Marketing doświadczeń na rynku nieruchomości

Średnia ocen 5/5 na podstawie 4 głosów
:format(jpg)/articles/gallery/image/10601/d82517.jpg)
Nawet jeśli zakup nowego domu lub mieszkania jest procesem o wiele bardziej racjonalnym niż innych, mniej istotnych dla konsumenta dóbr i usług, to i w tym przypadku liczą się emocje. Nikt z kupujących swoje przyszłe lokum nie kieruje się wyłącznie ceną, wygodną lokalizacją lub układem pomieszczeń, a można zaryzykować stwierdzenie – wszyscy, którzy pukają do biur sprzedaży deweloperów mieszkaniowych, spełniają właśnie swoje marzenia o idealnym mieszkaniu.
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
- na czym polega marketing wyobraźni
- jak wygląda marketing wyobraźni na Zachodzie
- jak rysuje się przyszłość kreatywnego marketingu
Oczyma wyobraźni urządzają idealną kuchnię, kupują idealnie dopasowany telewizor lub meble do dziecięcego pokoju. Co więcej, planują, gdzie stanie regał na książki i wygodny fotel tak, aby jesienną porą przy zajmującej lekturze poczuć zapach domowej szarlotki... Czyż nie? Decyzji o zakupie mieszkania zawsze towarzyszą emocje, a deweloperzy działają w ramach konkurencyjnego rynku, więc to również doświadczenia z produktem są czynnikiem, który wpływa na wybór konkretnej oferty.
Jak to robią na Zachodzie?
Mieszkanie na próbę to dość powszechny element marketingu niemieckiego rynku nieruchomości. Stosowany nie tylko w przypadku zakupu mieszkania, ale również najmu – z uwagi na dużo lepiej rozwinięty rynek najmu mieszkań i domów niż w Polsce. Możliwe, że właśnie dlatego również klienci, którzy planują zakup mieszkania, oczekują opcji „pomieszkaj na próbę” i są skłonni do zaplanowania przeprowadzki w nowe miejsce na kilka dni.
Modelowe domy, które oddawane są do dyspozycji potencjalnym kupującym w ramach Probewohnen, to w zasadzie standard w przypadku innowacyjnych projektów mieszkaniowych. Jednak mieszkanie na próbę wcale nie musi być darmowe. Udowadnia to wzorcowe osiedle mieszkaniowe niemieckiej firmy Bio-Solar-Haus, które powstało w Sankt Alban w Nadrenii. Mieszkanie na próbę można tam połączyć z wyjazdem wakacyjnym, a za pobyt pobierane są opłaty.
Podobną opcję oferują często producenci domów mobilnych, które można transportować jak przyczepę kempingową. Takie rozwiązanie zyskuje zwolenników i jest jednym z najbardziej obiecujących światowych trendów mieszkaniowych. Pobyt próbny w domu mobilnym to nie tylko test produktu, ale zmiana stylu życia i nowe, życiowe doświadczenie.
Szukaj nieruchomości
Warszawa
mazowieckie, Warszawa
12999 ofert
Wrocław
dolnośląskie, Wrocław
6893 oferty
Kraków
małopolskie, Kraków
5736 ofert
Poznań
wielkopolskie, Poznań
5004 oferty
Łódź
łódzkie, Łódź
3437 ofert
Co więcej, z ofertą mieszkania na próbę wychodzą także miasta, które borykają się z odpływem mieszkańców, ponoszą koszty utrzymywania pustostanów i szukają sposobów, aby zachęcić ludzi do osiedlania się w nich na nowo. Przykładem jest projekt badawczy Probewohnen realizowany w niemieckim Görlitz, które oferowało mieszkanie na próbę w zamian za dzielenie się wrażeniami. W tym przypadku celem projektu było także zebranie opinii o mieście i warunkach życia. Miasto Görlitz zaoferowało szereg bonusów tym, którzy przeprowadzą się na stałe – z mieszkaniem na próbę włącznie.
Testują także w Polsce
Choć nie jest to powszechne, w Polsce również są przykłady ofert „zamieszkaj na próbę”. Do rangi miast-pionierów w tym zakresie urasta Łódź, gdzie jeden z deweloperów – firma SGI – zrealizował akcję promocyjną Osiedla Sokołówka opartą właśnie o ideę mieszkania na próbę. W zamian za prowadzenie wideobloga z trzytygodniowego pobytu w jednym z mieszkań, deweloper oferował 3 tys. zł.
W tym przypadku mieszkanie na próbę spełniło funkcję marketingu rekomendacji. Jednak to nie jedyny przykład. Deweloperzy działający na polskim rynku sięgają po marketing doświadczeń. Sap Property wyszedł z ofertą najmu mieszkań, który ma być właśnie okresem próbnym i zachęcać najemców do kolejnego kroku – zakupu mieszkania na własność.
Konkurencja wymusi kreatywny marketing
W perspektywie najbliższych kilku lat rynek nieruchomości mieszkaniowych w Polsce będzie zaspokajał ciągły niedobór mieszkań, a popyt – nawet z uwzględnieniem cyklu koniunkturalnego – pozwoli deweloperom realizować racjonalne plany sprzedażowe.
Pytanie tylko o tempo komercjalizacji projektów inwestycyjnych – utrzymanie sprzedaży na dobrym poziomie w rozsądnym czasie będzie kluczowe w okresach recesji. Konkurencja to kolejny powód, dla którego kreatywny marketing zorientowany na doświadczenia klienta w całym procesie sprzedaży będzie zyskiwał na znaczeniu również w branży nieruchomości, a może nawet decydował o sukcesie. A jeśli urządzanie modelowych domów i mieszkań stało się w zasadzie standardem w przypadku dużych i innowacyjnych projektów deweloperskich, to dlaczego nie wykorzystać tego jeszcze bardziej kreatywnie?

Dziennikarz, redaktor, copywriter. Publikuje na łamach magazynów i portali branżowych. Zafascynowana SEO i content marketingiem. Z branżą deweloperską związana od ponad 10 lat – jako autor tekstów eksperckich i poradników na potrzeby promocji inwestycji mieszkaniowych.
Subskrybuj rynekpierwotny.pl w Google News
PODZIEL SIĘ:
KATEGORIE: