Jak zmieniły się preferencje mieszkaniowe Polaków?

Data publikacji: 01.03.2016, Data aktualizacji: 17.04.2020
:format(jpg)/articles/gallery/image/5598/b0d2fa.jpg)
Cena i lokalizacja wciąż pozostają dwoma najważniejszymi kryteriami poszukiwania mieszkań – wynika z badania TNS Polska. O ile w 2014 roku wartość mieszkania była kluczowa dla 64% przebadanych Polaków, o tyle w 2015 roku było to już 68%. Mniej ważna stała się lokalizacja. W 2015 roku było to 55%, czyli o 7 punktów procentowych mniej niż rok wcześniej. - Cena ma tak duże znaczenie, ponieważ zdecydowana większość kupujących korzysta z kredytu hipotecznego. Nieruchomości w ścisłym centrum są najdroższe, dlatego coraz większa liczba osób woli większe mieszkania z dogodnym dojazdem do centrum – mówi Tomasz Wilczek, dyrektor generalny RED Real Estate Development.
Jedna dzielnica, wiele możliwości
Wśród deweloperów można zauważyć pozytywne zmiany – dostrzegają, jak ważna dla kupujących jest cena i lokalizacja. Zdarza się, że budują nową infrastrukturę, by mieszkańcy nie musieli szukać potrzebnych produktów i usług w innych częściach miasta. – Poznański Dębiec spełnia potrzeby zarówno rodzin z dziećmi, jak i singli – mówi Roma Peczyńska, marketing manager Red Parku. – Jest spokojny, bezpieczny, są tu przedszkola, place zabaw, tereny zielone. To miejsce w którym można ułożyć sobie życie lub założyć biznes.
Zanim deweloper RED Real Estate Development pojawił się na Dębcu, brakowało tutaj infrastruktury usługowej. Inwestor postanowił wbudować centrum handlowe. - Galeria Dębiec pozwala zrobić wygodne zakupy każdego dnia, nie tracąc czasu na wielogodzinne wędrówki po sklepach, jak to bywa w przypadku wielkopowierzchniowych obiektów handlowych – mówi Roma Peczyńska
Komfort i wygoda
W porównaniu z 2014 rokiem na znaczeniu zyskały powierzchnia mieszkania (34% - wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu z 2014 rokiem) i liczba pokoi (33% - wzrost o 5 punktów procentowych). Najpopularniejsze są powierzchnie 51-60 mkw. (wskazało je 27% respondentów). Najbardziej pożądane są mieszkania trzy- i dwupokojowe, które wskazało kolejno 37% i 36% badanych. Kto decyduje się na takie lokale?
- Klienci mają różne potrzeby, dlatego dobry deweloper powinien dawać duży wybór metraży – mówi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży osiedla Alpha Park w Warszawie. - Single idealnie odnajdują się w wygodnych kawalerkach z aneksem kuchennym, łazienką i sypialnią. Młode małżeństwa często decydują się na nieco większy metraż z dwoma pokojami. Nieruchomości trzypokojowe okazują się idealną opcją dla rodzin z dziećmi.
Lubimy wysoką jakość
Eksperci zwracają uwagę na jeszcze jedno kryterium. Bardzo ważna stała się jakość i styl wykończenia nieruchomości. - Dobry design i wygodne, jasne przestrzenie zyskały na znaczeniu. Klienci zaczynają doceniać mieszkania pasujące do ich charakteru. W rezultacie chętniej decydują się na oryginalne inwestycje, na przykład lofty – mówi Ewa Skibińska, marketing manager Nowej Papierni Ultra Nova we Wrocławiu.
Duże zainteresowanie Nową Papiernią sprawiło, że RED Real Estate Development wybuduje kolejny etap osiedla, w którym znajdzie się 156 soft loftów i penthouse’ów. Lokale będą ponadprzeciętnie wysokie (nawet do 3 m), a ich wykończenie będzie inspirowane loftami lub z wykorzystaniem nietypowych materiałów. Firma zaoferuje różne pakiety wykończenia, m.in.: ręcznie robioną cegłę, beton dekoracyjny, podłogi dostępne w wielu wzorach, płyty 3D na ściany, nowoczesne tapety i pluszowe panele ścienne. Co ważne, pakiety będą gwarantowane w cenie mieszkania.
Subskrybuj RynekPierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: