Jak wybrać rower?
Średnia ocen 5/5 na podstawie 3 głosów
Zakup roweru to niełatwa sprawa szczególnie, że na rynku mamy mnóstwo modeli do wyboru. Najważniejsze pytania, jakie należy sobie zadać to, gdzie będziemy nim jeździć oraz ile wynosi nasz budżet. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać rower.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- czym charakteryzuje się rower trekkingowy
- jaki rower wybrać do jazdy po mieście
- jaki rower kupić na dłuższe trasy
Jaki rower kupić?
Jakie kryteria powinny nam przyświecać przy wyborze roweru? Pierwszym istotnym jest wybranie odpowiedniego rozmiaru kół i ramy, a te zależą od naszego wzrostu. Należy pamiętać, że nieodpowiednie dostosowanie rozmiaru ramy i ustawienia pozycji siedzącej może powodować pogorszenie komfortu jazdy, a także powodować ból pleców i stawów. Trzy najpopularniejsze rozmiary kół to 26, 27,5 oraz 29 cali. Wielkość ramy określana jest w przedziałach od S do XL, rozmiary ram różnią się w zależności od typu roweru.
Dla osób o wzroście do 170 cm rekomendowany jest rower na kołach 26 cali o ramie S/M. Osoby powyżej 180 cm powinny postawić na koła 29 calowe i ramę o rozmiarze L (kobiety) i XL (mężczyźni).
Na co jeszcze zwrócić uwagę wybierając rower? Poza rozmiarem równie istotny jest materiał z jakiego rama została wykonanana. Rowery o ramie aluminiowej cechuje niska waga oraz sztywność. Ramy ze stali są z kolei ciężkie, ale wyróżniają się dobrą jakością wykonania (taką ramę stosuje się np. w rowerach BMX - czyli wyczynowych, przeznaczonych do wykonywania tricków).
Dodatkowo zwrócmy także uwagę na osprzęt - przerzutki, łańcuch, manetki, hamulce, to on będzie decydować o możliwościach i funkcjonalności roweru. Finalnie, pomyślmy o naszym komforcie (wygodne siodełko, błotniki chroniące przez zachlapaniem) i bezpieczeństwie (dobre oświetlenie).
Typy towerów
Typów rowerów jest wiele. Do wyboru mamy m.in. rowery górskie, crossowe, trekkingowe, miejskie czy elektryczne. Zanim kupimy rower, określmy jego przeznaczenie - czyli gdzie i jak często będziemy się nim poruszać.
Jazda po mieście
Jeżdżąc po prostych nawierzchniach, głównie w mieście najlepiej postawić na dedykowany rower miejski. Sprawdzi się on idealnie na płaskich i twardych podłożach. Rama jest tutaj tak skonstruowana, aby ułatwiała wsiadanie, w dodatku znajdujemy się na nim w pozycji wyprostowanej. Dzięki temu nie obciążamy pleców podczas jazdy. Ceny rowerów miejskich zaczynają się od ok. 500 zł.
Do jazdy po mieście można również zdecydować się na rower trekkingowy, który stanowi połączenie szosowego i crossowego. Jest to typowo turystyczny model. Opony są tutaj szersze niż w szosówce, ale węższe niż w góralach. Rowery trekkindowe sprawdzają się na asfaltowych drogach, ale też ubitych i gruntowych ścieżkach. Za najtańszy rower trekkingowy zapłacimy ok. 900 zł.
Miasta przyjazne rowerzystom Zobacz
Dłuższe dystanse
Regularna jazda na dłuższych dystansach będzie przyjemniejsza na rowerze szosowym, tzw. kolarzówce. Jest to zasługa całej konstrukcji, a dokładniej aerodynamicznego sportowego kształtu sprzętu, który nie stawia oporu podczas jazdy. Rower szosowy zwykle wyposażony jest w niezbędne komponenty, a jego waga jest najniższa ze wszystkich modeli. Zakup roweru szosowego to wydatek rzędu powyżej 2000 zł.
Jazda w terenie
W terenie najlepiej sprawdzi się rower górski (MTB). Jest on dostosowany do śliskich nawierzchni. W dodatku ma ergonomicznie wyprofilowane uchwyty, przez co możemy czuć się bezpiecznie jeżdżąc po nierównych powierzchniach. Najczęściej w ich wyposażeniu znajdują się 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. To daje wytrzymałość oraz sporą uniwersalność. To sprawiło, że wiele osób popularne rowery górskie kupuje także do jazdy po mieście.
Rower górski został on zaprojektowany z myślą o wszechstronności i wydajnej jeździe po różnych trasach. Najlepiej dostosować go do wybranej przez nas dyscypliny. Służy do skoków, wyścigów, rozrywki i poszukiwania przygód. Rowery górskie kosztują od 1000 zł wzwyż.
Po mieście i w terenie
Tutaj warto zastanowić się nad rowerem crossowym lub trekkingowym. Ten pierwszy sprawdza się na drogach oraz w górskich terenach. Ma większy rozmiar kół, przez co szybko jeździ po drogach asfaltowych. Jeśli nie jeździmy po trudnym terenie na pewno będzie wystarczający. Rower crossowy jest modelem prostszym niż trekkingowy, ponieważ nie posiada turystycznego wyposażenia. Zwykle wybierany jest jako pierwszy rower, kiedy jeszcze do końca nie wiemy, jak rozwinie się nasza rowerowa pasja. Na rower crossowy wydamy co najmniej 1500 zł.
Już od prawie od dekady tworzy artykuły o rynku nieruchomości, przyglądając się w szczególności trendom wnętrzarskim.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: