Wiadomości mieszkaniowe

Andrzej Prajsnar

Andrzej Prajsnar

Nieruchomości - Wiadomości - Finanse

15 października 2014

Oddaj swój głos!

Czy „M” pod Warszawą to tańsza alternatywa?

Tytułowe pytanie tylko na pozór jest oczywiste. Odpowiedź na nie staje się dość skomplikowana, jeżeli nabywca mieszkania uwzględni koszty związane z dojazdem do pracy w Warszawie. Te wydatki w perspektywie następnych lat stopniowo redukują oszczędności związane z niższą ceną zakupu lokalu. Można się o tym przekonać wykonując przykładowe obliczenia.

Czy „M” pod Warszawą to tańsza alternatywa?

W 5 lat koszty dojazdu mogą zlikwidować oszczędności 

Nowe mieszkania oferowane na terenie podwarszawskich powiatów kuszą niskim kosztem zakupu. Różnice cenowe w stosunku do pobliskich dzielnic stolicy są znaczące. Osoba rezygnująca z warszawskiej lokalizacji może obniżyć koszty zakupu nowego mieszkania o 20% - 25%. Niestety oszczędność cenowa w stosunku do pobliskich dzielnic Warszawy jest redukowana przez zwiększone koszty dojazdów.

Po sprawdzeniu przykładowych ofert z dwóch lokalizacji (Wawer - Mińsk Mazowiecki) okazuje się, że dodatkowe wydatki kierowcy już po 5 latach przewyższają różnicę w cenie mieszkania deweloperskiego (powierzchnia: 50 mkw.). To istotna wskazówka dla osób, które mimo zatrudnienia w Warszawie chcą wybrać lokum oddalone o 40 - 50 kilometrów.

Nieco inne wyniki można uzyskać dzięki porównaniu ośmiu innych lokalizacji (Wilanów - Piaseczno, Białołęka - Jabłonna, Targówek - Marki, Ursus - Pruszków). Podobnie jak w poprzednim przypadku ceny uwzględnionych mieszkań są zbliżone do miejscowej średniej. Po przyjęciu takiego założenia cztery podwarszawskie lokalizacje prezentują się dość dobrze. Ich przewaga cenowa spada do zera dopiero po 20 lub 24 latach regularnych dojazdów.

Ten wynik wskazuje, że zakup mieszkania oferowanego pod stolicą nie zawsze jest złym wyborem. Na uwagę zasługują tanie lokale deweloperskie, które są położone blisko granic Warszawy. W przypadku takich „M” drogowa odległość do centrum stolicy często nie przekracza 20 kilometrów. Zbliżony dystans muszą pokonywać niektórzy mieszkańcy Białołęki i Wawra.    

Dodatkowe czynniki również mają spore znaczenie

Trzeba wspomnieć, że zaprezentowana analiza uwzględnia jedynie te koszty, które są łatwo mierzalne. Mowa o wydatkach związanych z zakupem paliwa, bieżącą eksploatacją i stopniowym zużyciem samochodu. Dla celów obliczeniowych przyjęto, że ich łączną suma w przeliczeniu na jeden kilometr to 1,10 zł.

Wszyscy nabywcy mieszkań, którzy planują długie dojazdy do pracy prócz czysto liczbowych kryteriów powinni wziąć pod uwagę stracony czas oraz zwiększone ryzyko wypadku drogowego. Znaczenie wymienionych czynników zależy od indywidualnych preferencji każdej osoby. Dlatego nie można ich uwzględnić w ramach ogólnej analizy.

Sprawdź : nowe mieszkania Marki dostępne bezpośrednio od deweloperów. Oferty bez pośredników.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z rynku pierwotnego,
polub nasz fanpage Mieszkaniowe Inspiracje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij go!

Dodaj komentarz

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Pola oznaczone gwiazdką * są obowiązkowe.

0 Komentarzy