Twoja przeglądarka nie jest obsługiwana

Nowa odsłona RynkuPierwotnego została stworzona w oparciu o najnowsze technologie zapewniające szybsze działanie serwisu i maksymalne bezpieczeństwo. Niestety, Twoja aktualna przeglądarka nie wspiera tych technologii.

Sugerujemy pobranie najnowszej wersji jednej z poniższych wyszukiwarek:

Dlaczego Twój mózg kupuje (lub nie) na podstawie contentu?

Agnieszka Wójcik-Zachorska

Data publikacji: 20.02.2023, Data aktualizacji: 03.06.2025

5 minut czytania

Średnia ocen 4/5 na podstawie 2 głosów

Neuromarketing a tworzenie contentu
Jak działa mózg i jakie to ma przełożenie na odbiór treści, a zarazem na decyzje zakupowe? Jaki powinien być komunikat, żeby dotarł do mózgu klienta? O tym przeczytasz w poniższym artykule!

O tym, że treści marketingowe powinny wyróżniać się w morzu informacji i publikacji pochodzących od marek powiedziano już naprawdę dużo. Jednak starając się udoskonalić komunikację marketingową, prawdopodobnie niewiele osób myśli o tym jak np. posty na Facebooku czy opisy produktów działają na podświadomość odbiorców. Tymczasem wiedza ta jest kluczowa, celem budowania skutecznej komunikacji.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • w jaki sposób działa Twój mózg i jak to wpływa na Twoje decyzje zakupowe
  • na co zwrócić uwagę podczas tworzenia danego tekstu
  • jak w praktyce stosować neuromarketing i dlaczego warto to robić

Komunikacja przyjazne dla mózgu

O tym, że treści marketingowe powinny wyróżniać się w morzu informacji i publikacji pochodzących od marek powiedziano już naprawdę dużo. Jednak starając się udoskonalić komunikację marketingową, prawdopodobnie niewiele osób myśli o tym jak np. posty na Facebooku czy opisy produktów działają na podświadomość odbiorców. Tymczasem wiedza ta jest kluczowa, celem budowania skutecznej komunikacji.

Z pomocą przychodzi nauka: neuromarketing to dziedzina zagłębiająca się w nieświadome reakcje leżące u podstaw zachowań konsumentów. Łącząc wiedze pochodzącą z m.in. neurologii, psychologii  i marketingu określa, między innymi, w jaki sposób mózg reaguje na komunikację marki poprzez, na przykład: monitorowanie aktywności fal mózgowych, śledzenia wzroku czy reakcję skóry.

Sygnały fizjologiczne wykorzystywane są w celu uzyskania wglądu w motywacje, preferencje i procesy decyzyjne konsumentów. Badania neuromarketingowe wykorzystywane są również do przewidywania skuteczności określonego komunikatu. Neuromarketing pomaga identyfikować  te elementy, które skłaniają konsumentów do określonej aktywności, czyli emocje i wszystko to, co dzieje się na poziomie podświadomości.

Jak działa mózg?

Mózg można porównać do idealnie zgranego i zarządzanego teamu. Wszystkie części tego organu współpracują ze sobą, ale każda ma swoje indywidualne zadania. Za procesy świadome odpowiada kresomózgowie - największa część mózgu, złożona z dwóch półkul, z których każda dzieli się na płaty, specjalizujące się w różnych funkcjach.

Dla przykładu, płat czołowy jest odpowiedzialny za wyższe funkcje poznawcze, myślenie, rozumienie, podejmowanie decyzji, samoświadomość. Wszystkie procesy związane z dostrzeganiem elementów aktywują się w płacie ciemieniowym. Z drugiej strony kora sensoryczna tego płatu odpowiada za to, że czujemy ciepło i zimno oraz dotyk np. gryzącego, wełnianego swetra.

Płat skroniowy, to centrum pamięci, słuchu, ale również przetwarzania języka. Dzięki aktywności struktury leżącej tuż pod korą płatów skroniowych – hipokampa, możemy zapamiętywać te informacje, które są dla nas ważne.

procesy zachodzące w mózgu

Mózg i reszta układu nerwowego składają się z wielu różnych typów komórek, ale podstawową jednostką funkcjonalną jest neuron. Wszystkie odczucia, ruchy, myśli, wspomnienia i uczucia są wynikiem sygnałów przechodzących przez neurony.

Mózg jako centralny organ układu nerwowego człowieka jest narządem odpowiedzialnym za odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców. Kontroluje przepływ informacji i wszystkie procesy zachodzące w organizmie, z których najbardziej fascynujące dotyczą świadomości i podświadomości. Choć mózg nadal jest dla badaczy nieskończoną tajemnicą to posiada specyficzny język, który dzięki współczesnej technologii można odczytać, w postaci fal mózgowych.

Fale mózgowe to efekt bioelektrycznej aktywności mózgu. Każda aktywność, stan psychiczny i myślenie są w stanie emitować fale mózgowe o określonej częstotliwości.

Fale mózgowe są odczytywana z pomocą EEG, czyli elektroencefalografii. Urządzenie składa się m.in. z czepka z elektrodami umieszczanymi w miejscach, które zbierają sygnał z ważnego w danym badaniu obszaru mózgu. Na tej podstawie określane są emocje badanej osoby w stosunku do np. reklamy, ulotki, smaku, muzyki, tekstu reklamowego i sprawdzane czy dany bodziec jest odbierany z uwagą, czy zostaje zapamiętany oraz jakie wzbudza emocje.

fale mózgowe

Szukaj nieruchomości

W Polsce
W Hiszpanii
Wakacyjne
  • Warszawa

    mazowieckie, Warszawa

    12999 ofert

  • Wrocław

    dolnośląskie, Wrocław

    6893 oferty

  • Kraków

    małopolskie, Kraków

    5736 ofert

  • Poznań

    wielkopolskie, Poznań

    5004 oferty

  • Łódź

    łódzkie, Łódź

    3437 ofert

W Polsce
W Hiszpanii
Wakacyjne

Nasze mózgi są zaprogramowane na historie

Historie są częścią tego, kim jesteśmy. To dzięki nim ludzkość ewaluowała, zanim powstał język pisany. Poprzez historie przekazywano lekcje, gdzie znaleźć jedzenie, na jakie zagrożenia uważać lub jak budować relacje w plemionach.

Kiedy słyszymy naprawdę dobrą historię, dzieje się kilka ważnych rzeczy. Po pierwsze, wzrasta aktywność neuronowa w mózgu. Neurony, które następnie łączą się ze sobą, sprawiają, że zapamiętujemy więcej informacji. Po drugie, powodem, dla którego opowiadamy historie jest budowanie więzi - robimy to przecież na co dzień prowadząc rozmowy. Poza tym, słuchając ciekawych historii w mózgu mogą zaaktywizować się te same obszary, które są aktywne w sytuacji kiedy w rzeczywistości przeżywamy doświadczenia, o których np. czytamy.

Warto, aby opowiadane historie były zrozumiałe dla tych, do których je kierujemy. Skomplikowana struktura zdań, długie słowa i techniczny żargon nie zawsze są dobrym wyborem. Zmuszają płat skroniowy do cięższej pracy, a tzw. gadzi mózg zawsze szuka tego co łatwe, znajome i co można szybko poznać.

Publikowane treści warto łączyć z grafikami, które mogą ułatwić odbiorcom zrozumienie określonej historii. W przeciwieństwie do tekstów pisanych, obrazy nie wymagają od odbiorcy aż tak dużego zaangażowania.

Dobrym pomysłem jest również zaskakiwanie mózgu np. nieoczekiwanym wyborem słów. Kiedy konsumujemy treść, mózg automatycznie stara się szybko przetwarzać informacje, przewidując i wstępnie przetwarzając słowa i konstrukcje zdań, których się spodziewa. W ten sposób jesteśmy w stanie pobieżnie przeglądać treści, jednocześnie wchłaniając tylko część informacji. Zaskakując mózg poprzez użycie np. nieoczekiwanego połączenia słów lub konstrukcji zdania, mózg jest stymulowany i aktywowany.

Tworząc treści, które aktywują mózg nie można zapomnieć o emocjach – podstawy wszystkich działań i decyzji. Psycholog behawioralny John B. Watson stwierdził, że skuteczna reklama musi wywoływać w odbiorcach trzy podstawowe emocje: strach, gniew i miłość. Zasada ta dotyczy również wszystkiego rodzaju treści, które są kierowane do klientów. Dlatego warto używać języka, który na emocje oddziałuje. Badania neuromarketingowe udowadniają, że ​​klienci podejmują decyzje o zakupie produktu lub usługi w oparciu o emocje, uzasadniając je faktami.

Warto sięgnąć po tzw. język sensoryczny, odwołujący się zmysłów, pomagając czytelnikom widzieć, słyszeć, powąchać, smakować lub dotykać tego o czym czytają.

Nagłówki to również świetny sposób na wykorzystanie emocji, ponieważ właściwie sformułowane i wyeksponowane są najbardziej widocznymi elementem na np. stronie internetowej. Badania eyetrackingowe potwierdzają, że nagłówki są zauważane w pierwszej kolejności, ale i patrzymy na nie dłużej.

Czego mózg nie lubi? Skuteczny przekaz nie może być za długi. Zamiast objętości tekstu, lepiej podkreślić to, co w nim najważniejsze. Nie warto budować zbyt skomplikowanych komunikatów, ale podkreślać np. jedną główną zaletę produktu lub usługi.

Nie należy zostawiać miejsca na spekulacje i domysły. Na przykład, opisy produktów nie mogą budzić wątpliwości, czego dotyczy oferta. Aby komunikacja została zapamiętana i zachęcała do zapoznania się z produktem lub usługą, odbiorca musi natychmiast rozpoznać przekaz.

O ile nasze mózgi lubią dane, wykresy i wyniki badań – nie można przesadzać z ich ilością. Nadmiar danych w tekście będzie dla mózgu przytłaczający.

Zaspokój pragnienie dotarcia treści do klientów

Nie ma wątpliwości, że nasze mózgi są instynktownie aktywowane przez określone rodzaje stymulacji. Neuromarketing pozwala zrozumieć, w jaki sposób mózg kieruje podświadomym podejmowaniem decyzji. Wiedza o umysłach konsumentów umożliwia opracowywanie skuteczniejszych i bardziej przekonujących kampanii, poprzez m.in. diagnozę tych bodźców, które trafią do podświadomości i zostają zapamiętane, ale również przekładają się na określone zachowanie konsumenta.

Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News

PODZIEL SIĘ:

KATEGORIE:

OCEŃ ARTYKUŁ:

Komentowanie dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

    Artykuły powiązane

    • Najlepsze miasta do życia w Polsce - ranking miast

      Najlepsze miasta do życia w Polsce - ranking miast

      Gdzie w Polsce mieszka się najlepiej w 2025 roku? Miasta rywalizują dziś nie tylko o inwestorów, ale przede wszystkim o mieszkańców. To właśnie ci drudzy stawiają wymagania - oczekują rozsądnych cen najmu, czystego powietrza, rozwiniętej infrastruktury i bezpieczeństwa. W naszym rankingu miast na 2025 rok, opartym na twardych wskaźnikach, stawiamy na cztery filary: koszty życia i ceny nieruchomości, rynek pracy, ekologię i dostęp do zieleni oraz bezpieczeństwo i ogólną jakość życia.

      25 czerwca 2025

      Ewelina Zajączkowska-Klec

    • Pomysł na sufit

      Pomysł na sufit

      Sufit nabiera coraz większego znaczenia we wnętrzach już nie tylko centrów handlowych, klubów, biur czy innych obiektów użyteczności publicznej, ale również mieszkań oraz domów prywatnych. Trend odchodzenia od koloru białego na rzecz innego wzornictwa jest zauważalny zwłaszcza w loftach i nowoczesnych domach. Popularne stają się eksperymenty nie tylko z kolorem, ale również materiałem i jego fakturą. Jakie są rodzaje wykończenia sufitów? Co warto wprowadzić we własnych czterech kątach?

      15 lipca 2022

      Redakcja

    • Loft – co to jest? Jak wygląda styl loftowy i jak urządzić loft?

      Loft – co to jest? Jak wygląda styl loftowy i jak urządzić loft?

      Przestrzenne wnętrza, w których dominuje surowy styl elementów industrialnych, szkła i stali, niebanalne ozdobniki, ogromne okna, filary i fabryczny sznyt, czyli... lofty. Od blisko 60 lat mieszkania urządzone w dawnych pomieszczeniach fabrycznych urzekają ludzi na całym świecie. Rynek loftów, które wyróżnia oryginalność aranżacji i lokalizacji rozwija się także w Polsce, zarówno w segmencie nieruchomości mieszkaniowych, jak i komercyjnych. Gdzie i za ile można kupić mieszkanie w tzw. lofcie?

      02 lipca 2025

      Marcin Moneta

    • Blachodachówka modułowa: sprawdź ceny, montaż, wady i zalety w 2025

      Blachodachówka modułowa: sprawdź ceny, montaż, wady i zalety w 2025

      Nie od dziś wiadomo, że cena materiałów budowlanych jest  dla wielu osób czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego produktu. Z tego względu często poszukujemy zamienników, które będą odpowiadać standardom oryginału przy jednoczesnym obniżeniu kosztów inwestycji. W związku z tym kluczowe jest pytanie: ile kosztuje pokrycie dachu blachodachówką? Cena robocizny kształtuje się na poziomie 70-130 zł za m2. Ostateczna wycena zależy od lokalizacji, w której przeprowadzane są prace remontowe. Sprawdź ceny obowiązujące w 2025 r. na rynekpierwotny.pl.

      31 marca 2025

      Dagmara Osińska

    Nagrody i wyróżnienia

    Nagroda Forbes 2022
    Nagroda Forbes 2021
    Nagroda Digital Excellence Awards 2022
    Nagroda Laur Klienta 2023
    Nagroda Dobry Pracodawca 2023
    Nagroda Gazele Biznesu 2023