Jak deweloperzy oceniają 2016 rok? [SONDA]
Data publikacji: 15.12.2016, Data aktualizacji: 10.04.2020
Średnia ocen 5/5 na podstawie 3 głosów
Jak Państwo oceniacie 2016 rok na rynku mieszkaniowym? Czy był lepszy/gorszy niż ubiegły?
Wioletta Kleniewska, dyrektor sprzedaży i marketingu Polnord S.A.
Dobra passa na rynku nowych mieszkań trwa już czwarty rok z rzędu. 2016 rok może przynieść kolejny rekord jeśli chodzi o wyniki deweloperów, zarówno pod względem zawartych umów, jak i przekazań. Duży wpływ na dzisiejszą koniunkturę ma nieustannie nadpodaż gotówki, motywująca inwestorów do lokowania kapitału w nieruchomościach, gdyż w dalszym ciągu rentowność z inwestycji mieszkaniowej przewyższa oprocentowanie lokaty bankowej czy zyski z 10-letnich obligacji skarbowych. O dobrym rynku świadczą również średnie ceny lokali, które w tym roku utrzymują się na stabilnym poziomie, przy czym atrakcyjne oferty w dobrych lokalizacjach sukcesywnie drożeją. Zyski deweloperów rosną więc z kwartału na kwartał. Reasumując rok 2016, podobnie jak 2015, można uznać za bardzo dobry okres na polskim rynku mieszkaniowym.
Ewa Gąsiorek, dyrektor sprzedaży i marketingu YIT Development
Oceniamy rynek mieszkaniowy bardzo dobrze. Z najnowszych sondaży wynika, że ma szansę pobić wynik sprzedaży mieszkań w Warszawie z roku poprzedniego 2015.
Krzysztof Foder, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska
To był absolutnie rekordowy rok. W 2016 roku sprzedaliśmy 1100 mieszkań, czyli o około 30% więcej niż rok wcześniej. To wynik skumulowany dla Warszawy, Wrocławia i Poznania. Warto zauważyć, że to był rekordowy czas również dla całego kraju. Analizując wyniki na największych rynkach – warszawskim, krakowskim, wrocławskim, poznańskim, trójmiejskim, katowickim, łódzkim – powinno to być przynajmniej 58 tys. sprzedanych lokali. W rekordowym 2006 roku było to 57,9 tys.
Milena Wiśniowolska, Mill-Yon
Projekty Mill-Yon Gdańsk są skierowane do stabilnego sektora nabywców. Bieżąca sytuacja rynkowa wpływa więc na wyniki sprzedaży w mniejszym stopniu, niż ma to miejsce w przypadku segmentu popularnego. Przykładem są Aura Park Wilanów i Aura Gdańsk (Wyspa Spichrzów); inwestycje o wyższym standardzie, gdzie duża część transakcji jest realizowana gotówkowo, bez wsparcia kredytem. Wyjątek stanowi projekt Aura Sky położony na warszawskim Gocławiu, który – choć również jest inwestycją o podwyższonym standardzie – cieszy się powodzeniem przede wszystkim wśród ludzi młodych, często sięgających po kredyt. Dlatego jedynie w Aura Sky odczuliśmy skutki tegorocznej polityki banków. Zmiany uwarunkowań kredytowych oraz wydłużona procedura bankowa w znaczący sposób spowalniają proces sprzedaży mieszkań. Podkreślamy jednak, że dotyczy to lokali na niższych kondygnacjach, oferowanych w już od 6300 zł/m.kw. Apartamenty na wyższych piętrach, z widokiem na panoramę Warszawy, są kupowane za gotówkę. Ponieważ wydanie lokali w Aura Sky nastąpi z początkiem 2018r., jest to ostatnia szansa na skorzystanie z rządowego dofinansowania, stąd zwiększone zainteresowanie lokalami objętymi programem MDM. Od października obserwujemy także – głównie w przypadku zakupu mieszkań małych i już gotowych (np. 2 pokoje ok. 50 m.kw. w Aura Park Wilanów) – że perspektywa podniesienia kwoty wkładu własnego do 20% stanowi silną motywację, aby zrealizować transakcję jeszcze w tym roku. Kolejny czynnik, to niskie zyski z lokat bankowych. Szczególnie w Aura Park Wilanów i Aura Gdańsk (Wyspa Spichrzów) pojawiło się w tym roku wielu inwestorów, świadomych że ich pieniądze będą lepiej pracować na rynku nieruchomości. Natomiast generalnie uważamy, że sytuacja rynkowa nie ma tak silnego wpływu na wyniki sprzedaży, jak się powszechnie uważa. Kluczowa jest atrakcyjność projektu i dostosowanie oferty do bieżących potrzeb rynku.
Ron Ben Shahar, partner Angel Poland Group:
To był bardzo udany rok dla naszej grupy. Obserwowaliśmy stały wzrost zapotrzebowania na mieszkania z segmentu premium, takie jak na przykład apartamenty OVO Wrocław, Angel River czy Angel Wawel. W Polsce rośnie grupa osób zamożnych, którzy w sposób naturalny sięgających po dobra luksusowe. Oceniamy, że ta sytuacja najbliższym czasie się nie zmieni. Na rynku wciąż jest nisza – dotyczy to zwłaszcza inwestycji w najlepszych lokalizacjach, które są postrzegane również jako dobra lokata kapitału.
Sondę przeprowadził Mikołaj Ostrowski, RynekPierwotny.pl.
Head of PR w portalu RynekPierwotny.pl. Od ponad 10 lat współtworzy politykę informacyjną portalu oraz odpowiada za kontakt z mediami, współpracę z kluczowymi partnerami i realizację projektów PR-owych w serwisie.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: