Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

Siedziba firmy w mieszkaniu - czy takie rozwiązanie się opłaca?

Edyta Wara-Wąsowska
Edyta Wara-Wąsowska

Data publikacji: 08.11.2022, Data aktualizacji: 13.12.2022

4 minuty czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 13 głosów

Firma we własnym mieszkaniu
Czy warto zarejestrować działalność gospodarczą w swoim mieszkaniu? Jakie są zalety i wady takiego rozwiązania? Przeczytaj porady ekspertów.

Z lektury tego artykułu dowiesz się:

  • czy można prowadzić firmę we własnym mieszkaniu
  • jakie obowiązki się z tym wiążą
  • jak wygląda kwestia rozliczania kosztów działalności w mieszkaniu

Firma w mieszkaniu w aspekcie prawnym

Nie zawsze prowadzenie działalności gospodarczej - zwłaszcza tej jednoosobowej - wymaga posiadania odrębnego lokalu, będącego siedzibą firmy. W wielu sytuacjach, zwłaszcza gdy przedsiębiorca osobiście świadczy usługi na rzecz klientów (np. wykonuje projekty, grafiki itd.) możliwe jest prowadzenie firmy w domu. Warto jednak pamiętać, że nawet przy zatrudnianiu pracowników lub podwykonawców nie zawsze konieczne jest wynajmowanie odrębnego lokalu.

Na siedzibę firmy w domu mogą sobie pozwolić zwłaszcza przedsiębiorcy, którzy mogą funkcjonować bez przestrzeni magazynowych czy dodatkowych pomieszczeń biurowych. Prowadzenie działalności w domu jest możliwe też dla przedsiębiorców świadczących usługi za pośrednictwem Internetu czy tych, którzy świadczą swoje usługi bezpośrednio w miejscu zamieszkania klientów.

Z punktu widzenia prawa nic nie stoi na przeszkodzie, by przy składaniu wniosku o wpis do CEIDG jako adres firmy podać swoje miejsce zamieszkania. Należy jednak pamiętać o kwestiach podatkowych.

firma w mieszkaniu - aspekt prawny

Siedziba firmy w mieszkaniu - jakie obowiązki są z nim związane?

Osoba, która chce prowadzić działalność w mieszkaniu musi mieć świadomość, że konieczne jest posiadanie tytułu prawnego do każdej nieruchomości zgłaszanej do CEIDG. Dotyczy to przypadku, gdy przedsiębiorca chce podać we wniosku do CEIDG adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej.

Warto jednocześnie pamiętać, że jeśli działalność ma charakter mobilny lub związana jest z częstymi zmianami miejsca jej wykonywania (np. w sytuacji, gdy przedsiębiorca wykonuje usługi u klienta), podawanie adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej nie jest konieczne.

Tytułem prawnym do nieruchomości może być zarówno własność, współwłasność jak i prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności budynków, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, dzierżawa, najem czy użyczenie. Należy mieć jednak na uwadze, że prowadzenie firmy w wynajmowanym mieszkaniu wymaga dodatkowo zgody właściciela nieruchomości.

Brak tytułu prawnego do nieruchomości lub zgody może być w niektórych przypadkach nawet podstawą do wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru CEIDG. Dodatkowo niewskazanie siedziby działalności gospodarczej uniemożliwia przedsiębiorcy wliczanie wydatków na utrzymanie i eksploatację mieszkania w koszty uzyskania przychodów.

Koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu

Dla przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu istotną kwestią są koszty, które można wliczyć w koszty firmowe. Do tej pory organy podatkowe stały na stanowisku, że wydatki na utrzymanie i eksploatację mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jedynie w sytuacji, gdy posiadany lokal - jako całość lub specjalnie wyodrębnione pomieszczenie - służy wyłącznie prowadzeniu działalności gospodarczej, a nie celom osobistym.

Jeśli natomiast mieszkanie (lub pomieszczenie) jest używane również do celów prywatnych, przedsiębiorca musiał do tej pory wskazać, jaka część pomieszczenia (lub całego lokalu) faktycznie służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Poniesione wydatki przedsiębiorca mógł wtedy proporcjonalnie wliczyć do kosztów firmowych.

Szukaj nieruchomości

W Polsce
W Hiszpanii
Wakacyjne
  • Warszawa

    mazowieckie, Warszawa

    12999 ofert

  • Wrocław

    dolnośląskie, Wrocław

    6893 oferty

  • Kraków

    małopolskie, Kraków

    5736 ofert

  • Poznań

    wielkopolskie, Poznań

    5004 oferty

  • Łódź

    łódzkie, Łódź

    3437 ofert

W Polsce
W Hiszpanii
Wakacyjne

Należy jeszcze wspomnieć, że jeśli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w swoim własnym mieszkaniu, to musi mieć świadomość opodatkowania podatkiem od nieruchomości według stawki dla budynków wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Warto przy tym wspomnieć, że każda gmina indywidualnie ustala stawkę podatku od nieruchomości, ale przy uwzględnieniu maksymalnych stawek podanych w obwieszczeniu ministra finansów. Ile one wynoszą?

W 2022 r. maksymalna stawka podatku od nieruchomości wynosi:

  • 1,03 zł za mkw. gruntu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • 25,74 zł za mkw. budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od obiektów budowlanych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności.

Gmina nie może ustalić wyższej stawki niż ta podana w obwieszczeniu, może natomiast ustalić niższą stawkę. 

maksymalne stawki podatku od nieruchomości - grafika

Nowa interpretacja

15 września Dyrektor Krajowej Izby Skarbowej wydał jednak nową interpretację, zmieniającą podejście organów podatkowych do rozliczania kosztów firmowych dla przedsiębiorców, których miejscem prowadzenia działalności jest własne mieszkanie. Obecnie przedsiębiorcy nie muszą już oficjalnie wyodrębniać osobnego pomieszczenia. Istotne jest jedynie, by koszty rozliczali proporcjonalnie - czyli do kosztów uzyskania przychodu wliczali tylko część wydatków na czynsz czy rachunki.

Koszty firmowe

W kontekście kosztów prowadzenia firmy w mieszkaniu warto również wspomnieć o możliwości wliczania w koszty firmowe sprzętów, urządzeń czy nawet mebli, które znajdują się w lokalu - pod warunkiem, że służą wykonywaniu działalności gospodarczej i można wykazać ich bezpośredni związek z czynnościami wykonywanymi przez przedsiębiorcę w ramach prowadzenia firmy. Tym samym do kosztów uzyskania przychodu można bez większego problemu wliczyć np. wydatek na biurko, komputer, telefon, regał czy fotel biurowy.

Zalety i wady rejestracji firmy w mieszkaniu prywatnym

Największą zaletą płynącą z zarejestrowania firmy w prywatnym mieszkaniu jest możliwość wliczania części kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją mieszkania do kosztów uzyskania przychodu. Należy jednak pamiętać, że rejestracja firmy we własnym mieszkaniu jednocześnie doprowadza do zwiększenia stawki podatku od nieruchomości.

Oprócz tego należy mieć też świadomość, że dowolna osoba może zajrzeć do Bazy przedsiębiorców i rejestru CEIDG oraz odnaleźć adres prowadzenia działalności - czyli w tym wypadku prywatny adres przedsiębiorcy. Z tego względu warto najpierw dokładnie przemyśleć rejestrację działalności pod własnym adresem zamieszkania.

Zalety i wady - firma w prywatnym mieszkaniu

Alternatywne rozwiązania

Co jednak w sytuacji, gdy np. przedsiębiorca świadczy usługi głównie za pośrednictwem Internetu, a jednocześnie nie chce rejestrować firmy w swoim mieszkaniu lub wynajmować lokalu? Ciekawą alternatywą może być skorzystanie z usług wirtualnego biura.

W zależności od oferty przedsiębiorca może otrzymać zarówno adres do prowadzenia działalności gospodarczej, jak i adres do korespondencji, obsługę poczty przychodzącej, powiadomienia o poczcie, a w przypadku bardziej rozbudowanych usług - również możliwość wykonywania innych czynności biurowych.

Podsumowanie

Rejestracja firmy w mieszkaniu prywatnym jest - z punktu widzenia prawa - jak najbardziej możliwa. Przedsiębiorca musi mieć jednak świadomość, że oprócz zalet (w postaci wliczania części wydatków na lokal w koszty uzyskania przychodu) takie rozwiązanie ma również pewne wady - choćby w postaci wyższego podatku od nieruchomości.

Edyta Wara-Wąsowska

Dziennikarka i copywriterka z dziesięcioletnim doświadczeniem w tworzeniu treści dla mediów online, agencji reklamowych i klientów indywidualnych. Specjalizuje się w treściach z zakresu nieruchomości, finansów i prawa.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    • Kredyt bez BIK i KRD: czy można uzyskać kredyt hipoteczny, gotówkowy, konsolidacyjny i dla firm bez weryfikacji?

      Kredyt bez BIK i KRD: czy można uzyskać kredyt hipoteczny, gotówkowy, konsolidacyjny i dla firm bez weryfikacji?

      Negatywne wpisy w BIK nie muszą przekreślać Twoich szans na finansowanie – pod warunkiem, że znasz realne możliwości i alternatywy. W artykule analizujemy, jak historia kredytowa wpływa na zdolność kredytową, kiedy banki mogą przyznać kredyt mimo negatywnego raportu BIK oraz jakie bezpieczne opcje finansowania bez weryfikacji w BIK i KRD oferują instytucje pozabankowe. Dowiedz się, czy istnieją pożyczki bez BIK i kiedy można się o nie ubiegać.

      28 kwietnia 2025

      Daniel Grzegorzek

    • Na co uważać, kupując mieszkanie z rynku pierwotnego?

      Na co uważać, kupując mieszkanie z rynku pierwotnego?

      Zakup mieszkania z rynku pierwotnego to ważny etap w życiu człowieka. Najczęściej jest spełnieniem marzenia o posiadaniu własnego kąta. Nowoczesne budownictwo i możliwość dostosowania wnętrza do własnych potrzeb to niewątpliwe niepodważalne atuty takiej inwestycji. Spełnianie marzeń o własnym M wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami. To powód, dla którego warto być świadomym potencjalnych zagrożeń, które mogą pojawić się na etapie zakupu i po odbiorze nieruchomości.

      23 kwietnia 2025

      Artykuł sponsorowany

    • Ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami – co musisz wiedzieć?

      Ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami – co musisz wiedzieć?

      Ustawa o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami z dnia 23 marca 2017 r. jest pierwszym krajowym aktem prawnym, który kompleksowo reguluje zasady działania kredytów i prowadzenia działalności przez pośredników kredytowych. Stanowi implementację unijnej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/17/UE z 4 lutego 2014 r. w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi. Tym samym prawo polskie zostało w tym aspekcie dostosowane do prawa unijnego.

      17 kwietnia 2025

      Edyta Wara-Wąsowska

    • Osiedle zamknięte vs. otwarte: które lepiej odpowiada Twoim potrzebom?

      Osiedle zamknięte vs. otwarte: które lepiej odpowiada Twoim potrzebom?

      Przestrzenie wspólne to dodatkowy atut, którym często chwalą się inwestorzy. Najczęściej takie udogodnienia znajdują się na tzw. zamkniętych osiedlach. Osiedle odseparowane od pozostałej zabudowy w połączeniu z ofertą dedykowaną tylko „szczęśliwcom” ma budować wrażenie wyjątkowości. Czy tak faktycznie jest? Okazuje się, że wybór: osiedle zamknięte czy otwarte wcale nie jest prosty... Poznaj zalety i wady obu rozwiązań.

      03 marca 2025

      Marcin Moneta

    Nagrody i wyróżnienia

    Nagroda Forbes 2022
    Nagroda Forbes 2021
    Nagroda Digital Excellence Awards 2022
    Nagroda Laur Klienta 2023
    Nagroda Dobry Pracodawca 2023
    Nagroda Gazele Biznesu 2023