Wiadomości mieszkaniowe

Nowy Marketing

Nowy Marketing

Blog

14 maja 2020

Oddaj swój głos!

Nowe technologie: AR, VR, MR w działaniach branży deweloperskiej

Czym są wirtualna, rozszerzona i mieszana rzeczywistość i jak można je wykorzystać w działaniach w branży deweloperskiej? Jakie korzyści one oferują?

Nowe technologie: AR, VR, MR w działaniach branży deweloperskiej

Virtual reality

Wirtualna rzeczywistość (virtual reality, VR) działa przy wykorzystaniu specjalnych gogli lub smartfona, a polega na przeniesieniu konsumenta w komputerowo wygenerowany świat. Istotna jest tutaj immersja, czyli proces całkowitego zanurzenia użytkownika w wirtualnym świecie – kluczowa w tym przypadku jest jakość stworzonego środowiska. Technologia VR obecnie ogranicza się głównie do zmysłu wzroku i słuchu, rzadziej węchu, jednakże inne zmysły, jak dotyku, w przyszłości również mogą odgrywać istotną rolę.

Dzięki technologii VR użytkownik może w pełni zanurzyć się w świecie marki i doświadczając wirtualnych wrażeń, w pogłębiony, angażujący sposób odkrywać produkty czy usługi przez nią oferowane. VR pomaga stworzyć emocjonalną więź z konsumentem, który w zetknięciu z wirtualnym światem wyraża prawdziwe emocje.

Wirtualna rzeczywistość może mieć szerokie zastosowanie w branży deweloperskiej. Można ją wykorzystać głównie w postaci prezentacji marketingowych czy treści pokazujących i opowiadających o inwestycji, np. w postaci interaktywnych filmów 360. 

Dzięki VR deweloperzy mogą przenieść klientów wprost do oferowanej nieruchomości i pokazać ją w całej okazałości, co czyni np. firma The Matthew Hood Real Estate Group z grupy Sotheby’s International Realty. Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości pozwala także przedstawicielom handlowym oszczędzić sporo czasu, ponieważ zamiast jeździć z klientem do lokali, którymi jest zainteresowany, mogą je pokazać bez ruszania się z miejsca.

Przykładem takich działań jest 3D Model 360 Tour zrealizowany przez DOMAR DEVELOPMENT, w ramach którego użytkownicy mogli zobaczyć w wirtualnym świecie, jak wyglądają inwestycje firmy Komorowice III, Willa Miejska Krzycka, czy Kryształowa 2.

Podobne rozwiązanie zastosował deweloper Danwood S.A., który przy wykorzystaniu VR i specjalnych kontrolerów, umożliwił konsumentom poruszanie się i obejrzenie dokładnie oferowanych nieruchomości. Dzięki temu mieli oni okazję zobaczyć budynek, poczuć jego przestrzeń i dostosować wnętrze jeszcze na etapie tzw. dziury w ziemi.

Analogiczne pokazy z wykorzystaniem technologii VR mogą być przeprowadzone zarówno w biurze u dewelopera, na terenie nieruchomości, podczas targów branżowych, czy też przez samych konsumentów w ich domowym zaciszu. Na rynku dostępne są narzędzia, takiej jak TrueScale, które pozwalają na tworzenie w wirtualnej rzeczywistości makiet 3D domów i mieszkań wraz z propozycjami wykończenia wnętrz.

virtual realityautor: macroventor, freepik

Augmented reality

Rozszerzona rzeczywistość (augmented reality, AR) jest technologią opartą na połączeniu świata rzeczywistego z elementami generowanym komputerowo. W skrócie polega to na tym, że na obraz uzyskany z kamery, np. w smartfonie, na bieżąco nakładane są elementy 3D, które sprawiają wrażenie zespojenia z rzeczywistością.

Technologia AR stała się lepiej rozwinięta i powszechniejsza dzięki udostępnieniu przez Google (ARCore) oraz Apple (ARKit) swoich silników do tworzenia aplikacji w tym środowisku. Oba wykorzystują technologię SLAM (simultaneous localization and mapping), która umożliwia mapowanie przestrzeni. Aplikacje stworzone na bazie owych silników potrafią rozróżnić powierzchnię, na którą skierowana jest kamera. Do działania potrzebują jedynie zaprogramowanych znaczników – obrazów po rozpoznaniu, których wyświetlone zostaną obiekty wirtualne. Rolę tę może pełnić praktycznie każdy element, np. strona z magazynu drukowanego, grafika na plakacie outdoorowym, ulotka, opakowanie produktu, czy też podłoga i ściany w mieszkaniu, a także elementy otoczenia ulicznego. Kto nie kojarzy gry Pokemon Go na urządzenia mobilne, która kilka lat temu zdobyła ogromną popularność? Opierała się ona właśnie o technologię augmented reality.

Aplikacje AR z jednej strony pokazują konsumentom wirtualny produkt i mogą znacząco skrócić ścieżkę zakupową, a z drugiej strony dostarczają swoim twórcom wiele danych, które Ci mogą wykorzystać w celu analizy preferencji konsumentów i zwiększenia efektywności sprzedaży.

Możliwości wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w branży deweloperskiej jest wiele. Najprostszym jest dołączenie do broszur, katalogów produktowych czy stron internetowych QR kodów lub innych elementów, po zeskanowaniu których, za pomocą dedykowanej aplikacji mobilnej, pojawi się dodatkowa treść. W przypadku spisu ofert nieruchomości czy broszur reklamowych konkretnych inwestycji może to być wirtualny model 3D mieszkania, domu lub wizualizacja wykończonej inwestycji. Inną możliwością jest wykorzystanie pozycjonowania GPS w urządzeniach mobilnych i np. wyświetlenie gotowego budynku na działce budowlanej konsumenta.

 augumented reality
autor: teravector, freepik

Mixed reality

Rzeczywistość mieszana (mixed reality, MR) jest swego rodzaju rozwinięciem AR. Podobnie polega ona na wprowadzeniu elementów rzeczywistości wirtualnej do prawdziwego świata, jednakże w tym przypadku użytkownik może z nimi wchodzić w interakcje, a także zmieniać wygląd rzeczywistych elementów. Do działania MR wymagane są dodatkowe urządzenia jak np. okulary Microsoft HoloLens.

Mieszana rzeczywistość w porównaniu do VR i AR znajduje mniejsze zastosowanie w branży deweloperskiej, jednakże można ją wykorzystać np. do projektowania nieruchomości – przykładem mogą tu być działania studia architektonicznego Greg Lynn Form. Z kolei w Polsce firma Skanska we współpracy z Microsoft wykorzystała okulary HoloLens, aby umożliwić wirtualne oprowadzenie po nieruchomościach, które dopiero powstają. W trakcie takiej wycieczki odwiedzający mogą zmieniać aranżacje wnętrz w czasie rzeczywistym, a także doświadczyć bodźców dźwiękowych, które występują w danym miejscu w rzeczywistości.

Technologia na plus

Wykorzystanie technologii wirtualnej, rozszerzonej czy mieszanej rzeczywistości z pewnością pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji, a w branży deweloperskiej umożliwia korzystniejsze, ciekawsze i bardziej angażujące konsumenta przedstawienie oferty mieszkania czy domu – również w sytuacji, gdy dana inwestycja jest nieukończona. Technologie te nie tylko pokazują, że firma jest nowoczesna i ma na względzie klienta, ale także wzbogacają przekaz marki i doświadczenia konsumenta, wzbudzając w nim emocje, dzięki czemu mogą znacząco i korzystnie wpłynąć na jego decyzję zakupową.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy