Wiadomości mieszkaniowe

Marzena Zbierska

Marzena Zbierska

Nieruchomości - Poznań - Wiadomości

27 lutego 2020

Oddaj swój głos!

Średnia ocen 3/5 na podstawie 1 głosów

Wolne Tory – nowa dzielnica Poznania

O zagospodarowaniu terenu między Wildą a Łazarzem mówi się od wielu lat. Wolne Tory mają być wizytówką Poznania. Co powstanie na gruntach należących do PKP?

Wolne Tory – nowa dzielnica Poznania

W 2015 roku powstał projekt nowej dzielnicy, który określił funkcje budynków i terenów niezabudowanych oraz układ komunikacyjny. Wolne Tory mają być połączeniem nowoczesnej zabudowy mieszkaniowo-usługowej i terenów zielonych. Na gruntach należących do PKP mają powstać lokale w ramach rządowego projektu Mieszkanie Plus.

Dzielnica Wolne Tory obejmie teren o powierzchni ok. 117 ha, od mostu Dworcowego do ul. Hetmańskiej, gdzie planowany jest przystanek kolei metropolitarnej. Do zagospodarowania jest ok. 50 ha między torami kolejowymi a ul. Roboczą i Przemysłową. Znaczna część tego obszaru to byłe torowiska, magazyny oraz hale Zakładu Naprawczego Taboru Kolejowego. Po sąsiedzku znajduje się nowy budynek Dworca Głównego oraz galeria Poznań City Center, które mają się wkomponować w projektowaną zabudowę nowej dzielnicy. Właścicielem większości terenów, na których mają powstać Wolne Tory, jest PKP oraz ZNTK (obecnie w zarządzie syndyka). Pozostałe należą do Miasta Poznań.

Zielone torowiska i nowoczesne wieżowce

Projekt zagospodarowania dzielnicy Wolne Tory przewiduje zwartą zabudowę o charakterze śródmiejskim, która będzie pełnić zarówno funkcje mieszkaniowe jak i usługowe. Główną arterią dzielnicy ma być zielony ciąg tramwajowy i pieszo-rowerowy, a dodatkowo ma funkcjonować połączenie drogowe – oddzielone od ruchu pieszych. W północnej części dzielnicy, w pobliżu obecnej galerii handlowej, ma powstać duży publiczny plac miejski, otoczony nowoczesną zabudową.

Połączenie dwóch sąsiednich dzielnic – Wildy i Łazarza – umożliwi tunel samochodowy pod torami oraz kładka dla pieszych nad torowiskiem, która będzie również atrakcyjnym terenem zielonym. Pod łącznikiem przewidziano miejsce na parkingi. Ogólnodostępne tereny zielone mają być atutem nowej dzielnicy. Zaplanowano ich wiele, w tym rozległy park, który będzie się rozciągał ze wschodu na zachód, a wraz z nim miejsca do wypoczynku i rekreacji. Od południowej strony park będzie graniczył z kolejnym placem miejskim z fontanną i miejscem na koncerty. Dalej została zaplanowana nowa zabudowa mieszkaniowa, szkoła i przedszkole.

Nowa dzielnica ma być połączeniem nowoczesności i tradycji. W sąsiedztwie nowych budynków będą się znajdować obiekty zabytkowe, np. hala nitowa i wieże ciśnień, poddane rewitalizacji i adaptacji do nowych funkcji. Jednym z takich budynków jest hala dawnych ZNTK, która ma zyskać nowe życie. W pobliżu hali powstanie niewielki park dla mieszkańców oraz nowy kościół. Na południu dzielnicy, przy wieży ciśnień, zaplanowano kolejny trójkątny plac, przylegający do ceglanych murów dawnego Młyna Hermanka. Młyn znajduje się już w przemysłowej części Wildy.

Plan miejscowy w projektowaniu

W marcu 2017 roku rozpoczęły się prace nad projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dzielnicy Wolne Tory, a miesiąc później odbyły się pierwsze konsultacje z mieszkańcami. Jesienią 2018 roku była już gotowa koncepcja, a obecnie trwają nad projektem miejscowego planu. Na jego uchwalenie czeka spółka PFR Nieruchomości, która prowadzi również negocjacje z PKP w sprawie przejęcia gruntów na realizację projektu Mieszkanie Plus.

Spółka PFR Nieruchomości, zależna od Polskiego Funduszu Rozwoju, ma być podmiotem prowadzącym i finansującym inwestycję, a rolę inwestora będzie pełnić nowo powołana spółka celowa MDR Poznań Wolne Tory. Jej pierwszym przedsięwzięciem ma być przeprowadzenie konkursu architektoniczno-urbanistycznego, który pozwoli na określenie obszaru pod zabudowę mieszkaniową. W kolejnym etapie grunt zostanie wniesiony aportem do spółki przez PKP.

Na terenie Wolnych Torów ma powstać 5 tys. mieszkań w ramach programu Mieszkanie Plus, ale dzielnica może przypuszczalnie pomieścić trzy razy więcej. Nie są to jednak wyliczenia poparte konkretnymi projektami i niewykluczone, że tak duża ilość lokali wymagałaby wielokondygnacyjnej zabudowy lub zaprojektowania mieszkań o małej powierzchni użytkowej, ok. 30 m2. A to obniżyłoby ich atrakcyjność dla nabywców.

 

 

Rynek ma się dobrze

Mieszkaniowy rynek deweloperski w Poznaniu jest obecnie w fazie dobrej koniunktury. Ceny nowych domów są wysokie, a zainteresowanie kupujących pozwala inwestorom na uruchamianie nowych przedsięwzięć inwestycyjnych. Średnia powierzchnia mieszkania w ofercie deweloperów to ok. 50 m2 i choć cena zakupu takiego lokalu sięga 400 tys. zł, rynek nie wywiera presji na redukcję powierzchni nabywanych lokali. Przeciwnie – dobrze sprzedają się mieszkania dwu- i trzypokojowe.

Jak na rynek mieszkaniowy wpłynie projekt Mieszkanie Plus? Wszystko zależy od tempa realizacji inwestycji i jakości oferowanych mieszkań. Obecnie, jak pokazuje oferta serwisu RynekPierwotny.pl, deweloperzy proponują do sprzedaży prawie 5,5 tys. mieszkań w 125 inwestycjach w Poznaniu i ich aktywność nie słabnie.

---
Zdjęcie główne: Wolne Tory - koncepcja. Miejska pracownia Urbanistyczna.
 

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy