesu 2023
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: