Co to jest i jak działa guerilla marketing?

Nowy Marketing
Nowy Marketing

Data publikacji: 01.04.2021,

Data aktualizacji: 07.07.2021

Średnia ocen 4/5 na podstawie 2 głosów
Guerilla marketing
Co to jst guerilla marketing? Jak wykorzystać tę partyzancką metodę promocji w swoich działaniach? Sprawdź!

Działania marketingowe dzielą się na te bardziej tradycyjne i te, które na pierwszym miejscu stawiają innowacyjną formę i zaskakują odbiorców. Do tych drugich śmiało zaliczyć możemy guerilla marketing. Czym jest i jak można go wykorzystać w promocji produktów i usług?

Czym jest Guerilla marketing?

Guerilla marketing, czyli marketing partyzancki jest działaniem, w ramach którego wykorzystuje się element zaskoczenia i niekonwencjonalne rozwiązania w celu zaciekawienia konsumenta, przykucia jego uwagi i przekazania mu komunikatu o danym produkcie, usłudze, marce, czy idei, np. kwestie społeczne. Jednocześnie w działaniach tych nie powinno się zbytnio epatować czystą promocją i logo brandu. Celem jest także szerokie samoistne rozpowszechnienie stworzonego przez markę komunikatu przy pomocy odbiorców. Guerilla marketing może być dobrą alternatywą dla tradycyjnych działań marketingowych dla praktycznie każdej firmy, w szczególności gdy grupa odbiorców jest odporna na standardowe formy reklamy lub unika kontaktu z tradycyjną reklamą.

Najważniejsze w guerilla marketingu są: kreatywność, wyobraźnia i wykorzystywanie coraz to bardziej innowacyjnych rozwiązań. Charakteryzuje się on tym, że stworzony przez markę przekaz ze względu na swoją ciekawą i zaskakującą treść rozpowszechniany jest dalej przez samych konsumentów, najczęściej poprzez media społecznościowe, a nie poprzez standardowe, płatne działania reklamowe. Dzięki udanej promocji bezpośredniej przekaz jest rozpowszechniany dalej wirusowo, zapewniając markom bezpłatne dotarcie do szerokiego grona odbiorców, często również spoza założonej grupy targetowej. W rozprzestrzenianiu się tego typu przekazu znacznie pomagają powszechne obecnie urządzenia mobilne i social media.

Akcje guerilla marketingowe najczęściej odbywają się w miejscach publicznych, w których liczba odbiorców jest większa, np. ulice, parki, centra handlowe czy różnego rodzaju eventy rozrywkowe. Planując takie działania, należy określić do kogo chce się dotrzeć – poznać dokładnie grupę docelową, gdzie i kiedy, z jakim produktem, usługą i przede wszystkim w jaki niekonwencjonalny sposób – co można zrobić, żeby wyróżnić się na tle działań konkurencji i innych marek i być innowacyjnym i zaskakującym.

Decydując się na działania guerilla marketingowe należy mieć na uwadze, że wymagają one dokładnego zaplanowania i przeprowadzenia, natomiast ich efekty mogą być trudne do zmierzenia i potrafią być nieprzewidywalne. Występuje również ryzyko, że reklama może zostać inaczej odebrana niż zakładali to jej twórcy – dlatego też tak ważne jest dokładne poznanie grupy docelowej. Wybierając miejsce także powinno się upewnić, że przeprowadzenie w nim zaplanowanej akcji nie zrodzi potencjalnych problemów prawnych.

Przykładowe formy działań guerilla marketingowych

Zaskoczenie konsumenta i wzbudzenie w nim odpowiednich emocji jest kluczowe w guerilla marketingu. Tworzony przez markę przekaz powinien być innowacyjny i zaskakujący, może zawierać zarówno elementy śmieszne, bawiące, jak i budzące strach czy nawet niekiedy drastyczne. W dużej mierze zależy to od tematyki komunikatu, efektów jakie ma wywołać oraz charakterystyki samej grupy docelowej. Przykładowo, formą guerilla marketingu może być mural lub graffiti malowane farbą lub sprayem na ścianie czy chodniku

Guerilla marketing

Tak naprawdę można wykorzystać dowolne narzędzia, do których ma się dostęp. Ważne, aby atrakcyjny komunikat przykuwał uwagę i zachęcał odbiorców do dzielenia się nim, udostępniania go dalej, np. w postaci zdjęć w mediach społecznościowych.

Guerlilla marketing z korzyścią dla wszystkich firm

Największą korzyścią z udanego marketingu partyzanckiego jest dotarcie przy niezwykle niskich kosztach do szerokiego grona odbiorców i zainteresowanie go przekazem marki. Dużą zaletą jest kreatywna i wyróżniająca się z natłoku i szumu informacyjnego reklama, co zwiększa prawdopodobieństwo trafienia do odbiorcy i zainteresowania go. Dodatkowo tworzone treści mają potencjał stać się viralami, które szeroko obiegają Internet i media. Guerilla marketing może być wyjątkowo przydatny i opłacalny zarówno dla małych, jak i dużych marek i firm, szczególnie w przypadku, gdy stworzony przekaz szybko rozprzestrzenia się wirusowo w sieci.

Guerilla marketing jest idealną metodą nie tylko na wyróżnienie się w natłoku reklam, ale i na dotarcie do szerokiego grona odbiorców bardzo niskim kosztem. Z całą pewnością warto go wziąć pod uwagę, planując przyszłe działania – może być pomocny szczególnie dla firm, które po zakończeniu się pandemii koronawirusa nie będą dysponować dużymi budżetami reklamowymi.

Źródło grafik przykładowych: anerdsworld.com

Subskrybuj RynekPierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE:
OCEŃ ARTYKUŁ:
Dodaj komentarz

    Artykuły powiązane:

    Oferty

    Wydawcą portalu RynekPierwotny.pl jest: PropertyGroup Sp. z o.o.
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: