Ewolucja modelu biznesowego rynku deweloperskiego.

Witold Żółtek - MarketingDewelopera.pl
Witold Żółtek - MarketingDewelopera.pl

Data publikacji: 22.01.2018, Data aktualizacji: 21.03.2019

Średnia ocen 4/5 na podstawie 3 głosów

Ewolucja modelu biznesowego rynku deweloperskiego.
Z każdym rokiem rynek budownictwa mieszkaniowego przechodzi mniejsze lub większe zmiany. W przeciągu minionych 10-15 lat byliśmy świadkami dynamicznej zmiany modelu biznesowego i strategii działania poszczególnych przedsiębiorców z branży.

Kilkanaście lat temu najskuteczniejszym modelem biznesowym było działanie w oparciu o własne zasoby i środki produkcji. Większość przedsiębiorstw posiadała własne zasoby pracownicze, dosyć skromny park maszyn, nierzadko własną hurtownię materiałów budowlanych, dzięki której materiały były kupowane w niższej cenie i z dodatkowymi rabatami.

Dodatkową korzyścią z tego modelu była dywersyfikacja portfela przychodowego z działalności okołodeweloperskiej.  Taki model miał zasadniczą słabość, ponieważ był odpowiedzialny za generowanie sporych kosztów dodatkowych, które wynikały  z konieczności posiadania chronionego parku maszyn, własnej kadrowej, działu księgowości, etc.

Około roku 2007 nastąpiła spora zmiana i cześć firm budowlanych zrezygnowała z modelu własnej realizacji kontraktów, na rzecz wyboru generalnego wykonawcy lub wykonawców branżowych na poszczególnych etapach inwestycji. Taki model spowodował przesunięcie całej kadry pracowniczej do firm wykonawczych.

Odeszły koszty, konieczność posiadania sprzętu, a deweloperzy mogli skupić się na sprzedaży mieszkań i nadzorze inwestorskim całego procesu. Nie wszyscy zmienili model i jak pokazuje dzisiejszy rynek, mieli rację. Dziś nie jest już problemem posiadanie drogiego sprzętu budowlanego, a raczej ludzi którzy go obsłużą.

Kluczowym zasobem w procesie budowlanym stał się wykwalifikowany pracownik. Spadek bezrobocia do najniższego, notowanego poziomu spowodował wzrost presji na wynagrodzenia, a stały odpływ fachowców na zachodnią część kontynentu spowodował, że na jednego murarza przypada 2 - 3 pomocników. W przypadku wykończeniowców i brukarzy jest jeszcze gorzej. Wykwalifikowane ekipy wykończeniowe i brukarskie są rozchwytywane i kontraktowane niekiedy na 2 lata do przodu.  Dziurę na rynku pracy przez jakiś czas uzupełniały kadry ze wschodu, ale po liberalizacji przepisów dotyczących zatrudnienia jest coraz mniej chętnych.

Deweloperzy, którzy kilka lat temu postawili na zatrzymanie swojej kadry, mają podobne problemy, ale na zdecydowanie mniejszą skalę. Jak widać , inwestycja w pracownika, zwłaszcza w momentach dużych zmian na rynku była i jest inwestycją opłacalną.

Warto zastanowić się jak w dobie rekordowej ilości rozpoczętych inwestycji i przy dużych brakach kadrowych, uda się zrealizować wszystkie inwestycje w deklarowanych terminach. Jeżeli tendencja  ta się utrzyma, to według mnie opóźnienia w realizacjach inwestycji sięgną co najmniej 3-6 miesięcy na kluczowych rynkach mieszkaniowych.        

 

Witold Żółtek - MarketingDewelopera.pl
Witold Żółtek - MarketingDewelopera.pl

Marketing Dewelopera to zespół z dużym doświadczeniem we wdrażaniu nowoczesnych i funkcjonalnych rozwiązań biznesowych w branży deweloperskiej. Nasi pracownicy posiadają mocne podstawy merytoryczne, w swojej pracy wykazują się dużym zaangażowaniem, chętnie dzielą się pomysłami i wiedzą.

Subskrybuj RynekPierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

KATEGORIE:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    Regionalne

    Rynek nieruchomości

    Wiadomości

    Wnętrza

    Inne

    Udostępnij
    Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

    Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

    Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek: