Wiadomości mieszkaniowe

Mikołaj Ostrowski

Mikołaj Ostrowski

Aktualności - Nieruchomości - Z życia portalu

24 lipca 2017

Oddaj swój głos!

Średnia ocen 5/5 na podstawie 1 głosów

[SONDA] Deweloperzy oceniają program Mieszkanie dla Młodych!

Portal RynekPierwotny.pl zapytał przedstawicieli branży mieszkaniowej - największych deweloperów jak oceniają przeszło 3,5 roku funkcjonowania programu "Mieszkanie dla Młodych". Czy program wsparcia zakupu pierwszego mieszkania pomógł Polakom kupić ich wymarzone "M"? Zapraszamy do zapoznania się z wypowiedziami przedstawicieli firm deweloperskich.

[SONDA] Deweloperzy oceniają program Mieszkanie dla Młodych!

Krzysztof Foder, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Bouygues Immobilier Polska 

Program MDM oceniamy ogólnie pozytywnie. Niewątpliwie jeszcze w 2018 roku będzie miał on wpływ na ogólny poziom popytu na mieszkania. Zgodnie z najnowszymi zmianami wprowadzonymi przez rząd, od sierpnia 2017 r. można będzie składać kolejne wnioski o dopłaty do mieszkań z łącznej puli ponad 100 mln złotych. W 2017 r. do dyspozycji klientów będzie ok. 69 mln. Pozostałe środki ( ponad 38 mln zł) zostaną uwolnione w przyszłym roku. Dzięki temu ze wsparcia MDM-u będą mogły skorzystać kolejne rodziny. W trakcie trwania programu obserwowaliśmy duże zainteresowanie dopłatami do mieszkań, czemu towarzyszyła szybko wyczerpująca się pula środków. Niewątpliwie przez kilka lat swojego funkcjonowania MDM skutecznie wspierał dochodzenie przez klientów do własności lokali. Z kolei pierwsze nieruchomości w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus pojawią się najwcześniej na początku 2019 r. Wpływ tego programu na branżę deweloperską oceniamy jednak raczej jako umiarkowany. W ramach programu Mieszkanie Plus koszt budowy nie może przekroczyć 3000 zł/mkw. Program będzie adresowany głównie do małych i średnich miast, gdzie aktywność deweloperów jest relatywnie niewielka, oraz obrzeży dużych ośrodków miejskich. 

Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży Skanska Residential Development Poland

Program „Mieszkanie dla Młodych” cieszy się dużym zainteresowaniem rynku. Pula środków na ten cel wyczerpuje się bardzo szybko, a jednym z beneficjentów są millenialsi, czyli osoby urodzone pomiędzy początkiem lat 80., a końcem lat 90. Co czwarty z nas to millenials. To pokolenie, które ma swój własny styl konsumpcji. Dużo częściej korzysta z aplikacji i rozwiązań digitalowych oraz chętnie zapoznaje się z ofertami deweloperów, przedstawionymi w formie wirtualnych spacerów czy aplikacji mobilnych. To osoby, które bardzo świadomie podejmują decyzje zakupowe. Wyczerpanie budżetu programu Mieszkanie dla Młodych było niewątpliwie ważną informacją dla wielu młodych klientów, jednak nie zaburzyło stabilności rynku nieruchomości pierwotnych. Być może spowodował to fakt, że Polacy coraz częściej kupują mieszkania za gotówkę. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez NBP w 7 największych polskich miastach aż 67 % transakcji generują „gotówkowcy”.

Zbigniew Wojciech Okoński, prezes Zarządu ROBYG SA

Mieszkanie dla Młodych to program rządowego wsparcia, który został bardzo pozytywnie zweryfikowany przez rynek. Zgodnie z założeniami miał być przede wszystkim sposobem na zakup pierwszego mieszkania dla ludzi młodych, często rodzin z dziećmi, którym bez tych dodatkowych środków trudno byłoby rozpocząć „życie na swoim”. MdM ruszył w 2014 roku i z biegiem lat cieszył się coraz większym zainteresowaniem – dowodem na to jest fakt, że pierwsza pula przeznaczona na rok 2017 rozeszła się już w styczniu. O jego popularności świadczyć może również to, że rozdysponowana została już także połowa sumy na 2018 r. Grupa ROBYG pozytywnie ocenia program i efekty dla rynku, jakie przyniósł. Z pewnością ożywił budownictwo mieszkaniowe – zwłaszcza poza dużymi ośrodkami miejskimi, wyrównując szanse na własne lokum na terenie całego kraju. Sam uważam, że wszelkie inicjatywy ułatwiające usamodzielnienie się są godne uwagi i poprawiają jakość życia społeczeństwa. Dodatkowo przekłada się to na ożywienie gospodarcze w szerszym kontekście ponieważ nowe lokale trzeba wykończyć i umeblować, a to z kolei generuje wzrosty w innych sektorach gospodarki.

Piotr Kijanka, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, Grupa Deweloperska GEO 

Program oceniamy pozytywnie, jednak był on skierowany do osób, które tak czy inaczej kupiłby mieszkanie ponieważ mają zdolność kredytową. MdM na pewno ułatwiał decyzję o zakupie, ale przede wszystkim, ze względu na limity cenowe, wpływał na wybór konkretnego M. 

Andrzej Gutowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Ronson Development

Widoczne jest znaczenie tego programu dla rynku. W przypadku jednej z naszych inwestycji - Miasta Mojego na warszawskiej Białołęce - po wstrzymaniu wniosków o dofinansowanie z MdM w kwietniu br. zaobserwowaliśmy krótkotrwały spadek tempa sprzedaży. Warto dodać również, że aktualnie (do czasu ponownego składania wniosków w styczniu 2018 r.) klienci dopytują o różnego rodzaju alternatywne dla programu MdM oferty. 

Teresa Witkowska, Dyrektor Sprzedaży RED Development

Program Mieszkanie dla Młodych od czterech lat cieszy się wśród Polaków dużą popularnością. Dzięki niemu dziesiątki tysięcy osób zyskało wsparcie w nabyciu własnego „M”. Do tej pory Bank Gospodarstwa Krajowego przyjął niemal 90 tys. wniosków, a łączne dofinansowanie wyniosło ponad 2,2 mld zł. Co istotne, pomimo kilku lat trwania programu, jego popularność wciąż jest bardzo wysoka. Najlepszym dowodem niesłabnącego zainteresowania jest rekordowe tempo wydawania środków – w ciągu zaledwie trzech pierwszych tygodni stycznia br. wyczerpano aż 90 proc. z połowy środków zaplanowanych na cały 2017 rok. W związku z tym program bez wątpienia należy uznać za sukces i ocenić go bardzo pozytywnie.

Ron Ben Shahar, partner Angel Poland Group, inwestor Angel River

Działamy na rynku nieruchomości premium, który z racji niskiego limitu programu Mieszkanie dla Młodych, nie kwalifikował się do rządowego dofinansowania. Oznacza to, że problem kończącego się w przyszłym roku MdM nie ma wpływu na ten segment rynku. 

Agata Zambrzycka, Sales and Marketing Manager, Mota-Engil Real Estate

Program MDM stanowi niewątpliwie duże ułatwienie dla zainteresowanych kupnem nowego mieszkania i przyczynia się do wzrostu popytu na lokale oferowane w cenach spełniających kryteria tego Programu. My obserwujemy taką tendencję dla inwestycji Fajny Dom, zlokalizowanej na krakowskich Czyżynach, w której oferujemy mieszkania objęte Programem MDM. Przewidujemy, że zakończenie Programu może spowodować spadek tempa sprzedaży, mimo iż oferta cenowa mieszkań wciąż pozostanie atrakcyjna. Ponadto, mieszkania oferowane w Programie w MDM położone są zazwyczaj na obrzeżach miast, gdzie ceny lokali zawsze są niższe w stosunku do inwestycji zlokalizowanych w centrum – cieszących się większym zainteresowaniem kupujących. Program MDM jest więc dodatkową zachętą do wybrania lokalizacji bardziej oddalonych od centrum.

Maciej Mączka, prezes Grupa Deweloperka SENTO 

MdM przewiduje dopłaty już tylko na 2018 rok. Wygaszenie MdM w krótkiej perspektywie może  nieco wyhamować popyt na najtańsze mieszkania, ale sytuacja powinna szybko wrócić do normy. Takie czynniki, jak rekordowo niskie stopy procentowe i rosnące płace będą w najbliższych latach najsilniej kształtować popyt na mieszkania. Mogą w związku z tym z nawiązką zrekompensować brak rządowych dopłat. Wytyczne programu Mieszkanie dla Młodych dotyczyły jedynie niewielkiego procentu mieszkań i to na nie wzrósł popyt. Obowiązujące limity cenowe i metrażowe sprawiły, że tylko niektóre lokale mogły zostać nim objęte. W naszej ofercie nigdy nie stanowiły one znaczącego udziału, dlatego zakończenie programu przyjmujemy ze spokojem.

Marek Szmolke, prezes P.B. START

Rządowy program sam w sobie oceniamy bardzo pozytywnie. Oczywiście z punktu widzenia klienta szkoda, że program się kończy, natomiast jeżeli chodzi o Kraków, limity były na tyle niskie, że objęły tylko niektóre mieszkania. Niezależnie od udziału w programie MdM miał niewielki wpływ na sprzedaż. 

Patryk Macioszek, Kierownik Biura sprzedaży Budnex w Gorzowie

Gdybyśmy wrócili do początków programu to widać było wyraźnie, że pierwsi klienci podchodzili do niego z ostrożnością. Pewnie brakowało informacji i konsumenckich doświadczeń w tej materii. Dziś, z perspektywy kilku lat śmiało możemy powiedzieć, że program Mieszkanie dla Młodych stanowił bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które chciały nabyć swoją pierwszą nieruchomość. Klienci z chęcią korzystali z dopłat, często już przy pierwszym kontakcie z biurami sprzedaży pytali, czy nasze nieruchomości są objęte programem. Poza tym część z nich podjęła decyzję zakupową tylko i wyłącznie dla tego, że istniała możliwość dopłaty sięgającej nawet 20 proc. wartości nieruchomości. Do dziś program cieszy się sporym zainteresowaniem, a klienci  dopytują się czy posiadamy informację na temat tego czy może ramy czasowe programu zostały rozszerzone. Ewidentnie wskazuje to na fakt, że formuła MdM w oczach klientów się jeszcze nie wyczerpała. 

Michał Wawrzyniak, dyrektor ds. nieruchomości Grupy Partner 

Program Mieszkanie dla Młodych należy ocenić jednoznacznie pozytywnie. Po pierwsze, jest korzystny dla nabywców nieposiadających środków własnych, pozwalających  starać się o finansowanie zakupu kredytami hipotecznymi. Po drugie, realnie zwiększył świadomość Klientów na rynku nieruchomości. Dzięki programowi, wielu młodych ludzi zaczęło spełniać marzenia o swoim M albo przynajmniej do nich dążyć. Ponadto program MdM skutecznie zwrócił uwagę klientów ma rynek pierwotny. A trzeba przyznać, że nowych mieszkań nie brakuje. Także podczas Targów Mieszkań i Domów, chociażby w 2016 i 2017 roku, młodzi szukali mieszkań, które można nabyć z uzyskaniem dofinansowania w ramach MdM. O dużym zainteresowaniem programu świadczą statystyki. Przykładowo ponad 700 milionów złotych na rok 2017 zostało rozdysponowanych błyskawicznie.  

Artur Karczykowski, dyrektor marketingu w Centrum Nowoczesnych Technologii Spółka Akcyjna Sp. k., Nowa 5 Dzielnica

Wyczerpanie środków i wygaszenie programu MdM będzie z pewnością trudne dla osób, którym brak dopłat całkowicie uniemożliwi zakup mieszkania. Jednak Nowa 5 Dzielnica w ogóle nie ukierunkowała swojej działalności na beneficjentów rządowego programu, zatem jego zakończenie w 2018 roku na pewno nie spowoduje większych zmian w liczbie naszych klientów. Przemawia za tym także fakt, że każdy zakup rozpatrujemy indywidualnie, oferując klientom rozwiązania finansowe dostosowane do ich oczekiwań i możliwości.  Korzystając z bezpłatnego doradztwa kredytowego w Nowej 5 Dzielnicy klient  może wybrać najlepiej dopasowaną do swoich możliwości ofertę kredytu hipotecznego. Doradca kredytowy dokonuje wszelkich negocjacji z bankiem i formalności związanych z uzyskaniem ostatecznej decyzji, zapewniając klientowi zarówno oszczędność czasu, jak i komfort pozytywnie rozpatrzonego wniosku.

Magdalena Błaszkowiak-Pepel z biura sprzedaży Greenbud Development, Greenbud Development

Możliwość skorzystania z rządowego programu w pewnym stopniu wpłynęła na decyzje o zakupie nieruchomości wśród Polaków. Klienci dopytywali między innymi, w jakim tempie beneficjenci czerpali z dostępnej puli pieniędzy. Z roku na rok program był doskonalony przez rząd, również zainteresowanie rosło.  Przykładowo pula przeznaczona na cały rok 2017, czyli razem 746 mln zł, została wyczerpana już w styczniu. Ponadto do kwietnia beneficjenci skorzystali w pełni z pierwszej części puli przeznaczonej na 2018 rok w wysokości 381 mln zł. Druga część zostanie uruchomiona dopiero w styczniu przyszłego roku. Te statystyki pokazują, jak dużym zainteresowaniem cieszy się sam program MdM. Oczywiście to nie jedyny czynnik wpływający na decyzję o zakupie. Ważna jest ciekawa architektura, czy indywidualne podejście do Klienta. 

Marlena Zapalska, prezes spółki Proxin Ogrody

Program Mieszkanie dla Młodych to wsparcie finansowe dla osób starających się o własne mieszkanie, cieszące się ogromnym zainteresowaniem. W wielu przypadkach państwowe dofinansowanie stanowi jedyną szansę na zakup wymarzonego M, bowiem w świetle obowiązujących przepisów, banki wymagają wkładu własnego, który kupujący często pokrywają z otrzymanych środków w ramach MdM. Można więc zauważyć, że jednym z czynników napędzających rynek mieszkaniowy jest rządowy program wsparcia singli i młodych rodzin. Choć nie jest on jedyny. Klienci patrzą na inwestycję przez pryzmat dogodnej lokalizacji, bliskości terenów rekreacyjnych, dobrego zaplecza edukacyjnego, architektury osiedla, funkcjonalności i ustawności mieszkań, a także dostępnych na terenie osiedla usług. I to te czynniki głównie decydują o kupnie, nie zaś sam MdM.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy